Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung UE46D5005 Startar inte, blinkande LED

Permalänk
Medlem

Samsung UE46D5005 Startar inte, blinkande LED

Så för ett par år sedan köpte vi en samsung ue46d5005 till våran gäststuga, den fungerade bra i ca 1 år. Sedan en natt så fick vi höra att Tvn inte fungerade och att när man försöker starta den så blinkar det bara en röd LED.
Har varit väldigt upptagen och inte haft tid till att ta tag i TVn men nu tyckte jag det var dags att försöka fixa den då vi har några som kommer över till nyår som ska bo i stugan.
Jag har googlat runt lite utan någon större framgång, det var några som nämnde något om att det kan vara trasiga Kondensatorer?
Hursomhelst, det finns inte någon garanti kvar på TVn, så jag undrade om några kunniga personer på sweclockers kanske hade några tips att ge. Jag vill helst inte behöva skicka iväg TVn för reparation då jag inte har något sätt att frakta den eller packa in den i.

Jag är inte helt bortkommen med att löda själv, men jag har aldrig gjort det med en TV så jag vet inte riktigt vad jag har att vänta mig om jag försöker göra det själv. Finns det företag som kan hjälpa mig att laga min TV? tex komma hem till mig och laga den?

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp om detta då jag skulle föredra att inte behöva köpa en ny TV

Edit:
När man sätter in strömkabeln så blinkar det 2 gånger, 5 gånger i rad sedan lyser LEDen ett tag, sen börjar den om och blinkar 2 gånger, 5 gånger i rad.

.. .. .. .. .. ................... .. .. .. .. .. ...................

Permalänk

Även om det inte finns någon garanti kvar så skulle jag rekommendera att du kontaktade och beskriver blinkandet eftersom det troligen är en error code. De har troligen någon handbok liggandes som säger vad det betyder och utifrån deras information kan du gå vidare med val om du vill göra något själv lämna in den på något ställe.
Det finns nog något ställe nära dig som kan ta hand om elektronik, bara att söka "TV Reparatör *Kommun*".

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk

hejsan . gammal tråd men undrar om du hittade något fel på din tv . har en samsung med samma fel kod.

5 gånger dubbel blink , uppe håll..

hade varit kul om du fåttt reda på något .. MVH Nicklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av saabmaffian:

5 gånger dubbel blink , uppe håll..

hade varit kul om du fåttt reda på något .. MVH Nicklas

Hjälper kanske inte nu, men hittade denna, den är dock från 2010, men det var tydligen något som gick under garanti och var troligtvis dålig kondring. (Syfter på post 5 i den tråden jag länkar)

http://www.digitalhome.ca/forum/14-hdtv-high-definition-telev...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.