Nvidia-drivrutin för The Division och Hitman skapar huvudbry för användare

Permalänk
Melding Plague

Nvidia-drivrutin för The Division och Hitman skapar huvudbry för användare

När Nvidia släpper sin Game Ready-drivrutin med optimeringar för The Division, Hitman samt stöd för Vulkan tillkommer också blåskärmar och oändliga omstarter för flerskärmsanvändare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Aj då, då måste jag haft tur då jag kör med 3 skärmar och installerade den smärtfritt igår.
Ska nog ha den kvar och se om det händer något, annars är det ju som sagt bara att gå in i felsäkert läge.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vad jag läste har Nvidia skrivit på deras hemsida att om du drar en custom install och klickar i "Clean Install" så ska det inte vara några problem. https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4054

"We have received reports of some users having issues installing today's Game Ready Driver, version 364.47.

Initial investigation suggests the issue is related to doing an "Express" installation. We suggest those willing to try this driver use a Custom -> Clean Install installation.

If you experience issues, you can uninstall the driver through Windows Safe-Mode and revert to a previous version.

Our driver team is actively investigating the issue and we will continue to update this article as we learn more."

Alltid någon som har problem, vet inte hur folk lyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vad jag läste har Nvidia skrivit på deras hemsida att om du drar en custom install och klickar i "Clean Install" så ska det inte vara några problem. https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4054

"We have received reports of some users having issues installing today's Game Ready Driver, version 364.47.

Initial investigation suggests the issue is related to doing an "Express" installation. We suggest those willing to try this driver use a Custom -> Clean Install installation.

If you experience issues, you can uninstall the driver through Windows Safe-Mode and revert to a previous version.

Our driver team is actively investigating the issue and we will continue to update this article as we learn more."

Alltid någon som har problem, vet inte hur folk lyckas.

som gammal räv kör jag alltid Clean install, litar inte på att de klarar av att hantera en uppgradering av drivrutiner utan problem

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Själv gjorde jag misstaget att ta ner uppdateringen så fort den kom ut och sen blev det att installera om datorn. Då allt annat bara blev blåt

Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyslektikern:

Själv gjorde jag misstaget att ta ner uppdateringen så fort den kom ut och sen blev det att installera om datorn. Då allt annat bara blev blåt

För mig fungerar den utmärkt. Installerad över den äldre 362. Win 10 och ett 970 här.
Vilken serie har du?

EDIT: Stod ju visst i din signatur ser jag nu. Känns som att det kanske är relaterat till Win 7 då om det fortfarande är aktuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyslektikern:

Själv gjorde jag misstaget att ta ner uppdateringen så fort den kom ut och sen blev det att installera om datorn. Då allt annat bara blev blåt

Du kunde ju använt dig av felsäker uppstart av windows...

Permalänk
Medlem

Tror jag avvaktar att uppgradera ett tag här då, ska ändå inte spela något av de spelen ändå så.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Sitter med 8.1 och en skärm. Installera eller låta bli (vänta)? Kan inte bestämma mig.

Är det "bara" om man har fler skärmar? :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Mine ena dator som jag uppdaterade drabbades bara av att startmenyn frös fast, ganska vanligt tydligen, men det löstes med en omstart.

Den andra som jag tänkte uppdatera nu på morgonen kunde jag bara konstatera att Nvidia tagit bort den, i alla fall från GeForce Experience, nu är 362 återigen den senaste.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kör alltid clean install. Däremot så krashade installationen när den var klar men allt fungerar fint.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Är det "bara" om man har fler skärmar? :/

Enligt rapporter så är personer mer en enda skärm berörda också. T.ex. drös här https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/49dghk/some_users_ma...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vad jag läste har Nvidia skrivit på deras hemsida att om du drar en custom install och klickar i "Clean Install" så ska det inte vara några problem. https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4054

"We have received reports of some users having issues installing today's Game Ready Driver, version 364.47.

Initial investigation suggests the issue is related to doing an "Express" installation. We suggest those willing to try this driver use a Custom -> Clean Install installation.

If you experience issues, you can uninstall the driver through Windows Safe-Mode and revert to a previous version.

Our driver team is actively investigating the issue and we will continue to update this article as we learn more."

Alltid någon som har problem, vet inte hur folk lyckas.

Skyller du på folk...? nVidia borde investera mer i QA.

Permalänk
Medlem

Älskar att denna är "WHQL Ceritifierad"... verkar vara en totalt meningslös stämpel

Det är vid sådana här situationer som "automatiskt drivrutinsuppdatering" i tex Windows 10, inte är en bra ide. Och varför jag ratar hela det systemet... då du är till råttorna när sådana fel kommer.

Får hoppas de fixar detta snabbt dock, för det kan inte vara kul med dessa problem.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Det är vid sådana här situationer som "automatiskt drivrutinsuppdatering" i tex Windows 10, inte är en bra ide.

