Invandring i jobb, 25% efter 8år

Permalänk
Medlem
Skrivet av MurdinE:

Hur kan det då komma sig att Kanada har mycket bättre välfärd än Sverige?
Sverige har trots allt världens högsta skatt redan, är planen att bara höja den ännu mer för att göra något åt den ständigt sjunkande välfärden? Eller rent av medborgarlön kanske så högpresterande lämnar landet?

Av vilken anledning skulle medborgarlön få de högpresterande att lämna landet?

Förespråkar varken det ena eller det andra, men blev intresserad av vad du menar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vill inte ge mig in i en sådan här tråd igen, men det är så mycket tokigt här att jag är tvungen.

Sveriges ekonomi går bättre på grund av flyktingmottagandet idag, inte så mycket för att flyktingarna arbetar och betalar skatt utan för att det är många fler svenskar som arbetar med flyktingmottagning, stöd och liknande, och de betalar mer skatt; konsumerar mer och så vidare jämfört med när de inte arbetade utan gick på bidrag. Det är samma effekt som att ett krig är bra för ekonomin: Fler sätts i arbete och det innebär mer pengar till dessa personer som spenderar det på konsumtion och betalar skatt.

Det du skriver är att skattefinansierade jobb ökar i sverige?, dvs att vi med statliga medel skapar arbetsplatser, som i detta fall belånas. Eftersom vi idag knappt har någon form av produktion kvar i landet och nuvarande regering gör allt i sin makt för att bromsa svensk export så blir jag inte riktigt klok på vad du menar, skulle pengarna snurra runt lokalt i sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det säger absolut ingenting med enskilda händelser. Det finns svenskar som gör precis samma sak, är vi svenskar ett tjuvaktigt folk då?

Måste bara få lägga mig i trots att jag inte orkat kolla på videon. Det finns väl inget tjuvaktigt folk om man ser till ett helt lands invånare egentligen, den stora massan sköter sig ju. Och naturligtvis finns det även rötägg bland svenskar. Andelen är dock mycket större bland de med utlandsfödda föräldrar. Det har säkerligen att göra med sociala förhållanden och ekonomiska möjligheter som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MurdinE:

Hur kan det då komma sig att Kanada har mycket bättre välfärd än Sverige?
Sverige har trots allt världens högsta skatt redan, är planen att bara höja den ännu mer för att göra något åt den ständigt sjunkande välfärden? Eller rent av medborgarlön kanske så högpresterande lämnar landet?

Tänker du som privatperson och räknar på din bruttolön betalar du inte mycket mer skatt i Sverige än i Kanada. Däremot har man inte samma arbetsgivaravgift i Kanada som vi har här.

Sedan är Kanada inte bättre än oss på allt gällande väldfärd. Vi har att lära av varandra. Däremot är de uppenbarligen duktigare på att identifiera var pengarna behövs. Exakt varför kan jag inte svara på, men en tanke är att de kanske har en annan politisk miljö där man tänker mer långsiktigt än vad partierna i Sveriges riksdag gör.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MurdinE:

Måste bara få lägga mig i trots att jag inte orkat kolla på videon. Det finns väl inget tjuvaktigt folk om man ser till ett helt lands invånare egentligen, den stora massan sköter sig ju. Och naturligtvis finns det även rötägg bland svenskar. Andelen är dock mycket större bland de med utlandsfödda föräldrar. Det har säkerligen att göra med sociala förhållanden och ekonomiska möjligheter som du säger.

Ja och förmodligen även med vad föräldrarna och en del av barnen har med sig gällande händelser i sina hemländer.

Dock ser man samma mönster även om man bara tittar på svenskfödda. De som ligger i nederkant på den socioekonomiska skalan har större tendenser att begå kriminella handlingar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av l4nky:

För att stadsskulden är kopplad till BNP. Vi tjänar mer pengar, vi har mer skuld. Googla runt lite innan du yttrar dig.

Statsskulden som andel av bruttonationalprodukten, BNP, uppgick till knappt 34 procent i slutet av 2015. Genom att sätta skulden i relation till BNP kan man jämföra statsskuldens storlek med landets totala ekonomi. Sedan 1990-talskrisen har statsfinanserna blivit betydligt starkare och den statliga skuldsättningen har gått ner. Som mest uppgick statsskulden till nära 75 procent av BNP under den tidiga delen av 1990-talet. Bakom nedgången ligger besparingar som gjordes i mitten av 90-talet och en relativt stark ekonomisk tillväxt. Staten har också fört över pengar från AP-fonderna till statskassan och sålt aktier i bland annat Telia. Tillsammans har dessa saker gjort att statsskulden, mätt som andel av BNP, sjunkit relativt snabbt.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudge...

VI HAR BÄTTRE EKONOMI NU ALLTSÅ TROTS SKULDEN

Problemet är att BNP är förrädiskt. För det visar bara hastigheten på pengarna i ekonomin. Så lite elakt kan man säga att om staten börjar en verksamhet med att gräva gropar och fylla dem inge. Samt betalar en bra lön för det. Samt att det blir skatt. Samt att de måste beskatta osv. Så kommer BNP att öka.
Dessutom har vår BNP per capita minskar i riktiga tal. För vi har massor människor som inte räknas som medborgare med de kostar ändå pengar.

Skrivet av Den_Samme:

Ett annat problem för Sverige är att vi har byggt våran ekonomi på att exportera våra varor till resten av världen och om världsekonomin kraschar (i vart fall den del som vi exporterar till) så kommer det att gå sämre för Sverige.

Sen vill jag påpeka att det finns jäkla dubbelmoral i västvärlden, vi svär åt Kina och menar att de snor våra jobb samtidigt som vi klappar oss själva på axeln när vi gör ett klipp på Alibaba och liknande sidor. Vi tvingar dessutom på vår egen industri miljökrav efter miljökrav men köper produkter från fabriker i områden där miljöskydd på sin höjd innebär att personerna som bor i närområdet inte dör omedelbart när de dricker vattnet.

Nja, för att ett land ska vara rikt som vi är. Och ligger i toppen. Så måste det funka som så att vi tillverkar svåra produkter i vår industri och byter det mot enkla produkter i utlandet. Tex flygplan mot enklare elektronik från Kina. Därför måste vi ha export.
Vi kan aldrig ha en ekonomi som inte jobbar starkt mot utlandet. Tex så importerar vi 50% av all mat.
Om vi då inte är världsbäst i vår industri så kommer välfärden att rasa som en sten. Och problemet är lite att invandrare ofta inte vill jobba med industri. Utan småföretag internt i landet är vad de vill göra. Serva med klippning, naglar, kaffe, flyttstädning osv.
Så som jobben ser ut i Syrien eller andra u-länder. Där jobbar man så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Vi som är födda på 80-90 talet kommer att få jobba tills vi dör... Pentionen är väll borta när vi blir äldre med tanke på det svarta hålet som Sveriges politiker har skapat

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153436911708231&set...

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/101534348100332...

behöver inte säga mer

Det han säger och redovisar är ju iaf ärligt och från verkligheten.
Inte den skiten som SVT, Aftonbladet eller Expressen framför.

Sedan DN gick ut med den omtalade artikeln så började Expressen t.ex. skriva om vad som händer på boende, helt plötsligt dräller det om artiklar från boende, det är våld efter våld varje jävla dag..

Permalänk
Medlem

Lite info om http://www.statsskuld.com/ bara.

Just den sidan är väl inte helt bra för att se nuläget då den bara visar ett beräknat värde på en prognos i framtiden i förhållande till ett tidigare värde.

De senaste fem månadernas redovisning visar ju att det pendlar en hel del upp och ner och inte enbart går upp som sidan menar på, det var en stor ökning av skulden i januarirapporten, men i övrigt små minskningar tidigare samt en större minskning nu senast.

okt 2015 ner 10 527 136 754 kr
nov 2015 ner 21 116 670 395 kr
dec 2015 upp 80 451 817 441 kr
jan 2016 ner 4 149 780 277 kr
feb 2016 ner 52 473 395 315 kr

I övrigt har jag ingen koll eller åsikt på hur trenden ser ut i det stora hela, ville bara påpeka detta då jag sett många som länkat till den sidan på Facebook m.m. utan att ha kollat Riksgäldens sida där den faktiska skulden redovisas månadsvis.

https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/Pressrum/publicerat/Statsskulden/

Statsskulden är alltså lägre nu än den var januari 2015.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Har ingen ork att gå med i denna debatten. Vill bara säga det att bostadsbrist/priser är SKYHÖG redan innan denna flyktings våg. Kan någon få dem där bostadsbyggarna att rappa på lite... var det 10år+ på vanliga kön i sthlm? Jesus! Herregud! Bygg mer bostäder NU!

