Enligt annonsen så verkar den vara i mer eller mindre nyskick.
Det bästa är om man kan leta fram intressanta objekt på nätet, gärna som ligger inom 10-15 mil från där man bor så att det inte är så långt att åka om det inte blir någon affär. Åka med någon förälder eller annan släkting som har bil. Gärna någon som har erfarenhet från mopeder och/eller motorcyklar som kan hjälpa till med att kolla på den, i fall det är några fel som inte framgick i annonsen.
En fördel med om det inte är så långt till säljaren är det kan vara lite lättare att pruta på plats. Har man åkt långt så kan det vara svårare för då vet säljaren att man åkt långt och att det är surare att komma hem tomhänt (ingen ide att ljuga med var man kommer ifrån, om det blir affär så måste man ändå göra ägarbyte och där fylla i sina uppgifter).
Kör man långt kan man försöka pruta på telefon först. "Om den är i det skick den verkar så köper jag den om jag får den för 18000kr" eller liknande. Har man inte så långt att köra kan det vara bättre att pruta på plats efter att man tittat på den.
Annars så kan man åka så långt som sina föräldrar, eller vem som nu hjälper en är villiga att köra.
Har man flera intressanta objekt inom rimligt avstånd från varandra så kan man göra en liten roadtrip och kolla på flera.
När man kollar på fordon, oavsett om det är bil, motorcykel eller moped och jämför olika årsmodeller så kan det vara så 2 olika årsmodeller kan vara precis likadana eller ha väldigt små skillnader medan andra årsmodeller kan det vara större skillnader.
Säg om exempelvis en 2013 och 2014 är likadana, men för 2015 så gjorde de större ändringar.
Beroende på vad för ändringar som är gjorda, om man får bättre fjädring eller coolare utseende eller något om man köper rätt årsmodeller och beroende på hur gärna man vill ha de uppdateringarna så kan det vara värt.
Nu var det länge sen jag passerade 15, jag har inte någon större koll på de mopeder som finns nu. Så jag kan inte säga vilka årsmodeller som är intressantast för en Rieju. Åren ovanför var bara exempel. Men jag hoppas att du förstod vad jag menar.
Annars kan prisskillnaden vara ganska stor mot att köpa något helt nytt och vara första ägaren, mot att köpa något som bara har några år på nacken och inte gått så långt och är i bra skick.
Säg om du vill ta A1 kort (lätt motorcykel) nästa år. Då är det bättre att köpa en begagnad moped i år för kanske 15-20kkr än en ny för 30kkr och sen nästa år kan du ta mellanskillnad plus kanske lite till och lägga på ett A1 kort istället.
Jag är ingen expert på mopedfyrhjulingar. Men om det är samma effekt i en fyrhjuling fast betydligt mera vikt än en tvåhjulig moped så kan jag nästan garantera dig att du får roligare med en tvåhjulig moped.
Fast grabben fyller 15, inte 55.
När man är i tonåren så vill man ha något coolt och roligt.
Att det ska vara bekvämt och praktiskt kommer längre ner på listan. Om 5år så kommer han inte ha kvar mopeden (kanske inte ens om 2 år) och vad han kommer att komma ihåg är allt kul han gjort med mopeden och polarna. Inte hur många kubikcentimeter lastutrymme som fanns under sadeln.
Säger inte att det är något fel på att köpa scooter. Men nu verkar det inte vara vad han vill ha.
Det kommer en tid när det är dags att tänka praktiskt, exempelvis köpa en stor kombi för att få in många matkassar och barnvagn mm.
Men det behöver man inte tänka på när man är 15.
Det är klart att om man får tänka till lite även i tonåren. Om man skiter i skolan och/eller håller på med droger och kriminalitet och sånt så kan det få tråkiga konsekvenser även senare i livet.
Men att i första hand välja en rolig moped istället för en praktisk moped tror jag inte är något som han kommer att ångra i efterhand när han tänker tillbaka på tonåren.