Problem vid installation av Ubuntu

Permalänk
Avstängd

Problem vid installation av Ubuntu

Hej, jag köpte nyligen detta https://www.inet.se/kundvagn/visa/9261457/2016-03-07 och en 4TB WD Red men nu försöker jag installera Ubuntu (Hade Fedora server installerat förut men har formaterat om diskarna nu). Och det blir samma problem oavsett vilken usb port jag använder eller om jag mountar iso filen via Remote control. Jag har även provat med Ubuntu Server och Desktop både 15.10/14.04.4 utan framgång.

Detta meddelande får vid installationen
(initramfs) unable to find a live medium containing a live file system

Bild

Någon som har någon ide om hur jag löser detta?

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Du har inte ett bootbart media. Du måste skapa ett bootbart USB-minne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Du har inte ett bootbart media. Du måste skapa ett bootbart USB-minne.

De är de jag har gjort, jag kommer in i första menyn där man får välja att installera eller prova direkt från usb:t men efter de så kommer felet.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Det kanske redan var massa grejs på ditt usb-minne? t.ex tidigare bootbara partitioner som inte tagits bort ordentligt, eller så kanske du har skapat minnet på fel sätt?

Det sistnämnda brukar ske genom att man använder kommandot dd felaktigt, genom att ange destination (of=) som sdx1 istället för sdx.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Hej, jag köpte nyligen detta https://www.inet.se/kundvagn/visa/9261457/2016-03-07 och en 4TB WD Red men nu försöker jag installera Ubuntu (Hade Fedora server installerat förut men har formaterat om diskarna nu). Och det blir samma problem oavsett vilken usb port jag använder eller om jag mountar iso filen via Remote control. Jag har även provat med Ubuntu Server och Desktop både 15.10/14.04.4 utan framgång.

Detta meddelande får vid installationen
(initramfs) unable to find a live medium containing a live file system

Bild
https://i.imgur.com/e7vtMJS.png

Någon som har någon ide om hur jag löser detta?

Du har ditt minne sittande i en usb 3.0 port (blå port) men kan inte starta drivrutinen för usb 3.0 därför syns inte ditt minne när den skall ladda filsystemsimagen och du kan därmed inte fortsätta.

Att det är detta som är trolig orsak syns på dom sista raderna på skärmdumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Du har inte ett bootbart media. Du måste skapa ett bootbart USB-minne.

Som info så när man står i busybox så är kärnan redan bootad och åtminstone första stegs ramdisken är laddad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aluser:

Du har ditt minne sittande i en usb 3.0 port (blå port) men kan inte starta drivrutinen för usb 3.0 därför syns inte ditt minne när den skall ladda filsystemsimagen och du kan därmed inte fortsätta.

Att det är detta som är trolig orsak syns på dom sista raderna på skärmdumpen.

Har både provat USB 3.0 och USB 2.0 och får samma meddelande på båda sätten.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Kolla checksummor på iso-filen så den inte är korrupt.
Testa annat USB-minne.
Kolla inställningar i BIOS för USB.

Är lite nyfiken på den där skärmdumpen. Fjärrstyr du installationen på något sätt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Kolla checksummor på iso-filen så den inte är korrupt.
Testa annat USB-minne.
Kolla inställningar i BIOS för USB.

Är lite nyfiken på den där skärmdumpen. Fjärrstyr du installationen på något sätt?

Kollade checksummorna och dom stämde har också provat ett annat usb minne (helt nytt) sen här är usb configen i bios

Jag styr den via IPMI och använder en klient från AsRock.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

@Gimberg:
Schysst, har kikat på det kortet och liknande.

I min värld är det boot mediat som inte är OK, bootar USBn på annan burk?
Funkar det på annan burk är det bara UEFI som dyker upp i mina tankar, får stöka med det emellan åt när jag PXEar eller kör USB boot på ny HW men då bör du inte ens få GRUB(bootloader) menyn

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

Vad är det för usb-minne? En del burkar är lite känsliga om det är USB3 minne, då funkar det inte som det ska fast du kör USB 2-3 port på datorn. Prova ett USB2 minne isf och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragwolf:

Vad är det för usb-minne? En del burkar är lite känsliga om det är USB3 minne, då funkar det inte som det ska fast du kör USB 2-3 port på datorn. Prova ett USB2 minne isf och se om det gör någon skillnad.

De är ett sånt här https://www.inet.se/produkt/5316343/kingston-datatraveler-se9... har också 8gb versionen vilket jag också har provat.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

@Gimberg: USB2.0 alltså, då tror jag mer och mer på mediat, bootar det minnet på annan burk?
Vilken ISO är det du lagt in på stickan? vilket verktyg har du använt för att göra det?

