HTC Vive - mina första intryck, både bra och dåliga!

Permalänk
Medlem

Ska få min i maj..
Men dom har inte dragit några pengar än på kortet.. När gör dom det när dom skickar Viven eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Metsys2k:

Ska få min i maj..
Men dom har inte dragit några pengar än på kortet.. När gör dom det när dom skickar Viven eller?

Japp, min bror drogs 1.5 veckor innan han fick viven, min drog i måndags, hoppas jag får den snabbare än 1.5 veckor typ innan helgen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Tyckte det gick bra via chatten här

http://www.htcvive.com/eu/support/contactus/

Dock så kunde han ju inte direkt hjälpa mig

Funkade inte att chatta eller maila överhuvudtaget. Det var väl därför boten sa att servrarna var nere.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

@Sheytan: hade klart kunnat önska sig bättre upplösning. Inte kunnat jämföra med Rift men efter lite googling så ser problemet ut att vara kvar.

Permalänk
Medlem

@Hulle: För mig så är det klart värt det. Ska dock tillägga att Vives egna desktop buggar rätt mycket för mig (tror det är att jag har två till skärmar varav ena är en Wacom Cintiq som stökar till det lite extra), men hade nog tyckt Virtual Desktop var värt det ändå. Det kostar för lite och ger klart mer flexibilitet och möjligheter. Skönt att ha en "semi-VR-plats" att gå till mellan spelen.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt att jag inte hunnit återkomma om förlängning av kablar. Blev fiske efter jobbet istället, sen var det bara att sova. Räknar med att va hemma efter 12 idag å testa med 5m kablarna, så jag hojtar till då!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

@SweViver: Snart kan du fiska med Viven http://store.steampowered.com/app/380600/

Eller spelet har stöd för VR nu, men inte handkontroller

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Sådär, äntligen har jag fått lite tid att testa förlänga kablarna mellan datorn och Vive-boxen till 5 meter och kan konstatera att det fungerar helt perfekt! Testade alla möjliga demos och spel i ca en halvtimme och allt funkade kanon, precis som med de medföljande kablarna.

De kablar jag använt är 5m Deltaco HDMI från Webhallen (ca 180kr) och 5m USB 3.0 från Kjell o Company (150kr).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

@SweViver: Tack som fan för det Då behöver jag inte möblera om hemma.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@MrMartinooo: Tack som fan för det Då behöver jag inte möblera om hemma.

Inga problem tänk bara på att välja en hdmi kabel som är 1.4 eller högre och klarar 3D mm, för jag anar att det är ett krav. Här är kabeln jag kör med. Inget märkvärdigt iofsig men möter iaf kraven, och funkar som sagt:
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/122978-deltaco_h...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Inga problem tänk bara på att välja en hdmi kabel som är 1.4 eller högre och klarar 3D mm, för jag anar att det är ett krav. Här är kabeln jag kör med. Inget märkvärdigt iofsig men möter iaf kraven, och funkar som sagt:
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/122978-deltaco_h...

Skickades från m.sweclockers.com

3D är inte ett krav, då Vive/Rift inte kör med HDMI standard för det. Men bandbredden i 1.4 krävs säkert

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OBS! Vill höja ett varningens finger på Deltaco HDMI kabeln, trots allt.

Detta är inget jag märkte från början, men med en mörk eller svart bakgrund kan man då och då se att det bildas små slumpmässiga vita prickar här och var i bilden, som bara flashar till som stjärnor och försvinner på nån millisekund. Det är inte många prickar samtidigt, ibland flashar en-två stycken, ibland inga och ibland några fler. Koncentrerar man sig och letar efter de så syns de ännu mer. I spel och så märks det inte så länge bakgrunden inte är helt svart eller väldigt mörk.

Med andra ord kan jag, trots det jag skrev förut, INTE rekommendera Deltaco 5m High Speed kabeln!!!

Jag testade med en 3 meters Deltaco High Speed som jag redan hade hemma och där syntes inga prickar. Letade verkligen efter de, men såg inte en enda. Inte med den medföljande 1 meters kablarna heller. Kopplade jag tillbaka 5 meters kabeln så flashade prickarna igen.

Testade för skojs skull att köra en annan billig 5m HDMI (icke high-speed) kabel som jag hittade på vinden. Halva bilden var full av röda prickar haha...

