Nvidia Geforce GTX 980 Ti, GTX 980 och GTX 970 får tre Pascal-ersättare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nu vet vi ju inte mycket om prestandan över huvud taget i de nya kretsarna men jag har ju väldigt svårt att se det hända då AMD är en väldigt värdig motståndare på GPU-fronten just nu.

Det skulle vara som att utnyttja ett monopol som inte finns och då kan man ju bara promenera bort till AMD's toppkort som konsument.

Beror ju precis som du säger på prestandan på de olika korten.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Fanns väl ingen GK100 i Kepler allafall till konsumenter. Men däremot så kom GK110 i 700 serien. I dina förra inlägg har du sagt att GK100 varit på hyllan för att Nvidia misslyckades (stor krets).

Ja, GK100 försvann helt från planeringen och läckor någon gång kring december 2011. Istället kom GK110 en tid senare och tog över dess plats. Men det tog tid innan de kunde sälja GK110 i stor skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Hastihet på VRAM kan spela stor roll, vad jag förstått det.

Bara kolla Fury X som kan dra runt 4K upplösning på "bara" 4Gb VRAM i samma FPS som 980Ti/Titan X i princip.

Du kan inte tillskriva det till hastigheten. Hastigheten kompenserar inte mängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Hastihet på VRAM kan spela stor roll, vad jag förstått det.

Bara kolla Fury X som kan dra runt 4K upplösning på "bara" 4Gb VRAM i samma FPS som 980Ti/Titan X i princip.

Har väl mera att göra med att Fury X är gjort för 4K och presterar relativt dåligt i 1080 och till viss del 1440. Sedan så testas det sällan mot fabriksöverklockade 980Ti.

I något test där man testade extrema upplösningar så gick 980 om Fury X vid den allra högsta då 980 har bättre minneshantering.
Kanske samma gäller Sweclockers test i GTA 5 4K. Lägsta fpsen hos 390X vs 290X vs 970 och 980 tyder på det.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

undrar vad dom ska kalla GP 100 när den kommer eftersom 1080Ti (X80ti) blir upptaget av denna mellankrets (GP104)...

Troligtvis kommer det kallas Titan Ä

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Nu vet vi ju inte mycket om prestandan över huvud taget i de nya kretsarna men jag har ju väldigt svårt att se det hända då AMD är en väldigt värdig motståndare på GPU-fronten just nu.

Det skulle vara som att utnyttja ett monopol som inte finns och då kan man ju bara promenera bort till AMD's toppkort som konsument.

Dock har ju kunder köpt nivida ändå, även om dom svikit.

Få se om fördelningen blir bättre eller om dom fortsätter äga 70% ca.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Dock har ju kunder köpt nivida ändå, även om dom svikit.

Få se om fördelningen blir bättre eller om dom fortsätter äga 70% ca.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köper enbart Nvidia, just för att de har vettiga drivrutiner till Linux

Permalänk

Väntar snarare på ersättare till GT 750ti/GTX 950, vill se vad Nvidia kan göra i små formfaktorer utan massor av extra heta. Skulle gärna vilja mecka lite på ett passivt ITX bygge om siffrorna ser bra ut.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

och vad ska nästa generation heta? Y80? XI80? X180?

XI70 XI80 osv såklart. Sen XII70 XIII80 osv..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

"Rykten talar dock för att bolaget kan komma att frångå GTX-prefixet och byta ut "10" mot romerska motsvarigheten X – exempelvis Geforce X80 Ti."

Alltså vad är det med grafikkortsmakare och bokstaven X? Den ska av någon anledning tryckas in överallt!

X är "coolt" bland squeaker-skaran

Permalänk
Medlem

Som artikeln säger... rykten, men 80Ti korten har under senaste generationerna baserats på "stora" kretsen så jag tvivlar att dom ändrar på detta, får väl se hur det blir till slut.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag tror 1070 (x70) är i prestandan som ett GTX 980Ti. Eftersom att 970 är av ett 780Ti. Vilket var Kepler tidens då kung på topp.

Och om 1070 kortet landar som ett GTX 970 kostar idag, så snackar vi om ett prestanda per krona monster i all mening.

780 Ti är ju mer 980 än 970 men...

http://www.overclock.net/t/1514212/gtx-980-is-not-faster-than...

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Alltså vad är det med grafikkortsmakare och bokstaven X?

Det är precis som med dansbandsmusiker och bokstaven Z.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adam West:

Sitter och tänker likadant.
Premium blir ju dom enda som får tillgång till HBM2 tyvärr.