Gör verkligen Windows 10 det? Nu har ju jag inte automatiska uppdateringar på men grafikdrivrutiner uppdateras väl ändå inte per automatik?
Låter ju extra konstigt nu när Nvidia vill få det till att Geforce Experience är det enda stället där man kan få uppdateringar ifrån (Även om de faktiskt finns på nvidia.com)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Gör verkligen Windows 10 det? Nu har ju jag inte automatiska uppdateringar på men grafikdrivrutiner uppdateras väl ändå inte per automatik?
Låter ju extra konstigt nu när Nvidia vill få det till att Geforce Experience är det enda stället där man kan få uppdateringar ifrån (Även om de faktiskt finns på nvidia.com)

Japp. Däremot ligger Windows 10 uppdateringarna ganska långt efter. Antar att de vill testa dem internt innan de pushas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Gör verkligen Windows 10 det? Nu har ju jag inte automatiska uppdateringar på men grafikdrivrutiner uppdateras väl ändå inte per automatik?
Låter ju extra konstigt nu när Nvidia vill få det till att Geforce Experience är det enda stället där man kan få uppdateringar ifrån (Även om de faktiskt finns på nvidia.com)

Drivrutiner uppdateras automatiskt ja, med det sagt så uppdaterar drivare sällan till det absolut senaste utan håller sig några versioner bakåt, installerar du manuellt nyare drivare så nergraderar den inte heller o.s.v.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Blåskärm är en feature

/
Grön fanboi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Gör verkligen Windows 10 det? Nu har ju jag inte automatiska uppdateringar på men grafikdrivrutiner uppdateras väl ändå inte per automatik?
Låter ju extra konstigt nu när Nvidia vill få det till att Geforce Experience är det enda stället där man kan få uppdateringar ifrån (Även om de faktiskt finns på nvidia.com)

Som @anon81912 säger, den uppdaterar eftersom den är certifierad.

Men normalt så släpper Nvidia nyare drivare via sitt eget system snabbare än MS gör, så du bör förhoppningsvis inte märka det så länge som Nvidia snabbt ordnar en ny med certifiering. Dock finns risken om detta inte manuellt justeras att någon stackare installerar sitt nya Nvidia GPU system om 1 månad eller så, och då får denna drivrutiner per automatik, innan den nyare med fixet har hunnit komma, vilket som sagt kan ge lite... huvudbry.

Win 10 + Nvidia drivare har haft en skakig början redan i 2015 och detta är inte bra uppföljning. Men visst... alla gör fel. En drivrutin som är defekt är inget problem, problemet är när den trycks ut som en officiell, certifierad drivare med allvarliga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Älskar att denna är "WHQL Ceritifierad"... verkar vara en totalt meningslös stämpel

Det är vid sådana här situationer som "automatiskt drivrutinsuppdatering" i tex Windows 10, inte är en bra ide. Och varför jag ratar hela det systemet... då du är till råttorna när sådana fel kommer.

Får hoppas de fixar detta snabbt dock, för det kan inte vara kul med dessa problem.

Deras gamla drivrutin som eldade upp grafikkort i starcraft 2 var också whql certifierad. Det betyder väl endast att den fungerar "korrekt" med Windows.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lille7:

Deras gamla drivrutin som eldade upp grafikkort i starcraft 2 var också whql certifierad. Det betyder väl endast att den fungerar "korrekt" med Windows.

För den som är nyfiken

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag fick en bluescreen efter att jag tryckte på pop-up fönstret som frågar om man vill installera senaste drivrutinerna

Windows 10 + GTX 970.
Jag har en TV som andra skärm inkopplad via HDMI, vilket förmodligen är anledningen till varför jag fick en bluescreen.

Det var dock enkelt att fixa genom att gå in i felsäkert läge, avinstallera drivrutinerna och installera dom igen.

Permalänk
Inaktiv

Kvittar för vem kör dubbla skärmar nu år 1992? Eller vänta.. Är det år 2016 nu?
Holley shit att de kan släppa en sådan buggigt driver.

För min del blir det Hitman på PS4an vilket väl redan släpps till helgen, men jag är inte ett dugg förvånad om "blåskärmen" kommer upp där också.

Permalänk
Inaktiv

Så blir det när företagen märker att folk köper produkterna oavsett vad de levererar, en konsekvens av ohälsosamt höga marknadsandelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Deras gamla drivrutin som eldade upp grafikkort i starcraft 2 var också whql certifierad. Det betyder väl endast att den fungerar "korrekt" med Windows.

Vilket tyvärr är varför jag inte direkt vill ha automatisk uppdatering av drivrutiner till Windows 10. För när den får certifieringen så "fungerar den" enligt MS. Oavsett om den ger BSOD eller bränner kort...

Permalänk
Medlem

Tur att man väntade med att installera.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Hmmm.
Finns det någon struktur i detta kaoset?
Hur ser det ut i Win7/Dx11?
Hur är det med Win7/Vulkan?
Hur ser det ut i Win10/Dx12?
Hur ser det ut i Win10/Vulkan?

Låt oss göra en matris genom att nu köra detta på olika GPUer.

Jag anar att man man kanske haft lite för bråttom och inte testat alla kombinationer

EDIT:
Om jag förstått rätt är The Division även en "Gameworks" titel.
Då blir det hela tredimensionellt, allt ovan med respektive utan Gameworks.
Samt jag är rädd att enbart 9xx-generationen har fördelar:
https://www.youtube.com/watch?v=O7fA_JC_R5s

Permalänk

Bara jag som fått muslagg efter senaste drivrutinen ?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon159643:

Kvittar för vem kör dubbla skärmar nu år 1992? Eller vänta.. Är det år 2016 nu?
Holley shit att de kan släppa en sådan buggigt driver.

För min del blir det Hitman på PS4an vilket väl redan släpps till helgen, men jag är inte ett dugg förvånad om "blåskärmen" kommer upp där också.

Nu är du lite omotiverat hård mot Nvidia. De vet i alla fall att det är 2001 eftersom de kör hårt på Windows XP look and feel i sin kontrollpanel.

Fin nostalgi från pilarna och hemknappen.

Hur som helst är det här anledningen till att jag undviker att hoppa på nya drivrutiner. Om jag inte har några direkta buggar som ska lösas så föredrar jag att vänta en vecka för att se att det faktiskt fungerar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tur att jag och polaren i sista stund bestämde oss att invänta med att ta ut spelen från butiken (förhandsbokning) eftersom det kommer alltid något som strular med dagens spel...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain