Permalänk
Medlem

Uppgradering från i5 760

Tänkte uppgradera från min gamla i5 760 som börjar kännas lite seg ibland trots överklockad till 4GHz...

Just nu kollar jag på denna kundvagn https://www.dustinhome.se/favorites/index/3908846

Jag har redan ett fullgott nätagg, ett 980, ssd, och lagringsdiskar så detta behöver jag inte köpa.

Vad tror ni? Jag har inte så bra koll längre så jag plockade ihop lite som var populärt. Till detta behöver jag en processorkylare och eventuellt fler fläktar. Vad ska jag ta?

Jag ser också att minnena inte finns i lager och jag vill ha paketet innan påsk så kanske borde byta ut dem eller köpa dem någon annanstans?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är att moderkortet är onödigt dyrt, köp cpun innan den försvinner (Begränsat antal), ta givetvis andra minnen om du vill ha grejorna innan påsk.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen anledning till ett så pass dyrt kort i min mening. 2 alternativ:
https://www.dustinhome.se/product/5010879122/z170a-gaming-m5
https://www.dustinhome.se/product/5010878562/z170a-gaming-pro

Kylare beror på, ska du klocka? I så fall kör på en hederlig luftkylare:
https://www.dustinhome.se/product/5010788583/nh-d1:
Så kan du klocka på rejält, annars finns billigare alternativ i form av ex Cooler Master Hyper EVO 212: https://www.dustinhome.se/product/5010617942/hyper-212-evo

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Och här, minnen så ska du h alla komponenter garanterat innan påsk https://www.dustinhome.se/product/5010880379/vengeance-lpx

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raven6z:

Tänkte uppgradera från min gamla i5 760 som börjar kännas lite seg ibland trots överklockad till 4GHz...

Just nu kollar jag på denna kundvagn https://www.dustinhome.se/favorites/index/3908846

Jag har redan ett fullgott nätagg, ett 980, ssd, och lagringsdiskar så detta behöver jag inte köpa.

Vad tror ni? Jag har inte så bra koll längre så jag plockade ihop lite som var populärt. Till detta behöver jag en processorkylare och eventuellt fler fläktar. Vad ska jag ta?

Jag ser också att minnena inte finns i lager och jag vill ha paketet innan påsk så kanske borde byta ut dem eller köpa dem någon annanstans?

1. Dyrt överlag, det finns billigare butiker.
2. Moderkortet har inga direkta funktioner som motiverar den höga prislappen, rekommenderar Asus Z170 Pro Gaming som har en bättre ljudkrets/ljudkort. Annars brukar jag rekommendera Gigabyte/AsRock´s utbud.
3. RAM minnena går att få billigare hos andra leverantörer, runt en 800kr. Jag rekommenderar Crucial´s utbud, de är inte lika tjuriga som Corsair gällande kompatibla moderkort.
4. CPU-kylare skulle jag valt en Noctua NH-U12P/U14, rejäla kylare som kommer hålla din processor sval. Även trevligt med 6års garanti, vilket är standard för Noctua´s produkter.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Och här, minnen så ska du h alla komponenter garanterat innan påsk https://www.dustinhome.se/product/5010880379/vengeance-lpx

Spelar inte klockfrekvensen någon roll nuförtiden (jag vet ärligt inte)? Tänker att de jag kollar på är 3200MHz och de du länkade är 2666MHz. Är inte så jättepriskänslig så köper hellre lite bättre om det bara handlar om ett par hundralappar.

Skrivet av Peppar2014:

1. Dyrt överlag, det finns billigare butiker.
2. Moderkortet har inga direkta funktioner som motiverar den höga prislappen, rekommenderar Asus Z170 Pro Gaming som har en bättre ljudkrets/ljudkort. Annars brukar jag rekommendera Gigabyte/AsRock´s utbud.
3. RAM minnena går att få billigare hos andra leverantörer, runt en 800kr. Jag rekommenderar Crucial´s utbud, de är inte lika tjuriga som Corsair gällande kompatibla moderkort.
4. CPU-kylare skulle jag valt en Noctua NH-U12P/U14, rejäla kylare som kommer hålla din processor sval. Även trevligt med 6års garanti, vilket är standard för Noctua´s produkter.

Vilken butik ska man köra då? Valde dustin nu eftersom processorn var 500kr off nu när de har Dustin Expo.

Jag har ett externt ljudkort så jag kommer inte ens använda det på moderkortet. Vad ska man köra för moderkort då? Jag ska absolut överklocka så jag vill ha ett moderkort som klarar det och gärna lite smidiga funktioner som hjälper.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

@Raven6z:

Vad ska du köra med för kylare?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raven6z:

Spelar inte klockfrekvensen någon roll nuförtiden (jag vet ärligt inte)? Tänker att de jag kollar på är 3200MHz och de du länkade är 2666MHz. Är inte så jättepriskänslig så köper hellre lite bättre om det bara handlar om ett par hundralappar.

Vilken butik ska man köra då? Valde dustin nu eftersom processorn var 500kr off nu när de har Dustin Expo.

Jag har ett externt ljudkort så jag kommer inte ens använda det på moderkortet. Vad ska man köra för moderkort då? Jag ska absolut överklocka så jag vill ha ett moderkort som klarar det och gärna lite smidiga funktioner som hjälper.