Har antagligen med tillverkningskostnad att göra. Ny teknik kostar helt enkelt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

och vad ska nästa generation heta? Y80? XI80? X180?

Snart är vi nog tillbaka till mitt första gaming kort X1800XT 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Skäggig legend

Tänk vad lätt det skulle vara om det bsra hette: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 etc. Kanske inte det hetaste och sexigaste men nog fan vore det det absolut lättaste...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är precis som med dansbandsmusiker och bokstaven Z.

Bästa punchlinen någonsin!

Permalänk
Medlem

Om man som jag sitter på ett 980ti redan så är det väl Pascal med HBM som gäller nästa gång. Eller till och med köra 980ti SLI och vänta på Volta. Grafikutvecklingen i spel går ju inte så fort fram längre. Tack och lov.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

"Rykten talar dock för att bolaget kan komma att frångå GTX-prefixet och byta ut "10" mot romerska motsvarigheten X – exempelvis Geforce X80 Ti."

Alltså vad är det med grafikkortsmakare och bokstaven X? Den ska av någon anledning tryckas in överallt!

Det finns mycket nummerologi runt X. För de romerska siffran är X= 10 vilket blir 1 (1+0) eller one, "the one" osv.
Det kan även vara nummer 6 i pythagoriansk gematria. Tillexempel är ordet FOX (som i FOX news) samt i porrbranschens "XXX" blir båda 666 enligt gematria. Sedan så finns det modern kvinnlig symbolik runt X som i X-kromosomen. Men annars är X-et balansen mellan kvinnligt och manligt (två vektorer som möts)

Gå ner under Methods och Alphabetic systems i följande Wikipedia länk så ser du att jag inte hittar på.

https://en.wikipedia.org/wiki/Numerology#Pythagorean_system

AMD har ju väldigt mycket esoteriskt runt sina produkter. De döper efter astrologi samt heliga floder i Indien osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Om man som jag sitter på ett 980ti redan så är det väl Pascal med HBM som gäller nästa gång. Eller till och med köra 980ti SLI och vänta på Volta. Grafikutvecklingen i spel går ju inte så fort fram längre. Tack och lov.

Ja det kom ett rejält hopp när PS4 och XB1 kom och innan det var det stiltje under åren efter PS3 och XB360. Det blir nog samma visa ett tag framöver tills uppföljarna till dagens konsoler dyker upp.

Men det är klart, vill man köra QHD i 144fps eller 4k i minst 60 så krävs betydligt kraftigare hårdvara än nu.

Permalänk
Medlem

Äntligen kan vi börja spela...

Spännande tider framöver. Det kommer nog hända en del också på skärmfronten närmsta åren. Och jag hoppas att UltraWide får större genomslagskraft. Har en UltraWide 21:9 Dell U3415W överclockad till 75Hz med en upplösning på 3440x1440, vilket i för övrigt är en underbar upplösning för t ex FPS spel, synd bara att inga orkar testa det i benchmarks? Tyvärr verkar 980Ti gå på knäna, så denna nya generation känns välkommet. Jag hoppas verkligen lanseringarna inte drar ut på tiden.

Får bli en Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix när den väl kommer (om den kommer heta så), och jag gissar att den kommer ligga runt 7800 kr i pris vid lansering? Svårt att driva höga upplösningar i bra kvalitet annars.

Någo fler som upptäckt 34" och UltraWide?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Spännande tider framöver. Det kommer nog hända en del också på skärmfronten närmsta åren. Och jag hoppas att UltraWide får större genomslagskraft. Har en UltraWide 21:9 Dell U3415W överclockad till 75Hz med en upplösning på 3440x1440, vilket i för övrigt är en underbar upplösning för t ex FPS spel, synd bara att inga orkar testa det i benchmarks? Tyvärr verkar 980Ti gå på knäna, så denna nya generation känns välkommet. Jag hoppas verkligen lanseringarna inte drar ut på tiden.

Får bli en Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix när den väl kommer (om den kommer heta så), och jag gissar att den kommer ligga runt 7800 kr i pris vid lansering? Svårt att driva höga upplösningar i bra kvalitet annars.

Någo fler som upptäckt 34" och UltraWide?

Menar du fps spel i benchmarks eller upplösningen? Just upplösningen brukar väl vara med i recensioner? BF4 också tror jag.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

X80Ti kommer finnas i lagren medans AMD skiner med sin frånvaro..Är lite rätt för att det kommer bli så..AMD har alltid haft problem med att få ut sina kort i tid till återförsäljarna.

