Permalänk
Medlem

R9 380x brinner upp.

En vän till mig köpte i torsdags ett R9 380x och installerade det, så fort han startade ett spel så gick kortet upp i 100c så han dödade processen direkt, första tanken var att kortet var broken så han tog med det till mig och vi testade i min rigg. Funkade.

Så vi trodde kanske det var hans PSU som var för vekt efter att ha googlat runt lite och läst att ett för svagt PSU kan göra att temperaturen går genom taket. Så han stack och köpte ett 'Be Quiet! L8 600W'. Installerade det och testade igen, fortfarande 100c efter 5 sec i alla spel.

Sedan dess har vi också testat 4-5 olika drivrutiner och formaterat windows, inget hjälper eller gör någon skillnad alls. Är det någon som haft liknande problem eller vet vad det kan vara? Just nu funderar vi helt enkelt på att bara lämna tillbaka kortet på tisdag men det suger att ha 4 dagars ledighet och inte få lira något när det var planen med helgen.

Hans specs:
CPU: I5 3470 3.2 GHZ
Moderkort: MSI B75MA-P45 (MS-7798)
Ram: 2x 4gb DDR3
GPU: Asus Strix R9 380X

Alla tips uppskattas, tack på förhand.

Permalänk
Medlem

har ni kollad fläktkurvan och att fläkterna snurra när den belastas? och hur se det ut med luftflöde i hans chassi? och är chassin rent dvs inte luftintaget full av damn?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

"läst att ett för svagt PSU kan göra att temperaturen går genom taket." Varför ?

Men det verkar ju riktigt konstigt om temperaturen bara blir skithög i just den datorn. Men blir det varmt på riktigt så det inte bara rapporterar fel temp? Går kortet sönder pga att ni spelar med det ska ni ju ha nytt på garanti.

Testa även att sätta fläktarna på 100% med MSI afterburner och se vad som händer då med temperaturen.
Kortet ska enligt tester gå relativt tyst och svalt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Kuro1n:

Crimson bjöd ju på en buggad fläktkurva några versioner tillbaka som låste fläkten på 25% vilket gjorde att samtliga kort gick varmt.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kolla så inte kylaren sitter löst på Grafikkortet!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Borde varit mer tydlig, temperaturen går till 100c och fläkten går också till 100%, så det är inget problem med att fläkten inte snurrar.

EDIT: @jOnÄTÄn hur testar vi ifall den rapporterar fel temperatur? Tror inte det är det, han sa att det luktar bränt.

Permalänk
Medlem

Ladda hem MSI Afterburner och kolla så att fläktarna snurrar som dom ska under belastning.
Alternativt sätt en egen fläktkurva i Afterburner, alltså att du själv bestämmer att t.ex om korten är 50c varmt så ska fläktarna snurra på 20% eller dylikt.

Crimson drivrutinerna hade som sagt en tidigare version som inte funkade helt 100 med vissa använderas fläktar och låste dom till 25% vilket resulterade att en del fick överhettade grafikkort då fläktarna inte ökade i hastighet under load. Men jag som alltid kört med en egen fläktkurva i MSI Afterburner hade inga sådana problem.

Vad har du för chassi och hur har du det med luftflöde i det?

Permalänk

Om moderkortet har flera PCIe platser tycker jag ni ska testa kortet i en annan för att utesluta något sånt.

Skrivet av TheYardbird:

Ladda hem MSI Afterburner och kolla så att fläktarna snurrar som dom ska under belastning.
Alternativt sätt en egen fläktkurva i Afterburner, alltså att du själv bestämmer att t.ex om korten är 50c varmt så ska fläktarna snurra på 20% eller dylikt.

Crimson drivrutinerna hade som sagt en tidigare version som inte funkade helt 100 med vissa använderas fläktar och låste dom till 25% vilket resulterade att en del fick överhettade grafikkort då fläktarna inte ökade i hastighet under load. Men jag som alltid kört med en egen fläktkurva i MSI Afterburner hade inga sådana problem.

Vad har du för chassi och hur har du det med luftflöde i det?

Fast de har ju testat med olika drivrutiner och i de senaste är la inte det problemet kvar? Sen bör ju inte ett chassi med dåligt luftflöde göra så kortet blir 100c varmt på 5 sekunder, men kanske har fel där?

@Kuro1n Vet ej om det går se men tänkte mest eftersom kortet gick felfritt i en annan dator. Men testa som sagt att köra kortet i en annan PCI e plats så det kommer längre ifrån en eventuellt varm processor. Se även till att ha senaste bios på moderkortet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hur fungerade det i din rigg, var tempen normal där?

Permalänk
Medlem

Var tempen normal i din burk så låter det mer som att något annat spökar än själva kortet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@TheYardbird: Chassit är CM 690 II Advanced, han har 3 fläktar i chassit och rummet är kallt ~15C vi har testat med öppet chassi och stängt, borde inte vara det. Kortet ligger på 50C i idle.

Efter att ha startat albion online i mindre än 15 sekunder.

@jOnÄTÄn han har bara en PCIe slott tyvärr.

@BM-Mods & @thomson I min rigg gick kortet till 70-80C max settings i black desert online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuro1n:

@TheYardbird: Chassit är CM 690 II Advanced, han har 3 fläktar i chassit och rummet är kallt ~15C vi har testat med öppet chassi och stängt, borde inte vara det. Kortet ligger på 50C i idle.

Efter att ha startat albion online i mindre än 15 sekunder.
http://i.imgur.com/NEpWmOC.png

@jOnÄTÄn han har bara en PCIe slott tyvärr.

@BM-Mods & @thomson I min rigg gick kortet till 70-80C max settings i black desert online.

DÅ låter det mer som något fel i hans rigg, då det inte blev så varm i din burk. Kan tyvärr inte komma på något på rak arm, men efter som att det blev 70-80C max i din burk så borde det vara något annat som är fel om det blir 93C på några sec, den säger ju även att den har en klock på minus osv, så något raporterar ju helt galet fel, om kortet blir så varm så borde ni kunna känna på kylaren till kortet och den bör vara riktigt varm den oxå.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Hur är hans inställningar på moderkort gällande spänning?
Har ni testat att ställa in standard inställning/värde på hans moderkort

Permalänk
Avstängd

Har inte de korten nedsänkt GPU-kärna? kan vara så att kylaren är defekt. Har TS garanti kvar skulle jag begärt ett nytt 380 kort.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

DÅ låter det mer som något fel i hans rigg, då det inte blev så varm i din burk. Kan tyvärr inte komma på något på rak arm, men efter som att det blev 70-80C max i din burk så borde det vara något annat som är fel om det blir 93C på några sec, den säger ju även att den har en klock på minus osv, så något raporterar ju helt galet fel, om kortet blir så varm så borde ni kunna känna på kylaren till kortet och den bör vara riktigt varm den oxå.

Tänkte det med, men hans gamla kort funkar 100% perfekt (Nvidia 460 gtx).

Skrivet av thomson:

Hur är hans inställningar på moderkort gällande spänning?
Har ni testat att ställa in standard inställning/värde på hans moderkort

Nej har inte testat något med spänning, vad skulle det vara för något? Vi funderar på att uppdatera hans bios med och se ifall det gör någon skillnad.

Skrivet av Oringen:

Har inte de korten nedsänkt GPU-kärna? kan vara så att kylaren är defekt. Har TS garanti kvar skulle jag begärt ett nytt 380 kort.

Han har garanti kvar, köpte kortet i torsdags. Vad menar du nedsänkt GPU-kärna? Funderade med på ifall det var något galet med kylaren, tyckte den kändes lite lös när jag tryckte in den i min dator men tänkte att jag bara inbillat mig det efter att den fungerade för mig...

EDIT: Förövrigt tack för alla snabba svar alla, detta är varför jag älskar sweclockers community. <3

Permalänk
Medlem

Måste ju vara fel på hans dator om det funkar på din.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuro1n:

Tänkte det med, men hans gamla kort funkar 100% perfekt (Nvidia 460 gtx).

