Permalänk
Medlem

D-Link Sharecenter DNS-320 NAS

Har en D-Link Sharecenter DNS-320 där strömadaptern verkar ha dött, har letat runt på nätet och inte hittat någon tillräckligt billig universaladapter för att motivera att få igång den igen. Den är för gammal för att reklamera.

Så vitt jag vet fungerar själva boxen, har tagit en multimeter och mätt hela kedjan till moderkortet och allt tyder på att adaptern är paj. Så vitt jag vet finns alla sladdar etc. med i originallådan, inga diskar ingår.

Info om den finns på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=733242

Av lathetsskäl skickar jag den inte, hämtas i Frölundaområdet för den som känner sig manad (inte Tynnered så va lugn), visa intresse så tar vi vidare kontakt via PM, jag tillämpar först till kvarn.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

http://www.ebay.com/itm/Universal-12V-5A-60W-Power-Supply-AC-...

Bör funka. 12vdc brukar köra standard plug. Bara lite olika ampere på adaptrarna Kanske tänka om?

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk

tar den hör av mig via pm

Permalänk
Medlem

Ställer mig i kö o kan hämta imorgon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

Den blev hämtad precis av han som skickade första PM:et till mig, sorry Rutger och Zoltrix.

@Halfow: Pluggen till själva NAS:en var lite ovanlig, man kanske hade fiskat upp en adapter med tillräckligt hög effekt (ca 300-400 kr i svenska butiker), men rätt plugg hade jag behövt köpa till. För en NAS som kostar ca 700kr ny så är det inte värt jobbet. Jag bygger en ny NAS istället som kan göra lite mer.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Den blev hämtad precis av han som skickade första PM:et till mig, sorry Rutger och Zoltrix.

@Halfow: Pluggen till själva NAS:en var lite ovanlig, man kanske hade fiskat upp en adapter med tillräckligt hög effekt (ca 300-400 kr i svenska butiker), men rätt plugg hade jag behövt köpa till. För en NAS som kostar ca 700kr ny så är det inte värt jobbet. Jag bygger en ny NAS istället som kan göra lite mer.

@Strepto: Är själv sugen på en http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/236670-h... känns lite roligare än en nas då den är lite mer mångsidig, kan köra en filserver och plex etc. Har ett fler tal vänner med den som är mycket nöjda. Den är extremt liten med Kan vara värt att köpa till en 8gb ECC ram till den dock.

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halfow:

@Strepto: Är själv sugen på en http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/236670-h... känns lite roligare än en nas då den är lite mer mångsidig, kan köra en filserver och plex etc. Har ett fler tal vänner med den som är mycket nöjda. Den är extremt liten med Kan vara värt att köpa till en 8gb ECC ram till den dock.

Ögnade den också, men sen kom jag in lite på FreeNAS och fördelar med ZFS. Jag kommer ha lagringsbehov på ca 4TB uppåt och jag vill kunna expandera senare, och för att inte ödsla för mycket pengar vill få maximal tillgängligt utrymme med relativt goda möjligheter att hantera en diskkrasch. Därav vill jag köra RAID 5 eller ZFS.

Dessvärre har inte microservern en RAID controller som klarar RAID 5 vad jag kan se, och för lite RAM för att hantera ZFS om man har mycket diskutrymme. Har klurat på att bygga en egen server istället, vilket är relativt billigt om man kan acceptera m-ATX och ATX som formfaktor. Större låda men större frihet och reparerbarhet. Vill också ha Wi-Fi till nasen, helst utan dongel, vilket är lite bökigare.

Har inte bestämt mig vad jag vill kunna göra fullt ut än, men vill helst köra linux så att jag kan låta burken sköta så mycket som möjligt automatiskt.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Ögnade den också, men sen kom jag in lite på FreeNAS och fördelar med ZFS. Jag kommer ha lagringsbehov på ca 4TB uppåt och jag vill kunna expandera senare, och för att inte ödsla för mycket pengar vill få maximal tillgängligt utrymme med relativt goda möjligheter att hantera en diskkrasch. Därav vill jag köra RAID 5 eller ZFS.