Det spelar marginell roll i dagens läge, vi pratar max 1-2% skillnad i vissa spel. Så jag skulle säga att det är onödigt att lägga extra pengar på det, den lilla prestandavinsten kan du lika väl plocka ut genom att klocka din gpu eller cpu.

Vilken butik är självklart individuellt efter vilka erfarenheter man har, jag kör på Inet nonstop oavsett då jag vet att jag alltid får bäst service. Skiljer det däremot ex 1000-lappar på en viss konsument brukar jag inhandla den någon annanstans, men det är sällan det hänt för mig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Raven6z:

Vad ska du köra med för kylare?

Som Peppar föreslog så tänker jag nog ta en Noctua NH-U12P/U14 om det inte finns bättre förslag. Jag har en Noctua i min nuvarande dator som har fungerat bra så jag vet hur de fungerar... Behöver jag fler fläktar än de som kommer med och i så fall hur många? Och vilka?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Ang moderkort, kör på ett med Z170 chipset till att börja med. Men då du redan har ett dedikerat externt ljudkort så är en modell som erbjuder det som extra och tar betalt för det onödigt, skulle säga att ex de modeller jag länkade förut duger alldeles utmärkt. Men moderkort i sig är en djungel, oavsett om du har samma chipset, formfaktor etc etc skiljer det nästan ingenting i funktionalitet, utan det är vad som följer med, moderkort har ju ingen inverkan på prestandan rent allmänt, men om du ska OC så se till att välja ett kort med bra spolar, bra och extra kylning osv.
För att gå upp en aningen i pris, https://www.dustinhome.se/product/5010876712/maximus-viii-ran...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raven6z:

Som Peppar föreslog så tänker jag nog ta en Noctua NH-U12P/U14 om det inte finns bättre förslag. Jag har en Noctua i min nuvarande dator som har fungerat bra så jag vet hur de fungerar... Behöver jag fler fläktar än de som kommer med och i så fall hur många? Och vilka?

De fläktar som följer med är av bra kvalitet, även om det finns bättre. Noctua är ju ex även här top-of-the-line.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Adam West:

Det spelar marginell roll i dagens läge, vi pratar max 1-2% skillnad i vissa spel. Så jag skulle säga att det är onödigt att lägga extra pengar på det, den lilla prestandavinsten kan du lika väl plocka ut genom att klocka din gpu eller cpu.

Visade inte Sweclockers ganska nyligen att hastigheten på ram påverkar hyfsat mycket i spel ändå?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Visade inte Sweclockers ganska nyligen att hastigheten på ram påverkar hyfsat mycket i spel ändå?

Helt rätt. Det har på senare tid visat sig att minnena börjar spela roll i vissa spel, vilket det inte har gjort på samma sätt innan. Detta gäller inte alla spel så klart, men jag anser inte att det är värt att gå upp ett par hundralappar, vilket man oftast gör för att få ut som sagt några få % vinst då du lika enkelt kan få den genom ex att klocka din cpu eller gpu.
Men om utvecklingen fortsätter på samma sätt och det visar sig att minnena får en viktigare roll när det kommer till prestanda så kan det i framtiden (1-2 år gissar jag på) kanske vara värt att lägga extra pengar på snabbare minnen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Helt rätt. Det har på senare tid visat sig att minnena börjar spela roll i vissa spel, vilket det inte har gjort på samma sätt innan. Detta gäller inte alla spel så klart, men jag anser inte att det är värt att gå upp ett par hundralappar, vilket man oftast gör för att få ut som sagt några få % vinst då du lika enkelt kan få den genom ex att klocka din cpu eller gpu.
Men om utvecklingen fortsätter på samma sätt och det visar sig att minnena får en viktigare roll när det kommer till prestanda så kan det i framtiden (1-2 år gissar jag på) kanske vara värt att lägga extra pengar på snabbare minnen.

Efter att ha läst igenom alla tips lutar det åt att beställa det här:
https://www.dustinhome.se/favorites/index/3909550

Vad jag kan se så får man med kylpasta med kylaren. Är den bra eller kör man fortfarande ändå Arctic Silver?
Kommer jag få plats med kylaren? Den är ju rätt stor... Eller ska man byta till någon annan? Viktig att fläkten stödjer PWM eller vad det nu heter så man kan styra den från datorn.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raven6z:

Efter att ha läst igenom alla tips lutar det åt att beställa det här:
https://www.dustinhome.se/favorites/index/3909550

Vad jag kan se så får man med kylpasta med kylaren. Är den bra eller kör man fortfarande ändå Arctic Silver?
Kommer jag få plats med kylaren? Den är ju rätt stor... Eller ska man byta till någon annan? Viktig att fläkten stödjer PWM eller vad det nu heter så man kan styra den från datorn.

Vilken kylpasta som följer med vet jag inte på rak arm, den fungerar men det kan helt klart vara värt att köpa ex Arctic Silver som är en av de bästa.
Nu ser jag inte hela kundkorgen, så jag vet inte vilken kylare du syftar på? Men R5 stöder cpu-kylare upp till 180mm vilket gör att riktiga bjässar som ex NH-D15till får plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X