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

Jag har inte kört IPMI mot AsRock, men för SuperMicro-kort så kan man montera en iso-fil via IPMI till en virtuell DVD-läsare i datorn. Så att du kan boota och installera helt via IPMI, utan fysisk USB eller DVD i datorn i fråga.
Testa om du kan göra samma sak, och om det fungerar bättre för dig. Jag antar att det är via Media-menyn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genesis:

Jag har inte kört IPMI mot AsRock, men för SuperMicro-kort så kan man montera en iso-fil via IPMI till en virtuell DVD-läsare i datorn. Så att du kan boota och installera helt via IPMI, utan fysisk USB eller DVD i datorn i fråga.
Testa om du kan göra samma sak, och om det fungerar bättre för dig. Jag antar att det är via Media-menyn.

Har provat de med med samma resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zorrzoor:

@Gimberg: USB2.0 alltså, då tror jag mer och mer på mediat, bootar det minnet på annan burk?
Vilken ISO är det du lagt in på stickan? vilket verktyg har du använt för att göra det?

La in iso filerna från ubuntu har även kollat checksummorna på dom sen så använde jag denna guide http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-...

Hmm, provade precis att boota usb minnet på min vanliga dator och verkar som den inte kan hitta något för när jag valde de så gick den bara in i BIOS :/. Ska prova med att skapa usb:n igen och kolla om den hittar något.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

skapa boot usb i windows med rufus så brukar det fungera.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Avstängd

De här får jag när jag försöker installera Fedora server vilket jag har lyckats installera förut

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Så du får samma felmeddelande om xhci_hcd även när du inte bootar via USB3?
Har du något annat anslutet till datorn via USB3 till datorn vid installation? Eventuellt något internt, i stil med en minneskortsläsare eller något annat som identifierar sig som lagring mot datorn?

Testa att googla på ditt moderkort och xhci_hcd can't setup så hittar du kanske någon med samma problem som löst det.
Annars, testa andra inställningar i BIOS/UEFI. Testa boota rent med UEFI utan CSM, eller testa BIOS-emulering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

La in iso filerna från ubuntu har även kollat checksummorna på dom sen så använde jag denna guide http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-...

Hmm, provade precis att boota usb minnet på min vanliga dator och verkar som den inte kan hitta något för när jag valde de så gick den bara in i BIOS :/. Ska prova med att skapa usb:n igen och kolla om den hittar något.

När du säger filerna så blir jag lite konfunderad, man lägger över en fil, via Rufus eller win32disk eller vad det nu heter som jag kör på Windows burken, pendrive funkar ok och unetbootin funkar ok ibland. Kör oftast linux på live sticka och dd'ar istället då det funkar 100% så länge man har rätt checksum och skriver rätt(sdx istället för sdx1 vilket är lätt gjort)

Så hur gör du egentligen när du lägger in Ubuntu eller fedora på minnepinnen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Avstängd

Nu provade jag att installera ubuntu till en disk på min stationära dator och de gick fint och den startar även som den ska. Men när jag flyttar över disken till servern så "fryser" den sig direkt när den kommer till skärmen där man ska ge sitt lösen om man valt att kryptera disken. Och om jag skulle koppla in tangentbord och mus så lyser dom inte upp.

Så de som jag börjar fundera på är om någon komponent på moderkortet har gått sönder, men borde inte den inte säga att den har hittat ett problem när den Postar?

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Nu provade jag att installera ubuntu till en disk på min stationära dator och de gick fint och den startar även som den ska. Men när jag flyttar över disken till servern så "fryser" den sig direkt när den kommer till skärmen där man ska ge sitt lösen om man valt att kryptera disken. Och om jag skulle koppla in tangentbord och mus så lyser dom inte upp.

Så de som jag börjar fundera på är om någon komponent på moderkortet har gått sönder, men borde inte den inte säga att den har hittat ett problem när den Postar?

Slå av smart auto på usb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zorrzoor:

När du säger filerna så blir jag lite konfunderad, man lägger över en fil, via Rufus eller win32disk eller vad det nu heter som jag kör på Windows burken, pendrive funkar ok och unetbootin funkar ok ibland. Kör oftast linux på live sticka och dd'ar istället då det funkar 100% så länge man har rätt checksum och skriver rätt(sdx istället för sdx1 vilket är lätt gjort)

Så hur gör du egentligen när du lägger in Ubuntu eller fedora på minnepinnen?

Skickades från m.sweclockers.com

Skapade en bootable usb igen fast nu med Rufus och nu kom jag in i installationen och de verkar som jag inte stötter på några problem samma efter installationen. Om jag ska var helt ärligt så är jag jävligt förvånad att de funkar och har fortfarande ingen aning vad problemet va eftersom jag mountade .ios filen med de funkade inte. Nästan att man blir religiös...

Visa signatur

The honey badger doesn't care.