Dessvärre har inte microservern en RAID controller som klarar RAID 5 vad jag kan se, och för lite RAM för att hantera ZFS om man har mycket diskutrymme. Har klurat på att bygga en egen server istället, vilket är relativt billigt om man kan acceptera m-ATX och ATX som formfaktor. Större låda men större frihet och repeterbarhet. Vill också ha Wi-Fi till nasen, helst utan dongel, vilket är lite bökigare.

Har inte bestämt mig vad jag vill kunna göra fullt ut än, men vill helst köra linux så att jag kan låta burken sköta så mycket som möjligt automatiskt.

Du trycker på liknande punkter som jag sett som de mest negativa den med. Att det den inte har RAID 5 samt saknar hot-swap är det jag saknar mest. ZFS har jag inte direkt behovet av, men vi får väl hoppas att nästa gen på den har allt det vi saknar hos den, ser dock ut att dröja.

Wi-fi för NAS, tycker jag låter tråkigt/långsamt(ökade latens), men det kanske inte är ett problem hos dig. Hör gärna av dig vad det blir sen! lite spännande

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halfow:

Du trycker på liknande punkter som jag sett som de mest negativa den med. Att det den inte har RAID 5 samt saknar hot-swap är det jag saknar mest. ZFS har jag inte direkt behovet av, men vi får väl hoppas att nästa gen på den har allt det vi saknar hos den, ser dock ut att dröja.

Wi-fi för NAS, tycker jag låter tråkigt/långsamt(ökade latens), men det kanske inte är ett problem hos dig. Hör gärna av dig vad det blir sen! lite spännande

Fördelen med ZFS är att du inte offrar något utrymme för ökad tillförlitlighet, ZFS kör hårdare kontroller och upptäcker fel snabbare och ger dig chansen att köra backup innan en disk dör, eller det är så jag förstår det iaf.

Jag kommer få fiber inom 2 år, jag har inget trådat nätverk hemma så jag måste ha Wi-Fi oavsett, underlättar uppkopplingen av mobil, skrivare, surfplatta etc. Eftersom jag inte vet vilken box jag får för fibern har jag gärna en dator som agerar NAS och eventuellt router. Trådlös hastighet duger för att streama HD, alla tunga nedladdningar får NAS datorn sköta.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Har grävt runt en del när jag kunnat för att komma fram till vad jag kan få ihop för att bygga en egen NAS, eller vad som egentligen är en kompakt dator med lite speciella begränsningar (ECC RAM, liten formfaktor, många 3.5" platser, tyst, billig etc.)

Billigaste kombinationen jag lyckades få ihop var 3300 exkl. diskar (se komponenter nedan). Jag valde mATX då man verkar behöva betala premium för ECC-stöd på Mini-ITX moderkort, samt att lådor för Mini-ITX ofta inte har många platser för 3.5" hårddiskar.

Gigabyte GA-X150M-Pro ECC
1 078:-Moderkort

BitFenix Phenom Micro-ATX (Vit/Svart)
639:-Chassi

Samsung DDR4 PC17000/2133MHz ECC Reg CL15 8GB
549:-DDR4-minne

Intel Pentium G4400 3,3GHz Socket 1151 Box
594:-Processor

Be-Quiet System Power 8 400W
441:-Nätaggregat

WD Red WD30EFRX 64MB 3TB
3× 1 099:-Intern hårddisk

Är nu inne på att ta en QNAP TS-251+ och låta den stå och tugga som den är, en NAS och mediaserver. Bilder och dokument som är viktiga får åka upp i molnet istället, en stor hårddisk betalar för några år av lagring (dock mycket mindre) i molnet, vilket är OK om det man är mest rädd om inte tar mycket plats.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.