Tack o hej.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Av vilken anledning skulle medborgarlön få de högpresterande att lämna landet?

Förespråkar varken det ena eller det andra, men blev intresserad av vad du menar.

Okej, just den meningen var jag lite uppjagad på när jag skrev men... Om man med medborgarlön menar som Wikipedia säger "lika till alla"-princip så skulle många högpresterande lämna landet. Exempel: Säg att du drar in en miljon per år brutto. Du skattar som en gris men välfärden suger ändå. Du måste betala extra i försäkringar för att få en anständig vård osv. Helt plötsligt införs medborgarlön och du tjänar lika som någon som mest vill löka runt och göra så lite som möjligt. Skulle du då tycka det var roligt att jobba stenhårt med studieskulder, ansvar och stress upp över öronen eller ta ett annat slöare jobb eller inte velat vidareutbilda dig eftersom det inte ger nått ändå eller dra utomlands?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MurdinE:

Okej, just den meningen var jag lite uppjagad på när jag skrev men... Om man med medborgarlön menar som Wikipedia säger "lika till alla"-princip så skulle många högpresterande lämna landet. Exempel: Säg att du drar in en miljon per år brutto. Du skattar som en gris men välfärden suger ändå. Du måste betala extra i försäkringar för att få en anständig vård osv. Helt plötsligt införs medborgarlön och du tjänar lika som någon som mest vill löka runt och göra så lite som möjligt. Skulle du då tycka det var roligt att jobba stenhårt med studieskulder, ansvar och stress upp över öronen eller ta ett annat slöare jobb eller inte velat vidareutbilda dig eftersom det inte ger nått ändå eller dra utomlands?

Medborgarlön som de pratar om i Finland är ej fel. Slopa alla bidrag, spara in en massa byråkrati och ge alla bidragstagare lika mycket pengar oavsett orsak om det så är ren lathet eller sjukdom.
De som tjänar mer får då behålla det extra de tjänar.
För min egen del hade jag helt slutat att arbeta då och bara kopplat av, för 8000kr/mån plus lite kompisjobb går fint att leva på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MurdinE:

Okej, just den meningen var jag lite uppjagad på när jag skrev men... Om man med medborgarlön menar som Wikipedia säger "lika till alla"-princip så skulle många högpresterande lämna landet. Exempel: Säg att du drar in en miljon per år brutto. Du skattar som en gris men välfärden suger ändå. Du måste betala extra i försäkringar för att få en anständig vård osv. Helt plötsligt införs medborgarlön och du tjänar lika som någon som mest vill löka runt och göra så lite som möjligt. Skulle du då tycka det var roligt att jobba stenhårt med studieskulder, ansvar och stress upp över öronen eller ta ett annat slöare jobb eller inte velat vidareutbilda dig eftersom det inte ger nått ändå eller dra utomlands?

De idéer som florerat i Sverige gällande medborgarlön har mest inneburit summor ganska nära ekonomiskt bistånd. Så jag tror inte att miljonären känner sig hotad och packar väskan och flyr pga det

Jag poängterar att jag inte skriver för att förespråka än det ena än det andra, men det finns faktiskt många ekonomer som gått ut med att i gällande ekonomiska system skulle medborgarlön förmodligen få positiva effeker på ekonomin genom ökad köpkraft.

Hursomhelst, detta är off-topic så vi bör nog gå tillbaka till ämnet i fråga. Tack för ditt svar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Man tänker oftast på att våran statsskuld som den skuld som är utav betydelse , men vi har sedan hushållens skuldsättning som idag uppgår till minst 3000 miljarder SEK. Plussa ihop båda så har vi ett helt annat läge skuldläge. Börjar hushållen få problem med att kunna betala lån ex höjd ränta så kan man ju snabbt räkna att detta kommer att drabba staten rätt så omgående då det är skattebetalarna som garanterar Sveriges betalningsförmåga.

