HTC Vive - mina första intryck, både bra och dåliga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Har du direkt en vägg och under 2.5m så kan det bli omöjligt att öppna vissa dörrar å så.

Ang. A Chair In A Room... jag kan uppbringa ca. 2,3 x 3,0 m. Betyder det att jag inte kan komma åt vissa dörrar? Surt när det bara fattas 2 dm...

Kunde de inte gjort det lite mer skalbart?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

De kunde ju ha haft teleportering tex

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Ang. A Chair In A Room... jag kan uppbringa ca. 2,3 x 3,0 m. Betyder det att jag inte kan komma åt vissa dörrar? Surt när det bara fattas 2 dm...

Kunde de inte gjort det lite mer skalbart?

Men är det väggar mellan dessa 2.3m? I så fall kan det bli knepigt ja. Men har du annat såsom soffa eller bord i vägen så når du ändå dörrar och så. Basstationerna trackar ju långt utanför spelområdet.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax Crystal Super 50 & 57PPD

Permalänk
Medlem

Håller med om att upplösningen i vissa spel känns fruktansvärt låg, men bara vissa spel. Antingen använder de bättre spelen nån sorts AA (Antialiasing) eller så e det något annat knep, för vissa spel ser betydligt bättre ut än andra, precis som ni säger.

I War Thunder buggar spelet i VR (cockpit blir osynlig) om man har AA påslagen. Men däremot finns även ett alternativ i spelets inställningar att köra secondary AA (eller va det heter, som en sorts PostFX) och samtidigt som den funkar bra med cockpit å allt så ger den sjukt mycket finare linjer, mindre jagginess osv. Så min teori är att vissa bättre spel kör nån sorts AA i post processing.

Hade gärna tagit 1440p paneler, min burk hade nog fixat det bra med mina dubbla 980Ti, och det finns mååånga med ännu fetare setups. Men troligtvis handlar det om en kostnadsfråga. Hade blivit alldeles för dyrt med sådana paneler.

Men å andra sidan, helt ärligt, vi borde egentligen inte klaga om man tänker efter

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Avstängd

Man ska alltid klaga Det som för världen framåt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad gäller set-up av Vive har jag sett att man under installationen ska peka ut åt vilket håll datorn är. Varför ska man göra det?

Och när man under installationen märker ut storleken på sitt rum, ser det ut som Vive ibland drar bort lite från din markerade spelyta, trots att det var en fin rektangel. Varför tar den inte bara rakt av vad man visar/märker ut?

Permalänk
Avstängd

spelar ingen roll vart du pekar, btw, använd advanced mode då klickar du ut fyra punkter

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OK, tackar för svaret.

Permalänk
Medlem

Hur länge låg pengarna reserverade hos er? (Swedbank)

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Schysst med lite intryck från en "vanlig" person! Du verkar ju rätt nöjd, man kanske ska kika på Vive

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Vad gäller set-up av Vive har jag sett att man under installationen ska peka ut åt vilket håll datorn är. Varför ska man göra det?

Och när man under installationen märker ut storleken på sitt rum, ser det ut som Vive ibland drar bort lite från din markerade spelyta, trots att det var en fin rektangel. Varför tar den inte bara rakt av vad man visar/märker ut?

Egentligen är det väl inte datorn man behöver peka åt utan mer den sidan man vill vara vänd mot när man börjar spela osv. Oftast blir det då med ansiktet mot datorn.

Jepp, som tidigare nämnt så kör helst advanced inställningen, så behöver du bara klicka fyra hörnen, sen kan du själv flytta och ändra storlek på spelytan. Ibland kan man klämma ur någon/några extra decimeter genom att förstora spelområdet inom rektangeln.

Varför den ibland klipper lite av din rektangel är för att den du ritar ut troligen inte är helt rak i alla hörn.

Skrivet av Jink:

Schysst med lite intryck från en "vanlig" person! Du verkar ju rätt nöjd, man kanske ska kika på Vive

Om det är mig du menar @Jink så är jag galet nöjd med Vive 😊 Den har överträffat alla förväntningar jag hade och lite till. Att upplösningen hade kunnat vara något högre jag hade läst redan innan beställning, så jag var beredd på det. Det enda som fattas just nu är några riktigt bra och långa spel som man verkligen kan sjunka in i. Men jag antar att det är mycket på gång!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

galet nöjd med Vive 😊

Är avundsjuk på er som redan fått era.

Ser fram emot dina intryck från Vorpx - känns som ett givet köp, men kan nog vara lurigt att spela såvida man inte redan är VR-härdad eller kör med en Omni.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av duked:

Genom att peka åt vilket håll datorn är kan spelen göra så att du står vänd bort från datorn så att sladden inte är i vägen. I space pirate trainer används det exempelvis. Väldigt smidigt.

Permalänk
Avstängd

Måste fixa stöd i FreePIE för Vive så man kan styra legacy spel där man använder kontrollen för att emulera musen. Att styra med huvudet som i Vorpx är bara retarted

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@Hymer: 8 dagar.
Swedbank släpper automatiskt dom efter 10.

Permalänk
Medlem

Asså herre jävlar vad häftigt det är. Har stått och spelat audiosurf i 2h nu nonstop. Jag är kär.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Fy fan vad mkt bättre det var än man tänkt sig, har spelat igenom allt i The Lab nu och allt fungerade perfekt, sjukt att trackingen fungerar så bra.

Tyckte heller inte att upplösningen var så dålig som man föreställt sig när man läst recensioner och forum-inlägg, pixlar syns men inget som störde.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Tänker inte hålla tillbaka.
Damn vad häftigt det är, sjukt häftigt. Det kommer nog ta ett tag innan man är helt van vid upplevelsen.