Nä, imorn blir det att åka å köpa en riktig Supra HDMI 5m kabel. Får fan kosta vad det kosta vill, jag vill inte se vita prickar haha...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Fint, Maj leverans, trots det fick jag redan nu ett pre-order authorization mail.

Visst det kanske tar en måndad att få varan efter detta mail men man kan alltid hoppas på tidigt i Maj!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

@Devil May Cry: Jag fick min pre-order authorization mail ganska så exakt 2 veckor innan jag fick min Vive, så du borde ha den innan 10:e maj iallafall

Gjorde en chansning och köpte Oculus-spelet VR Karts för 15 dollar via Oculus Home. Funkar kanon med Vive tack vare den nya Revive-versionen som jag nämnde tidigare i en annan tråd.

Skitkul racing spel som är extremt likt Mario Kart. Bra fartkänsla, blir inte alls yr av spelet och rätt fin grafik! Fungerar med både Vive kontrollerna och PS4/Xbox gamepads. Lite lättare att styra med gamepads faktiskt, så det rekommenderas. Trist att man är tvungen att köpa det från Oculus Home bara för att kunna spela det på sin Vive (Steam versionen funkar inte i VR) men men, det funkar helt felfritt iaf! Dessutom går det att spela online mot andra spelare.

Rekommenderas varmt till alla Vive-ägare som saknar ett kul racing spel

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

@Devil May Cry: Jag fick min pre-order authorization mail ganska så exakt 2 veckor innan jag fick min Vive, så du borde ha den innan 10:e maj iallafall

Gjorde en chansning och köpte Oculus-spelet VR Karts för 15 dollar via Oculus Home. Funkar kanon med Vive tack vare den nya Revive-versionen som jag nämnde tidigare i en annan tråd.

Skitkul racing spel som är extremt likt Mario Kart. Bra fartkänsla, blir inte alls yr av spelet och rätt fin grafik! Fungerar med både Vive kontrollerna och PS4/Xbox gamepads. Lite lättare att styra med gamepads faktiskt, så det rekommenderas. Trist att man är tvungen att köpa det från Oculus Home bara för att kunna spela det på sin Vive (Steam versionen funkar inte i VR) men men, det funkar helt felfritt iaf! Dessutom går det att spela online mot andra spelare.

Rekommenderas varmt till alla Vive-ägare som saknar ett kul racing spel

Åh det låter trevligt, hoppas det blir likadant för mig.
Hur är det att vara i VR när man är full? Älskar att titta på 3D filmer på min projektor när man fått i sig en öl för mycket :).

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Åh det låter trevligt, hoppas det blir likadant för mig.
Hur är det att vara i VR när man är full? Älskar att titta på 3D filmer på min projektor när man fått i sig en öl för mycket :).

Haha faktiskt inte testat än då jag dricker så sällan, men förr eller senare..

På tal om racingspel så ska Live For Speed racingsimulatorn (lite som Project Cars) ha stöd för Vive nu. Inte testat än men förhoppningsvis ikväll

Imorgon kommer förresten min Supra HDMI 2.0 5m kabel, får hoppas det fungerar felfritt, annars vettefan hur man ska kunna ha längre sladdar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk

Jag gick nyss in på min mail för att kolla när jag beställde min vive. Då hade jag fått ett mail om att jag skulle se till att de kunde dra pengarna. Sjukt hypad. Har ett stort rum att spela i men jag behöver uppgradera mitt grafikkort från 280x till något polariskort☺ Kan inte vänta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Gjorde en chansning och köpte Oculus-spelet VR Karts för 15 dollar via Oculus Home. Funkar kanon med Vive tack vare den nya Revive-versionen som jag nämnde tidigare i en annan tråd.

Skitkul racing spel som är extremt likt Mario Kart. Bra fartkänsla, blir inte alls yr av spelet och rätt fin grafik! Fungerar med både Vive kontrollerna och PS4/Xbox gamepads. Lite lättare att styra med gamepads faktiskt, så det rekommenderas. Trist att man är tvungen att köpa det från Oculus Home bara för att kunna spela det på sin Vive (Steam versionen funkar inte i VR) men men, det funkar helt felfritt iaf! Dessutom går det att spela online mot andra spelare.

