Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Avkalka espressomaskinen, hur ofta?

Permalänk
Medlem

Avkalka espressomaskinen, hur ofta?

Hej, jag har en espressomaskin jag nyss köpt, som jag tänkte använda mest på helgerna
till att brygga kanske 1-2 koppar espresso eller cappuccino.
Jag undrar hur ofta man borde avkalka den, eftersom jag inte använder den så ofta
så tänkte jag att man kanske inte behöver avkalka den så ofta?

Tack för svar!

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Det är väldigt beroende på hårdheten på vattnet.

Permalänk
Medlem

Min säger till när jag ska avkalka. Har du en dyrare modell bör din också göra det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lemon3:

Hej, jag har en espressomaskin jag nyss köpt, som jag tänkte använda mest på helgerna
till att brygga kanske 1-2 koppar espresso eller cappuccino.
Jag undrar hur ofta man borde avkalka den, eftersom jag inte använder den så ofta
så tänkte jag att man kanske inte behöver avkalka den så ofta?

Tack för svar!

Är maskinen manuell eller helautomatisk? Kapselmaskin? Helautomater brukar säga till men för att det ska funka bör man ställa in vattnets hårdhetsgrad (förutsatt att maskinen har den möjligheten). Kolla hårdhetsgraden på din kommuns webbplats, förutsatt att du inte har kommunalt vatten.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Är maskinen manuell eller helautomatisk? Kapselmaskin? Helautomater brukar säga till men för att det ska funka bör man ställa in vattnets hårdhetsgrad (förutsatt att maskinen har den möjligheten). Kolla hårdhetsgraden på din kommuns webbplats, förutsatt att du inte har kommunalt vatten.

Den är manuell med en sånt här filter som man fyller med kaffe och sätter fast. Jag kollade upp hårdheten och vi har tydligen mjukt vatten. Hårdhet °dH 1.5.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Avstängd

Första frågan är:

Behöver du avkalka den?

Kör den tills den kraschar och köp en ny. Gratulera dig själv med en klapp på axeln för att du hållit produktionshjulen och tillväxten igång. Sök på allvar medel från Tillväxtverket för väl förrättat värv. Förklara seriöst för säljaren att du håller honom under armarna genom dessa inköp. Att du är en sann vardagshjälte.
Renhållningsarbetarna jublar och firar med tårta när efterfrågan på deras tjänster ökar. Renhållnings-VD firar med en ny firmabil och en resa med pojkvännen.

Var inte konventionell, var speciell.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

@lemon3: Du lär klara dig med en avkalkning om året. Rekommenderar detta medel. Om din maskin har ett (eller det finns att skaffa ett) blindfilter bör du även skaffa ett bryggrupprengöringsmedel.

Lycka till med espressobryggandet!

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

@lemon3: Du lär klara dig med en avkalkning om året. Rekommenderar detta medel. Om din maskin har ett (eller det finns att skaffa ett) blindfilter bör du även skaffa ett bryggrupprengöringsmedel.

Lycka till med espressobryggandet!

Tack för svar!

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|