Däremot undrar jag vart alla spel är? Alltså riktiga spel.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Tänker inte hålla tillbaka.
Damn vad häftigt det är, sjukt häftigt. Det kommer nog ta ett tag innan man är helt van vid upplevelsen.

Däremot undrar jag vart alla spel är? Alltså riktiga spel.

Kommer en fet Multiplayer Shooter snart!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Kommer en fet Multiplayer Shooter snart!

Gillar sådana sprittande reaktioner! Tror att upplösningen faktiskt blir sekundär om man har den inställningen. Försöker ställa mig in på lägsta möjliga bildkvalitet för att inte få en chock när min väl kommer (:

Permalänk
Medlem

Underbart, äntligen fick man leveransen av Viven!

Konfiguration var inga problem och allt fungerade klockrent direkt från start. Antar att Valve börjar få ordning på beta-mjukvaran?

Fick tyvärr inte leka av mig så mycket som jag hade önskat, då barnen vill spela JobSimulator hela tiden. Sjukt vad dom uppskattade just DET spelet.

Det är helt sjuuuukt vilken precision det är på trackingen. Står det specificerat någonstans vad det klarar av?

Med en mus kan man styra en X och en Y koordinat, dvs 2 axlar.

Här har du 2 st 6-axlade (X,Y,Z,RX,RY,RZ) verktyg som då ger dig totalt 12 variablar med grym upplösning!

Sen har man ju ett 6-axlat Headset också, som läser av ytterligare X,Y,Z,RX,RY,RY....

Vilka möjligheter...

Jag hade sedan tidigare testat en del spel och demos, så det låter jag vara. Utöver de gamla så provade jag att köra lite Lucky's Tale via Revive, som jag tror fungerar lika bra som för Oculus Rift, tillsammans med en trådlös Xbox 360 kontroller. Jag tänkte att min minsta grabb skulle prova det men han var inte ett dugg intresserad då han tycker det suger stort när man inte kan använda vive-kontrollerna. Jag kan inte annat än att hålla med. Lucky's tale med xbox kontroll är inte ens hälften så kul som att köra room-scale-titlar!

Oculus var dock grymt smarta när dom integrerade ljudet i headsetet. Tycker det känns som ett lager med trassel att försöka få på sig lurarna, när man har händerna upptagna med kontroller och annat.

Dom medföljande upplever jag som lite svåra att pilla in i örat, jämfört med vanliga in-ear lurar. Eller så är det svårare att hålla på med det när man krånglar med viven. Är det någon som har några tips på hur man kan göra detta smidigare? Skulle kunna tänka mig att köpa en hörlur som man klistrar fast i remmen..

Nej, nu måste man jobba vidare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladaminer:

Gillar sådana sprittande reaktioner! Tror att upplösningen faktiskt blir sekundär om man har den inställningen. Försöker ställa mig in på lägsta möjliga bildkvalitet för att inte få en chock när min väl kommer (:

Jag tycker som så att. Väljer man att fokusera på pixlarna eller att det inte är helt skarpt längst ytorna så kommer man heller inte ha lika bra upplevelse. För det är ju fortfarande faktum, däremot vänjer sig hjärnan otroligt fort. Så fort man börjar gå runt och göra saker så blir det inte längre något man lägger fokus på eftersom själva spelandet tar det mesta av fokuset.

Riktigt coolt är det, Köpte the blu eller vad det heter.

"Demot" längst åt höger är för mig bland det bästa jag upplevt än så länge.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Det bästa är att vi spelutvecklare inte behöver vara lika duktiga på grafik, för det är så låg upplösning ändå

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

När smekmånaden lagt sig så ser man tyvärr alla problem med upplösningen, det är så pass dåligt att du inte kan sikta med ett järnsikte om du håller vapnet på armslångt avstånd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladaminer:

Ja, det mesta går styra upp med mjukvaran.

Spel som utspelas inom armlängds avstånd eller ett par meter bort är att föredra. Då är inte upplösningen några problem alls.

Objekt som ligger långt borta, ja då blir det mer uppenbart hur låg upplösning panelerna har.

Samma saker när det gäller färgsättning. SDE är som tydligast på helröda och helblå objekt, då det är ganska glest mellan dessa färgpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

När smekmånaden lagt sig så ser man tyvärr alla problem med upplösningen, det är så pass dåligt att du inte kan sikta med ett järnsikte om du håller vapnet på armslångt avstånd.

En lösning kan vara att köra med lasersikte på sitt vapen?

Permalänk
Avstängd

Jo, absolut, om du skalar punkten så den har en diameter på 0,1 meter per meter bort

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

En lösning kan vara att köra med lasersikte på sitt vapen?

Det tror jag också är ett bra sätt att lösa ett kanske något oväntat problem för många... nämligen att om du inte kan sikta med pistoler i verkligheten kan du inte heller träffa ett skit i VR...

Om man vill att "alla" ska kunna spela ens spel och inte bara vapen-fetichister/jänkare kan det vara en bra idé att lägga in lasersikten.

Skrivet av CyberVillain:

Jo, absolut, om du skalar punkten så den har en diameter på 0,1 meter per meter bort

Bäst är nog att köra med synliga laserstrålar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

Synliga laserstrålar? Vi får ha en discokarta med rökkanon då. Men på alla andra ställen kommer ingen laserstråle synas.

Vi siktar på en klassisk tactical shooter, ni vet de som hade sin peak 90-talet och sedan dog efter Rainbow Six Ravenshield. Eller okejdå, Ghost Recon advanced Warfighter var helt ok

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CyberVillain:

Synliga laserstrålar? Vi får ha en discokarta med rökkanon då. Men på alla andra ställen kommer ingen laserstråle synas.

Tror nog man kan lösa det där med synliga laserstrålar även utan rök i ett spel ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck