När kommer 1/1Gbit bredband bli vanligt?

Permalänk
Inaktiv

När kommer 1/1Gbit bredband bli vanligt?

Som rubriken lyder. När kommer det bli vanligt? I statsnäten är det svindyrt- vanligt att de kostar runt tusingen.

Permalänk
Medlem

Definiera vad du tycker är "vanligt".
Menar vi vanligt som i många av de större städerna eller vanligt som Agda, 80, bor 20 mil från närmaste stad har 1/1Gbit?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon114264:

Som rubriken lyder. När kommer det bli vanligt? I statsnäten är det svindyrt- vanligt att de kostar runt tusingen.

När behovet finns så att volymerna blir så stora att det är motiverat som "normalstandard", idag är det mycket svårt att konsumera över 20Mbit/s per person och det gör det oftast rätt meningslöst att koppla upp ett hushåll snabbare än 100Mbit/s men kommer 4k video att slå igenom och man har behov av ett par olika strömmar till hushållet så kan man ju slå i taket med 100Mbit uppkopplingar.
Det lär ta några år till innan det finns ett "volymbehov" och först då kanske man börjar fundera på priserna, för idag är det en extremhastighet som en del skaffar för att uppnå prestige snarare än att det fyller ett verkligt behov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror att vi kommer närmare ganska snabbt! Studentlägenheter här i Lund har mellan 100 och 1000Mbits. Visst det är ju absolut i framkant men när studenterna flyttar härifrån har de kanske högre krav osv.

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Har faktiskt 1000/1000mbit gratis i min studentlya här i Lund. Alla studenter som bor i AFB (typ 10tusen om jag inte minns fel?) har detta.

Permalänk
Medlem

Jag undrar också när 1gbit blir standard. Tror det kommer att dröja då det är enorma summor som måste pumpas in i infrastruktur för att få någolunda tillförlitlig hastighet från leverantörernas sida.

Dessutom undrar jag när 10gbit-nätverkskort börjar bli standard för LAN. Verkar dröja än så länge det med.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ridder:

Jag undrar också när 1gbit blir standard. Tror det kommer att dröja då det är enorma summor som måste pumpas in i infrastruktur för att få någolunda tillförlitlig hastighet från leverantörernas sida.

Dessutom undrar jag när 10gbit-nätverkskort börjar bli standard för LAN. Verkar dröja än så länge det med.

Jag tror att det blir trådlöst eller optik för snabbare nät än Gbit, koppartekniken är besvärlig att använda och trådlöst är ju redan där hastighetsmässigt, det hänger nog mycket på när man börjar docka telefoner trådlöst i stor skala så att man får upp volymerna/behovet av så snabba nät hos allmänheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

...Dessutom undrar jag när 10gbit-nätverkskort börjar bli standard för LAN. Verkar dröja än så länge det med.

Backup på SSD diskar över 10Gbit lina i LAN, ja tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Har faktiskt 1000/1000mbit gratis i min studentlya här i Lund. Alla studenter som bor i AFB (typ 10tusen om jag inte minns fel?) har detta.

Det är p.g.a universitet (SUNET) så det är ingen direkt indikation på hur vanligt 1Gbit är.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

@Orici: Jag vet att det inte är särskilt vanligt utanför universitetet. Har möjligheten hemma hos mina föräldrar men kostar 999kr/mån (telia), känns inte värt pengarna faktiskt..

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: finns 10gbit nätverks kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att det blir trådlöst eller optik för snabbare nät än Gbit, koppartekniken är besvärlig att använda och trådlöst är ju redan där hastighetsmässigt, det hänger nog mycket på när man börjar docka telefoner trådlöst i stor skala så att man får upp volymerna/behovet av så snabba nät hos allmänheten.

Finns redan RJ45 standard för 10Gbit så bade kabel och teknik finns redan att köpa. Optisk tror jag inte kommer få något genomslag närmare än access punkten, detta då kabeln är klumpigare att förlägga. Transmissions hastigheten i koppar och fiber är "samma" så det finns dessutom ingen egentlig praktist nytta att välja optisk kabel över fiber vid transmission över kortare stäckor.

ljus ger mindre dämpning och mindre störningar då det inte är en elektromagnetisk våg, detta gör att den lämpar sig för längre sträckor. Samma egenskaper gör dessutom att det går att få plats med mer information på samma lina.

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

@mrqaffe: finns 10gbit nätverks kort.

Finns nog 40Gbit och snabbare med.. frågan är väl när blir 10Gbit standard på moderkort så som 1Gbit är idag.
Kan ju vara att behovet vart ganska litet, men det känns som det har tagit väldigt lång tid med 10Gbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Finns nog 40Gbit och snabbare med.. frågan är väl när blir 10Gbit standard på moderkort så som 1Gbit är idag.
Kan ju vara att behovet vart ganska litet, men det känns som det har tagit väldigt lång tid med 10Gbit.

Kommer ju mer och mer, men behovet är minimalt.
Känns som att var och var annat mobo i högre klasserna börjar ha det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att det blir trådlöst eller optik för snabbare nät än Gbit, koppartekniken är besvärlig att använda och trådlöst är ju redan där hastighetsmässigt, det hänger nog mycket på när man börjar docka telefoner trådlöst i stor skala så att man får upp volymerna/behovet av så snabba nät hos allmänheten.

Hur gör man för att bygga ett lokalt nätverk helt trådlöst som täcker ett hus som klarar långt över en gigabit idag? Jag påstår att tekniken inte alls finns idag.
Även i framtidens trådlösa nät så behövs ett backbone med trådat nät (koppar eller fiber) som kopplar ihop accesspunkterna.
Räckvidden på 5 och 60 GHz är inte lång. Och 2.4 är inte aktuellt för höga hastigheter. Och 5Ghz har inte mkt potential kvar och 60 Ghz kräver fri sikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av teejee:

Hur gör man för att bygga ett lokalt nätverk helt trådlöst som täcker ett hus som klarar långt över en gigabit idag? Jag påstår att tekniken inte alls finns idag.
Även i framtidens trådlösa nät så behövs ett backbone med trådat nät (koppar eller fiber) som kopplar ihop accesspunkterna.
Räckvidden på 5 och 60 GHz är inte lång. Och 2.4 är inte aktuellt för höga hastigheter. Och 5Ghz har inte mkt potential kvar och 60 Ghz kräver fri sikt.

Man bygger det inte helt trådlöst men klienterna ansluter trådlöst, om man måste ha snabb förbindelse mellan olika rum så kör man via optik, jag vet att det finns kpparnät redan idag men jag tror inte den tekniken blir särskilt vanlig i hemmen, snabb trådlös anslutning mot enheter i rummet och fiber för allt annat, det finns väl ingen vilja att dra kablar i rummet om det finns trådlöst som funkar, 802.11ad och vad som nu kommer efter det är ju mer passande för höghastighetskommunikation eftersom det inte kan passera väggar, det är ju det som gör att det verkligen kan fungera till skillnad från de nät som har alldeles för lång räckvidd, om folk i allmänhet får välja mellan trådlöst som fungerar eller kablat så lär trådlöst vinna.

Det är dessutom svårt att ansluta portabla enheter via kabel och just att docka telefonen för att få vettiga interface när den ska användas som "dator" är där framtiden ligger, jag tror alltså inte på att vi kommer att få snabbare kopparnätverk än vi redan har utan framtiden är optik och trådlöst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man bygger det inte helt trådlöst men klienterna ansluter trådlöst, om man måste ha snabb förbindelse mellan olika rum så kör man via optik, jag vet att det finns kpparnät redan idag men jag tror inte den tekniken blir särskilt vanlig i hemmen, snabb trådlös anslutning mot enheter i rummet och fiber för allt annat, det finns väl ingen vilja att dra kablar i rummet om det finns trådlöst som funkar, 802.11ad och vad som nu kommer efter det är ju mer passande för höghastighetskommunikation eftersom det inte kan passera väggar, det är ju det som gör att det verkligen kan fungera till skillnad från de nät som har alldeles för lång räckvidd, om folk i allmänhet får välja mellan trådlöst som fungerar eller kablat så lär trådlöst vinna.

Det är dessutom svårt att ansluta portabla enheter via kabel och just att docka telefonen för att få vettiga interface när den ska användas som "dator" är där framtiden ligger, jag tror alltså inte på att vi kommer att få snabbare kopparnätverk än vi redan har utan framtiden är optik och trådlöst.

Optik lokalt bland datorer? Skojjar du?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AkUs:

Optik lokalt bland datorer? Skojjar du?

Nej snabb optisk förbindelse, vi måste snart lämna kopparn och nån form av optisk buss/nätverk för all form av fast kommunikation har varit på gång men inte slagit igenom men det lär komma eftersom behovet hela tiden ökar och vi pressar kopparn redan idag, Thunderbolt var tänkt med optik från början och snart så går det inte att undvika optiken av kostnadsskäl för den behövs av tekniska anledningar och går volymerna upp så borde det snarare kunna bli billigare, tänk ett och samm optiska interfac som används till det mesta inom kommunikation, inte bara nätverk utan även till lagring och video osv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det är p.g.a universitet (SUNET) så det är ingen direkt indikation på hur vanligt 1Gbit är.

AF Bostäderna i Lund har inget med SUNET att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Som rubriken lyder. När kommer det bli vanligt? I statsnäten är det svindyrt- vanligt att de kostar runt tusingen.

Du har redan fått svar här: #16147711

Som jag svarade där så handlar det om infrastruktur kostnad, och vi pratar då om miljon belopp, kanske upp till 100 miljoner för att det skall bli "vanligt" att få 1Gbit till ett bra pris. Så bor du en bit från Stockholm eller Malmö så kommer det säkert ta minst 5 år för att de kan få ned priset.

Permalänk
Inaktiv

Väldigt mycket statliga pengar har satsas på att folk ska få 100Mbit, staten kommer knappast gå in och se till så att folk får 1000Mbit, så jag tror det dröjer länge innan vanligt folk får detta.
Sedan är det en sak att ha 100Mbit på papperet och i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Vid en avdelning på MAS så drogs det optik ut i rummen. Framtidssäkring? Var ingen vidare bra idé då detta var i början av 2000-talet och det slutade bara med en massa fiberkonvertrar fick sättas mellan vägg och datorer/skrivare/osv.

Permalänk
Medlem

Har själv 1000/1000Mbit betalar 948 kr i månaden delar mitt Wifi med alla mina grannar..5 st familjer som betalar mig 100kr i månaden för detta..Dom kollar typ enbart på film spelar online.Så inget jag märker av alls.Plus dom har tillgång till min Plex server som dom flitigt tittar på..
Rätt ok deal för mig

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Dessutom undrar jag när 10gbit-nätverkskort börjar bli standard för LAN. Verkar dröja än så länge det med.

Det undrar jag med.
Har funderat på att investera i 10Gig LAN länge... men det är snordyrt än. Kanske lägger planerna till nästa år. Bilen ska få sitt detta, + nytt GPU i slutet på året. Önskar jag sket ut pengar, men tyvärr

Permalänk
Medlem

Frågan är om det behövs. I takt med att pirater jagas, piratsiter läggs ned och streamtjänsterna faktiskt börjar bli rätt ok så minskar behovet av snabba linor tror jag.

100 mbit räcker gott för normalfamiljens streaming/surf och gamingbehov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Väldigt mycket statliga pengar har satsas på att folk ska få 100Mbit, staten kommer knappast gå in och se till så att folk får 1000Mbit, så jag tror det dröjer länge innan vanligt folk får detta.
Sedan är det en sak att ha 100Mbit på papperet och i verkligheten.

Skulle nog påstå att i stort sett alla anslutningar som byggs idag klarar 1Gb/s eller mer, så det handlar mer om att man i dagsläget inte ser en marknad för något snabbare än 1Gb/s ute hos kund. Folk anser inte att det är värt en eventuell merkostnad, och eftersom det idag inte finns några tjänster på nätet som kräver så hög bandbredd, än mindre kan leverera det, så lär det dröja innan Gbit-anslutning blir standard.

Det räcker med att se hur Svensson använder internet idag. Surfplattor och AppleTV/Chromecast på en halvtaskig wifi-anslutning till en billig konsumentrouter som levererats med tjänsten är det absolut vanligaste. Räkna inte med att dessa kommer att vilja betala dubbelt så mycket för något de inte är i närheten av att kunna utnyttja.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Tittade lite snabbt på beräkningar för Rec. 2020 och fann att man kan hamna mellan 40Mbit/s - 150Mbit/s för 4K beroende på 8,10 eller 12bit färg samt beroende på frekvens och hur hårt videon komprimeras.

I Sverige (enl. wiki om jag fattar rätt) så kör vi 4K på 29.97fps, 8bit och hamnar på runt 30Mbit/s... ? (har ej någon tv så jag har ingen aning om detta är rimligt antagande)

Jag antar att när 4K HDR (rec. 2020) blir vardagsmat kan 100Mbit lina vara en flaskhals för en entusiast som vill se upp till 120fps 10/12bit eller en familj på "normal" nivå... vad det skulle nu visa sig vara.

Tror att HDR gör en tydlig skillnad för en "vanlig" Svensk, mer än vad 3D jippot har gjort. Så jag tror folk vill helst se minst 10bit 4K men kanske fortfarande på 29.97 för film och 60/120 för sportkanaler?

Hursom, 4K Rec. 2020 kommer vara en faktor som sätter fart på nätet i vårt land frågan är bara hur stor faktor.

Intressant upptäckt att medan vi väntar på ordentlig 4K utbud har Japan 8K 59.94fps på 8-bit körandes på runt 90Mbit/s, går dem över till rec. 2020 kommer inte 100mbit lina räcka för dem. Är något avis på deras framsteg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Jag antar att när 4K HDR (rec. 2020) blir vardagsmat kan 100Mbit lina vara en flaskhals för en entusiast som vill se upp till 120fps 10/12bit eller en familj på "normal" nivå... vad det skulle nu visa sig vara.

Om vi pratar IPTV så spelar det ingen roll för den trafiken har i regel ingenting med din internet hastighet att göra. Stadsnät/öppna nät tar in multicast ström från leverantören och sprider det i sitt nät och idag så borde de flesta access switchar ha 1Gbit länkar.

Sedan så kommer det troligtvis vara komprimerat med H.264/Mpeg-4 AVC, streaming tjänster som Youtube kommer troligen köra högre komprimering, så typ Netflix kommer ligga under 20Mbit, tror deras 4K idag ligger på typ 12-15 Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att det blir trådlöst eller optik för snabbare nät än Gbit, koppartekniken är besvärlig att använda och trådlöst är ju redan där hastighetsmässigt, det hänger nog mycket på när man börjar docka telefoner trådlöst i stor skala så att man får upp volymerna/behovet av så snabba nät hos allmänheten.

Problemet med trådlöst är som alltid svarstider samt kapacitet. Värt att tänka på är att en 1200mbit wifi-router klarar 1200mbit som max på alla samtliga anslutningar. På trådat kan man köra full duplex som leder till betydligt högre total throughput.

Tänk er i framtiden att man kan ha en NAS som man hyr av ett företag/har hemma i källaren och att blixtsnabbt kunna strömma film, "backupa" och spela från oavsett var man befinner sig i riket.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ridder:

Problemet med trådlöst är som alltid svarstider samt kapacitet. Värt att tänka på är att en 1200mbit wifi-router klarar 1200mbit som max på alla samtliga anslutningar. På trådat kan man köra full duplex som leder till betydligt högre total throughput.

Tänk er i framtiden att man kan ha en NAS som man hyr av ett företag/har hemma i källaren och att blixtsnabbt kunna strömma film, "backupa" och spela från oavsett var man befinner sig i riket.

Radio har tekniskt sett snabbast signalutbredning/lägst latens så om räckvidden är kort nog så att störningar undviks så är det bättre med radio än både kabel och framförallt fiber som har otroligt långsam signalöverföring i jämförelse, problemet med radio är att man tidigare inte ens har försökt göra system med tillräckligt kort räckvidd och valt frekvenser som inte kan passera väggar, men med 802.11 ad och 60GHz så börjar bitarna falla på plats, den höga frekvensen gör även att mimo har en chans att fungera bra i en mobil eftersom det faktiskt ryms antenner även i en mobil.
Jag är för första gången lite hoppfull till att man verkligen tekniskt sett har givit radio bra förutsättningar att kunna fungera till skillnad från de idag mer vanliga systemen med lägre frekvenser som kan passera väggar alldeles för lätt.
Man ersätter sista kabelbiten med radio snarare än att försöka länka ihop allt via radio, naturligtvis så kommer det att kräva att man har accesspunkter i varje rum och inte bara en ap för alla klienter om man har dem i olika rum.
Men för att inte spåra ur mer från trådens ämne så.....

Nej jag tror det måste finnas ett verkligt behov av kapacitet och inte bara "prestige" för att det ska bli prispress på höga hastigheter i wananslutningen, det är ju idag ganska svårt att konsumera mer än 20Mbit/s och användare och hade det funnit billigare abb med symmetrisk hastighet så hade jag bytt från min 100/100 uppkoppling till en med 30/30 eller kanske 20/20 (Mbit/s) tämligen omgående för att spara pengar, det är ungefär där man slutar att märka någon skillnad i upplevelsen när man försöker konsumera något och inte bara ska överföra filer snabbare än man kan konsumera datan man överför.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.