Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung g s4 återställning

Permalänk

Samsung g s4 återställning

Hallåj,

Jag har en Samsung g s4 som har börjat hacka lite i systemet det flyter inte på riktigt. Tänkte jag skulle köra en fabriksåterställning, kan det hjälpa till tror ni ?

Tänker som man formaterar och lägger in ett system på nytt i en dator.

Tacksam för svar.

/Force

Permalänk
Medlem

Ja faktist tror jag det kan hjälpa, om inte så kan det vara att den börjar bli lite väl varm. Åkt i golvet elller så och inte har bra kontakt längre. Men om man orkar så kör säjer jag. Om du ni vill spara kontakter mm så har då både google kontot och samsuns engna system.
MEN, MEN om du kör en faktory resett ska då inte välja att installera alla progam igen automatisk. Då kan du få in det/de som gör mobilen seg igen.
Så om du orkar. resseta. (ta backup på foton/vid/mess) Installera det du har kritiskt. Mail, bankid, media spelare. mm. Kolla om den känns som den ska. Sen släng in dinna andra program och se om det vart segt. Då vet du om det är telefonen eller programen. Tar tid, ja, tyvär.

Edit:
Har du ringt Samsung?
http://www.samsung.com/se/info/contactus.html#

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det kan hjälpa men varför inte uppdatera den tex till Cyanogenmod när du ändå håller på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det kan hjälpa men varför inte uppdatera den tex till Cyanogenmod när du ändå håller på.

Han kanske kör netflix eller HBO eller viaplay? blockar inte de rotade telefoner?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jo det kan hjälpa men varför inte uppdatera den tex till Cyanogenmod när du ändå håller på.

Vad är det ?

Om man kör en fabriksåterställning tar den bort allt som är på sd kortet då också ?

Min telefon är krypterad både telefonen och sd kortet skall jag ta bort denna kryptering innan jag kör en återställning ?

Permalänk
Medlem

Off:
Saknar faktist cyanogen från min HTC något 2.
Kör iofs KK Launcher på min S5 sedan jag köpte den och åkte in igen efter android 5.0
Har vant mig så kan inte påstå att jag kör samsugs egna. Hoppade från cya till samsungs och ja. Tar overlayen och bateriförlusten. Vill ändå inte roota min om jag inte måste,.

forcevision? Garanti kvar?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

@hACmAn:

Nej ingen garanti kvar min telefon är ca 4 år gammal.

Permalänk
Medlem

Du bör nog ta en kopia på kryptonyckeln till sdkortet då den åker om du gör en fullständig rest.
Eller koppiera bort datat. ta ut kortet nolla telefånen och formatera om kortet koppla in det igen om du nu behöver extra utrymme.
Har du tiden att fixa gränsnittet och har backup på viktigt data så är det bara att nolla.

Om du är osäker gör det inte. Då kanske det är värt att leva med en seg telefon tills du har tid eller någon annan att migrera till.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Vad är det ?

Om man kör en fabriksåterställning tar den bort allt som är på sd kortet då också ?

Min telefon är krypterad både telefonen och sd kortet skall jag ta bort denna kryptering innan jag kör en återställning ?

Normalt sätt rensas inte SD kortet.
Men om du han en krypto på den så antar jag att du inte kan den i huvudet.

Om du vet att SD kortet är krypterat så ja ta en kopia och börja om. Testa hur som haver så det inte går att läsa i en dator.
Då har du inte haft det krypterat och behöver göra om tills nästa gång.

http://androidfact.com/galaxy-s4-reset/

Edit:
Ta ut SIM och SD då du gör det
och kör den senare delen.
If your phone is completely locked up and you can’t even access the menus there is a second way of resetting the Galaxy s4.

Press and hold the power button to turn the device of.
If your device won’t turn of remove the battery for a second and put it back. ( Do not turn your phone back on )
With your device of press and hold the volume up and the home button, then without releasing the two other buttons press and hold the power button as well.
Hold these three buttons until you can read recovery mode in the upper left corner of the screen. As soon as you can see it release the button combination.
To navigate the recovery mode screen use the volume up and down to go up and down. Use the power button to select an option.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av forcevision:

Vad är det ?

Om man kör en fabriksåterställning tar den bort allt som är på sd kortet då också ?

Min telefon är krypterad både telefonen och sd kortet skall jag ta bort denna kryptering innan jag kör en återställning ?

Cyanogenmod är ett annat androidbaserat operativsystem, med det behöver du inte lägga in alla Google och Samsung tjänster om du inte vill utan kan välja en "tom" telefon och bara de funktioner/appar du verkligen använder, det sparar minne och gör telefonen piggare, dessutom så minskar bakgrundsaktiviteten (bättre batteritid) och datatrafiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej, men om jag dekrypterar telefonen och sd kortet innan reset så funkar det väll ?

All data på telefonen har jag gjort backup på med kies så det är lungt. Är det något annat jag bör göra innan reset ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av forcevision:

Okej, men om jag dekrypterar telefonen och sd kortet innan reset så funkar det väll ?

All data på telefonen har jag gjort backup på med kies så det är lungt. Är det något annat jag bör göra innan reset ?

Dubbelkolla att backupen är ok

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Dubbelkolla att backupen är ok

Hur gör jag det ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av forcevision:

Hur gör jag det ?

Beror på vad du vill säkra, men kan du se bilder, kan du se kontaktlistor tex som csv filer, det är svårt att veta vad nån annan vill spara för nått men se till att du kan läsa/se allt som du anser viktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Beror på vad du vill säkra, men kan du se bilder, kan du se kontaktlistor tex som csv filer, det är svårt att veta vad nån annan vill spara för nått men se till att du kan läsa/se allt som du anser viktigt.

Okej, förstår tänkte om det var något program som säkrade filerna att dom inte var skadade eller liknande.

Permalänk

Gjorde en reset på min telefon i helgen, och nu är den som ny igen. Laggar inget

tack för hjälpen.