Permalänk
Skrivet av l4nky:

Ekonomin växer mer än väntat. Låter som ett klassiskt gnällinlägg från någon som följer sina känslor istället för fakta.

http://www.dn.se/ekonomi/sveriges-ekonomi-vaxer-mer-an-vantat...

Fina källor på ditt inlägg förresten.

"Vi Sverige å merpart av EU ligger i en oerhörd ansträngd ekonomisk kris."

Inte för att va den, men kanske läge att va lite källkritisk på länken du kom med också....

I övrigt så håller jag väl med om att saker görs på fel sätt etc..

Det de ofta talas om när de säger att invandring är bra för sverige är ju historiskt sett, men ja, då är de ju oftast inte mertalet flyktingar som kommer nu. Jag personligen tror att om jag fick välja själv att åka till ett annat land som oppurtunist(som europeer gjorde till USA), så skulle jag vara mer motiverad än om jag fick med hem sönderbombat o sen blir framslussad över halva världen till ett ställe som blir 40 C kallare än de jag är van I områden i sverige där samhället verkligen hjälpt till att integrera människor har ju allting fungerat utmärkt.. men orter där vi redan segregerar, blir ju såklart bara värre gällande klyftor, barriärer etc. Om pengar från regeringen verkligen kan ändra de så fine, utmärkt, men jag tror nästan det som gör mest skillnad är de som tar sig tid att hjälpa till med människorna som är här på individnivå, inte skriva på forum och FB att dom är less på romern utanför konsum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Ekonomin har växt i 100a år utan invandring.

Vilken sten har du levt under? 100 år utan invandring? Vi har haft stor invandring i flera vågor de senaste 100 åren. Där kommer dravel igen, helt utanför verkligheten. Lär dig att öppna ögonen istället för att leva i din SD-bubbla, sluta läs falsk media som fria tider och avpixlat.

Permalänk

var vänlig och länka din källa

Skrivet av ottoblom:

vi positivt födelse tal i Sverige 2.01 förutom i slutet på 90 talet.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Minskat-barnaf...

under perioden 1970-2010 var det bara under två och ett halvt år som barnafödandet nådde upp till reproduktionslinjen
(2,1 barn per kvinna). Därmed har vi inte skaffat barn i nog stor mängd. Enda anledningen att vi inte minskar i befolkningsmängd är att vi har invandring.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Ekonomin växer mer än väntat. Låter som ett klassiskt gnällinlägg från någon som följer sina känslor istället för fakta.

http://www.dn.se/ekonomi/sveriges-ekonomi-vaxer-mer-an-vantat...

Fina källor på ditt inlägg förresten.

"Vi Sverige å merpart av EU ligger i en oerhörd ansträngd ekonomisk kris."

dock är det där en sanning med modifikation. En hel del av inflödet av pengar i privata sektorn har kommit från staten som gör att sifforna ser bättre ut, dock så är det ju lånade pengar så det går väll att diskutera hur bra det är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

De idéer som florerat i Sverige gällande medborgarlön har mest inneburit summor ganska nära ekonomiskt bistånd. Så jag tror inte att miljonären känner sig hotad och packar väskan och flyr pga det

Jag poängterar att jag inte skriver för att förespråka än det ena än det andra, men det finns faktiskt många ekonomer som gått ut med att i gällande ekonomiska system skulle medborgarlön förmodligen få positiva effeker på ekonomin genom ökad köpkraft.

Hursomhelst, detta är off-topic så vi bör nog gå tillbaka till ämnet i fråga. Tack för ditt svar.

Alright. Som jag förstått de som pratat om medborgarlön är att ALLA får samma lön, oavsett om du jobbar eller ej. Alltså att man inte har någon möjlighet att tjäna pengar utan tex hen som drar in en mille/år får helt plötsligt 250 tkr/år eller liknande. Gäller mest att man pratar om samma saker eller är tydlig med hur man uttrycker sig Tack för din input med men OT som sagt, får lägga ner det här ämnet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Av vilken anledning skulle medborgarlön få de högpresterande att lämna landet?

Förespråkar varken det ena eller det andra, men blev intresserad av vad du menar.

Jag läste en bok om pengar. Där sa man att det historisk ofta har varit så att länder och riken ofta inte har fallit pga att de har krigat mycket. Utan att folket i landet helt enkelt har tröttnat på kungen eller de som beställer och insett att gräset är grönare någon annanstans. Och det är ofta de smarta, driftiga eller rika som först flyttar.
Så jo, när skatterna blir väldigt höga och du får lite tillbaka, så når du en punkt där de driftiga helt enkelt flyttar från landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Utan invandrare hade sveriges befolkning varit noll. Vi härstammar alla från invandrare.

Ungefär som när Donald Trump säger "Vi ska skicka hem alla invandrare" och indianerna svarar "Jaha, när åker du?"

Va? Vänta nu, läste precis att Homo sapiens, härstammar från hominider... Det var något nytt! Jag vet! ALLA som härstammar från hominider, kan ju då automatiskt få komma hit. För pengar har vi ju obegränsat, det är bara låna på. Framtidens samhälle får ta den smällen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tintinj:

Vilken sten har du levt under? 100 år utan invandring? Vi har haft stor invandring i flera vågor de senaste 100 åren. Där kommer dravel igen, helt utanför verkligheten. Lär dig att öppna ögonen istället för att leva i din SD-bubbla, sluta läs falsk media som fria tider och avpixlat.

Det är enorm skillnad på invandring och invandring. Vem du tar in har enorm betydelse. Nordiska arbetskraftsinvandring för 1970 var inget problem alls. Men den vi har nu... det är en helt annan femma. Dessutom så var det först efter 1972 som portarna öppnades på vid gavel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag läste en bok om pengar. Där sa man att det historisk ofta har varit så att länder och riken ofta inte har fallit pga att de har krigat mycket. Utan att folket i landet helt enkelt har tröttnat på kungen eller de som beställer och insett att gräset är grönare någon annanstans. Och det är ofta de smarta, driftiga eller rika som först flyttar.
Så jo, när skatterna blir väldigt höga och du får lite tillbaka, så når du en punkt där de driftiga helt enkelt flyttar från landet.

Nu var det inte exakt det vi pratade om. Självklart finns en gräns för allt, men det vi diskuterade var varför en medborgarlön som enligt alla diskussioner som förts i Sverige och som handlar om summor i närheten av ekonomiskt bistånd skulle få högpresterande och rika att lämna Sverige.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PatrikNordstrm:

I övrigt så håller jag väl med om att saker görs på fel sätt etc..

Det de ofta talas om när de säger att invandring är bra för sverige är ju historiskt sett, men ja, då är de ju oftast inte mertalet flyktingar som kommer nu. Jag personligen tror att om jag fick välja själv att åka till ett annat land som oppurtunist(som europeer gjorde till USA), så skulle jag vara mer motiverad än om jag fick med hem sönderbombat o sen blir framslussad över halva världen till ett ställe som blir 40 C kallare än de jag är van I områden i sverige där samhället verkligen hjälpt till att integrera människor har ju allting fungerat utmärkt.. men orter där vi redan segregerar, blir ju såklart bara värre gällande klyftor, barriärer etc.

De människor som nu kommer, har ingen önskan att blir något annat än det de redan är. Dvs integrationen är mest en stor myt som jag ser det. Många pratar inte ens svenska eller ens vet hur Sverige funkar. Så vill de ha det också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu var det inte exakt det vi pratade om. Självklart finns en gräns för allt, men det vi diskuterade var varför en medborgarlön som enligt alla diskussioner som förts i Sverige och som handlar om summor i närheten av ekonomiskt bistånd skulle få högpresterande och rika att lämna Sverige.

Tror jag inte. Snarare tvärtom. För när du får Soc eller från AF så är du tvingad in i passivitet. Du får tex inte studera eller starta någon sidoverksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Tror jag inte. Snarare tvärtom. För när du får Soc eller från AF så är du tvingad in i passivitet. Du får tex inte studera eller starta någon sidoverksamhet.

Jag håller med. Förmodligen hade vi faktiskt fått fler i arbete på det viset. Sen finns det för- och nackdelar med allt, så också med medborgarlön.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Fortfarande inga källor från TS eller någon av de andra gnälliga människorna i denna tråden. Bara en massa som låter som att det kommer rakt ur avpixlats mall för forumdebatt.

Konfirmeringsbias överallt här

Att tala om samhällsproblem är numera alltså "gnäll"? Sen när? Du låter som en von-Oben typ skulle ha låtit när man tog upp problemet med ekonomisk ojämlikhet.

Att Sverige har en snabbt växande ekonomi i aggregata tal är irrelevant. Vad som är relevant är BNP per-capita. Många av dem som kommit i år har inte registreras ännu. Många tror att så fort någon söker asyl så kommer de med i befolkningsstatistiken men så är det inte. Det är först om några år som de kommer in i systemet och då kommer BNP per capita att störtdyka. Källa.

För någon som ironiserar över andra om hur okunniga de är så är du roande okunnig och uselt påläst själv.

Permalänk
Medlem

P.S. Jag tycker det är löjligt att så mycket av invandringsdiskussionen centreras kring ekonomiska frågor. Visst är de viktiga, men det är ännu mer de kulturella förtrycken, våldet mot kvinnor och sexuella trakasserier, som jag ser som den stora faktorn i samband med invandringen.

Ekonomisk politik är enklare(men inte lätt) att ändra. Att tro att man kan ändra kulturer från ett skrivbord i Stockholm är en fantasi som i praktiken alla riksdagspartier(inklusive SD) ännu när. De har inte lärt sig något de senaste 40 åren.

Permalänk
Skäggig legend

Till viss del är det ju så att många av oss är väldigt bortskämda och tar inte vilket jobb som helst. Pff.. jag vill inte jobba på ica eller som brevbärare, jag vill bli chef och inte göra någonting! Då kommer många migranter som tar vilket jobb som helst - men tyvärr inte tillräckligt många!

MEN! De svenska ungdomar eller vuxna som vill skaffa sig ett skitjobb har då fått konkurrens med just migranter. Innan var den EN som ville ha jobbet, nu är det TVÅ. Hur är det att säga att invandrare inte tar jobben? 50/50 chans att man får jobbet innan var det 100.

Det är så många tänker. Själv tycker jag det är riktigt jobbigt med systemet idag.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Hedersmedlem

Hej alla.
Vi har fått in lite rapporter om denna tråden. Vi håller på och kikar på dessa rapporter.
Till er som tänkt skriva: Vänligen håll er sakliga och undvik osakliga argument eller alltför mycket känslor så blir det trevligare för alla.

/Najk, moderator

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Det har påpekats flera gånger i tråden och det är värt att lyfta fram igen. Flyktingmottagande är inte en frågan om man ska göra en ekonomisk vinst eller inte i mottagarlandet. Man har, i världssamfundet, kommit överens om att man som människa har rätt att söka asyl om man flyr från krig. Vad innebär detta? Jo, att möjligheten att fly undan konflikter ska vara en grundläggande mänsklig rättighet. Länder som bl.a. Sverige och Tyskland har gjort mycket för att människor på flykt ska kunna få ta del av denna rättighet. Problemet är att andra länder gör för lite. EU har en befolkning på strax över 500 miljoner invånare. Det vore teoretiskt inget problem att ta emot miljoner här om de fördelades proportionellt. Problemet är att det kommer för mycket folk till för få länder. Om det är nog de flesta överens.

Hur drar man i bromsen utan att verka som att man agerar baserat på rädsla och främlingsfientlighet? Mycket av SD's retorik bygger på islamofobism. Är det verkligen sådana motiv vi ska ta till för att hejda den stora flyktingströmmen som kommer från Syrien? Jag tycker att det är viktigt att motiven bakom varför man ska hejda människor att komma hit är väldigt viktiga att ha på det klara. Att ge efter för rasister, islamofobi och populistiska strömmingar det ska vi inte göra! Att se att det finns problem med integrationen bland nyanlända och arbeta utifrån det, absolut, det ska man inte blunda för.

Hamnar man i ett läge där man misstänkliggör en hel minoritet i samhället hamnar man i ett väldigt farligt läge. Att det är fred här i Västeuropa är inget man ska ta för givet. Det har våra folkvalda aktivt jobbat för i många år. Europa har en lång historia av krig och elände och är man inte på sin vakt här utan man låter populister och höger/vänster hökar härja fritt så kan vad som helst ske. Det har hänt förut och det kan hända igen.