Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kanske har att göra med att det är HP? Alla HP-datorer jag har haft har strulat eller gått sönder alldeles för snabbt. Till och med Elitebooksen vi hade på jobbet hade en tendens att få en massa problem så nu kör vi Thinkpads istället.

Jag har haft 3 HP datorer, av vilket 1 gått sönder. Den gick sönder efter 4 år. Har en HP 550 köptes januari 2009 samt en HP Probook 6450 som en väns skola inköpte 2010. Probooken fungerar utan några som helst problem. Det inklusive Win 10 nu.

Skrivet av fermia:

Är nog HP som inte får ordning på sina drivrutiner mer än att Windows 10 är buggigt

Beror nog också på vad för hårdvara. Min Probook fungerar t.ex. alldeles utmärkt med Windows 10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Är nog HP som inte får ordning på sina drivrutiner mer än att Windows 10 är buggigt

Detta argument, samt att det är skit bakom spakarna verkar vara lättare att använda än att erkänna Win10 som buggigt för många.

Man kan ju skylla på tredje part i nästan alla lägen.

1. Är hårdvaruavkodning trasigt efter novemberuppdateringen - fel på mediaspelaren/codecs

2. Är utseendet fult/inte går att ändra - användaren har för höga krav eller dålig smak.

3. Slutar startmenyn fungera - du måste installerat eller ändrat något som sabbat Windows.

4. Startar datorn om sig helt utan förvarning och gör att du förlorat det du jobbade med - du måste ha missat att ställa in Win update på rätt sätt. Alternativt inte fattar hur man mixtrar med Gruppolicy.

5. Stöds inte hårdvara eller slutar det fungera helt plötsligt - måste vara gammal skit som ändå ska bytas ut.

6. Vill du kunna stänga av telemetri på samma sätt som företagskunder - du måste ta av dig foliehatten bara och sluta vara paranoid.

7. Vill du ha tydlig förklaring till vad uppdateringarna gör och kunna välja bort sådana som får din dator att bootloopa tills felsökning startas - inse att detta förekom även i tidigare Windows och var nöjd.

8. Är det förvirrande med två kontrollpaneler och ett inkonsekvent GUI? - Lugn bara eftersom MS löpande ändrar allt detta genom kommande uppdateringar.

9. Återinstalleras alla appar/genvägar som du tagit bort i startmenyn automatiskt efter någon uppdatering? - Du har inte insett hur bra de egentligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Detta argument, samt att det är skit bakom spakarna verkar vara lättare att använda än att erkänna Win10 som buggigt för många.

Man kan ju skylla på tredje part i nästan alla lägen.

1. Är hårdvaruavkodning trasigt efter novemberuppdateringen - fel på mediaspelaren/codecs

2. Är utseendet fult/inte går att ändra - användaren har för höga krav eller dålig smak.

3. Slutar startmenyn fungera - du måste installerat eller ändrat något som sabbat Windows.

4. Startar datorn om sig helt utan förvarning och gör att du förlorat det du jobbade med - du måste ha missat att ställa in Win update på rätt sätt. Alternativt inte fattar hur man mixtrar med Gruppolicy.

5. Stöds inte hårdvara eller slutar det fungera helt plötsligt - måste vara gammal skit som ändå ska bytas ut.

6. Vill du kunna stänga av telemetri på samma sätt som företagskunder - du måste ta av dig foliehatten bara och sluta vara paranoid.

7. Vill du ha tydlig förklaring till vad uppdateringarna gör och kunna välja bort sådana som får din dator att bootloopa tills felsökning startas - inse att detta förekom även i tidigare Windows och var nöjd.

8. Är det förvirrande med två kontrollpaneler och ett inkonsekvent GUI? - Lugn bara eftersom MS löpande ändrar allt detta genom kommande uppdateringar.

9. Återinstalleras alla appar/genvägar som du tagit bort i startmenyn automatiskt efter någon uppdatering? - Du har inte insett hur bra de egentligen är.

Ja jag måste väl ha haft tur då som inte drabbats av en enda punkt du uppger..
Blir inte förvirrad av 2 st kontrollpaneler..
GUI inga problem där heller
Telemetri Ja det var ju något nytt med Windows 10..Dom var först med det....
enda problem jag haft var med en 10 år gammal Dell skrivare..Inte spyr jag galla över Windows 10 för det..Hade det däremot strulat med min sprillans nya Canon skrivare hade varit en annan sak men den fungerar klockrent i Windows 10

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har haft 3 HP datorer, av vilket 1 gått sönder. Den gick sönder efter 4 år. Har en HP 550 köptes januari 2009 samt en HP Probook 6450 som en väns skola inköpte 2010. Probooken fungerar utan några som helst problem. Det inklusive Win 10 nu.
Beror nog också på vad för hårdvara. Min Probook fungerar t.ex. alldeles utmärkt med Windows 10

Ja det är just det jag menar..Men att inte tillverkarna kan få arslet ur vagnen och fixa drivrutiner till ett OS som funnits ute nu i över 1 år är ju knappast Microsofts fel..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ja det är just det jag menar..Men att inte tillverkarna kan få arslet ur vagnen och fixa drivrutiner till ett OS som funnits ute nu i över 1 år är ju knappast Microsofts fel..

Precis

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Ja jag måste väl ha haft tur då som inte drabbats av en enda punkt du uppger..
Blir inte förvirrad av 2 st kontrollpaneler..
GUI inga problem där heller
Telemetri Ja det var ju något nytt med Windows 10..Dom var först med det....
enda problem jag haft var med en 10 år gammal Dell skrivare..Inte spyr jag galla över Windows 10 för det..Hade det däremot strulat med min sprillans nya Canon skrivare hade varit en annan sak men den fungerar klockrent i Windows 10

Ja, du har nog haft tur. Problemet i forumet verkar vara låg tolerans för kritik från människor (de är rätt många) som har problem med Windows 10 på olika sätt.

Inser mycket väl att många har problemfria installationer (eller har väldigt hög tröskel för vad man kan stå ut med). Grattis till alla er! Men att kanske lika många har problem är inget man kan vifta bort helt med förklaringar som SBS eller tredjepartstillverkare.

Om vi bara kunde acceptera allas olika upplevelser av Windows 10 och respektera detta, så skulle den här tråden nästan kunna stängas.

Själv hoppas jag kunna gå över till 10:an i framtiden när det fyller mina behov. Eller att Linux blir en konkurrent på allvar till MS på desktopmarknaden. Remix Os kanske?

No hard feelings på er

Permalänk
Medlem

Har dom lagt till något nytt skit nu i senare version där man inte kan välja att INTE installera drivrutiner.
Innan valde man No i device installation settings, och där fick man 3 val. Kunde välja att ALDRIG installera drivers.

Nu kan man bara välja NO, och ändå installerar microsoft massa Nvidia skit det första den gör.
Gjorde ny media creation tool så antar jag fick med nyare updates än när det släpptes.

Så mer låst skit nu där dom verkligen SKA installera nvidia drivers det första dom gör fast jag väljer nej?

Installerar W10 alltid med nätverk urkopplad, ändrar windows update till notify så den inte installerar skit direkt, och ändrat driver till INTE installeras automatiskt. Men nu går det tydligen inte vid nyinstall.

Suck, windows 10 blir bara mer och mer mög.
Ännu mer bloatware var installerat ju också med nyare updates än från början. Vart ska det sluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Till viss del har du rätt.
Tillverkare av hårdvara som kräver speciella drivrutiner har svårt att få räkna hem vinster på att skriva speciella drivrutiner för Win10 med tanke på den lilla marknadsandel som Win10 har i jämförelse med Win7.

Dels är det Microsofts fel.
De har lappat och lagat Win10s alla ursprungliga buggar men också skickat patchar med nya buggar.
Hur ska hårdvarutillverkare kunna veta vad en buggfixe från Microsoft skapar för nya problem?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Så länge man surfar med förnuft ja, men handen på hjärtat, hur många gör det? Rätt som det är trycker man på en länk som man inte skulle eller går in på någon hemsida som är smittad etc..

Lite som att säga att Windows Defender fungerar, så länge du inte är ute på nätet... för du kan inte lita på det.

Guess what..! Min nya Mac levererades för en stund sedan..

Jag litar fullständigt på det, för än så länge har jag inte haft några virus fast jag installerat andra AV för att bevisa för andra. Man kan få virus men andra AV också, finns väl inte ett enda som plockar 100%? och då kan man inte lita på något, för rätt som det är klickar någon på en länk...

Edit: Såg nu på av-test.org att det tydligen finns några som ska plocka 100%

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (trollande inlägg)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JimmieSan:

Har dom lagt till något nytt skit nu i senare version där man inte kan välja att INTE installera drivrutiner.
Innan valde man No i device installation settings, och där fick man 3 val. Kunde välja att ALDRIG installera drivers.

Nu kan man bara välja NO, och ändå installerar microsoft massa Nvidia skit det första den gör.
Gjorde ny media creation tool så antar jag fick med nyare updates än när det släpptes.

Så mer låst skit nu där dom verkligen SKA installera nvidia drivers det första dom gör fast jag väljer nej?

Installerar W10 alltid med nätverk urkopplad, ändrar windows update till notify så den inte installerar skit direkt, och ändrat driver till INTE installeras automatiskt. Men nu går det tydligen inte vid nyinstall.

Suck, windows 10 blir bara mer och mer mög.
Ännu mer bloatware var installerat ju också med nyare updates än från början. Vart ska det sluta.

Att rycka nätverkssladden innan installation ger mig en flashback till Xp-tiden före servicepack 2. Brandväggen var ju inte aktiverad och släppte in en massa ohyra innan man ens såg desktop för första gången... Minnet bleknar, men mycket mer än det var det nog inte som irriterade med Xp.

Permalänk
Medlem

Några som har problem med att installera kb3147458 (eller efter installation)?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av DaBone:

Min nya Mac levererades för en stund sedan..

Man behöver bara en bra virtuell värd där man kan administrera och köra vm'ar (med de OS man känner för) mha vilken webläsare (os spelar ingen roll) som helst - förrutom att gejma pc-spel. Jag själv skulle kunna klara mig en Thin Client - om det nu inte var så himla kul med BF4 (fortfarande). Back to the future, IBM System/38, fast nu är ju en IBM 5250 inte speciellt tunn, inte heller en VT100 mot en PDP-11.

Egentligen, vad spelar det för roll vad man själv tycker om Windows 10? Var man har sin religion. http://www.ted.com/talks/glenn_greenwald_why_privacy_matters

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Tja, våra anekdoter är förstås lika värdefulla (inte alls), men jag upplever i alla fall att de HP jag har varit i kontakt med har haft generellt mer problem än andra tillverkare. Till exempel så gick jag igenom fyra Elitebooks de första två åren på det jobb jag jobbar på nu tack vare problem som inte gick att lösa av de som äger datorerna, och de var inte direkt problemfria däremellan heller. Nu har jag haft en Thinkpad med W10 i typ åtta månader utan några direkta problem, vi får se hur det går framöver. Hemma har jag haft tre HP laptops som har totalhavererat och skaffade därför en Thinkpad för typ fem-sex år sedan och den har fungerat i princip felfritt sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Några som har problem med att installera kb3147458 (eller efter installation)?

jag hade problem med att möss slutade fungera.. testade 2 olika möss samt alla usb portar, men ingen mus fungerade.. passade på att ominstallera datorn, men kanske hade löst sig med att installera om drivrutiner

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Microsofts bra uppdateringar som vanligt.
http://windowsreport.com/windows-10-kb3147461-kb3147458-issue...

Har också installerat den, men finns där igen. Avinstallerade den gamla och låter den va.
Den sabbade en del saker, även om man går in i gpedit.msc ex kommer det fram felmeddelande (kan bara klicka bort men ändå) Vet den sabbat en hel del med vissa metro appar (använder inga appar så vet inte själv)

Är som microsoft inte ens feltestar sina uppdateringar längre, bara slänger ut dom hej vilt. Därför man stängt av windows update auto möget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu tycker jag ännu sämre om MS och Win 10 för jag fick ett otrevligt meddelande av dem.
http://ladda-upp.se/files/2016/b187889.png

Fick detta idag för er som eventuellt undrar över om Microsoft står vid sitt ord eller inte:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

cmd netplwiz sen så klickar du att du inte ska behöva slå in lösen varje gång. När rutan kommer upp där du ska skriva in lösen. Skriv in lösen du har starta om datorn så loggas du in automatiskt

Du kan inte lämna fälten tomma då blir det 2 konton

Här finns också hjälp för automatisk inloggning:
https://registerhack.se/div.html#autologin

/ B

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wickman:

Var har du fått de villfarelserna ifrån?

Efter långa supportsamtal med Volvo IT för Stockholms stads datorer.
Volvo IT håller i nuläget på att ta fram ett speciellt certifikat just för Windows 10, men det är inte helt problemfritt ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Windows 10 är inte helt kompatibelt med WPA2 enterprise krypterade trådlösa nätverk, vilket gör det svårt (omöjligt) att använda i företags- och stadsnät, såsom wlan.stockholm.se. med flera...

Uselt. Ingen Windows 10 här inte.

Skrivet av Wickman:

Var har du fått de villfarelserna ifrån?

Skrivet av SysGhost:

Efter långa supportsamtal med Volvo IT för Stockholms stads datorer.
Volvo IT håller i nuläget på att ta fram ett speciellt certifikat just för Windows 10, men det är inte helt problemfritt ännu.

Ta och berätta för Volvo IT att problemet ligger hos Radius som levererar mjukvaran, samt att Radius haft problem med att implementera säkerhetsprotokollet TLS 1.2, sju år efter lanseringen av denna version. TLS är ett säkerhetsprotokoll som funnits sedan år 1999. Rent uselt hanterat av Radius detta.

Jämför med exempelvis webbläsarna. Sedan många år tillbaka finns det inte någon som inte har TLS 1.2.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Wickman:

Ta och berätta för Volvo IT att problemet ligger hos Radius som levererar mjukvaran, samt att Radius haft problem med att implementera säkerhetsprotokollet TLS 1.2

Nu består ju inte den trådlåsa företagsvärlden enbart av W10 klienter och FreeRadius, även stora Cisco har problem plus ytterligare ett antal företag. https://support.microsoft.com/en-us/kb/3121002

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Nu består ju inte den trådlåsa företagsvärlden enbart av W10 klienter och FreeRadius, även stora Cisco har problem plus ytterligare ett antal företag. https://support.microsoft.com/en-us/kb/3121002

Cisco använder Radius. Det är inte enbart "FreeRadius" som spökar utan även "proffsvarianten".

Permalänk
Vila i frid

Om Microsoft överger sin mobila plattform, vad får det då för implikationer för Windows 10? Släpps Windows 10.7 för bakåtsträvande W7'are eller blir nästa release baserad på Ubuntu 16.xx typ Winbuntu 16.10? Intrikat utveckling!

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.656083/microsoft-androi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Om Microsoft överger sin mobila plattform, vad får det då för implikationer för Windows 10? Släpps Windows 10.7 för bakåtsträvande W7'are eller blir nästa release baserad på Ubuntu 16.xx typ Winbuntu 16.10? Intrikat utveckling!

Nu är du rätt negativ till dessa som faktiskt inte gillar det platta trista formspråket.

När 3D animationer kom, så var det riktigt revolutionerande. Inget jag trodde skulle försvinna. Men med mobilers intåg har det blivit nytt igen.

Men när mobiler blir snabba nog kommer 3d tillbaks och folk har redan glömt gamla revolutionen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Broken-arrow:

Nu är du rätt negativ till dessa som faktiskt inte gillar det platta trista formspråket.

Någon som hängt med i tråden/sweclockers genom åren att jag nog är lite av en "bakåtsträvare", dvs lagom skeptiskt till lull-lull och annan kosmetika. Det enda riktigt stora är väl ReFS, men jämfört med ZFS, lixom.

