Tickande/knackande ljud i motorn (Volvo 855 T5 96'a), kan det vara vevstaken?

Permalänk
Medlem

Tickande/knackande ljud i motorn (Volvo 855 T5 96'a), kan det vara vevstaken?

Tjena! tänkte kolla om det finns någon/några motorkunniga här som kan kanske kan ge lite råd/tips & trick.

Det är så att det började ticka i motorn och efter ett tag så var det inte ett "tickande" längre, utan ett "knackande" har inte så stor kunskap än tyvärr så jag har ingen aning om vad det kan vara. efter lite forskning så hittade jag någon som länkade ett klipp på en med lika/liknande knack (klippet) där skrev det att det var en dålig vevstake.

bilen det gäller är en 855 T5 96'a

Finns det någon som har något klokt att säga?

Permalänk
Medlem

Missljud är extremt svåra att tolka i text, men rent spontant skulle jag säga dåligt vevlager, brukar bli knackande ljud.

Hur ser oljenivån ut? Hur länge har bilen rullat på samma olja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bart112:

Missljud är extremt svåra att tolka i text, men rent spontant skulle jag säga dåligt vevlager, brukar bli knackande ljud.

Hur ser oljenivån ut? Hur länge har bilen rullat på samma olja?

oljenivån är det inget fel på. bytte för inte så längesedan då den åkte en mindre sträcka utan oljelock.

förstår att det är svårt som fan när man inte har den framför sig. tänkte om någon kanske känner igen sig och kan detta utantill.

så här ska det tydligen låta om det är vevlager : vevlager

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enbitost:

oljenivån är det inget fel på. bytte för inte så längesedan då den åkte en mindre sträcka utan oljelock.

förstår att det är svårt som fan när man inte har den framför sig. tänkte om någon kanske känner igen sig och kan detta utantill.

det här ska tydligen vara vevlager : vevlager

De har väl en turbo. Hur har du kört bilen, pressat den?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att du skulle kolla över ventiler och kamaxel/vevaxel.. Haft samma problem på min Arosa, Visade sig att kamaxeln va skev vilken resulterade i att ventilerna inte öppnade/stängde som de skulle, samt slet onödigt mycket på dom..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

De har väl en turbo. Hur har du kört bilen, pressat den?

turbo på denna ja.

lite glad på gasen har jag väl varit, vet inte om jag tycker att jag pressat den.
är inte helt säker på vad det innebär heller. jag står ju inte och bränner gummi tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Jag skulle säga att du skulle kolla över ventiler och kamaxel/vevaxel.. Haft samma problem på min Arosa, Visade sig att kamaxeln va skev vilken resulterade i att ventilerna inte öppnade/stängde som de skulle, samt slet onödigt mycket på dom..

är detta något som går att se över utan att ha garage? (mitt största problem: inget garage) och får den verkligen det där metaliska knacket då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enbitost:

är detta något som går att se över utan att ha garage? (mitt största problem: inget garage)

Mja, Kamaxeln och ventilerna ser du om du lyfter på locket längst upp på motorn, Måste dock göra rent ordentligt för att se om de e nå fel på ventilerna..
Vevaxeln sitter i botten på motorn, så den är det lite värre med..

Edit: Första ja hade provat hade varit o plockat allt ur toppen o gjort rent och kollat, eventuellt bytt, för o sen se om det hjälper..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enbitost:

Tjena! tänkte kolla om det finns någon/några motorkunniga här som kan kanske kan ge lite råd/tips & trick.

Det är så att det började ticka i motorn och efter ett tag så var det inte ett "tickande" längre, utan ett "knackande" har inte så stor kunskap än tyvärr så jag har ingen aning om vad det kan vara. efter lite forskning så hittade jag någon som länkade ett klipp på en med lika/liknande knack (klippet) där skrev det att det var en dålig vevstake.

bilen det gäller är en 855 T5 96'a

Finns det någon som har något klokt att säga?

Fråga på Garaget.org forumet där finns det folk som kanske vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Fråga på Garaget.org forumet där finns det folk som kanske vet

har gjort det xD

Men verkar inte få så mycket uppmärksamhet där.

men här på kära sweclockers får jag alltid många svar oavsett topic

Permalänk
Medlem

Prova en sån här innan du gör några större ingrepp: http://wynns.se/showroom/hydraulic-valve-lifter-concentrate/

Jag har bra erfarenheter av liknande produkter.

Visa signatur

Opteron 144 1,8@2,61 w/TTBT (1.56V, I38C/L49C) - MSI K8N Neo4-FI - 2Gb Noname DDR400 - 1*250Gb Maxtor DM10 S-ATA - Matrox Mystique PCI (!) - Fortron Source 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Mja, Kamaxeln och ventilerna ser du om du lyfter på locket längst upp på motorn, Måste dock göra rent ordentligt för att se om de e nå fel på ventilerna..
Vevaxeln sitter i botten på motorn, så den är det lite värre med..

Edit: Första ja hade provat hade varit o plockat allt ur toppen o gjort rent och kollat, eventuellt bytt, för o sen se om det hjälper..

Hur långt kan man komma utan att behöva lyfta ur motorn?

Permalänk
Skrivet av Sandell:

Prova en sån här innan du gör några större ingrepp: http://wynns.se/showroom/hydraulic-valve-lifter-concentrate/

Jag har bra erfarenheter av liknande produkter.

Den där fungerar fint, men det som låter där känns inte som ventiler om man lyssnar på videon.
Hade gissat först på grenrörspackning eller spricka i grenrör när det var tickande i början men låter högre nu. Men ljud i video får mig att utesluta det med, låter för mycket för det. Vevstake eller andra hemskheter är mer troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babbelfisk:

Den där fungerar fint, men det som låter där känns inte som ventiler om man lyssnar på videon.
Hade gissat först på grenrörspackning eller spricka i grenrör när det var tickande i början men låter högre nu. Men ljud i video får mig att utesluta det med, låter för mycket för det. Vevstake eller andra hemskheter är mer troligt.

tyvärr det jag också tror.

Permalänk
Medlem

Om vi leker med tanken att det med all säkerhet är en vevstake, är det någon som har några tips angående det?

(någon i närheten av karlstad som kan ta en titt?)

Permalänk
Hedersmedlem

@Enbitost *Rubrik förtydligad i enlighet med §3.1 i forumreglerna*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enbitost:

Hur långt kan man komma utan att behöva lyfta ur motorn?

Kan plocka hela toppen utan o byta motor, Men de e bara invändigt o toppen du vill kolla..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enbitost:

turbo på denna ja.

lite glad på gasen har jag väl varit, vet inte om jag tycker att jag pressat den.
är inte helt säker på vad det innebär heller. jag står ju inte och bränner gummi tex.

Menar om man har turbo och pressat bilen mer än vanligt ska man inte stänga av bilen så fort man parkerat utan låt den gå några minuter så får turbon kyla ner sig.
Men tickandet kan vara annat också.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Skrivet av Enbitost:

Om vi leker med tanken att det med all säkerhet är en vevstake, är det någon som har några tips angående det?

(någon i närheten av karlstad som kan ta en titt?)

Du kan åka till närmaste verkstad och be dom göra ett kompressionstest på bilen, alternativt köpa ett test själv och testa.
Vet inte hur det är med dieselbilar om de fungerar på dom om du har en sån.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrust...
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrust...

Ta bort säkring för bränsleinsprutning, sen kör du startmotor cirka 3 varv och läs av (du kan veva för hand med, ja tycker det är lättare att startmotor kör något varv). Det ska vara jämnt tryck på alla. Brukar vara bra anvisning om vad det kan vara om det är avvikande resultat på vad felet kan vara.

Permalänk
Medlem

Oj, tittade inte på filmerna innan mitt förra inlägg. Om det låter likadant och lika högt som i filmerna så är det bara att riva, det finns inget mirakelmedel i världen som kan laga ett vevlagerras eller liknande.

Visa signatur

Opteron 144 1,8@2,61 w/TTBT (1.56V, I38C/L49C) - MSI K8N Neo4-FI - 2Gb Noname DDR400 - 1*250Gb Maxtor DM10 S-ATA - Matrox Mystique PCI (!) - Fortron Source 550W

Permalänk
Medlem