LG G4 eller OnePlus X (alternativt annan)? 2500-3000kr.

Permalänk

LG G4 eller OnePlus X (alternativt annan)? 2500-3000kr.

Godafton där~

Hade tänkt att köpa en ny lur för omkring 2500-3000kr, men har näst intill noll koll och vänder mig således till er med kunskap.
Har spanat runt lite och sett att OnePlus X fått en del rekommendationer, men sen har ögonen gått lite åt LG G4.

Ser ju det utbytbara batteriet i G4:an som ett plus (och att det är lite mer kräm i batteriet är ytterligare ett plus).
I övrigt så kräver jag nog inte allt för mycket av min telefon. Kommer väl mestadels att surfa, använda Spotify och diverse appar/spel. Med andra ord lite gott och blandat.

Om prestandaskillnaden är relativt liten mellan en 2000 och en 3000krs telefon, så kommer jag troligtvis att välja den för 2000. Är inte så "kinkig" av mig (vet t.ex. att jag har en Samsung telefon just nu, men vet inte mer än så... förutom att den har ett par år på nacken )
Finns det några andra vettiga alternativ jag har missat, eller vilken skulle du själv ha valt? Finns säkerligen något jag har missat, om så är fallet så fråga på.
På förhand, tack för hjälpen

/Karatekatten

Permalänk
Medlem

LG G4 av dessa två.

Permalänk
Medlem

OneOlusX av dessa två.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Karatekatten:

Godafton där~

Hade tänkt att köpa en ny lur för omkring 2500-3000kr, men har näst intill noll koll och vänder mig således till er med kunskap.
Har spanat runt lite och sett att OnePlus X fått en del rekommendationer, men sen har ögonen gått lite åt LG G4.

Ser ju det utbytbara batteriet i G4:an som ett plus (och att det är lite mer kräm i batteriet är ytterligare ett plus).
I övrigt så kräver jag nog inte allt för mycket av min telefon. Kommer väl mestadels att surfa, använda Spotify och diverse appar/spel. Med andra ord lite gott och blandat.

Om prestandaskillnaden är relativt liten mellan en 2000 och en 3000krs telefon, så kommer jag troligtvis att välja den för 2000. Är inte så "kinkig" av mig (vet t.ex. att jag har en Samsung telefon just nu, men vet inte mer än så... förutom att den har ett par år på nacken )
Finns det några andra vettiga alternativ jag har missat, eller vilken skulle du själv ha valt? Finns säkerligen något jag har missat, om så är fallet så fråga på.
På förhand, tack för hjälpen

/Karatekatten

Nexus 5x?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk

Tre svar, tre alternativ. Inte helt lätt detta inte.
Tänk om man bara hade två val, så mycket enklare allt skulle bli

Hur som, Nexus 5x hade jag mer eller mindre missat. Tittade lite snabbt på prisjakt och ogillar inte helt vad jag ser.
Förutom att det verkar vara 16gb lagringsutrymme som inte är möjligt att utöka med SD-kort? Har 4gb (+SD kort) i min nuvarande lur och det är ju på tok för lite (systemet kräver ju drygt 2gb, så där är ju hälften redan borta).

Skrivet av Agile:

LG G4 av dessa två.

Vad får dig att välja LG G4 över OnePlusX? Är det något specifikt attribut eller mest "känsla"?

Skrivet av talonmas:

OneOlusX av dessa två.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får samma fråga, är det något specifikt attribut som gör att du lutar mot OnePlusX över LG G4?

Tack för svaren

Permalänk
Hedersmedlem

Jag stod och vägde mellan oneplus 2 och lg g4 i höstas. Inte exakt samma val för oneplus x är väl mer "lightversion" och mindre än oneplus 2 men jämförelsen kanske är relevant ändå.

Swedroids test avgjorde valet för min del:
http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/vi-testar-oneplu...

Det blev en LG G4 för min del som jag tycker är kanoners. Kameran var en viktig del när jag valde vilket kanske är relevant... Det beror väl lite på vad man är ute efter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

För mig så är ju inte kameran något av större vikt (vem vet, när man väl har bra kamera så kanske man börjar fota lite mer) men batteriet desto viktigare.
Efter att ha ögnat igenom Swedroids-testet du länkade till så måste jag nog säga att det lutar åt G4.
Skulle kunna "gå upp" till en OnePlus 2 istället för X, men skillnaden mellan de mobilerna känns inte så pass stor som prishoppet är (Ca 30% dyrare, men den är ju inte 30% kraftfullare).

Permalänk
Medlem

G4 har bättre hårdvara och förmodligen stabilare mjukvara, har inte hört så mycket bra om Oxygen OS förutom att det inte är bloatat.

Enda gången jag skulle ta Oneplus x framför G4 om de kostar lika mycket är om jag bara måste ha en liten telefon eller dubbla sim-kort.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag har en LG G4, köpte den egentligen för kameran för den är riktigt fin och priset på telefonen är ju toppen. Det jag kan klaga på är väl batteritiden som iaf jag upplever som tveksam.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att OS (åtminstone i Oneplus One) är undermåligt. Vet inte om det är bättre i X, men, det är en ganska fattig mjukvara.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Helt ärlig så var jag bara anti LG. Hade en G3 och baserade mina svar på den upplevelsen. Ingen mer LG lir för mig förräns de ändrar konstruktion från grunden.

Håller med om Nexus 5x. Ska själv köpa den till tjejen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag har haft en LG G4(plastbaksida) i ca ett halvår och är mycket nöjd, bra kamera bra med minneskortplats, sen personligen tycker jag om storleken blev av med min för ett par veckor sen på krogen köpte en ny idag från CDON (2990:-) då de hade extrapris

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Helt ärlig så var jag bara anti LG. Hade en G3 och baserade mina svar på den upplevelsen. Ingen mer LG lir för mig förräns de ändrar konstruktion från grunden.

Håller med om Nexus 5x. Ska själv köpa den till tjejen.

Skickades från m.sweclockers.com

Var det designen du inte gillade? För hal att hålla i? Fel storlek? Mjukvaran kanske? Komponentval eller invärtes konstruktion med reparationsmöjligheter? Mjukvaran man uppgraderar med i datorn? Eller att knapparna inte sitter längs med sidan?

Jag dömer inte, och är själv inte så nyfiken på svaret men tänkte att ett förtydligande om vad du inte tyckte om kunde hjälpa TS i sina val och kval ;).

Kan tänka mig att en del inte tycker om att knapparna på mobilen sitter mitt på baksidan istället för längs kanten av telefonkroppen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Tack för alla svar!

http://cdon.se/hemelektronik/lg-g4-genuine-lader-brun-p335056...

Det är den jag har spanat in. Men har en del tankar... Lädret, är det som ett skal så att det går att ta bort eller är det grundutförandet? Om det är grundutförandet, har den samma dimensioner som vanliga modeller? Kommer troligtvis att använda mig av fodral med platser för kort och vill inte att lädret ska göra att den inte passar.
Och då den är utan abonnemang antar jag att det är samma sak som att den är "upplåst"?

Skrivet av Bakgrund:

G4 har bättre hårdvara och förmodligen stabilare mjukvara, har inte hört så mycket bra om Oxygen OS förutom att det inte är bloatat.

Enda gången jag skulle ta Oneplus x framför G4 om de kostar lika mycket är om jag bara måste ha en liten telefon eller dubbla sim-kort.

Dubbla sim-kort är totalt ointressant för mig, men att det inte är en massa bloatwares i är ju ett stort plus. Stör mig något enormt på de som finns i min nuvarande telefon (ju mindre lagringsplats telefonen har, desto större plats tar varje bloatware, rent procentuellt. Och då min telefon bara har 4gb just nu så tar de en massa plats ).
Men det kanske går att lösa det rätt så enkelt om det blir ett irritationsmoment även i G4:an? Har inte försökt mig på att roota (heter det har jag för mig?) någon telefon innan, men bör väl finnas vettiga och enkla guider att följa om man googlar lite snabbt? Försvinner garantin om man rootar telefonen, förresten?

Skrivet av Semjonov:

Jag har en LG G4, köpte den egentligen för kameran för den är riktigt fin och priset på telefonen är ju toppen. Det jag kan klaga på är väl batteritiden som iaf jag upplever som tveksam.

Hur pass tveksam upplever du batteritiden? Om du har 100% batteri på morgonen (säg kl 6), och använder den normalt (nu är väl normalt olika för de flesta... men vad använder du den till, och hur ofta, under en "normal dag"?), hur mycket batteri har du kvar på kvällen då?
Antar att du tar en del bilder då kameran var av intresse. Är det en batterislukare måtro? Tar väldigt lite bilder själv, men har märkt av att just Snapchat suger massa batteri från min nuvarande telefon. Kanske finns ett samband?

Skrivet av Dreijer:

Jag tycker att OS (åtminstone i Oneplus One) är undermåligt. Vet inte om det är bättre i X, men, det är en ganska fattig mjukvara.

Troligtvis samma (?) så det tåls att ha i bakhuvudet. Läste att det var problem med en del "mikrolagg" i Oneplus Two, som dock hade lösts med hjälp av uppdatering av programvaran. Men just sådana problem antar jag tar längre tid att bli lösta än om det var ett liknande problem i G4:an.

Skrivet av talonmas:

Helt ärlig så var jag bara anti LG. Hade en G3 och baserade mina svar på den upplevelsen. Ingen mer LG lir för mig förräns de ändrar konstruktion från grunden.

Håller med om Nexus 5x. Ska själv köpa den till tjejen.

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde ärligt talat att en av er var en "anti"-person Är själv lite åt samma hållet med Samsung numera.

Angående Nexus 5x. Vad är dina tankar angående att det inte finns någon SD-kortplats och att det "bara" är 16gb internt? Tror du att det kommer ställa till problem i framtiden för din andra hälft?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karatekatten:

Tack för alla svar!

http://cdon.se/hemelektronik/lg-g4-genuine-lader-brun-p335056...

Det är den jag har spanat in. Men har en del tankar... Lädret, är det som ett skal så att det går att ta bort eller är det grundutförandet? Om det är grundutförandet, har den samma dimensioner som vanliga modeller? Kommer troligtvis att använda mig av fodral med platser för kort och vill inte att lädret ska göra att den inte passar.

Jag skaffade telefonen med originalbaksida och bytte sedan ut detta till läderbaksida. Läderbaksidan har precis samma dimensioner som vanliga baksidan och är alltså inte ett extraskal MEN läderversionen har även två sömmar som sticker ut lite extra. Har inte använt skal till telefonen så jag vet inte om detta påverkar. Ska du använda skal så spelar det ju ingen roll vilket material telefonen har innanför. Glas/plast/läder/trä eller något annat så du kan nog köra på vanliga plastbaksidan då den är billigare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karatekatten:

Dubbla sim-kort är totalt ointressant för mig, men att det inte är en massa bloatwares i är ju ett stort plus. Stör mig något enormt på de som finns i min nuvarande telefon (ju mindre lagringsplats telefonen har, desto större plats tar varje bloatware, rent procentuellt. Och då min telefon bara har 4gb just nu så tar de en massa plats ).
Men det kanske går att lösa det rätt så enkelt om det blir ett irritationsmoment även i G4:an? Har inte försökt mig på att roota (heter det har jag för mig?) någon telefon innan, men bör väl finnas vettiga och enkla guider att följa om man googlar lite snabbt? Försvinner garantin om man rootar telefonen, förresten?

Ja det finns enkla guider som visar hur du rootar och då kan du ta bort förinstallerade appar. Vet inte hur LG:s garantivillkor ser ut men om det skulle vara så att den går sönder är det bara att du återställer den så att de inte ser att den varit rootad.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag skaffade telefonen med originalbaksida och bytte sedan ut detta till läderbaksida. Läderbaksidan har precis samma dimensioner som vanliga baksidan och är alltså inte ett extraskal MEN läderversionen har även två sömmar som sticker ut lite extra. Har inte använt skal till telefonen så jag vet inte om detta påverkar. Ska du använda skal så spelar det ju ingen roll vilket material telefonen har innanför. Glas/plast/läder/trä eller något annat så du kan nog köra på vanliga plastbaksidan då den är billigare.

Just den med läderbaksida verkar vara den billigaste, varför det är den jag spanat in lite extra.
Det är sömmarna och sen att jag antar att lädret är lite tjockare än "vanliga" plastbaksidan som gjorde mig tveksam till om skal (plånboksskal, case, hölje, whatever ) passar på den i sitt nuvarande utförande. Skulle sömmarna göra att telefonen inte sitter som den ska i sitt "skal" så antar jag att risken att telefonen ramlar ut ökar avsevärt.
Köpte du läderbaksidan separat eller var det något som följde med? Kan man köpa läderbaksidan så bör man kunna köpa plastbaksidan också, om lädret nu skulle vara i vägen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karatekatten:

Just den med läderbaksida verkar vara den billigaste, varför det är den jag spanat in lite extra.
Det är sömmarna och sen att jag antar att lädret är lite tjockare än "vanliga" plastbaksidan som gjorde mig tveksam till om skal (plånboksskal, case, hölje, whatever ) passar på den i sitt nuvarande utförande. Skulle sömmarna göra att telefonen inte sitter som den ska i sitt "skal" så antar jag att risken att telefonen ramlar ut ökar avsevärt.
Köpte du läderbaksidan separat eller var det något som följde med? Kan man köpa läderbaksidan så bör man kunna köpa plastbaksidan också, om lädret nu skulle vara i vägen.

Det var som katten!
Billigare med läderbaksida alltså? De har tagit närmre tusenlappen extra för läderversionen och även 700 spänn på hemsidan för att köpa läderbaksidan separat!
Jag köpte läderbaksidan efteråt på ebay för ca 150-200 spänn.

Lädret gör inte mobilen tjockare i övrigt vill jag påstå. Det är mest sömmarna som sagt som sticket ut.

Nu gillar ju jag lädret mer så i dina skor hade jag aaaaabsolut skaffat läderversionen och i så fall beställt plastversionen separat från teh internetz för en billig slant ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Ja det finns enkla guider som visar hur du rootar och då kan du ta bort förinstallerade appar. Vet inte hur LG:s garantivillkor ser ut men om det skulle vara så att den går sönder är det bara att du återställer den så att de inte ser att den varit rootad.

Ah, såpass. Då kanske man inte bör vara så nojig över att roota telefonen med andra ord

Skrivet av Söderbäck:

Det var som katten!
Billigare med läderbaksida alltså? De har tagit närmre tusenlappen extra för läderversionen och även 700 spänn på hemsidan för att köpa läderbaksidan separat!
Jag köpte läderbaksidan efteråt på ebay för ca 150-200 spänn.

Lädret gör inte mobilen tjockare i övrigt vill jag påstå. Det är mest sömmarna som sagt som sticket ut.

Nu gillar ju jag lädret mer så i dina skor hade jag aaaaabsolut skaffat läderversionen och i så fall beställt plastversionen separat från teh internetz för en billig slant ;).

Antar att CDON har sålt så få av just den med brunt läder, för svart läder kostar drygt 500kr mer (lika mycket som en grå G4). Både svart och brunt läder är nedsatt pris på (Green Friday antar jag?), men den bruna är nedsatt mer.

Blir nog att CDON får ta emot en beställning av mig ikväll. Lutar starkt åt det

Tack för all hjälp, alla

EDIT:

När man nu mer eller mindre bestämt sig för G4 så kommer CDON med nya erbjudanden... Sony Xperia Z3+ för 2666kr.
Så nu står man och velar mellan G4 och Z3+... Någon som har några vettiga tankar om detta valet? Är G4 fortfarande den starkare kandidaten? (Kameran är ju som sagt av mindre vikt och batteritiden desto större, men prestandan får ju inte lida för det)

Permalänk

Nu får vi se om jag tolkar reglerna korrekt, om inte så får ni ge mig lite smisk (digital sådan ).
Iom. att jag lade märke till Sony Xperia Z3+ (hade lagt G4:an i kundvagnen och tittade runt om det fanns något mer av intresse... Då såg jag Z3:an), och valet numera står mellan G4 eller Z3+. Räknas detta då som ny information, vilket då inte är en BUMP?

Om detta inte räknas som bump, utan en "tillåten post", så fortsätter jag här nedan;
Ja, Sony Xperia Z3+ eller LG G4. Fördelar / nackdelar?
Batteritiden är Z3an ska väl vara väldigt bra (?), men har de snålat på annat för att få upp batteritiden? Hur står de två sig, sida vid sida?

Igen, tack för tagen tid osv

Permalänk
Skrivet av Karatekatten:

Nu får vi se om jag tolkar reglerna korrekt, om inte så får ni ge mig lite smisk (digital sådan ).
Iom. att jag lade märke till Sony Xperia Z3+ (hade lagt G4:an i kundvagnen och tittade runt om det fanns något mer av intresse... Då såg jag Z3:an), och valet numera står mellan G4 eller Z3+. Räknas detta då som ny information, vilket då inte är en BUMP?

Om detta inte räknas som bump, utan en "tillåten post", så fortsätter jag här nedan;
Ja, Sony Xperia Z3+ eller LG G4. Fördelar / nackdelar?
Batteritiden är Z3an ska väl vara väldigt bra (?), men har de snålat på annat för att få upp batteritiden? Hur står de två sig, sida vid sida?

Igen, tack för tagen tid osv

Av de två skulle jag säga att Z3+ är det bättre valet om priset är likadant. Motivering till Z3+ är att den har 2 st kärnor mer alltså en Snapdragon 810 med 8 kärnor istället för en Snapdragon 808 med 6 kärnor som sitter i G4an. Gillar också hur Sonys lite dyrare telefoner är byggda. Sen en nersida med Snapdrog 810 processorn är att den överhettar så mobilen throttlar och detta problem har inte G4an. Tycker fortfarande Sony telefonen är bättre./ Robin

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk

Har tyvärr inte mycket att tillägga. Du lär nog bli nöjd med nästan vad du än väljer.
Men försök att hoppa över N5X.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karatekatten:

/Karatekatten

Vad blev det? Tidigare kikat på en OnePlus X men CDON har G4 för 2990 kr till idag. Dock känner jag mig enormt tveksam till storleken på telefonen, tyckte att iPhone 5S var ganska lagom och 4" mot 5.5" är ju ganska stor skillnad. Någon som har en kommentar på just storleken?

Permalänk
Skrivet av roggeee:

Vad blev det? Tidigare kikat på en OnePlus X men CDON har G4 för 2990 kr till idag. Dock känner jag mig enormt tveksam till storleken på telefonen, tyckte att iPhone 5S var ganska lagom och 4" mot 5.5" är ju ganska stor skillnad. Någon som har en kommentar på just storleken?

Kan säga att min flickvän älskar min G3as storlek men för mig fungerar den inte alls, köpte därför mig en Lumia 640 istället vilket mötte mina krav, men med det sagt det är ett stort hopp, dock är G4ans design smart så den är lite kurvad och därför känns mindre än vad iPhone 6/s känns, Sedan kan man inte bara gå på skärm mått då t.ex iPhone 6 är stor för skärmen, kolla mer på måtten i övrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Kan säga att min flickvän älskar min G3as storlek men för mig fungerar den inte alls, köpte därför mig en Lumia 640 istället vilket mötte mina krav, men med det sagt det är ett stort hopp, dock är G4ans design smart så den är lite kurvad och därför känns mindre än vad iPhone 6/s känns, Sedan kan man inte bara gå på skärm mått då t.ex iPhone 6 är stor för skärmen, kolla mer på måtten i övrigt!

Ok tack.

Jag läser ganska mycket längre artiklar på min smartphone. Finns det något läsläge motsvarande det Safari har hos Android (i t.ex Chrome)?

Permalänk
Skrivet av roggeee:

Ok tack.

Jag läser ganska mycket längre artiklar på min smartphone. Finns det något läsläge motsvarande det Safari har hos Android (i t.ex Chrome)?

Ingen funktion jag använder men ska kolla på det, borde finnas, annars har nog Firefox det