Metro/ModernUI/whatever verkar inte imponera på stora massan och Microsoft verkar nu ha tagit på sig stora tänkarmössan och ställt sig frågan "Vilken väg ska vi ta?". Ubuntu? Android? Jag själv kör 7'an fram till 2020 förrutom virtuella testinstallationer av 10'an i supportsyfte, eller så skottar jag 7'an och installerar Debian på min WS när BF4 blir tråkigt. Av ca 50 VM'ar på mina esxi-servers är ca 50% linux-baserade gäster.

Hur länge dröjer det tills vi får se en Linux Exchange Server? Nu när SQL'en är portad lär det kanske inte dröja allt för länge.

<edit> http://www.theregister.co.uk/2016/04/21/microsoft_open_source... </edit>

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Kanske blir det det en hit för alla som prompt måste ha det senaste senaste.
Skulle bli Win7 UI med Win10s Telemetri och spionprogram? Så kommer den floppa,
Skulle Win10.7 med ett anpassningsbart UI och utan Spionverktygen, så kanske Microsoft kan sälja OS till fler än 14-15% av PC-datorerna per år. Inte bara sälja/ge bort Windows till samma modeslavar varje år som alltid ska ha senaste Windows.

Microsoft har insett att insamlandet/verktygen för insamling av Win10 användares förehavande på Win10 datorer, blivit ett problem.
De tjänar inte tillräckligt mycket på att sälja info till reklambolag, för riktad reklam, utan istället används det av USAs olika underrättelseorganisationer och polis.
Microsoft beläggs med tystnadsplikt av vilka och vad för information som USA statsmakt hämtar om WIn10 datorer i hela världen.
Vidare finns det ingen tidsgräns för hur länge staten kan hämta info från Microsofts datainsamling.

För att inte förlora ännu mer prestige och trovärdighet stämmer MS USAs statmakt för att dom utnyttjar Win10s inbyggda spionverktyg.
BBC
Reuters
Google: "Microsoft suing US government"

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Rent allmänt känns det som att dom till slut kommer gå samma väg som BlackBerry och gå över till Android, vilket skulle vore riktigt tråkigt men det verkar verkligen inte vilja ta sig för WP.
Dom har inte så många val kvar känns det som, hela idén med android-appar som skulle köras dog ut rätt snabbt, företag skiter fullständigt i att ens försöka utveckla appar till plattformen.
Helt ärligt, vad har dom för val och hur länge tänker dom fortsätta låta det här skeppet sjunka? Resurser så det räcker och blir över har dom ju gott om, men om man inte får någon cash back....vad är poängen?
I höstas var jag sjukt taggad på 950 och XL och var övertygad om att det var min nästa mobil. Nu sitter jag med en G4 som jag inte kunde vara mer nöjd med.
Tur att man inte valde "fel" plattform då det bara verkar bli sämre och sämre, minskade andelar, många underliga problem med toppmodellerna osv. Nu har jag inte mer än testat 950 och XL utan det är enbart vad jag läst ska tilläggas.

I den optimala världen skulle jag vilja ha ett Windows phone tema till Android, dvs Windows på utsidan och powered by Google på insidan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

@ioVulture: Du har alltså uppgraderat T420 till W10? Fungerar det bra? Batteritid m m? Är väl egentligen avsett och optimerat för W7. Har själv övervägt W10 för min T420, men efter att ha läst om att folk fått olika typer av kompatibilitetsproblem och andra avskräckande historier så har jag valt att stannat på W7.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 11

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kronvrak:

Kanske blir det det en hit för alla som prompt måste ha det senaste senaste.
Skulle bli Win7 UI med Win10s Telemetri och spionprogram? Så kommer den floppa,
Skulle Win10.7 med ett anpassningsbart UI och utan Spionverktygen, så kanske Microsoft kan sälja OS till fler än 14-15% av PC-datorerna per år. Inte bara sälja/ge bort Windows till samma modeslavar varje år som alltid ska ha senaste Windows.