Rekommenderas varmt till alla Vive-ägare som saknar ett kul racing spel

Finns även för typ 5 dollar till Samsung Gear VR. Dock tyckte jag det jag det gick för långsamt, utan turbo. Det fanns heller inga spelare att lira mot... Men det kanske är annorlunda med PC versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Finns även för typ 5 dollar till Samsung Gear VR. Dock tyckte jag det jag det gick för långsamt, utan turbo. Det fanns heller inga spelare att lira mot... Men det kanske är annorlunda med PC versionen?

Nu har jag faktiskt inte hunnit testa online, men ska prova imorgon eftermiddag? Ja bilarna kunde ha rullat lite snabbare, men drar man på turbo så blir det nästan jobbigt i kurvorna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Läser tråden. Hoppas, (enligt topic) på första intryck från användare, men möts av diskussion om HDMI-sladdar *gråt*.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

@SweViver: Det är en Hane Hane på Usbn va?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Vive i lite över en vecka nu, och det är ett fantastiskt system, kort sagt. Efter några dagar möblerade jag om i arbetsrummet för att kunna köra Room Scale, och skillnaden mellan Room Scale och Standing är enorm. Köper man en Vive ska man göra sig själv den tjänsten att göra plats för Room Scale i största möjliga mån.

Inlevelsen är oslagbar, och spel som The Brookhaven Experiment är enormt skrämmande, åtminstone för mig. Att känna att man befinner sig mitt i all kaos är en känsla som helt enkelt inte gått att skapa tidigare.

Annars har jag inte så mycket at tillägga, men fråga gärna om ni undrar något.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)

Permalänk
Medlem

@superapan Kände du att mina och andras första intryck här på forumet och i denna tråd inte räckte till? Att ta upp HDMI förlängning är för många där ute ganska så viktigt faktiskt, så att man vet om det fungerar i överhuvudtaget. Jag delar med mig av allt det jag kan komma på under tiden jag Vive:ar. Vad som intresserar dig är dock svårt för mig att avgöra...

@Hymer japp hane-hane. Får sladden idag så jag återkommer om hur det fungerar senare ikväll! Förhoppningsvis utan störningar denna gång

@Thursday haha jag vet exakt vad du menar! Inlevelsen är sinnessjuk, speciellt just i sånna läskiga spel. Körde vidare en stund igår på A Chair In A Room. Fy s#tan va obehagligt spel, själva atmosfären får en att rysa. I kapitel tre när man sitter i ett mörkt rum när en Tv står å flimrar så stängde jag av, det blev bara för obehagligt. Det sjuka är att det inte spelar någon roll om man spelar mitt i natten eller mitt på dagen när det är ljust. Man är precis lika inne och lika lättskrämd inne i spelet. Finns seriöst inget som slår VR just nu!

Kom gärna med fler synpunkter och upplevelser när du hunnit testa mer, Thursday. Kul läsning för alla!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Inlevelsen är oslagbar, och spel som The Brookhaven Experiment är enormt skrämmande, åtminstone för mig. Att känna att man befinner sig mitt i all kaos är en känsla som helt enkelt inte gått att skapa tidigare.

Bookhaven ja... Jag installerade det med allting annat som var gratis innan jag ens fick min Vive. Bestämde mig igår för att slutligen testa det trots att jag HATAR skräckspel.

Ok... en pistol och en ficklampa att leka med. Trevligt.

En mörk park... mysigt.

20 s senare... inga zombies? Känns inte så farligt.

Ok... där ser jag ett par stycken långt bort. Jag skjuter på dem!

Hmm... antingen siktar jag som en kratta eller så tåler de rätt mycket...

Ok, nu är de 6-7 m bort...

Nope, nope nope! Trycker bort spelet.

Glömmer att Steamknappen inte pausar spelet...

En zombie GÅR GENOM min Steam meny som hänger i luften två meter framför mig.

ARRRGH!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Bookhaven ja... Jag installerade det med allting annat som var gratis innan jag ens fick min Vive. Bestämde mig igår för att slutligen testa det trots att jag HATAR skräckspel.

Ok... en pistol och en ficklampa att leka med. Trevligt.

En mörk park... mysigt.

20 s senare... inga zombies? Känns inte så farligt.

Ok... där ser jag ett par stycken långt bort. Jag skjuter på dem!

Hmm... antingen siktar jag som en kratta eller så tåler de rätt mycket...

Ok, nu är de 6-7 m bort...

Nope, nope nope! Trycker bort spelet.

Glömmer att Steamknappen inte pausar spelet...