Nej har inte testat något med spänning, vad skulle det vara för något? Vi funderar på att uppdatera hans bios med och se ifall det gör någon skillnad.

Han har garanti kvar, köpte kortet i torsdags. Vad menar du nedsänkt GPU-kärna? Funderade med på ifall det var något galet med kylaren, tyckte den kändes lite lös när jag tryckte in den i min dator men tänkte att jag bara inbillat mig det efter att den fungerade för mig...

EDIT: Förövrigt tack för alla snabba svar alla, detta är varför jag älskar sweclockers community. <3

Har ni känt på kylaren ännu, så att den verkligen känns så varm som programmet rapporterar att kortet är? Har svårt att tro att kortet skulle vara trasigt om det funkar i din burk.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

@Kuro1n Bios uppdatering ska göras om ni hör möjlighet jag tror inte det är något fel på grafkkortet i alla fall eftersom det gick fint i din dator.

Skrivet av BM-Mods:

Har ni känt på kylaren ännu, så att den verkligen känns så varm som programmet rapporterar att kortet är? Har svårt att tro att kortet skulle vara trasigt om det funkar i din burk.

Är nog inte så lätt att avgöra om den är 100c eller 80 som är helt okej temp med händerna båda känns skitvarmt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Måste ju vara fel på hans dator om det funkar på din.

Jo har funderat på det med men hans förra kort fungerade ju som sagt flawless. :/

Skrivet av BM-Mods:

Har ni känt på kylaren ännu, så att den verkligen känns så varm som programmet rapporterar att kortet är? Har svårt att tro att kortet skulle vara trasigt om det funkar i din burk.

Så vi borde känna lite på heatsinken medan vi kör något program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuro1n:

Jo har funderat på det med men hans förra kort fungerade ju som sagt flawless. :/

Så vi borde känna lite på heatsinken medan vi kör något program?

Ja det kan ni göra. rapporteras det att kortet är närmare 100C så ska kylaren vara riktigt varm och ni skall inte behöva ta på den för att känna värmen som finns där.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

har ni gjord en fullständigt ren installation vid byte på kortet? dvs avinstallerad drivrutinen med DDU?
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Ja det kan ni göra. rapporteras det att kortet är närmare 100C så ska kylaren vara riktigt varm och ni skall inte behöva ta på den för att känna värmen som finns där.

Han testade just peta på den, den är inte varm alls. Fläkten går på 100%

Skrivet av Bernd_P1:

har ni gjord en fullständigt ren installation vid byte på kortet? dvs avinstallerad drivrutinen med DDU?
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Varje gång DDU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuro1n:

Han testade just peta på den, den är inte varm alls. Fläkten går på 100%

Varje gång DDU.

Även om fläkten går 100% så lär heatsinken bli varm om programmet säger 100C, Om inet annat så lär fläkten blåsa ut en jävla massa varmluft ni kan känna på, men heatsingen lär kännas varm.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Kuro1n
Jag gissar på moderkorts UEFI. Speciellt med tanke på att en av uppdatteringarna som har gjorts på din kompis UEFI är "Improved PCI-E display card compatibility."

Notera att vissa kort från 200 & 300 serien från AMD och 600, 700 & 900 från Nvidia kräver fräschare BIOS som inte alltid finns till äldre moderkort. Verkar det vara helt inkompatibelt även med senaste BIOS så skulle jag testa byta från UEFI till BIOS, går på Sapphire's 380X vet jag. Skulle även det inte hjälpa skulle jag kontaktat MSI. Jag kontaktade Gigabyte med ett problem jag hade och de hoppade direkt på det och skrev en skräddarsydd UEFI för att lösa problemet tills dem lägger in det i nästa publika uppdatering. (Var väldigt imponerad att de hoppade på det så mycket trots att det egentligen var ett mindre problem. Jag upptäckte att om man hade inkopplat en PS4 kontroller till moderkortet så fastnar det i startup. Detta var däremot ett modernt moderkort, vet inte hur MSI reagerar på äldre moderkort.)