Det känns lite snillen spekulerar här... En IDG-artikel där en "expert" tror att MS kommer att överge Windows för Android på telefoner och där en annan "expert" inte håller med och du tror att det innebär en ny version av Windows för datorer, som är en eftergift till W7-användare?

Angående artikeln så tror jag att ni har tolkat den lite fel på flera sätt. MS kan satsa på Android men det behöver inte innebära att de bygger ett Android själva utan snarare att Android blir den plattform där de i första hand släpper sina telefon-appar. MS har ju inget intresse i att bygga telefoner egentligen utan de gör det nu för att deras telefon-OS ska ha bra hårdvara, lägger de ner Windows för telefoner så lär de också lägga ner tillverkningen av telefoner liksom.

Citat:

Microsoft har insett att insamlandet/verktygen för insamling av Win10 användares förehavande på Win10 datorer, blivit ett problem.
De tjänar inte tillräckligt mycket på att sälja info till reklambolag, för riktad reklam, utan istället används det av USAs olika underrättelseorganisationer och polis.
Microsoft beläggs med tystnadsplikt av vilka och vad för information som USA statsmakt hämtar om WIn10 datorer i hela världen.
Vidare finns det ingen tidsgräns för hur länge staten kan hämta info från Microsofts datainsamling.

För att inte förlora ännu mer prestige och trovärdighet stämmer MS USAs statmakt för att dom utnyttjar Win10s inbyggda spionverktyg.
BBC
Reuters
Google: "Microsoft suing US government"

Här så tolkar du artiklarna väldigt vinklat. De handlar om att MS vill kunna meddela sina kunder när staten vill/får komma åt deras information lagrad i MS moln då de anser att det har blivit slentrian att inte tillåta det. Det handlar inte om Windows 10 utan om molnlagring. Antalet förfrågningar är också väldigt lågt, knappt 6000 på 18 månader, jämfört med exempelvis de svenska teleoperatörerna som får tusentals sådana förfrågningar per månad. Och av de 6000 så är det bara runt hälften som inte får meddelas den berörde.

MS har problem på en del områden, det går dåligt för deras telefonsatsning; Windows 10 strular för en del och de har varit otydliga med deras datainsamling, men dessa artiklar är bra nyheter för MS kunder på alla plan och du väljer ändå att tolka dem negativt.

Sen har de varit väldigt tydliga med att de inte säljer privat information till reklambolag eller någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Någon som hängt med i tråden/sweclockers genom åren att jag nog är lite av en "bakåtsträvare", dvs lagom skeptiskt till lull-lull och annan kosmetika. Det enda riktigt stora är väl ReFS, men jämfört med ZFS, lixom.

Metro/ModernUI/whatever verkar inte imponera på stora massan och Microsoft verkar nu ha tagit på sig stora tänkarmössan och ställt sig frågan "Vilken väg ska vi ta?". Ubuntu? Android? Jag själv kör 7'an fram till 2020 förrutom virtuella testinstallationer av 10'an i supportsyfte, eller så skottar jag 7'an och installerar Debian på min WS när BF4 blir tråkigt. Av ca 50 VM'ar på mina esxi-servers är ca 50% linux-baserade gäster.

Hur länge dröjer det tills vi får se en Linux Exchange Server? Nu när SQL'en är portad lär det kanske inte dröja allt för länge.

<edit> http://www.theregister.co.uk/2016/04/21/microsoft_open_source... </edit>

Ja vart man ska gå efter win 7, skulle jag hoppas på linux (men det beror på hur populärt vulkan blir).

Win 10 känns bara som en stor kompromiss, är ju som gå 18 år bakåt i tiden när man använder win 10. Inte bara ui:it utan hur trögjobbat det är och inställningar fortfarande segmenterat över allt. Känns som något som hade fungerat för 10/15 år sen, idag borde man veta du man ska designa något enkelt och smidigt.

Tydligen har ms tappat totalt sin tidigare kundskap efter win 8.

Se bara när dom börjar med win 8.1 lurar på kunder ett konto (dolt offline konto under en länk, rätt ologiskt). Finns tyvärr kvar i win 10.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar