Permalänk
Medlem

Hitta filterkomponenter

Hej!

Tänkte dämpa finsnickerisuget genom att bygga ett par nya högtalare i vår/sommar.

Tänkte bygga ett par
http://www.troelsgravesen.dk/SEAS_CA18RLY-COMPACT.htm

Hittar dock inte spolar till delningsfiltret, så om någon vänlig själ kan hjälpa mig vore det väldigt snällt:)

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om hifikit ej har komponenterna i lager brukar de vara villiga att beställa dem från tillverkaren. När jag satte ihop mina Small Thor (en variant av Seas Thor) tog de in ett tiotal komponenter åt mig.

Loudspeakerfreaks är billiga, men räkna med mer än en månad i leveranstid.

Permalänk
Medlem

Hur stor roll spelar resistansen på spolarna? Hittar bara motsvarande första spolen i listan med 0,12Ohm, ska vara 0,14.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Du bör se till att hitta en spole med samma resistans. Enligt Troels Gravesen skall Jantzen producera spolen. Leta upp produktnumret på Jantzens hemsida och be hifkit beställa den åt dig.

Permalänk
Medlem

@Calet, @mrqaffe tack för tipsen! CA18RLY elementen hade ju ett fint pris på loudspeakerfreaks. Tänkte inte på att de säkert kan ta hem det jag vill ha om jag mailar. Ibland känner man sig lite korkad... Får se lite hur stor prisdiff det blir hos respektive åf. Ibland är det av erfarenhet bra att beställa från en svensk åf om något strular.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Har köpt komponenter ett fåtal gånger hos loudspeakerfreaks, eller europe-audio som de hette förut. Alla varor har alltid kommit fram, en av beställningarna tog dock över tre månader att få levererad. Viktigt att kontrollera att alla varor finns i lager innan man beställer från dem.

Finns alltid en risk att få felmärkta eller trasiga komponenter. Vid sådana situationer är det alltid smidigare om försäljaren finns i Sverige.

Lycka till med ditt högtalarbygge

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Hur stor roll spelar resistansen på spolarna? Hittar bara motsvarande första spolen i listan med 0,12Ohm, ska vara 0,14.

Hmm, om det är det enda som står i vägen för en beställning så hade jag nog struntat i den skillnaden. 0,02 ohm är några tusendelar av kretsens totala resistans och långt mindre än tillverkningstoleransen för högtalarelementet.