En zombie GÅR GENOM min Steam meny som hänger i luften två meter framför mig.

ARRRGH!

/hulle.

Jag ska prova detta ikväll återkommer om jag överlever.

Permalänk
Medlem

Ni som har lirat ett tag nu, Är det så kul som jag hoppas på?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Detta är inget jag märkte från början, men med en mörk eller svart bakgrund kan man då och då se att det bildas små slumpmässiga vita prickar här och var i bilden, som bara flashar till som stjärnor och försvinner på nån millisekund. Det är inte många prickar samtidigt, ibland flashar en-två stycken, ibland inga och ibland några fler. Koncentrerar man sig och letar efter de så syns de ännu mer. I spel och så märks det inte så länge bakgrunden inte är helt svart eller väldigt mörk.

Såg du detta på bägge skärmar eller bara ena? Försöker konstatera om min vive är trasig... Har fått lite olika grafikfel på min vänstra skärm. :/ Ibland ser man som du beskriver små blinkande/krypande prickar om man tittar på en mörk bakgrund. (syns inte alls på andra skärmen) Vid ett annat tillfälle verkade färgskalan ändras något, och svart blev snarast blått. Vid ett tredje tillfälle blev det som skulle visas som svart vitt. Hela tiden bara på vänstra skärmen.
Så idag tänkte jag prova att byta gfx drivers, HDMI-kabel och byta USB-port. Hade vart drygt att behöva skicka tillbaka den efter all väntan.

Permalänk

Jag fick min HTV Vive igår. Första intrycket var en besvikelse, både SDE och väldigt blurrigt om man inte tittar rakt fram. Men jag märkte att i alla bra spel/demos så glömmer man helt bort det efter ett tag (i dåliga spel gör man det inte av naturliga skäl hehe). Nu när jag lekt med den i ett dygn så är mitt största problem att alla småspel kostar så mycket som någon nämnde tidigare.

Spelet som jag haft roligast med hittills är faktiskt Fantastic Contraption, som känns som ett helt spel. Job Simulator är också superkul även om jag kanske inte kommer att spela det alltför många gånger. Elite: Dangerous var i princip ospelbart pga oläsbar text etc, gjorde en refund på det faktiskt. Fast måste erkänna att det var en mäktig känsla att flyga runt i rymden, men jag väntar ett tag och ser om de släpper någon slags fix. Audioshield är också bra men samtidigt verkar det som att man måste ha perfekta låtar för annars känns synken rätt off tyvärr, och man kommer inte in i något "flow".

Men det jag ser fram emot mest är att göra egna saker i Unreal Editor, ska prova det ikväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrgentleman2000:

Jag fick min HTV Vive igår. Första intrycket var en besvikelse, både SDE och väldigt blurrigt om man inte tittar rakt fram. Men jag märkte att i alla bra spel/demos så glömmer man helt bort det efter ett tag (i dåliga spel gör man det inte av naturliga skäl hehe). Nu när jag lekt med den i ett dygn så är mitt största problem att alla småspel kostar så mycket som någon nämnde tidigare.

Spelet som jag haft roligast med hittills är faktiskt Fantastic Contraption, som känns som ett helt spel. Job Simulator är också superkul även om jag kanske inte kommer att spela det alltför många gånger. Elite: Dangerous var i princip ospelbart pga oläsbar text etc, gjorde en refund på det faktiskt. Fast måste erkänna att det var en mäktig känsla att flyga runt i rymden, men jag väntar ett tag och ser om de släpper någon slags fix. Audioshield är också bra men samtidigt verkar det som att man måste ha perfekta låtar för annars känns synken rätt off tyvärr, och man kommer inte in i något "flow".

Men det jag ser fram emot mest är att göra egna saker i Unreal Editor, ska prova det ikväll!

Var noga med att ställa in headsettet korrekt. Jag hade problem med att man var tvungen att se rakt fram tills jag fixade det.
Det finns en hel del guider att hitta. "Adjust htc vive"

Permalänk
Skrivet av KaZZoA:

Var noga med att ställa in headsettet korrekt. Jag hade problem med att man var tvungen att se rakt fram tills jag fixade det.
Det finns en hel del guider att hitta. "Adjust htc vive"

Ahh jo, har gjort det. Provat en hel del. Men det verkar vara oundvikligt med lite blur tyvärr, även om det såklart blir bättre efter en justering.