AMD Radeon "Polaris" R9 480X och R9 480 i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag är inte med på vad du menar. Ersättarna till 390/390X kommer senare, det är ersättarna till 380/380X den här artikeln handlar om. Av vilken anledning skulle 390/390X/Fury-ägare byta till Nvidia pga detta?

Tror hen syftar på att OM en användare sitter på ett 390(X) eller Fury (X)/Nano och känner att det behövs mer kraft så måste de byta till Nvidia för att få det (utöver Crossfire så klart). De kort som ryktas om här verkar inte ge mer kraft per kort än tidigare AMD-toppkort.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Hur är det prisvärt att köpa 2 kort för 3000kr st så 6000kr som presterar sämre än ett 1080.
Då är det ju bättre att lägga dom 6000kr på ett 1080 som presterar bättre och du slipper köra crossfire. + du får ut mer av ditt nvidia kort än du skulle av ett amd.

Ja jo det är ett sätt att tänka

Men det finns folk som tänker såhär också: Jag behöver ett kort som klarar spel X och Y på 60 FPS. Jag har MAX 3000 kr att lägga på detta kort..

Då är inte 1080 speciellt intressant kort.
Om 480 presterar som i artikeln så klarar den av väldigt många spel på bra inställningar även fast den inte presterar som ett 1080.

Nu vet vi ju ingenting om priset för 480 iofs, men om det hamnar runt 2 500 kr eller mindre så är det ett väldigt attraktivt kort.
Bara för att 1080 är bäst i prestanda betyder det inte att det är bäst i alla scenarion.

Sen är det ju så att 1080 är ett toppkort och 480 är ett mellansegment-kort.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

AMDs strategi att, i alla fall för tillfället, ignorera toppskiktet har risker.

"The company's Polaris graphics cards won't be focused on the fast-growing high end of the market."

I antal sålda kretsar har grafikkortsmarknaden haft en fallande trend under en längre tid, undantaget är just toppskiktet (390/970 och uppåt förra generationen) som ökar. Denna grupp som väljer dessa kort är relativt teknikintresserad och köpstark, risken är rätt överhängande att många väjer 1070/1080 då det är enda alternativet och 490/490X då hamnar i ett rätt stort marknadsmässigt vakuum.

Personligen verkar ändå 480X vara perfekt, men tillhör de (på SweC relativt få) som värderar hög perf/W och relativt låg total effekt högt då jag vill ha tysta system. Om jag var ute efter ett kort i sommar så ser 480X ut att kunna ge riktig fin prestanda/W och prestanda/kr. Problemet, utöver det som avhandlas i länken ovan, är att de som sitter på 970, 980, 290, 290X, 390 och 390X i princip har väldigt litet incitament att byta till 480/480X. Det är ändå en hyfsat stor grupp.

Och de som sitter med svagare kort har ett gott incitament att byta kort om dessa siffror stämmer.

Eftersom de tydligen tänker använda HBM2 minnen till sina prestandakort, anser de nog att det är bättre att släppa dessa när tillgången på HBM2 är god, riskabelt eller inte det blir det också enklare att ta andelar i ett område där konkurensen är svag.

Angående en del kommentarer i denna tråd.
Vi bör tänka på att dessa "läckta" siffror är ganska osäkra och att resultat från 3DMark ofta inte speglar riktiga spel.
Vi vet inte heller vad korten kommer att kosta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

480 för 1990kr och 480x för 2590kr, calling it.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Prata om att ge bort större delen av marknaden till Nvidia och AMDs budgetstämpel fortsätter .
Tråkigt, AMD kommer att fortsätta förlora marknadsandelar, ser mörkt ut för AMD.

Tvärtom! Jag tycker att om de skulle nå upp till 390x/fury-prestanda (980ti i vissa DX12-titlar?) med ett kort mainstreankort så ser det väldigt intressant ut för Vega!

Skrivet av Garderoben:

Hur är det prisvärt att köpa 2 kort för 3000kr st så 6000kr som presterar sämre än ett 1080.
Då är det ju bättre att lägga dom 6000kr på ett 1080 som presterar bättre och du slipper köra crossfire. + du får ut mer av ditt nvidia kort än du skulle av ett amd.

Du har rätt, prisnivån på dessa kort kommer att avgöra om de är prisvärda i CF i förhållande till 1080, eller inte. Blir priset 3000 har jag svårt att se att de kommer sälja särskilt många, men blir det 2000 är det en helt annan marknad.

