AMD Radeon "Polaris" R9 480X och R9 480 i prestandatest

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa ett grafikkort för över 3000kr, så 1070/1080 är alldeles för dyra. De här är helt klart mer intressant för den stora massan gamers som köper mellanklasskort.

Ryktena sa väl att även 490x skulle ligga runt 3000kr och ligga runt 980ti i prestanda, så vi får se i höst hur det blir om det ändrats så att det gäller 480x eller om den prisnivån är kvar för 490x också.

Än så länge hänger mitt 7870XT med utan problem, det är mest gäst-PCn som behöver uppdatera sitt HD4870 ett snäpp, så om jag skaffar nytt hamnar 7870XT't där istället

Skrivet av xcluzive:

Nope. Jag köper det kort som fyller mina behov! Sen prestanda/krona skiter jag i! Ett 1080 fyller mina behov perfekt, 1080p 100-144fps i allt på Max alternativt 1440p med en hyfsad fps. 2160p får vänta tills ett kort klarar 100+fps.

OnT: riktigt pinsam lansering av AMD. Inte ens deras nyaste bästa kort i CF kommer upp i nivå med 1080. Visst, det kan vara drivisar som spökar, men även 1080 hade tidiga drivisar..

Skickades från m.sweclockers.com

Deras nyaste bästa MELLANKLASS-kort ja. Jämfört med NVidia som inte släppt något nytt i den klassen än, så vi har inget att jämföra med i samma prisnivå. Hur många köper grafikkort för över 4000kr liksom, det lär vara få entusiaster jämfört med den "stora massan" gamers, dit jag räknar mig själv.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

OnT: riktigt pinsam lansering av AMD. Inte ens deras nyaste bästa kort i CF kommer upp i nivå med 1080. Visst, det kan vara drivisar som spökar, men även 1080 hade tidiga drivisar..

Vart läser du att det skulle vara det bästa kortet dom har att erbjuda?

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

Tror du har missförstått produktsegmenten lite. AMD släpper ett lägre segment av sina kort först och nvidia startar med högre segment av kort först ;).

Det kanske inte passar det du är ute efter om du vill ha topppestanda och köpa ett kort i sommar, men det kan vara bra för försäljningen eftersom de lite billigare korten säljs i mycket större omfattning än toppkorten.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Varför skulle jag vilja ha något som är sämre på flera fronter?
Om jag köper något nytt köper jag ju inte något som är sämre än ett kort som är 2 år gammalt.

För att det kostar hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Nope. Jag köper det kort som fyller mina behov! Sen prestanda/krona skiter jag i! Ett 1080 fyller mina behov perfekt, 1080p 100-144fps i allt på Max alternativt 1440p med en hyfsad fps. 2160p får vänta tills ett kort klarar 100+fps.

***bort/mod*** 480-490 mid end alltså konkurrent med 1060-1070.
***bort/mod***

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Ja alltså...presterar det som ett Fury X för 2-3000 kr vetifan om jag kan hålla i pengarna alltså :-/.

Köpa ett tillfälligt tills alla prestandamonster finns släppta och då gör jag det riktiga valet då jag egentligen är ute efter något på den nivån. Köper inget svindyrt när bara en av aktörerna släppt sina kort, bara korkat då det betyder överpriser.

Syrran har ju dessutom sagt att hon mer än gärna byter ut sitt 670 snart och då vore ju mitt 290X för en billig summa en fin skjuts i prestanda för henne, sen när jag vill byta ut 480X kanske brorsan är intresserad av en uppgradering från mitt gamla 7970 han använder xD...får se hur det blir!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Visst blir det varma, men att säga att de inte funkar till spel är bara dumt och tyder på okunskap och ignorans. Sen så är vissa villiga att spendera mer pengar för att få ett kort som presterar likadant fast konsumerar mindre ström, men alla har inte hur mycket pengar som helst att spendera. DEt är många som har en budget och då brukar amd ge mer prestanda per krona än Nvidia, iallafall nu.

Jo sant att det är okunniga och sånt, men det är bara en observation av vad nvidia har åstadkommit, att folk defualtar på att nvidia är bäst och AMD knappt finns.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Så länge de har en konkurrenskraftig prislapp är det intressant. Annars... not so much.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Det var ju tyvärr lite för långt efter. Jag vill inte heller ha 2-3 grafikkort i datorn även om de skulle ha lågt pris.
Får se vad amd och nivdia levererar till hösten / vintern... men funderar starkt på ett gtx 1080 nu.
Blir intressant att se när det kommer 2a parts tillverkare med ev. fabriksöverklockning och alternativ kylning.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Jag tittar mycket på strömförbrukningen och om AMDs baby-Polaris inte är svindyr så kommer det bli en sådan för mig så länge den drar lite ström.

Det är ju väldigt bra att någon kanske kommer köpa det, men den stora massan skiter i strömförbrukningen och vidare, de tänker mest "hur många fps får jag i CS:GO", vilket är väldigt trångsynt tycker jag.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Söderbäck:

Tror du har missförstått produktsegmenten lite. AMD släpper ett lägre segment av sina kort först och nvidia startar med högre segment av kort först ;).

Det kanske inte passar det du är ute efter om du vill ha topppestanda och köpa ett kort i sommar, men det kan vara bra för försäljningen eftersom de lite billigare korten säljs i mycket större omfattning än toppkorten.

AMDs strategi att, i alla fall för tillfället, ignorera toppskiktet har risker.

"The company's Polaris graphics cards won't be focused on the fast-growing high end of the market."

I antal sålda kretsar har grafikkortsmarknaden haft en fallande trend under en längre tid, undantaget är just toppskiktet (390/970 och uppåt förra generationen) som ökar. Denna grupp som väljer dessa kort är relativt teknikintresserad och köpstark, risken är rätt överhängande att många väjer 1070/1080 då det är enda alternativet och 490/490X då hamnar i ett rätt stort marknadsmässigt vakuum.

Personligen verkar ändå 480X vara perfekt, men tillhör de (på SweC relativt få) som värderar hög perf/W och relativt låg total effekt högt då jag vill ha tysta system. Om jag var ute efter ett kort i sommar så ser 480X ut att kunna ge riktig fin prestanda/W och prestanda/kr. Problemet, utöver det som avhandlas i länken ovan, är att de som sitter på 970, 980, 290, 290X, 390 och 390X i princip har väldigt litet incitament att byta till 480/480X. Det är ändå en hyfsat stor grupp.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (§1/§9)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Det är ju inte ens menat att konkurrera med toppkorten, det är ett mellanklasskort för en tredje del av priset som gtx 1080.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Varför skulle jag vilja ha något som är sämre på flera fronter?
Om jag köper något nytt köper jag ju inte något som är sämre än ett kort som är 2 år gammalt.

Då kanske kortet inte är riktat mot dig. Det är riktat till de som kan lägga 2-3 k på ett grafikkort som vill ha många fps/kr. Då blir detta nog riktigt bra.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

är det inte vega som är i höst med top end? sen kommer mini atx korten 2017? rätta mig om jag har fel

tror du menar de korta 17 cm korten som är anpassade för mini itx moderkort i små chassin.
Finns ingen riktig formfaktor på grafikkort dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Så med andra ord gör 390/390X/Fury ägare bäst i att byta till Nvidia om man vill ha mer kraft. Återigen ser ryktena ut att ligga väldigt nära verkligheten.

Jag är inte med på vad du menar. Ersättarna till 390/390X kommer senare, det är ersättarna till 380/380X den här artikeln handlar om. Av vilken anledning skulle 390/390X/Fury-ägare byta till Nvidia pga detta?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd

The Best of PC Gaming in a Single Chip
Polaris is a new graphics architecture incorporating exciting features and improvements for virtually every area of a graphics chip. Look for: increased levels of performance, smooth VR, seamless support for next-gen gaming monitors and CPU-free game streaming or recording.
http://www.amd.com/en-gb/innovations/software-technologies/ra...

Nu får de sätta överraskande bra priser också, så många kan byta bort sina äldre kort som t.ex entusiast kortet GTX 480 (2010).

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Vart läser du att det skulle vara det bästa kortet dom har att erbjuda?

Av de korten de har i detta benchmark.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Detta är ju otroligt bra om det stämmer! Lite optimeringar av drivrutiner och dessa kort kommer vara extremt intressanta. Frågan är vad Nvidia möter upp med. Är 490 och 490X bekräftat och kommer de baseras på Polaris eller på Vega?

Får AMD ut dessa kort i handeln till rätt pris innan Nvidia kommer med sina lär dessa sälja riktigt bra.

Permalänk
Medlem

jag behöver inte så mycket prestanda för WoW och Overwatch, blir det bra prestanda per krona för 480x kommer det få ersätta mitt gtx 670, annars blir det ett 1070

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast dom har vart väldigt öppna med att detta va vad som skulle komma. Att dom kör på mellansegmentet nu medans topp korten kommer med vega.

Och är bara att kolla vad priserna på 280x/380x låg på vid lansering så kommer vi få en uppfattning om vart dom kommer ligga i pris, dvs 2000-2500kr så länge inte amd drar ner på marginalen för att ta marknadsdelar.

Exakt, detta är ju inte tänkt att gå upp mot 1070 och 1080. Utan snarare en ersättare till 280, 280x. Nvidia har ju inte kommit med någon ersättare till 950ti och 960 än.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Prata om att ge bort större delen av marknaden till Nvidia och AMDs budgetstämpel fortsätter .
Tråkigt, AMD kommer att fortsätta förlora marknadsandelar, ser mörkt ut för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Prata om att ge bort större delen av marknaden till Nvidia och AMDs budgetstämpel fortsätter .
Tråkigt, AMD kommer att fortsätta förlora marknadsandelar, ser mörkt ut för AMD.

Mellansegmentet är en mycket större marknad än det segment 1080 ligger i....

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Jasså varför då? Om detta är 480 och 480X är ju detta extremt bra? Ryktena säger väl även att 490 och 490X kommer baseras även dessa på Polaris och lanseras nu i Juni? Om AMD även släpper Vega i höst kan de säkert mäta sig med Gtx 1080.

Personligen tror jag inte AMD är intresserade av att vinna över Nvidia i prestandasegmentet, pengarna ligger i mellanklassen. Kan AMD konkurrera där ser jag inte varför det skulle se mörkt ut?

Permalänk
Skrivet av Buulaa:

jag hoppas du trollar?
sen när är 280 380 superkort? det motsvarar 1070 som bäst...
att 2 st presterar nära ett 1080 och kommer vara i 2000-2500kr klassen är fan prisvärt som tusan.
Är ivrig om att få se 490/x, lär ju konkurrera 1070 ganska hårt. sen har vi top end lanseringen som kommer zenare.

Hur är det prisvärt att köpa 2 kort för 3000kr st så 6000kr som presterar sämre än ett 1080.
Då är det ju bättre att lägga dom 6000kr på ett 1080 som presterar bättre och du slipper köra crossfire. + du får ut mer av ditt nvidia kort än du skulle av ett amd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Testen handlar om 480(x) Så jag vet inte om man kan göra några antaganden alls om 490(x) just nu.

det förändrar allt! editade min gamla post.. isåfall är dessa kort otroligt kompetenta som ligger på nästan R9 Fury nivå

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Hur är det prisvärt att köpa 2 kort för 3000kr st så 6000kr som presterar sämre än ett 1080.
Då är det ju bättre att lägga dom 6000kr på ett 1080 som presterar bättre och du slipper köra crossfire. + du får ut mer av ditt nvidia kort än du skulle av ett amd.

Nu skrev han ju 2000-2500, hur får du detta till 6000 kr? Nu är pris bara något vi kan spekulera i dock. Finns flera fördelar med två kort också, men visst, crossfire har presterat lite sådär tidigare. Med DirectX 12 talas det väl även om adderat videominne, detta om något skulle gör två kort otroligt intressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kunzite:

Så med andra ord gör 390/390X/Fury ägare bäst i att byta till Nvidia om man vill ha mer kraft. Återigen ser ryktena ut att ligga väldigt nära verkligheten.

Nja, du vet ju inte hur 490/490X kommer prestera. Detta är väl snarare midrange-segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrakowski:

Jasså varför då? Om detta är 480 och 480X är ju detta extremt bra? Ryktena säger väl även att 490 och 490X kommer baseras även dessa på Polaris och lanseras nu i Juni? Om AMD även släpper Vega i höst kan de säkert mäta sig med Gtx 1080.

Personligen tror jag inte AMD är intresserade av att vinna över Nvidia i prestandasegmentet, pengarna ligger i mellanklassen. Kan AMD konkurrera där ser jag inte varför det skulle se mörkt ut?

Prata inte produktnamn, du rör bara ihop det. När folk har pratat om 490X som Polaris så har de menat exakt samma sak som när de sagt 490X. Folk har bara inte vetat vad de ska kalla det. Polaris 10 kommer antagligen som 480X. Och då är det Vega som kommer som 490X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Mellansegmentet är en mycket större marknad än det segment 1080 ligger i....

I och för sig sant, men i och med att nvidia ligger i topp i alla tester så blir namnet mycket stärkt, det smittar av sig i mellansegmentet också, det går att sälja sämre/dyrare kort till folk med sämre koll enbart på namnet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds