Min asus router flippar när jag laddar upp till youtube

Permalänk

Min asus router flippar när jag laddar upp till youtube

Hallåj,

Jag har en asus rt-ac66u och allt funkar kanon men när jag skall ladda upp filmer till youtube då flippar routern. Och flippar menar jag den går inte att surfa med längre utan man måste starta om den. Jag laddar upp filmer via min mobil och youtube appen. Jag kan ladda upp filmerna via mobila nätet utan problem. Någon som vet vad problemet kan vara ? Jag har den senaste programvaran i routern som asus har på sin hemsida.

Tacksam för svar

/Force

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Hallåj,

Jag har en asus rt-ac66u och allt funkar kanon men när jag skall ladda upp filmer till youtube då flippar routern. Och flippar menar jag den går inte att surfa med längre utan man måste starta om den. Jag laddar upp filmer via min mobil och youtube appen. Jag kan ladda upp filmerna via mobila nätet utan problem. Någon som vet vad problemet kan vara ? Jag har den senaste programvaran i routern som asus har på sin hemsida.

Tacksam för svar

/Force

Halloj!

Samma sak händer mig, oavsett om jag laddar upp via datorn eller mobilen till Youtube (eller laddar upp till t.ex dropbox).
För mig beror det inte på routern, utan Felias lina som är knäpp, och jag har fått höra att ett modem av bra kvalisort kan lösa detta (jag fick tipset om Asus DSL-68U)
Vad har du för operatör/lina?

Permalänk

Hej,
Jag hade problem med konstiga disconects med RT-AC66U. Provad alla möjliga firmware.
Jag kom fram till att nätverkskortet på mitt Gryphon Z87 var inkompatibelt med just den routern (Intel nic). Bytte till ett TP-link kort och det har fungerat utmärkt.

Den trådlösa uppkopplingen via en laptop fungerade bra hela tiden likaså en trådad uppkoppling med en annan dator.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

Jag har bahnhof 50/10 lina och kör endast trådlöst på mina enheter. Problemet är att routern fungerar inte efter man har försökt ladda upp filmer. Så jag måste starta om routern för att den skall funka igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@forcevision:
Ok då är det inte samma problem. Du kan alltid prova merlin firmware (modifierade asus firmware).
Möjligt att routern blir överhettad. Om den ligger ner på ett bord så kan prova att ställa den upp med det medföljande stödet (ger bättre kylning).

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

@forcevision:
Ok då är det inte samma problem. Du kan alltid prova merlin firmware (modifierade asus firmware).
Möjligt att routern blir överhettad. Om den ligger ner på ett bord så kan prova att ställa den upp med det medföljande stödet (ger bättre kylning).

Ja varm blir den, det kan jag prova. Men tror inte det, vi streamar hd filmer m.m och det funkar hur bra somhelst. Kan det ha något att göra med att jag kör på wifi 5.0 ? Kan det vara skillnad på om jag kör 2,4? Skall kolla loggen på routern om det står något felmeddelande. Skall tillägga att jag kör på banhofs vpn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@forcevision:
Om du låter routern göra VPN krypteringen så belastas den väldigt hård och den kommer att begränsa din hastighet så jag antar att du inte gör det.
Med merlinfirmware så kan man se temperaturen. Det är förstås svårt att veta vilken temp som är ok.

Jag kör Asus firmware 3.0.0.4.378_9313 (har inte bytt eftersom det fungerar bra för mig).

Om du streamar HD så belastas routern mindre. Tankar du upp en film så skickar den data så fort den kan.
Du kan jämföra CPU belastningen på den när du streamar eller tankar upp filer.
(Network Map/ System status)

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

@forcevision:
Om du låter routern göra VPN krypteringen så belastas den väldigt hård och den kommer att begränsa din hastighet så jag antar att du inte gör det.
Med merlinfirmware så kan man se temperaturen. Det är förstås svårt att veta vilken temp som är ok.

Jag kör Asus firmware 3.0.0.4.378_9313 (har inte bytt eftersom det fungerar bra för mig).

Om du streamar HD så belastas routern mindre. Tankar du upp en film så skickar den data så fort den kan.
Du kan jämföra CPU belastningen på den när du streamar eller tankar upp filer.
(Network Map/ System status)

Nej jag loggar in på bahnhofs vpn via min router. Ja jag ställde routern upp nu men det funkar inte heller. För ibland när jag provat så går det att skicka lite av filmerna till youtube ca 20% men sedan stannar uppladdningen och det går inte att surfa mer. Då får jag starta om routern. Men oftast går det inte att ladda upp något, då kan väll inte routern ge upp om den inte hunnit skicka något ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@forcevision:
Då har jag ingen aning om vad som kan vara fel.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

Har märkt att det inte bara gäller youtube utan annat också. Detta när jag börjar kolla lite har blivit så här efter den senaste firmware uppdateringen på routern. Kan man återställa till en gammal firmware på routern ? Någon som vet ?

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Har märkt att det inte bara gäller youtube utan annat också. Detta när jag börjar kolla lite har blivit så här efter den senaste firmware uppdateringen på routern. Kan man återställa till en gammal firmware på routern ? Någon som vet ?

Gå utmärkt att byta till ett äldre firmware.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

Gå utmärkt att byta till ett äldre firmware.

Okej, är det bara ladda ner en äldre och installera eller hur gör man ?

Permalänk

@forcevision:
Precis, ladda ner det och spara det någon stans på datorn.
Sedan loggar du in på routern.
Adminstration/Firemware update.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

Så nu har jag installerat Melins firmeware i routern se om den fungerar bättre. Känns som om routern verkligen har flippat nu, routern funkar i 2-3 dagar sedan kommer man inte ut på nätet och kommer inte åt inloggningssidan på routern. så får man reseta routern och börja om igen. Så funkar den i 2-3 dagar sedan händer samma sak igen. Nu får vi se om Melins programvara funkar bättre.