Han testade just peta på den, den är inte varm alls. Fläkten går på 100%

Låter som att det är mätvärdena det är problem på och inte själva temperaturen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

ok då kan man ju utesluta att nåt kvarhängande från drivrutinen från t.ex. nvidia har orsakat nåt problem.

och om du säga att själva heatsinken på kortet kännes inte så varmt kan man ju undra om kylaren kanske inte sitta rätt. har för mig att speciellt Asus har fått lite skit för att dem använda i princip samma kylare på alla kort även om den inte passa riktigt 100%.

Kan ni i värsta fall försöka få kortet utbytt mot samma kort från ett annat märke. Sapphire t.ex gör ju bara AMD kort o deras kylare funka kanon.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

och om du säga att själva heatsinken på kortet kännes inte så varmt kan man ju undra om kylaren kanske inte sitta rätt.

Problematiken där är att det fungerar i TS dator, alltså låter det som mätvärdesfel i mina öron alternativt UEFI/BIOS inkompatibilitet. (Mjukvarufel helt enkelt.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Även om fläkten går 100% så lär heatsinken bli varm om programmet säger 100C, Om inet annat så lär fläkten blåsa ut en jävla massa varmluft ni kan känna på, men heatsingen lär kännas varm.

Tycker det med.

Skrivet av philipborg:

@Kuro1n
Jag gissar på moderkorts UEFI. Speciellt med tanke på att en av uppdatteringarna som har gjorts på din kompis UEFI är "Improved PCI-E display card compatibility."

Notera att vissa kort från 200 & 300 serien från AMD och 600, 700 & 900 från Nvidia kräver fräschare BIOS som inte alltid finns till äldre moderkort. Verkar det vara helt inkompatibelt även med senaste BIOS så skulle jag testa byta från UEFI till BIOS, går på Sapphire's 380X vet jag. Skulle även det inte hjälpa skulle jag kontaktat MSI. Jag kontaktade Gigabyte med ett problem jag hade och de hoppade direkt på det och skrev en skräddarsydd UEFI för att lösa problemet tills dem lägger in det i nästa publika uppdatering. (Var väldigt imponerad att de hoppade på det så mycket trots att det egentligen var ett mindre problem. Jag upptäckte att om man hade inkopplat en PS4 kontroller till moderkortet så fastnar det i startup. Detta var däremot ett modernt moderkort, vet inte hur MSI reagerar på äldre moderkort.)

Han testade just peta på den, den är inte varm alls. Fläkten går på 100%

Låter som att det är mätvärdena det är problem på och inte själva temperaturen.

Han testade just att uppatera sitt bios, tror inte det finns någon nyare uppdatering av kortet än den han installerat nu... misstänker att dom inte skulle hjälpa honom dock eftersom det är rätt gammalt. Vad menar du med byta från UEFI till BIOS? Legacy?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuro1n:

Tycker det med.

Han testade just att uppatera sitt bios, tror inte det finns någon nyare uppdatering av kortet än den han installerat nu... misstänker att dom inte skulle hjälpa honom dock eftersom det är rätt gammalt. Vad menar du med byta från UEFI till BIOS? Legacy?

Kan även säga att jag har köpt just det moderkortet till min bror för länge sedan och jag var rätt så besviken över det kortet, att det visar fel mätvärde är inget som skulle göra mig förvånad alls.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Kan även säga att jag har köpt just det moderkortet till min bror för länge sedan och jag var rätt så besviken över det kortet, att det visar fel mätvärde är inget som skulle göra mig förvånad alls.

Han testade sätta den till Legacy men fick bara en command prompt när han startade.

Permalänk
Medlem

Så jag tror vi har kommit till slutsatsen att hans moderkort suger och att han troligtvis kommer gå till affären på måndag och se ifall han kan lämna tillbaka grafikkortet om vi inte kan hitta något annat socket 1155 för ok pris some stödjer kortet, någon som vet något?