Permalänk

Tangentbord lägger av, men ej mus

Tja

Har ett märkligt problem med styrenheterna till datorn.

Tangentbordet lägger av oregelbundet. Ibland funkar det o ibland så bara blinkar låsknappen till på tangentbordet och sen slocknar alla tangenterna (upplysta tangenter) och man kan inte längre skriva eller någonting. Det enda som lyser är logan (tillverkarens namn till tangentbordet). Det konstiga är att min trådlösa mus, varav dess bluetooth mottagare sitter i tangentbordet fungerar ändå. Jag kan alltså styra med musen fortfarande. Problemet just nu löser jag med att rycka ut usb kabeln från datorns bakre usb portar. Dock så kan det slockna igen inom några sekunder eller minuter igen, jätteirriterande. Sen kan det fungera som nu när jag skriver denna tråd, hur länge som helst.

Tangentbordet är ett Arrogant http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeho...

Det är inte alls gammalt. Tror jag köpte det nån gång i november eller december förra året.

Är det nåt som har gått sönder i tangentbordet eller är det hårdvarufel på moderkortet? Någon som råkat ut för något liknande?

Tack i förhand för er hjälp!

Tillägg: Upptäckte nu på kjells sida att det står stöd upp till windows 8. Har windows 10 installerat. Kan det ha någon betydelse tro?

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk

Har du mjukvaran till den installerad?

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Skrivet av magkliarn:

Har du mjukvaran till den installerad?

Nä, jag har inte det. Eftersom det stod för windows 8. Dock kan jag pröva om det funkar bättre med drivrutinen. Vad tror du?

Tillägg: Har installerat mjukvaran nu från kjell. Se om det hjälper.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tednasadator:

Nä, jag har inte det. Eftersom det stod för windows 8. Dock kan jag pröva om det funkar bättre med drivrutinen. Vad tror du?

Känner igen det här lite, men ändå olika omständigheter. Det är alltså inne i Windows som tangentbordet "dör"? Hade samma problem med mitt Qpad men under Boot där det försvann precis innan POST.

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Känner igen det här lite, men ändå olika omständigheter. Det är alltså inne i Windows som tangentbordet "dör"? Hade samma problem med mitt Qpad men under Boot där det försvann precis innan POST.

Japp, men inte direkt. Det brukar gå ett tag. Typ allt från 1 min till 1 timma och plötsligt lägger det av. Det märkliga är ju att musen fungerar fortfarande. Tangentbordet har bara en usb sladd så tycker ju min bluetooth sändare bör dö om tangentbordet lägger av. Det är precis som en del av tangentbordet fungerar fortfarande, i mitt fall lampan för logan och sändaren för musen.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tednasadator:

Japp, men inte direkt. Det brukar gå ett tag. Typ allt från 1 min till 1 timma och plötsligt lägger det av. Det märkliga är ju att musen fungerar fortfarande. Tangentbordet har bara en usb sladd så tycker ju min bluetooth sändare bör dö om tangentbordet lägger av. Det är precis som en del av tangentbordet fungerar fortfarande, i mitt fall lampan för logan och sändaren för musen.

Har du prövat att byta USB port, och ev. stänga av diverse finesser som bakgrundsbelysningar och dylikt? Tänker lite som så ifall någon krets har svårt med belysning och kontakt med usb porten samtidigt.

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Har du prövat att byta USB port, och ev. stänga av diverse finesser som bakgrundsbelysningar och dylikt? Tänker lite som så ifall någon krets har svårt med belysning och kontakt med usb porten samtidigt.

Ja det har jag och nä kan ej. Tangentbordet har inte funktion för att stänga av ljuset.

Nu dog det precis igen. Och jag drog ut sladden och satte i en annan port. Tog 6 sekunder så blinkade låsfunktionsknappen lite snabbt och så dog det igen. Drog ut och satte i sladden igen i samma port. Nu gick det o skriva igen. Alltså installerad mjukvara fungerade inte iheller.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tednasadator:

Ja det har jag och nä kan ej. Tangentbordet har inte funktion för att stänga av ljuset.

Nu dog det precis igen. Och jag drog ut sladden och satte i en annan port. Tog 6 sekunder så blinkade låsfunktionsknappen lite snabbt och så dog det igen. Drog ut och satte i sladden igen i samma port. Nu gick det o skriva igen. Alltså installerad mjukvara fungerade inte iheller.

Med det beteendet så hade jag gjort en RMA på tangentbordet

Permalänk

Okej, får ju hoppas det bara är tangentbordet då. Känns som man satsar på ett lite bättre tangentbord då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk

@tednasadator Prova att koppla bort musen från tangentbordet och se om det fungerar bättre?

Permalänk
Skrivet av keyser_01:

@tednasadator Prova att koppla bort musen från tangentbordet och se om det fungerar bättre?

Det har fungerat när jag köpte det. Det började göra såhär typ i januari februari.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk

@tednasadator: det är jag med på. Tänkte mer att då kanske du kan lokalisera vart problemet ligger och då kanske det blir lättare att göra en reklamation.

Permalänk
Lego Master

Ja, det låter som det är knas med tangentbordet. Det är inte konstigt att musen fortfarande fungerar eftersom tangentbordet har en inbyggd USB-hubb där tangentbordet i praktiken bara är en permanent isatt enhet. Så länge inte den hubben går sönder så kommer musen fortsätta funka, och eftersom loggan på tangentbordet lyser så får det ström som det ska. Det låter som det är styrenheten i tangentbordet så är spattig. Reklamera.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Tack för era svar! Testat ovans tips med o kopplar från musen. Det slocknade ändå. Blir o åka ut till butiken o reklamera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk

Har bytat tangentbord. Hade fjällan med också o hon var den av oss två som sa det var lika bra o köpa ett ordentligt tangentbord. Så det blev ett Steelseries Apex 350 tack vare sambon.

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeho...

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I