Permalänk
Medlem

ljud problem i spel med dialoger.

Halloj, har precis byggt ihop en ny dator, har sprungit in i ett rätt så irriterande problem då. Det är så att I spel med dialoger så låter det som att dem pratar 3 rum bort och inte där dem står. Jag har sökt runt lite om vad problemet kan va men hittar inte riktigt en lösning. Jag kör med 7.1 surround ljud och har Astro a40 tr headset. Spel som CS och hearthstone har jag inga problem med ljud allt låter som vanligt. Dem spelen jag har hittat det här problemet är Diablo 3, Starcraft 2 och The Divison än så länge.... Vet inte om det kan bero på moderkortet eller någon inställning, jag har även lekt lite med realtek HD-ljudkonfiguration för att försöka lösa problemet men inget funkade där.

Permalänk

Nu är jag inte bekant med just ditt headset men kan det vara så att du upplever t.ex CS som fungerande eftersom det endast använder sig av stereo medan de nyare spelen faktiskt försöker utnyttja 7.1, eller vad du nu har konfigurerat genom dina windowsinställningar? Testa att ställa tillbaka Realtek till stereo och gå sedan in på Kontrollpanelen -> Ljud -> Uppspelning -> Konfigurera (efter du valt korrekt enhet) och testa de olika alternativen genom att klicka på ikonerna för de olika högtalarna. Med många lurar är det inkorrekt att faktiskt sätta inställningen till 5.1 eller 7.1 då det istället ska göras virtuellt genom annan mjukvara.

Visa signatur

Primary setup: Fractal Define C || Asus Maximus VIII Hero Alpha || Skylake i7 @ 4.2GHz || Kingston HyperX 32GB || Asus GTX 1080Ti STRIX || Samsung 850 EVO 250GB, 860 EVO 1TB, WD Blue 2TB || EVGA G2 650W || Noctua NH-D15, 2x NF-A14, 1x NF-F12

Permalänk
Medlem

@Dehumanisation: Efter ha ''lekt'' runt lite med realtek och gjort en del verfieringar utav spel filer så har jag löst problemet. Jag lämnade realtek på stereo istl för 7.1! Men det funkade inte heller i början. Men sen så började jag verifiera spel filer och så. Och då funkade det som normalt igen utan problem.