AMD demonstrerar Polaris och Bristol Ridge under Computex 2016

Permalänk
Melding Plague

AMD demonstrerar Polaris och Bristol Ridge under Computex 2016

Inför årets Computex laddar AMD upp med flera tillkännagivanden den 1 juni, där Bristol Ridge för bärbara lanseras och fler detaljer om grafikarkitekturen Polaris ser dagens ljus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"polaris updates", så kanske en försening? Kanske inte ens en papperslansering?

Permalänk
Medlem

Fan börjar bli jobbigt att vänta... vill se nya saker NU! xD

Permalänk
Inaktiv

aj aj aj ... updates låter inte kul =(

Hade hoppas på något mer omgående!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

"polaris updates", så kanske en försening? Kanske inte ens en papperslansering?

det får vi hoppas att det inte är, för det hade förstört alla chanser AMD har att ta över mellansegmentet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag är ganska intresserad av bristol ridge om dess moderkort stödjer zen så kan jag nog tänka mig en sådan i väntan på zen. Är lite sugen på att få ner ljudnivån lite.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Äntligen lite info från AMD! Mindre än 2 veckor kvar. Tror ändå att man kommer vilja ha mer direkt efter eventet =). Som vanligt. Man kan aldrig få för mycket data! Sen behöver vi det viktigaste... Alla benchmarks. Sen kan vi fortsätta fanboykriget!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hur kan de tro att någon ska vara intresserad av en "ny" 28 nm apu NU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

det får vi hoppas att det inte är, för det hade förstört alla chanser AMD har att ta över mellansegmentet

Tror att det beror helt på pris. De kanske förlorar en månad eller tre, men är priset rätt så kommer de dominera. Priset är otroligt viktigt för säkert 70-90% av alla kunder i de flesta fall. Kan ta betamax och vhs som exempel. Fast varje situation är unik och AMD har dåligt rykte som fan i mångas sinne. Både hos entuasiaster, men jag tror framför allt hos lekmän.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av Ice Frontier:

Hur kan de tro att någon ska vara intresserad av en "ny" 28 nm apu NU?

Dom har ju släppt jag vet inte hur många refresh-versioner av sina APU:er. Det är väl bara små ändringar som klockfrekvenser osv. Man får hoppas att de inte lägger stora pengar på det eftersom det är en föråldrad arkitektur och inte mycket nytt mellan generationerna. Dom kanske har en snubbe som gillar att småpilla med processorer som gör det typ gratis

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tror att det beror helt på pris. De kanske förlorar en månad eller tre, men är priset rätt så kommer de dominera. Priset är otroligt viktigt för säkert 70-90% av alla kunder i de flesta fall. Kan ta betamax och vhs som exempel. Fast varje situation är unik och AMD har dåligt rykte som fan i mångas sinne. Både hos entuasiaster, men jag tror framför allt hos lekmän.

hade det varit det hade amd vunnit mellansegmentet i 300 serien eftersom den presterade mellan 5-15% bättre än 970 gjorde beroende på upplösning, speciellt efter årsskiftet 2015/2016 när drivrutinerna var bättre. speciellt då 390 var billigare än 970 men ändå så var AMDs marknadsandel minimalt lyft sen 200 serien.
att antingen komma ut samtidigt eller tidigare än dom andra spelar mer roll än man kan tro.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Hoppas att polaris 10 blir konkurrenskraftig mot gtx 1070, rykten säger att korten kommer ha en tdp på mellan 135-150W och amd har ju gått ut med att polaris är 2,5ggr effektivare än senaste GCN alltså den som återfinns hos fury korten vilket har en tdp på 275W.

Matematiskt sett (135/275)×2.5~122.7% alternativt (150/275)×2,5~136.4% alltså bör polaris 10 teoretiskt ha en prestandaförbättring på ca 20-35% över fury x vilket plaserar det i närheten av nvidia, hoppas att detta stämmer och att rykterna om 390 och 390x prestanda är falska

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Hoppas att polaris 10 blir konkurrenskraftig mot gtx 1070, rykten säger att korten kommer ha en tdp på mellan 135-150W och amd har ju gått ut med att polaris är 2,5ggr effektivare än senaste GCN alltså den som återfinns hos fury korten vilket har en tdp på 275W.

Matematiskt sett (135/275)×2.5~122.7% alternativt (150/275)×2,5~136.4% alltså bör polaris 10 teoretiskt ha en prestandaförbättring på ca 20-35% över fury x vilket plaserar det i närheten av nvidia, hoppas att detta stämmer och att rykterna om 390 och 390x prestanda är falska

Det verkar som att 2,5x effektivare gäller för Polaris 11 och att Polaris 10 är 2x effektivare. Så om P10 drar ca 140W bör den ha samma prestanda som Fury X.

Jag tror absolut att det snabbaste P10-kortet utpresterar Fury X, allt annat vore idioti. Fiji är dyr att tillverka pga stort chip och HBM-minne. AMD bör därför ha designat P10 så att den kan ersätta Fiji.

De visade ju en slide där Polaris skulle ersätta Fiji också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Hoppas att polaris 10 blir konkurrenskraftig mot gtx 1070, rykten säger att korten kommer ha en tdp på mellan 135-150W och amd har ju gått ut med att polaris är 2,5ggr effektivare än senaste GCN alltså den som återfinns hos fury korten vilket har en tdp på 275W.

Matematiskt sett (135/275)×2.5~122.7% alternativt (150/275)×2,5~136.4% alltså bör polaris 10 teoretiskt ha en prestandaförbättring på ca 20-35% över fury x vilket plaserar det i närheten av nvidia, hoppas att detta stämmer och att rykterna om 390 och 390x prestanda är falska

Du kan nog räkna med att det är "upp till" 2,5 GGR på samma sätt som jag betalar för upp till 30mbit adsl bredband och får 12-14mbit Men det som gör mig glad är att de i alla fall förstått att HDMI 2 är ganska smart att montera på ett kort som presterar väl i 4k så man slipper adaptrar osv till tvn som saknar Displayport

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Lite oroväckande "AMD Updates", hade hellre sätt "AMD Release". :/

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

att antingen komma ut samtidigt eller tidigare än dom andra spelar mer roll än man kan tro.

Spelade ingen roll med 7970 mot GTX 680, Nvidia fansen satt helt enkelt och väntade och även fast det var brist på 680 vid lansering köpte man inte AMDs alternativ utan betalade hellre premium för 680. Spelade heller ingen roll att AMD släppte GHz edition av 7970 som var bättre än 680 på alla sätt, folk köpte fortfarande Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Lite oroväckande "AMD Updates", hade hellre sätt "AMD Release". :/

De kommer garanterat prata om Zen och Vega också så det känns inte så konstigt. Är nog mer "det här kommer nu (polaris) och det här kommer inom snar framtid (zen/vega)."

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Lite oroväckande "AMD Updates", hade hellre sätt "AMD Release". :/

Inget konstigt egentligen, ryktena har från början hintat mot en lansering av polaris i slutet av Juni.

Permalänk
Medlem

Redan nu känns det som att det kommer bli en besvikelse rent prestandamässigt. AMD pushar bara för hur energieffektiv Polaris kommer bli, inte direkt att det kommer ske underverk utöver det. Men jag HOPPAS verkligen dom kan kontra nVidia nu. Kom igen!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Då får man lite underhållning på kvällen iaf!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

AMD pushar bara för hur energieffektiv Polaris kommer bli
Skickades från m.sweclockers.com

Du menar precis som Nvidia gjorde med pascal då eller? Det var väldigt mycket prestanda/watt under deras pressevent. Är det så konstigt egentligen att AMD belyser det området efter att prestanda/watt helt plötsligt blev såååå viktigt när maxwell släpptes. Annat var det under GTX 4xx tiden, då var det enda som räknades prestanda/krona!

Men ja Nvidia PR kan ju sälja ett budget referenskort som en premiumprodukt av vad det verkar så vad kan man egentligen förvänta sig!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av str8forthakill:

"polaris updates", så kanske en försening? Kanske inte ens en papperslansering?

Kanske mer information krupit fram på sistone, men googlade en del kring vad konkret information AMD faktiskt lämnat kring när Polaris ska lanseras. Det enda jag hittade var ett uttalande om att den kommer innan "back-to-school" försäljningen drar igång.

Det kan man naturligtvis tolka väldigt positivt, början av juni är ju definitivt innan hösten

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KalBumling:

Du menar precis som Nvidia gjorde med pascal då eller? Det var väldigt mycket prestanda/watt under deras pressevent. Är det så konstigt egentligen att AMD belyser det området efter att prestanda/watt helt plötsligt blev såååå viktigt när maxwell släpptes. Annat var det under GTX 4xx tiden, då var det enda som räknades prestanda/krona!

Men ja Nvidia PR kan ju sälja ett budget referenskort som en premiumprodukt av vad det verkar så vad kan man egentligen förvänta sig!

Fast det är inte hela beskrivningen. När du ställer t.ex. 970 mot 390 så kostade de ungefär lika mycket, de presterade ungefär lika bra fast valde du 970 fick du detta till ungefär halva strömförbrukningen. Om man ska göra ett helt ofärgat val mellan dessa två, vilken produkt tycker du då är det mest rationella valet?

Personligen tycker jag kostnaden för el är irrelevant, men låg effekt och hög perf/W är ändå väldigt viktigt får det tar ned ljudvolymen i systemet så effekt är absolut en faktor vid val av komponenter. Så för mig har prioriteten för Polaris känts helt rätt!

Noterade också att 860M är en av de vanligaste dGPU i laptops (näst vanligaste M-modell enligt Steams HW survey). Gissar att marginalerna är bättre där än för motsvarande desktop GPUer, så finns all anledning för AMD att se till att man tar tillbaka andelar här. Traditionellt sett så har AMD varit den större spelaren i laptops men man släppte detta segment helt till Nvidia när man gick över till GCN, tanken då verkade vara att man i stället skulle använda APUer här. Problemet är att den snabbaste APUn som existerar presterar väl i nivå med 920M som är marginellt snabbare än Intels iGPU. Intels iGPU har däremot långt bättre perf/W och ingen av dessa kan hantera moderna speltitlar på något vettigt sätt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Du menar precis som Nvidia gjorde med pascal då eller? Det var väldigt mycket prestanda/watt under deras pressevent. Är det så konstigt egentligen att AMD belyser det området efter att prestanda/watt helt plötsligt blev såååå viktigt när maxwell släpptes. Annat var det under GTX 4xx tiden, då var det enda som räknades prestanda/krona!

Men ja Nvidia PR kan ju sälja ett budget referenskort som en premiumprodukt av vad det verkar så vad kan man egentligen förvänta sig!

Samma sak med AMD, Energieffektivitet var inte alls viktigt någonstans med 200 serien och 300 serien, bara rå prestanda även att det drog betydligt mer än Nvidia motsvarigheter i prestandaklassen.

Så varför gnälla på Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Samma sak med AMD, Energieffektivitet var inte alls viktigt någonstans med 200 serien och 300 serien, bara rå prestanda även att det drog betydligt mer än Nvidia motsvarigheter i prestandaklassen.

Så varför gnälla på Nvidia?

stämmer inte riktigt. grafikkort med gk110 drar ungefär lika mycket som grafikkort med hawaii. med dagens kort är gtx 970 och 980 betydligt mer effektiva än r9 390 och r9 390x men i toppen är det väldigt lika. jämför r9 290x och gtx 780 ti, jämför r9 fury x och gtx 980 ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

"polaris updates", så kanske en försening? Kanske inte ens en papperslansering?

Skrivet av anon56869:

aj aj aj ... updates låter inte kul =(

Hade hoppas på något mer omgående!

Skrivet av Nautilus011:

Lite oroväckande "AMD Updates", hade hellre sätt "AMD Release". :/

Helt enligt plan. Inga rykten har pekat mot lansering i maj. Tidigast juni har det tisslats om, mer troligt juli, och sen kanske augusti eller rentav september för för de sista produkterna.

Skrivet av mame:

Redan nu känns det som att det kommer bli en besvikelse rent prestandamässigt. AMD pushar bara för hur energieffektiv Polaris kommer bli, inte direkt att det kommer ske underverk utöver det. Men jag HOPPAS verkligen dom kan kontra nVidia nu. Kom igen!!!

Skickades från m.sweclockers.com

AMD kommer att göra underverk. För laptops och grafikkort för 2000 samt 3000 kronor, vilket är smärtgränsen för de allra flesta.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tror att det beror helt på pris. De kanske förlorar en månad eller tre, men är priset rätt så kommer de dominera. Priset är otroligt viktigt för säkert 70-90% av alla kunder i de flesta fall. Kan ta betamax och vhs som exempel. Fast varje situation är unik och AMD har dåligt rykte som fan i mångas sinne. Både hos entuasiaster, men jag tror framför allt hos lekmän.

Dåligt rykte som fan? Enligt min erfarenhet vet inte lekmän ett smack om grafikkortsvarumärken utan de frågar i bästa fall nån som kan eller i värsta fall en säljare på Elgiganten. De enda som jag vet att inte gillar AMD-kort är Linux-folket och Nvidia-fanboys. Personligen så byter jag hela tiden mellan AMD- och Nvidiakort beroende på vad som är bäst för den uppdgraderingsbudget jag har och kan med säkerhet säga att det är exakt samma skit i båda lagen med t.ex drivrutiner som krånglar. Så om du har en teori att lekmän konstant vänder sig till Linuxanvändare och Nvidia-fanboys eller att säljare på Elgiganten hyser särskilt agg mot AMD så vill jag gärna höra den

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Dom har ju släppt jag vet inte hur många refresh-versioner av sina APU:er. Det är väl bara små ändringar som klockfrekvenser osv. Man får hoppas att de inte lägger stora pengar på det eftersom det är en föråldrad arkitektur och inte mycket nytt mellan generationerna. Dom kanske har en snubbe som gillar att småpilla med processorer som gör det typ gratis

Bristol Ridge får ju en hel del nytt om man jämför med Carrizzo.

- AM4 socket (som skall gälla för AMD´s alla CPU/APU som Bristol Ridge, Raven Ridge och Summit Ridge)
- DDR4 minnen (APU kan hantera DDR3/DDR4 och CPU DDR4)
- m-sata
- USB 3.1
- NVMe

Moderkorten kommer att få en hel del godis så det gäller att CPU´n stödjer detta, det är en beprövad teknik så tror att det är mer vinst än förlust att låta denna släppas till folket.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

För mig är kan "Polaris updates and more" kan vara bundling, OEM, GPU, CPU,APU, AM4, konsoll. osv. Det handlar om Computex i Taiwan kan vara JV projekten i Kina och Indien. AMD har en del på hång.

Permalänk
Skrivet av TurboFreak68:

Bristol Ridge får ju en hel del nytt om man jämför med Carrizzo.

- AM4 socket (som skall gälla för AMD´s alla CPU/APU som Bristol Ridge, Raven Ridge och Summit Ridge)
- DDR4 minnen (APU kan hantera DDR3/DDR4 och CPU DDR4)
- m-sata
- USB 3.1
- NVMe

Moderkorten kommer att få en hel del godis så det gäller att CPU´n stödjer detta, det är en beprövad teknik så tror att det är mer vinst än förlust att låta denna släppas till folket.

Innebär det att den kommer funka med Zen? I så fall är det ju inte så dumt om man kan klara sig på en APU med DDR4 i dagsläget, men kanske vill uppgradera till Zen zenare.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S