HTC Vive får läckt europeisk prislapp

Permalänk
Melding Plague

HTC Vive får läckt europeisk prislapp

Inom kort drar förhandsbokningarna för omtalade HTC Vive igång. Nu cirkulerar vad som verkar vara den europeiska prislappen på internet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nog för att det är fantastisk teknik, men 9000:- är mycket pengar också. Det är dyrt att vara först med grejer.

Permalänk
Medlem

"Det kostar pengar Mats"

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Nog för att det är fantastisk teknik, men 9000:- är mycket pengar också. Det är dyrt att vara först med grejer.

Så är det med all ny teknik. Minns när VHS-maskinerna kostade närmare 10000 också

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk

$799=6788kr
Tyckte det va nog illa med Steam och deras $1=1€
Fast som vanligt så är deras prislappar utan skatt antar jag.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Tycker inte priset är helt off, är ju som ett 980ti när dem var nya eller en nyare Asus skärm liksom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De två stora skillnaderna mellan systemen är "Room-scale". Vive har det från början, med lighthouse. Oculus kan få det deras touch kontroller väl släpps och man får en till kamera. (Eller om man kan köpa en extra kamera innan det??)

Och sen så är det kontrollerna. Vive kommer med lighthouse-kontrollerna. Oculus kommer med en vanlig Xbox one-kontroll.

Oculus har sagt andra halvan av 2016 som releasemål för Oculus touch, men inget pris än. Oculus dyra frakt(50 euro) kommer säkert läggas på också...

Känns som att de är så nära i pris att det är mer värt att välja Vive över Oculus. Om man nu ska ha ett VR-headset.

Permalänk
Medlem

Alltid dyrt att vara tidigt på bollen, skulle dock vara intressant om man kunde få ett VR-headset för liknande priser som ett DK2 gick på så småningom.

Permalänk
Medlem

Just ja, och ena systemet så behöver du inte ha en webcamera från Facebook som glor på dig hela tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

$799=6788kr
Tyckte det va nog illa med Steam och deras $1=1€
Fast som vanligt så är deras prislappar utan skatt antar jag.

6788x1,25=8485

Permalänk
Medlem

@Ecchi-BANZAII!!!: Det är la mervärdesskatten för det mesta det där.

Permalänk
Medlem

Ok, skönt att det inte verkar bli ett högre pris i EU än vad det redan spekulerats om. Börjar mentalt att smälta prislappen nu. Får se om jag är redo till i morgon. ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Just ja, och ena systemet så behöver du inte ha en webcamera från Facebook som glor på dig hela tiden...

Fast det är ju en kamera som bara släpper igenom ir så det är nog inget problem.

Permalänk
Medlem

Jag tror ju dock inte att det kommer kosta 500 i frakt. Jag har beställt en receiver på amazon och bara betalat 200 spänn i frakt och den väger tio kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

$799=6788kr
Tyckte det va nog illa med Steam och deras $1=1€
Fast som vanligt så är deras prislappar utan skatt antar jag.

Yepp det är utan moms

6788 + 25% moms är runt 8487 kr

899,00 EUR = 8 416,39 SEK

Permalänk
Medlem

Den stora fördelen med VR är ju att man inte förstår vad man missar. Blir att hålla mig lyckligt ovetande tills jag har råd med nytt grafikkort och headset tror jag

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Fast det är ju en kamera som bara släpper igenom ir så det är nog inget problem.

https://www.reddit.com/r/oculus/comments/2c8paq/this_is_what_...

https://i.imgur.com/KCZXhhw.jpg

https://forums.oculus.com/viewtopic.php?f=26&t=11385#p152510

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheytan:

Yepp det är utan skatt

6788 + 0,25 % skatt är runt 8487 kr

899,00 EUR = 8 416,39 SEK

0,25 % skatt? Det var en väldigt låg moms

Permalänk
Medlem

Tror ni headset som dessa kommer finnas att testa på typ siba eller inet och liknande ? Jag tror inte jag kommer köpa något när de kostar 9000kr men om jag skulle fundera på det skulle jag ju vilja testa först.

Skrivet av trickeh2k:

Den stora fördelen med VR är ju att man inte förstår vad man missar. Blir att hålla mig lyckligt ovetande tills jag har råd med bytt grafikkort och headset tror jag

Din dator lär dock klara det rätt okej. Det rekommenderas ju ett R9 290/GTX 970 men sänker du inställningarna flyter det nog på. Fast du kanske ville ha ursäkter till att avvakta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Musikälskare

Lär köpa Gen2

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tror ni headset som dessa kommer finnas att testa på typ siba eller inet och liknande ? Jag tror inte jag kommer köpa något när de kostar 9000kr men om jag skulle fundera på det skulle jag ju vilja testa först. Din dator lär dock klara det rätt okej. Det rekommenderas ju ett R9 290/GTX 970 men sänker du inställningarna flyter det nog på. Fast du kanske ville ha ursäkter till att avvakta.

Mjo, fick 6.9 i VR-testet men det är väl mer ett uppskattat riktmärke. Tror främst det är 3GB som blir problemet faktiskt. Problemet är pengar helt enkelt, det blir antagligen uppgradering till high-end kort när de nya korten kommer, då finns det inte pengar att investera i ett VR-headset helt enkelt. Men kan vara bra att avvakta ändå och se hur det verkar flyta på för folk samt vad det finns för utbud av spel.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@KaZZoA: Hoppas HTC Vive kommer vinnande ur fighten, låter inget kul med en 1984-kamera som övervakar en.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Tror det blir att avboka Riften. Svårt att se hur Oculus kommer vinande ut ur denna fight.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Kan inte hjälpa att tycka hur dumt det ser ut när man har de där enheterna fast runt huvudet. När frugan kommer hem och får se en med en så runt huvudet har jag svårt för att se att man får ligga den kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kan inte hjälpa att tycka hur dumt det ser ut när man har de där enheterna fast runt huvudet. När frugan kommer hem och får se en med en så runt huvudet har jag svårt för att se att man får ligga den kvällen.

Köp en till henne också och se om det får henne att ändra inställning

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kan inte hjälpa att tycka hur dumt det ser ut när man har de där enheterna fast runt huvudet. När frugan kommer hem och får se en med en så runt huvudet har jag svårt för att se att man får ligga den kvällen.

Kommer ju program till enheterna som löser den biten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kommer ju program till enheterna som löser den biten.

You cant beat the real thing

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den viktigaste nyheten här för mig är att Vive kommer gå att köpa på fler ställen än bara genom deras egna hemsida. Jag hoppas verkligen att den kommer säljas hos svenska återförsäljare. Vill kunna lämna tillbaka om jag inte känner mig nöjd.

900 euro är jävligt mycket, men med tanke på att man får med motionkontrollerna och att tracking verkar vara bättre så känns det ändå som det givna valet just nu. Jag tror att priset kommer landa på 8495kr, och kanske att de större återförsäljarna (CDON, Komplett, Elgiganten) kan pressa priserna ytterligare någon hundralapp. Och med ångerrätt så är jag nog beredd att lägga ut så mycket pengar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Officiellt nu. Kostar 899 Eur i Sverige inkl moms.

Leverans 5 april.

Nu ingår även Google Tilt Brush utöver Fantastic Contraption och Job Simulator.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv

Gah, så svårt att veta om man bör boka imorgon. Blev lite avtänd på Occulus med den enorma leveranstiden...