På vilket sätt skiner AMD med sin frånvaro. De har visat fungerande Polaris 11 på CES. Inte en enda gång har Nvidia visat fungerande krets. På CES visades ett fajkad kort för bilar nu på GTC visades en Tesla P100 som funkar i HPC miljö. Så vad har AMD missat att visa upp. GDDR5X kommer ut förrän sent till hösten medans HBM2 kommer ut till årskiftet. Vilket betyder att de stora kretsarna med ny minnesteknik kommer inte ut förrän långt fram på året och ingen har visat upp kretsarna mer än på bild.

Edit: Vad du snarare skall kolla efter är varför Intel vill ha AMDs IP medans Nvidias IP-licens med Intel faller vären 2017 och varför Intel och AMD börjar samarbeta i små projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

X80Ti kommer finnas i lagren medans AMD skiner med sin frånvaro..Är lite rätt för att det kommer bli så..AMD har alltid haft problem med att få ut sina kort i tid till återförsäljarna.

290X var det brist på i början. Men alltid? Hur långt tillbaka sträcker sig alltid för dig? Till 290X ungefär?
Historiskt (längre perspektiv) så har AMD varit först över generationsskifte och snabbt fått upp tillgänglighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

290X var det brist på i början. Men alltid? Hur långt tillbaka sträcker sig alltid för dig? Till 290X ungefär?
Historiskt (längre perspektiv) så har AMD varit först över generationsskifte och snabbt fått upp tillgänglighet.

Det som har försenat 290 och även Fury är ju när chippet är stort... riktigt stort.

Nvidia har just nu slagit på trumman om ett chip som är större än båda dessa, så jag hade nog inte räknat med något annat än papperslansering från Nvidia när den kommer.

Dock tror jag både AMD och Nvidia kommer få ut mellan-segmenten relativt bra då dessa är betydligt mindre och enklare. Det som kan bli brist på är den hela kretsen 204-400 eller vad den nu ska heta. Men de lägre lär där finnas gott om.

Ang namnschema mm och ryktena om GDDR5 vs GDDR5X så tror jag att @Streamdog var nog lite på nosen och sniffa här. Kanske inte rätt siffror, men iden bakom.
Troligaste är att den 204-150 får GDDR5 minne, därför släpper inte heller Nvidia någon referens, utan bara ger tillverkarna chippen som är så trasiga och säger... gör vf ni vill. Sen kommer de två övre att ha GDDR5X, där Nvidia gör referenskort och släpper dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

290X var det brist på i början. Men alltid? Hur långt tillbaka sträcker sig alltid för dig? Till 290X ungefär?
Historiskt (längre perspektiv) så har AMD varit först över generationsskifte och snabbt fått upp tillgänglighet.

Återstår att se helt enkelt.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Menar du fps spel i benchmarks eller upplösningen? Just upplösningen brukar väl vara med i recensioner? BF4 också tror jag.

När de testar nya grafik-kort har jag aldrig sett 3440x1440, vilket borde vara en attraktiv upplösning idag, då flera moderna renodlade spelskärmar med bl a G-sync kommit?

Ultrawide 21:9 är nog bättre för spel än 4k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

När de testar nya grafik-kort har jag aldrig sett 3440x1440, vilket borde vara en attraktiv upplösning idag, då flera moderna renodlade spelskärmar med bl a G-sync kommit?

Ultrawide 21:9 är nog bättre för spel än 4k?

Ahhh, jag tänkte på 3840x2160, my bad. Du kan ju alltid dra iväg ett mail till redaktionen och kolla ifall dom kan börja använda den upplösningen, om inte i alla test men något då och då i alla fall.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

290X var det brist på i början. Men alltid? Hur långt tillbaka sträcker sig alltid för dig? Till 290X ungefär?
Historiskt (längre perspektiv) så har AMD varit först över generationsskifte och snabbt fått upp tillgänglighet.

Var väl ingen vidare tillgänglighet på Fury heller och 7970 var väl en papperslansering? De fick dock upp tillgängligheten innan Nvidia kom med en 28nm gpu så att...

Sen tror jag dock att polaris kommer vara bättre än Nvidias nya kort på den här fronten, dels så verkar det som att de har färdiga kort klara före Nvidia och att det verkar som att de inte kommer köra på Gddr5x. Tillgänglighet på gddr5x kommer nog vara rätt avgörande för pris/tillgänglighet på Nvidias kommande kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Återstår att se helt enkelt.

Det var alltså bara snicksnack i ditt förra inlägg då? Eftersom du inte försöker backa upp det med något?

Så otroligt onödigt att sprida dynga om AMD eller för den delen Nvidia innan något ens är släppt, testat eller när man kan bedöma tillgänglighet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti