Android trasig touch - data recovery?

Permalänk
Medlem

Android trasig touch - data recovery?

Tjena, har googlat runt lite och hittat folk som säger olika och vänder mig därför till er.

För ett år sedan ungefär blev min Sony Z2 spräckt och touchen slutade funka helt. Den visade bild, men det gick inte att klicka någonstans och jag förklarade den då som trasig och köpte en ny telefon. Nu är jag i behov av bilderna som ligger på den telefonen, då de är från en resa och jag hade tydligen inte säkerhetskopierat allt, utan några bilder finns kvar där som jag vill komma åt.

Telefonen har kodlås.

Hur gör jag detta? Är det ens möjligt utan speciell utrustning? Jag vill inte lämna in den då jag inte har pengar till att varken laga skärmen eller någon annan form av reparation/servicearbete.

Tack på förhand.

Visa signatur

7800X3D | 32GB 6400MHz | RTX 2080 Super
Razer Blade Advanced 2021 / MacBook Pro 2022 / Galaxy S23 / iPhone 14

Permalänk
Medlem

Kolla om telefonen har stöd för OTG-adapter och extern mus.
Annars kan man installera appar via google play på datorn, så frågan är om där finns någon app där man kan remotestyra telefonen. Problemet där är att man oftast måste starta appen

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet kommer du inte åt telefonen utan att låsa upp den. (Det brukar iofs gå att flasha dem, men då blir den även "fabriksinställd" och bilderna försvinner.)
Så vad du behöver är att byta skärm. Har du lite tur kan du göra det själv, och beroende på exakt vilken modell telefon du har, kostar skärmen från typ 60 kr och uppåt på eBay. (Det brukar gå att köpa digitalizer utan skärm, men då ska man klistra, och greja. Byt båda som ett paket, du får säkert en begagnad skärm från en skrotad Z2, men det spelar inte så stor roll, du ska bara ta dig in i den, någon mindre defekt, spelar inte så stor roll.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ethics:

Tjena, har googlat runt lite och hittat folk som säger olika och vänder mig därför till er.

För ett år sedan ungefär blev min Sony Z2 spräckt och touchen slutade funka helt. Den visade bild, men det gick inte att klicka någonstans och jag förklarade den då som trasig och köpte en ny telefon. Nu är jag i behov av bilderna som ligger på den telefonen, då de är från en resa och jag hade tydligen inte säkerhetskopierat allt, utan några bilder finns kvar där som jag vill komma åt.

Telefonen har kodlås.

Hur gör jag detta? Är det ens möjligt utan speciell utrustning? Jag vill inte lämna in den då jag inte har pengar till att varken laga skärmen eller någon annan form av reparation/servicearbete.

Tack på förhand.

Använd en USB-otg och koppla in en mus till den? Det har jag gjort flera ggr.

Permalänk
Medlem

Jag har en Z2 och spräckte nyligen skärmen. Jag köpte en OTG kabel och kopplade in mus. Detta funkade, dock fick jag prova flera gånger tills det funkade för glaset låg fortfarande och tryckte på touchen så det var svårt att slå in knapplåset. Men det gick tillslut så jag rekommenderar dig att testa detta. Kabeln kostar typ 80kr på kjell o co.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbkroppen:

Använd en USB-otg och koppla in en mus till den? Det har jag gjort flera ggr.

Skrivet av Squallie:

Jag har en Z2 och spräckte nyligen skärmen. Jag köpte en OTG kabel och kopplade in mus. Detta funkade, dock fick jag prova flera gånger tills det funkade för glaset låg fortfarande och tryckte på touchen så det var svårt att slå in knapplåset. Men det gick tillslut så jag rekommenderar dig att testa detta. Kabeln kostar typ 80kr på kjell o co.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset. Hade faktiskt inte tänkt på detta över huvud taget. Ska testas när jag åter är i Sverige!

Visa signatur

7800X3D | 32GB 6400MHz | RTX 2080 Super
Razer Blade Advanced 2021 / MacBook Pro 2022 / Galaxy S23 / iPhone 14