Permalänk
Medlem

öppna port på router till hemlarm

hej
har kopplat in Telias öppet fiber,med fullt abonnemang från Telia.
ja har fått ihop allt nu, förutom att larmet inte tas imot av routern.
ja pratade me Telia suport , o dom sa att ja skulle koppla larmet till ett av dom gröna uttagen till telefon.
kontaktade då mitt larmföretag, o dom sa att ja skulle koppla larmet på en av utgångarna som ja kopplar tv o internett.
kontaktade då Telia igen, som ändrade sej.
o sa att larmföretaget hade rätt, och de trodde de kanske fanns nån utgång av dom 4 som va upplåst till larmet.
men viste inte säkert, utan hänvisade till premiumsuport för 20 kr i minuten.
tycker de e lite magstarkt,när ja betalat dom 20 tusen för fiber.
2 tusen för div utrustning, och abonnemang för ca 1100 i månaden.
bara för ja vill få mitt larm o funka med deras utrustning.
ja har Telia öppet fiber 100/100 med en Inteno XG6846 bredbandsswitch,och sedan en router technicolor TG799vac.
kan man gå in på routern o anpassa så larmet funkar med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoj:

kan man gå in på routern o anpassa så larmet funkar med den.

Jajjemen, du ska logga in på routern och välja att NAT:a den porten som nu larmet går på, till den IP-adressen som nu larmet sitter på hemma.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

okej.
men har man då samma ip hela tiden på fiber.
för innan när ja hade bredband,fick man då inte en ny ip om man startade om modemet ?
e inte jättehaj på detta,men lär mej fort

Permalänk
Medlem

Drog in telias öppen fiber i för nåt år sen och kör allt via telia. Men min dosa monterade telia på väggen. Och jag har kopplat som telias karta visade, röd LAN1 router,dator. Gul LAN2 TV. Grön LAN3 Telefon. LAN4 för framtida tjänster. Sen har jag bara pluggat larmet (verisure) in i en switch som är kopplad till routern,
Asus ac68u. Funkade direkt. Använder inte telias router alls.
Var det tel 020-40 24 00 du ringde? Är det support nummer som står på min medieomvandlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoj:

okej.
men har man då samma ip hela tiden på fiber.
för innan när ja hade bredband,fick man då inte en ny ip om man startade om modemet ?
e inte jättehaj på detta,men lär mej fort

Nej det har du oftast inte, du får ha en funktion på någon dator som sköter detta (för jag hittar inte att det är dyndns på den routern).
Denna ser ok ut tycker jag: http://www.noip.com/

Då ansluter du mot ottoj.vaddetnuär.com istället för IP.

//edit - precis som @Neo1 skriver, mycket enklare med en egen router, Asus-routrar har inbyggd DYNDNS-tjänst.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

vad kostar en sån routerdå

Permalänk
Medlem

nu hänger ja inte me neo1.
har du kopplat från mediaomvandlaren till en switch ,o sen till larmet på switchen, o sen kabel från switch till router.
men inte Telias router ,utan en egen

Permalänk
Medlem

då skulle ja kunna sätta en switch mellan mediaomvandlaren och Telias router, o koppla inn larmet på switchen då

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för larm du har som kräver öppna portar? Jag tror att felet är något annat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

I princip alla moderna larm kör med någon form av servermjukvara vilket låter dig logga in till modulen. Behöver man inte kontakta larmet från WAN behöver man så klart inte öppna någon port heller.

Permalänk
Medlem

Nej, från lan1 på mediaomvandlaren har jag en sladd till min router, efter routern har jag en switch med larmet inkopplat. Men det är bara för alla fyra portar på routern var fulla. Går lika bra att plugga in den i routern direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är det för larm du har som kräver öppna portar? Jag tror att felet är något annat.

Om man ska kolla på larmen från mobilen etc så behöver vissa larm som inte har en uppkoppling som är initierad inifrån en åtkomst utifrån via NAT. Siemens SPC-larm har så. Tror det är mer vanligt att det inte är så smart som verisure´s grejer.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurk:

Om man ska kolla på larmen från mobilen etc så behöver vissa larm som inte har en uppkoppling som är initierad inifrån en åtkomst utifrån via NAT. Siemens SPC-larm har så. Tror det är mer vanligt att det inte är så smart som verisure´s grejer.

I så fall tycker man ju att larmets support skulle tala om det och inte bara säga att man ska koppla in det.

Det är i vilket fall som helst högst relevant vilket larm det gäller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Verisure's vbox behöver ha port 9899 udp/tcp öppen för att fungera optimalt.

Permalänk
Medlem

glömde skriva sector alarm

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Verisure's vbox behöver ha port 9899 udp/tcp öppen för att fungera optimalt.

Det var mer än vad visste, och det har jag inte gjort. Har inte upplevt några problem alls bortsett ifrån att ibland kan få vänta nästan 1 minut när man larmar på/av från appen (mobilen) .

Permalänk
Medlem

har kopplat som du skriver neo1.
sector sa att ja fick kontakta bredbandslev för att troliftvis låsa upp en port.

Permalänk
Medlem

neo1.
mitt larm funkar så att om den inte får kontakt på ledning, går den automatiskt över till trådlöst, sitter ett simkort i centralen som de gör i en mobiltelefon.
problemet är att om ja inte har kontakt per tråd,funkar inte tex visning av gradantal i rummen o garaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoj:

neo1.
mitt larm funkar så att om den inte får kontakt på ledning, går den automatiskt över till trådlöst, sitter ett simkort i centralen som de gör i en mobiltelefon.
problemet är att om ja inte har kontakt per tråd,funkar inte tex visning av gradantal i rummen o garaget.

Du måste ju få det att fungera som det ska, mitt fungerar på samma sätt. Har en gps sändare (dock inget sim kort vad jag vet) som går på ström/batteri men den har jag mest förstått som att den är reserv vid strömavbrott.
Vilket fungerar utmärkt, man får mejl direkt man bryter strömmen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ottoj:

har kopplat som du skriver neo1.
sector sa att ja fick kontakta bredbandslev för att troliftvis låsa upp en port.

Det låter inte så himla övertygande att du troligtvis måste låsa upp en port. Vilken port skulle det i så fall vara?
Hur gjorde du installationen med ditt gamla bredband. Fiber funkar inte annorlunda från larmets perspektiv än tex ADSL.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

sector alarm kom hem ,instalerade larmet o tryckte i en nätverkskabel från larmstationen till ett av modemets uttag

Permalänk
Medlem

bröt strömmen en andra gång till router,splitter o fiberomvandlaren.
nu funkar det