Akut hjälp! Datorn startar ejj, bara ger knastrande ljud!

Permalänk
Medlem

Akut hjälp! Datorn startar ejj, bara ger knastrande ljud!

Ja kör me det i signen nedan. Allt funkade fint igår men nu när ja ska starta så börja det bara komma ut nå "knastrande" ljud ur moderkortet. Har kollat i boken och trodde först de var för cpun var överhettad. Men efter ett tag lyckades jag (på nåt sätt) komma mig in i BIOS och ladda default settings och kolla tempen på cpun, den låg bara på 29 grader.

Ja har ett 300w nätagg till detta, vet dock ejj vilket märke...

Vad är de som e wajsing?!

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Skulle va kul om NÅN kunde ge mig nåt tips snart! Börjar fan bli knäpp!

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk

Hej.

Om datorn inte startar alls så har någ nättagget gått åt skogen.

Kan vara det som låter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Skulle va kul om NÅN kunde ge mig nåt tips snart! Börjar fan bli knäpp!

ja testa byt saker i datorn... låna en kompis nätaggregat.. testa o se.. är det inte det så byter du grafikkort.. tills du hittar felet

Permalänk
Medlem

Den startar ibland nu, men oftast knäpper den bara...
Kommer så långt som tills windows ska börja laddas, sen startar den om

Men detta gick juh först när ja satt ihop allt, hur går det ihop?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att du har för klent nätagg...

Visa signatur

Vis man sa: "Att slåss för att få fred är som att knulla för att bli oskuld"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Den startar ibland nu, men oftast knäpper den bara...
Kommer så långt som tills windows ska börja laddas, sen startar den om

Men detta gick juh först när ja satt ihop allt, hur går det ihop?

Jag har haft ett liknande problem...mitt nätagg var lite slitet så det knastrade lite men när jag slog på det så gick det i gång...kan vara en massa dam som ställer till med problem också.

Visa signatur

HP 500B MT E3400 @ 2.60Ghz 2.60Ghz 1Gb RAM 200GB HDD

Permalänk

Mitt tips som jag ger ut nästan varje gång: Testa att Cleara CMOS.

Edit: Verkar vara fel på din nätdel.

Permalänk
Medlem

Är det så att du kan ladda upp till när man ska välja användare och då blir det en bluescreen och startat?
har haft det problemet själv och då var det bara att installera om windows sen funkade det för mig...

Visa signatur

AMD - Probably the greatest Cpu in the world

Permalänk
Medlem

Nope ja kommer inte ens till windows laddningen...
De är inte nätagget som "knäpper", ja tror de kommer från moderkortet...
Cleara CMOS har ja redan gjort, det gav ingenting...
Ibland kan ja ha tur att den vill starta, då brukar ja hinna in i BIOS ett tag, sen e de kört

Börjar oxå fundera lite på om det kaaaaanske kan vara grafikkortet... De står iofs att de ska klara både 2x/4x/8x AGP men har ändå hört lite snack om att mobot INTE klarar 2x... vilket ja tror mitt Geforce2 MX400 är...
Vad tror ni om detta? Men OM det vore så, borde ja ändå inte kunna komma mig in i Windows?
Fast först när ja satt ihop allt så startade juh allting galant. Va efter nåra timmar de blev knäppt

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara vad som hellst. Men kolla spänningarna på moderkortet om du lyckas komma in i bios. Så ingen har skenat iväg totalt.

Du får vell låna ett grafikkort och prova med.
Byggde du nyss ihop datorn? annars om du kört med den tidigare så skall det ju inte vara 2x AGP probloemet.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

Du tor det inte kan vara Hårddisken eller diskarna som är lite slitna....

Visa signatur

HP 500B MT E3400 @ 2.60Ghz 2.60Ghz 1Gb RAM 200GB HDD

Permalänk
Medlem

Ja har kört med den tidigare så 2x AGP problem kan det nog inte vara.
Volten har ja kollat i BIOS, den verkar ok. Den har då iaf inte skenat iväg

Hårddisken kan jag knappast tänka mig är sliten eftersom ja har haft den i bara ca 1månad, det är en Seagate Barracuda 5. Har kollat tempen på den när datorn va igång förut och den har alltid varit ok.

Men nu verkar det som knäppandet har försvunnit. När ja trycker på strömknappen så startar datorn som vanligt. MEN inget händer om man säger så... bildskärmen går ejj igång och inget pip eller nånting från burken
Synd bara att jag inte har nåt nätagg att låna... måste isåfall köpa ett å hoppas på att de va det som var felet
Tror ni ett Chieftec agg på 360w som följer me deras Dragon fulltower borde räcka?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Har du kollat jumprarna till processorn? Du kan ju testa att klocka ned den något... drar dels mindre ström om du har klent nät agg (ta ur EN hårddisk etc också) men annars kanske du försöker boota den med överklockad cpu.

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Ja har kört med den tidigare så 2x AGP problem kan det nog inte vara.
Volten har ja kollat i BIOS, den verkar ok. Den har då iaf inte skenat iväg

Hårddisken kan jag knappast tänka mig är sliten eftersom ja har haft den i bara ca 1månad, det är en Seagate Barracuda 5. Har kollat tempen på den när datorn va igång förut och den har alltid varit ok.

Men nu verkar det som knäppandet har försvunnit. När ja trycker på strömknappen så startar datorn som vanligt. MEN inget händer om man säger så... bildskärmen går ejj igång och inget pip eller nånting från burken
Synd bara att jag inte har nåt nätagg att låna... måste isåfall köpa ett å hoppas på att de va det som var felet
Tror ni ett Chieftec agg på 360w som följer me deras Dragon fulltower borde räcka?

det nätagget räcker

Visa signatur

------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macrint
Har du kollat jumprarna till processorn? Du kan ju testa att klocka ned den något... drar dels mindre ström om du har klent nät agg (ta ur EN hårddisk etc också) men annars kanske du försöker boota den med överklockad cpu.

jag har testat "jumpra" ner den till FSB 133 men de gick ändå inte.. har resetat bios till default så den går mycke längre men de går ändå inte...

Visa signatur

Been leveling up since 1983