Fick fel 970, behålla eller skicka tillbaka?

Permalänk

Fick fel 970, behålla eller skicka tillbaka?

Hej Sweclockare

Jag beställde ett MSI GTX 970 4GD5T OC men fick ett MSI GTX 970 4GD5 OC ifrån Webhallen.

MSI GTX 970 4GD5T OC finns tydligen inte kvar i deras sortiment. (trots att det gick att beställa den)

Skillnaden är att MSI GTX 970 4GD5 OC har referenskylaren medans MSI GTX 970 4GD5T OC har en eftermarknadskylare.

Är det någon som sitter på ett grafikkort med referenskylare som vet hur ljudnivån är på kortet?

Är inte ljudnivån allt för jävlig så kan jag tänkta mig att behålla det men jag vill bara dubbelkolla här först.

Med vänlig hälsning
Tommy

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så är referenskylaren rätt högljudd på vissa 970, bland annat asus vita "oc" kort. Eftermarknadskylare har jag inte hundra koll på, men generellt är det att föredra om man har ett luftigt chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade nog skickat tillbaka det, mitt Gigabyte Windforce är kyler riktigt bra och är ganska tyst även vid full load.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Jag skulle utan tvekan skicka tillbaka kortet och fått det rätta (eller ja, antingen pengarna tillbaka eller ett likvärdigt).

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut skicka tillbaka! MSI's egna kylare är absolut att föredra. Skulle inte acceptera att få en referenskylare om jag inte kör vattenkylning ändå

Permalänk

referenskylarna är alltid skit så skicka tillbaka den om du inte tänker vattenkyla den.

byt till en MSI 970 gaming?

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Medlem

Absolut ska du skicka tillbaka och göra det rätt för dig. En ev. reklamation kommer vara omöjlig annars.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Mr B:

Jag skulle absolut skicka tillbaka! MSI's egna kylare är absolut att föredra. Skulle inte acceptera att få en referenskylare om jag inte kör vattenkylning ändå

För att förtydliga så finns det ingen "referenskylare" per se till 970.
Alla blowerkylare (inkl den på dessa MSI-kort) är korttillverkarens egen design, inte nvidias.
Med det sagt så är det ju många som inte tycker blower-kylare är optimalt. För vissa ändamål kan det dock vara att föredra (t.ex. när man kör SLI eller om man har litet chassi med dålig luftcirkulation etc)

Men till själva grundproblematiken: på grund av en felaktigt inlagd EAN-kod blev korten inlevererade på fel artikelnummer och det tog några dagar innan vi insåg vårt misstag. Givetvis har man all rätt att häva köpet om man fick fel kort, det stämmer dock att vi inte har "Tiger"-modellen kvar och de går inte att köpa på nytt heller så vi kan inte ersätta med ett sådant.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka och vänta på nya grafikkort

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

Hej!

Tack för alla snabba och bra svar!

Då känner jag mig övertygad.

Jag skickar tillbaka kortet och tar pengarna tillbaka efter som dom inte kunde leverera ett likvärdigt kort.

Jag ska kolla på de andra korten som rekommenderades i tråden

Tack Webhallen för svar också, inget illa mot er. Ville bara dubbelkolla så att blower-kylarna inte har blivit bättre med tiden, för om koret hade varit tyst så hade inte gjort så mycket imo.

Sist jag hade en "blower-kylare" var på ett ati 4850 och den lät som en hårtårk...

Med vänlig hälsning
Tommy

Permalänk
Medlem

Ångra köpet och vänta på Pascal som kommer om två månader. Men ska du nu ha ett 970 från MSI så är det bara MSI 970 Gaming som gäller. Tyst och bra kylare på det kortet jämfört med de andra två modellerna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Ja det kanske är lika bra det, mitt 680 klarar ju av att driva runt det mesta idag ändå, så det kan få svettas ett tag till

//Tommy