Men i övrigt måste jag få säga att givet drivrutinsutveckling över tid och möjlighet till att mina olika cybercoins, så går det verkligen att ifrågasätta om man verkligen får ut så mycket mer av ett nvidiakort...

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Prata inte produktnamn, du rör bara ihop det. När folk har pratat om 490X som Polaris så har de menat exakt samma sak som när de sagt 490X. Folk har bara inte vetat vad de ska kalla det. Polaris 10 kommer antagligen som 480X. Och då är det Vega som kommer som 490X.

Detta har du absolut rätt i! Men har snackats mycket om 490/X och ryktena har väl lutat åt lansering nu i Juni. Jag tror detta är för bra för att vara sant och tror även jag 490/X letar sig ut i höst i form av Vega.

Svårt att inte snacka produktnamn, det som visas i artikeln skulle väl lika gärna kunna vara 490/X?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag inväntar siffror som visar prestanda/pris/energiförbrukning innan jag bestämmer mig för om detta är bra eller dåligt.

Första intrycken av de nya korten är ju lite:
Nvidia - snordyrt
AMD - tråkiga prestandasiffror

Vi får se hur alla andra parametrar som är (eller i alla fall borde vara) viktiga blir.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

AMDs strategi att, i alla fall för tillfället, ignorera toppskiktet har risker.

"The company's Polaris graphics cards won't be focused on the fast-growing high end of the market."

Det är ju också så att många okunniga köpare väljer kort ifrån den tillverkare som har prestandatronen i tron om att deras kort överlag är bättre i alla klasser.
Jag gör själv liknande saker när jag köper saker jag inte har så bra koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrakowski:

Detta har du absolut rätt i! Men har snackats mycket om 490/X och ryktena har väl lutat åt lansering nu i Juni. Jag tror detta är för bra för att vara sant och tror även jag 490/X letar sig ut i höst i form av Vega.

Svårt att inte snacka produktnamn, det som visas i artikeln skulle väl lika gärna kunna vara 490/X?

Ja det som är poängen. Det finns inget mellansteg mellan Polaris 10 och Vega som skulle kunna komma i Juni. Ryktena om ett 490X i Juni gäller exakt samma krets som ryktena som kallat den 480X. Båda har gällt Polaris 10 som enligt ryktena nu läckts i prestandatest.

Alltså. Är det Polaris 10 vi ser i prestandatestet och att den släpps i detta utförandet som 480X så finns det inte någon snabbare krets innan Vega. Då kommer Vega som 490X i Oktober eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrakowski:

Jasså varför då? Om detta är 480 och 480X är ju detta extremt bra? Ryktena säger väl även att 490 och 490X kommer baseras även dessa på Polaris och lanseras nu i Juni? Om AMD även släpper Vega i höst kan de säkert mäta sig med Gtx 1080.

Personligen tror jag inte AMD är intresserade av att vinna över Nvidia i prestandasegmentet, pengarna ligger i mellanklassen. Kan AMD konkurrera där ser jag inte varför det skulle se mörkt ut?

De flesta är idioter och köper det märket som är "bäst" för tillfället och Nvidia spöar skiten ur AMD på den punkten. Vilket märke kommer att få mest gratis PR? AMDs skräpkort i mellansegmentet eller Nvidia med det snabbaste kortet i världen?
AMD har en budget stämpel "lite sämre" och det är det sista du vill ha när du kränger GPUer .

Sen är segmentet 3-4k extremt lukrativt och lämna den marknaden helt till Nvidia är idiotiskt.
Vem fan kommer att vänta till i höst om de vill ha ett kort idag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemlan:

Syrran har ju dessutom sagt att hon mer än gärna byter ut sitt 670 snart och då vore ju mitt 290X för en billig summa en fin skjuts i prestanda för henne, sen när jag vill byta ut 480X kanske brorsan är intresserad av en uppgradering från mitt gamla 7970 han använder xD...får se hur det blir!

Sälja saker till familjemedlemmar... Herrejävlar vad sniket och snålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

De flesta är idioter och köper det märket som är "bäst" för tillfället och Nvidia spöar skiten ur AMD på den punkten. Vilket märke kommer att få mest gratis PR? AMDs skräpkort i mellansegmentet eller Nvidia med det snabbaste kortet i världen?
AMD har en budget stämpel "lite sämre" och det är det sista du vill ha när du kränger GPUer .

Sen är segmentet 3-4k extremt lukrativt och lämna den marknaden helt till Nvidia är idiotiskt.

AMD har haft "det kraftfullaste kortet" förr och det hjälpte inte alls.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

480 och 480X kommer ligga i 2000 respektive 2500kr klassen, så att de skulle torska mot Nvidias värstingkort var ganska väntat. Riktigt bra prestanda för den slanten. 490 och 490X är korten som kommer ta upp fighten mot GTX 1070 och 1080 både prismässigt och prestandamässigt.

Jag kan inte hitta priserna någonstans. Den enda siffran jag hittat är under $349 i nån gammal artikel. Kan du snälla länka, plx. Om de ligger runt 3000 så kommer det bli svårt för AMD. 2000 spänn är det helt klart värt. Då får man 1080-prestanda med 2 kort för 66% av priset i väldigt runda slängar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Är det verkligen det? Är det inte så att 90% av alla som köper kort lägger under 3k?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ja det som är poängen. Det finns inget mellansteg mellan Polaris 10 och Vega som skulle kunna komma i Juni. Ryktena om ett 490X i Juni gäller exakt samma krets som ryktena som kallat den 480X. Båda har gällt Polaris 10 som enligt ryktena nu läckts i prestandatest.

Alltså. Är det Polaris 10 vi ser i prestandatestet och att den släpps i detta utförandet som 480X så finns det inte någon snabbare krets innan Vega. Då kommer Vega som 490X i Oktober eller senare.

Är det en omöjlighet att de släpper alla fyra baserade på Polaris då? Alltså att det vi ser i artikeln är två nedskalade Polaris? Troligen har du rätt dock.

@ramlösa

På vilket sätt lämnar AMD 3-4k segmentet till Nvidia? 1080 snackas det ju om ska kosta runt 6000 kr, har svårt att tro att 1070 skulle ligga under 4000 kr. Eller menar du att AMD troligen släpper 480/X istället för 490/X pågrund av detta? Jag hoppas på att de släpper båda baserade på Polaris och det vi ser i artikeln är nedskalade versioner av denna. För att i höst gå upp mot Nvidia 1080 i form av Vega.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JimmieSan:

Stämmer rätt bra det han sa. Finns en anledning Nvidia säljer mer, marknadsföring. Något AMD är värdelösa på.

Det stämmer tyvärr alltför väl. Ett exempel på det är när jag senast frågade en kompis vad han hade för grafikkort och fick svaret "Eh … GTX". Han hade ett 7950.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

skulle inte polaris 10 prestera likt 980ti för ~3000kr? om det stämmer så är den ju inte ens nära

Nu förstår jag prissättningen från Amd.

Första ryktet var att största Polaris 10 skulle presterara som ett 980Ti och heta 490X = 3000 kr.

Tyckte detta lät för bra för att vara sant och skrev det i förra tråden.

Sanningen är att det kommer heta 480X och prestera lite bättre en GTX980 = 3000 Kr.

Känns som att Nvidia GTX 1070 kommer vinna på detta i slutändan.

Många som kommer tycka att det är för liten uppgradering men dom som kommer från 960 kort eller liknande kanske köper Amd Polaris kortet istället.

Vega som enbart är intressant för min egen del när man ser dessa prestanda siffror Polaris är inget för mig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Ni får ju tänka på att detta kort lär dra drygt hälften av 390x.
Det ställer inte direkt höga krav på kylningen/vrm så amd kommer garanterat släppa ett "495x" för att kunna matcha 1080 iallafall fram till vega..
Från 18-25k vid sli känns lite off, Amd skalar betydligt bättre än så i multigpu.

Köper hellre två sånan här för samam slant som ett 1080, och ett 4e/4e om behover kommer.
1080 känns ju lite overkill i dagsläget ändå om man inte ska driva 4k eller 1440p/144.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är det verkligen det? Är det inte så att 90% av alla som köper kort lägger under 3k?

Kanske, men jag vill minnas att GTX 970 är det populäraste grafikkortet på Steam.

Edit: http://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Och de som sitter med svagare kort har ett gott incitament att byta kort om dessa siffror stämmer.

Eftersom de tydligen tänker använda HBM2 minnen till sina prestandakort, anser de nog att det är bättre att släppa dessa när tillgången på HBM2 är god, riskabelt eller inte det blir det också enklare att ta andelar i ett område där konkurensen är svag.

Angående en del kommentarer i denna tråd.
Vi bör tänka på att dessa "läckta" siffror är ganska osäkra och att resultat från 3DMark ofta inte speglar riktiga spel.
Vi vet inte heller vad korten kommer att kosta.

Läckta siffror är alltid osäkra, men om det faktisk blir en lansering den första juni så är de kretsar som cirkulera i praktiken identiska med de slutgiltiga.

Nu är Polaris helt nytt och de ska finnas en rad förbättringar. Historisk har ändå 3DMark överskattat prestanda för GCN jämfört med hur det ser ut i spel. Gillar själv att använda Excel för att skönja eventuella trender, tittar man på recensionen för GTX 1080 och jämför prestandaindex med 3DMark resultatet med 390X som referensvärde får ser man att 970/980 presterar ca 7 % bättre i spel jämfört med 3DMark medan Fury/Fury X ca 10 % sämre i spel. På det stora hela spelar det ingen roll, om det faktiskt är genuina siffror från 480/480X har man nu en väldigt bra idé om var de hamnar relativt tidigare kort.

Tvivlar faktiskt att 490/490X kommer få HBM2, det är för dyrt och effekten på prestanda jämfört med G5X ser ju väldigt tvivelaktig ut med tanke på att 1080 inte alls ser bandbreddsbegränsad ut. Då G5X är lägre klockad än G5 blir även vinsten i strömförbrukning en svagare fördel. Efterföljaren till Fury/Fury X lär dock komma med HBM2.

Frågan är hur intresserade de som sitter med svagare kort är att överhuvudtaget uppgradera. Trenden för försäljning är ju fallande här, de som spelar tekniskt riktigt enkla spel klarar sig faktiskt med vilken iGPU som helst numera och det är alltid billigare att inte köpa något alls än att köpa något med bra prestanda/pris
Men visst, 750Ti har ju hittat in i rätt många system och jämfört med det kortet lär denna generation vara en lyft. Fast då kanske det främst handlar om Polaris 11.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Problemet här är att ryktena inte gäller 490 och 490X. Så hela tråden är full av meningslösa/förvirrande kommentarer där det roligaste är debatten om storleken på gpu:n (vilket blir ännu mer roligt om man gör om mm till cm och inser att de är ~30cm långa).

Jag avvaktar men det är nog inte dessa som skulle ge 980 TI-prestanda för $300 (ca 3000kr) så då borde dessa vara billigare.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

Tvärtom! Jag tycker att om de skulle nå upp till 390x/fury-prestanda (980ti i vissa DX12-titlar?) med ett kort mainstreankort så ser det väldigt intressant ut för Vega!
Du har rätt, prisnivån på dessa kort kommer att avgöra om de är prisvärda i CF i förhållande till 1080, eller inte. Blir priset 3000 har jag svårt att se att de kommer sälja särskilt många, men blir det 2000 är det en helt annan marknad.

Men i övrigt måste jag få säga att givet drivrutinsutveckling över tid och möjlighet till att mina olika cybercoins, så går det verkligen att ifrågasätta om man verkligen får ut så mycket mer av ett nvidiakort...

En bra poäng, skulle jag mina coins hade jag köpt ett Amd kort absolut.
Men i spel slår Nvidia hårt med flertal funktioner som inte Amd har, och man får inte glömma den utvecklingen Nvidia lägger på just nya tekniker inom spel världen och inte bara försöker punga ut max fps/kr för mig gör det Nvidia till en stark vinnare.

Jag använder mitt grafikkort för att spela och köper bästa möjliga grafikkort utefter det.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Problemet här är att ryktena inte gäller 490 och 490X. Så hela tråden är full av meningslösa/förvirrande kommentarer där det roligaste är debatten om storleken på gpu:n (vilket blir ännu mer roligt om man gör om mm till cm och inser att de är ~30cm långa).

Jag avvaktar men det är nog inte dessa som skulle ge 980 TI-prestanda för $300 (ca 3000kr) så då borde dessa vara billigare.

Håller till viss del med om kretsytan, men om Polaris presterar bättre sett till yta och kommande kretsar förväntas vara större kanske detta är intressant? Inte för att Vega måste prestera lika bra sett till yta...

490/X har väl ryktats om att släppas nu i Juni? Amd kanske däremot har valt att kalla det som var tänkt som 490/X för 480/X för att kunna möta sig med Nvidia i höst...

Permalänk
Medlem

Som många redan skriver så handlar det hela om pris/prestanda och hur stor den egna plånboken/kreditkortet är...
Att lägga på minnet är dock att AMD verkar starka på DX12 så de kan kanske ge 1070 en match fast dessa skulle vara i "mellansegmentet"...
Nåja fler tester och prissättning lär komma snart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Inte numera, åtminstone inte i så stor utsträckning som förr.
Dom som förr köpte kort för under 3k klarar sig i dag i större utsträckning med den inbyggda grafiken, dom som har högre krav än som så kikar på över mellankort/lägre "high end", mao, runt 4k och uppåt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Inte numera, åtminstone inte i så stor utsträckning som förr.
Dom som förr köpte kort för under 3k klarar sig i dag i större utsträckning med den inbyggda grafiken, dom som har högre krav än som så kikar på över mellankort/lägre "high end", mao, runt 4k och uppåt.

Källa på detta? Har svårt att tro att mer än 10% lägger mer än 3000 kr på grafikkort.

@Gruarn

Nu blir jag nyfiken, vilket "cybercoin" skulle vara av intresse att mina idag? Eller hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrakowski:

Är det en omöjlighet att de släpper alla fyra baserade på Polaris då? Alltså att det vi ser i artikeln är två nedskalade Polaris? Troligen har du rätt dock.

@ramlösa

På vilket sätt lämnar AMD 3-4k segmentet till Nvidia? 1080 snackas det ju om ska kosta runt 6000 kr, har svårt att tro att 1070 skulle ligga under 4000 kr. Eller menar du att AMD troligen släpper 480/X istället för 490/X pågrund av detta? Jag hoppas på att de släpper båda baserade på Polaris och det vi ser i artikeln är nedskalade versioner av denna. För att i höst gå upp mot Nvidia 1080 i form av Vega.

De skulle ligga alldeles för tätt inpå varandra. Så nä, inte två serier på samma krets. Polaris 10 blir högst sannolikt 480X och Polaris 11 blir 470X. Se hur stora gap det varit mellan tidigare segment i prestanda, antalet shaders i segmenten har varit 4096, 2816, 2048 och 1280. Finns inget utrymme för ett helt segment mellan 2306 och 2560 shaders. De har aldrig låtit en krets utgöra 2 segment på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrakowski:

Håller till viss del med om kretsytan, men om Polaris presterar bättre sett till yta och kommande kretsar förväntas vara större kanske detta är intressant? Inte för att Vega måste prestera lika bra sett till yta...

490/X har väl ryktats om att släppas nu i Juni? Amd kanske däremot har valt att kalla det som var tänkt som 490/X för 480/X för att kunna möta sig med Nvidia i höst...

Varit tänkt som 490X? De har varit tydliga länge med att Polaris 10 är mellansegment. Tror inte de tänkt att den ska vara någon 490X alls. Folk har kallat Polaris 10 för 490X. Så därför har vi hört rykten om både 490X och 480X när alla rykten menat Polaris 10. Vi har bara kunnat gissa namnen, ingen har vetat något om någon 490X eller 480X alls.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

De skulle ligga alldeles för tätt inpå varandra. Så nä, inte två serier på samma krets. Polaris 10 blir högst sannolikt 480X och Polaris 11 blir 470X. Se hur stora gap det varit mellan tidigare segment i prestanda, antalet shaders i segmenten har varit 4096, 2816, 2048 och 1280. Finns inget utrymme för ett helt segment mellan 2306 och 2560 shaders. De har aldrig låtit en krets utgöra 2 segment på det viset.

Du har troligtvis rätt min vän.

Det jag menar med att 490/X kan ha tänkats blivit 480/X är ett simpelt namnbyte. Jag misstänker att tidigare rykten om lansering av 490/X i Juni har stämmt men att AMD sedan har gett denna lansering namnet 480/X istället. Baserar detta på att lanseringen av Vega flyttast fram.
Mycket riktigt som du säger finns det inget mellan Polaris och Vega och det är osannolikt att de skulle lägga båda på samma krets.
Utan Vega framflyttat skulle det helt enkelt inte blivit något 490/X om du inte det i artikeln var tänkt som 490/X tidigare.

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på prestandan. Polaris 10 är ungefär stort som 7870/270X/370X, medan 1080X är en bra bit större än GTX 680/770 var. Ser ni skillnaden i segmenten? Skulle någon vara besviken över att 7870 inte skulle slå något markant större än GTX 680 när det begav sig?