Behövs alla sladdarna i nätverkskabeln? (Köra två nätverk i kabeln)

Permalänk
Medlem

Behövs alla sladdarna i nätverkskabeln? (Köra två nätverk i kabeln)

Jag har nyligen skaffat förstärkare som har internetingång men routern sitter på andra sidan lägenheten.
Routern delar däremot upp signalen till TV och det går en kabel in i ett vägguttag sedan en kabeldragning bort till TVn och ett nytt uttag.
Jag tänkte då kan jag inte dela nätverkskabeln så jag bara använder hälften av kablarna till TV resp. förstärkare.

Fungerar det alltid eller finns det en risk att hyresvärden har dragit en kabel i väggen som det inte går med?
Räcker hastigheten till TVn med hälften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Jag har nyligen skaffat förstärkare som har internetingång men routern sitter på andra sidan lägenheten.
Routern delar däremot upp signalen till TV och det går en kabel in i ett vägguttag sedan en kabeldragning bort till TVn och ett nytt uttag.
Jag tänkte då kan jag inte dela nätverkskabeln så jag bara använder hälften av kablarna till TV resp. förstärkare.

Fungerar det alltid eller finns det en risk att hyresvärden har dragit en kabel i väggen som det inte går med?
Räcker hastigheten till TVn med hälften?

Fungerar det inte att sätta en swith.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Jag har nyligen skaffat förstärkare som har internetingång men routern sitter på andra sidan lägenheten.
Routern delar däremot upp signalen till TV och det går en kabel in i ett vägguttag sedan en kabeldragning bort till TVn och ett nytt uttag.
Jag tänkte då kan jag inte dela nätverkskabeln så jag bara använder hälften av kablarna till TV resp. förstärkare.

Fungerar det alltid eller finns det en risk att hyresvärden har dragit en kabel i väggen som det inte går med?
Räcker hastigheten till TVn med hälften?

Det går, men det blir 2x100 Mbit av en vanlig TP kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Jag tänkte då kan jag inte dela nätverkskabeln så jag bara använder hälften av kablarna till TV resp. förstärkare.

Två sådana här.

Det kommer begränsa dig till 100 mbit, (per "kabel") men det är betydligt mer än du rimligtvis behöver för TV'n.

Skrivet av taggis58:

Fungerar det inte att sätta en swith.

Visst hade det fungerat. Och med billigaste gigabit switcharnas pris på 250-350:- så är det frågan om en "splitter" i varje ända är värt det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Två sådana här.

Det kommer begränsa dig till 100 mbit, (per "kabel") men det är betydligt mer än du rimligtvis behöver för TV'n.

Visst hade det fungerat. Och med billigaste gigabit switcharnas pris på 250-350:- så är det frågan om en "splitter" i varje ända är värt det.
B!

precis onödigt krångel.

en switch i tvbänken så har du uttag för framtiden över desutom.

denna skulle troligen göra jobbet utmärkt för ~100:- om 100Mbit till varje enhet räcker för dig.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=66741

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Två sådana här.

Det kommer begränsa dig till 100 mbit, (per "kabel") men det är betydligt mer än du rimligtvis behöver för TV'n.

Visst hade det fungerat. Och med billigaste gigabit switcharnas pris på 250-350:- så är det frågan om en "splitter" i varje ända är värt det.
B!

Behövs ju även 2 st skarvdon.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Behövs ju även 2 st skarvdon.

Det borde det inte göra. Det sitter som jag förstod det uttag i väggarna, vilket är en bättre lösning än att det hänger ut en kontrakterad kabel i båda ändarna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det borde det inte göra. Det sitter som jag förstod det uttag i väggarna, vilket är en bättre lösning än att det hänger ut en kontrakterad kabel i båda ändarna.
B!

Det borde krävas omvandlare i båda ändar eftersom man annars kopplar in kabeln på fel sätt för det som ansluter till det fysiska par som ligger längst ut i kabeln, jag har ännu inte sett ett nätverkskort som gillar en "felkopplad 100Mbit kabel" men det kanske finns.
Hursomhelst så tycker jag man är dumsnål om man inte väljer en switch i stället, eftersom man ändå är nere på 100Mbit o härjar så är det troligen billigare med switch än 2 kabeladaptrar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oj det hände mycket här under natten.

En switch kommer väl inte fungera? Det jag har i den befintliga kabeln är enbart TV om jag förstår routern rätt.
Kopplar jag då switch till den och sedan till andra apparater så kommer det inte gemig internet väl?
Jag har visserligen inte kollat kabeln om det finns "internet" i den.

Ja det var väl typ sån splitter jag tänkte, men att bygga det själv
Men vad menar mrqaffe med att det blir felkopplat?
Jag hänger inte med. Kan någon förklara?

Självklart hade det varit smidigt med en switch men jag tvivlar på att det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser nu att jag kanske varit otydlig.
Med TV menar jag att det går till Telias digitalTV box. Inte en smartTV alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Telia kör TV och Internet på olika VLAN, så din router delar upp signalen till två olika portar.
Så den porten som är TV på din Telia router har endast TV och inget internet.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Telia kör TV och Internet på olika VLAN, så din router delar upp signalen till två olika portar.
Så den porten som är TV på din Telia router har endast TV och inget internet.

Tack för att du bekräftade det.

Då är bara frågan om hälften räcker.
Om det är 100 mbit så ska det inte vara något problem. Men om det är en äldre kabel? Vad kan det vara för hastihet i den då?
Eller är 100 mbit det äldsta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du har en gateway/router ex. Technicolor 799vac från Telia kommer det att fungera utmärkt med en vanlig switch. Telia kör inte separata VLAN lokalt vid denna lösning utan det är ett och samma lokala nätverk.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det borde krävas omvandlare i båda ändar eftersom man annars kopplar in kabeln på fel sätt för det som ansluter till det fysiska par som ligger längst ut i kabeln, jag har ännu inte sett ett nätverkskort som gillar en "felkopplad 100Mbit kabel" men det kanske finns.

Självklart behöver man omvandlare i varje ända, därav antalet 2 i mitt inlägg:

Skrivet av -=Mr_B=-:

Två sådana här.

Men eftersom det sitter paneler med uttag i väggen, åtminstone om jag förstod TS rätt, så borde man inte behöva några skarvdon:

Skrivet av Jfqvist:
Skrivet av Agonotheta:

En switch kommer väl inte fungera? Det jag har i den befintliga kabeln är enbart TV om jag förstår routern rätt.
Kopplar jag då switch till den och sedan till andra apparater så kommer det inte gemig internet väl?
Jag har visserligen inte kollat kabeln om det finns "internet" i den.

Testa "kabeln" först och främst. Är där "Internet" är det ju inte ett problem. Annars behöver du som någon är inne på , en switch med VLAN kapacitet. Det gör det lite dyrare när man ska handla switch, men är fortfarande en bättre lösning, tekniskt, än kabelsplitters.

Skrivet av Agonotheta:

Ja det var väl typ sån splitter jag tänkte, men att bygga det själv
Men vad menar mrqaffe med att det blir felkopplat?
Jag hänger inte med. Kan någon förklara?

Jag vet inte riktigt. Jag TROR att det han säger är att man behöver en splitter i varje ända. Och det stämmer. Varje kabel som ska bli "två" måste ha en i båda ändarna för att man ska ha två ingångar, på var sida, så så långt har han helt rätt.

Det går för övrigt att göra en sådan här själv, visst. Men JAG föredrar att göra det i själva uttaget, och inte i en sladdstump, om det ska göras. Så då får man köpa två nya paneler som passar hålen i väggen, vilket kostar ungefär lika mycket, lite beroende på vilken sorts panel man har i dag. (infälld vs utanpåliggande, osv.)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ja körde switch i ena änden som gick till förstärkare/telias digitalbox och en htpc utan problem, Så de borde bara va o göra samma sak .. antar att du har TG799V2 / VAC?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Vi behöver mer info om ditt system. Det är vad jag kan konstatera så här långt.
T.ex Namn på Routern, TV boxen. Hur får du internet nu? Annan kabel på Routern eller annat sätt. T.ex 4G.
Det går att splitt en kabel till två och förlora hastighet och duplex, men det rekommenderar jag inte om inte kåken är k-märkt.

Ge oss mer info.

Edit:
Tänk på att man räknar i par så två par 4 trådar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_over_twisted_pair
"Shared cable
Main article: Category 5 cable § Shared cable

10BASE-T and 100BASE-TX only require two pairs (pins 1–2, 3–6) to operate. Since Category 5 cable has four pairs, it is possible, but not necessarily standards compliant, to use the spare pairs (pins 4–5, 7–8) in 10- and 100-Mbit/s configurations. The spare pairs may be used for Power over Ethernet (PoE); or two phone lines; or a second 10BASE-T or 100BASE-TX connection. In practice, great care must be taken to separate these pairs as most 10/100-Mbit/s hubs, switches, and PCs electrically terminate the unused pins.[citation needed] Moreover, 1000BASE-T requires all four pairs to operate."

OBS Kan inte rekommendera att dela kabeln.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Jag har nyligen skaffat förstärkare som har internetingång men routern sitter på andra sidan lägenheten.
Routern delar däremot upp signalen till TV och det går en kabel in i ett vägguttag sedan en kabeldragning bort till TVn och ett nytt uttag.
Jag tänkte då kan jag inte dela nätverkskabeln så jag bara använder hälften av kablarna till TV resp. förstärkare.

Fungerar det alltid eller finns det en risk att hyresvärden har dragit en kabel i väggen som det inte går med?
Räcker hastigheten till TVn med hälften?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Två sådana här.

Det kommer begränsa dig till 100 mbit, (per "kabel") men det är betydligt mer än du rimligtvis behöver för TV'n.

Visst hade det fungerat. Och med billigaste gigabit switcharnas pris på 250-350:- så är det frågan om en "splitter" i varje ända är värt det.
B!

99kr för en switch LÄNK

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Har du telias standardrouter och kopplar tv-boxen på den behöver du bara en switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Telia kör TV och Internet på olika VLAN, så din router delar upp signalen till två olika portar.
Så den porten som är TV på din Telia router har endast TV och inget internet.

tvivlar starkt på att detta fortfarande är fallet, de nya routrarna har inte denna begränsning utan upptäcker VLAN automatiskt oberoende av port, telia började fasa ut dessa gamla routrar när jag jobbade där runt -10 så tror inte det finns så många kvar, vad jag vet ska de nya routrarna upptäck tv boxen automatiskt och sätta den på rätt VLAN, är inte 1000% säker dock, var ett tag sen som sagt

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

tvivlar starkt på att detta fortfarande är fallet, de nya routrarna har inte denna begränsning utan upptäcker VLAN automatiskt oberoende av port, telia började fasa ut dessa gamla routrar när jag jobbade där runt -10 så tror inte det finns så många kvar, vad jag vet ska de nya routrarna upptäck tv boxen automatiskt och sätta den på rätt VLAN, är inte 1000% säker dock, var ett tag sen som sagt

Ok, har inte haft Telia på ett tag, men det var så förut.
Men det du säger stämmer säkert då du verkar ha mer insikt

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Alltså internet i den här lägenheten är minst sagt en turistattraktion.
I hallen har vi en fast monterad låda med ett nätverksuttag.

Av vad vi förstått så skulle vi sedan koppla nästa router/splitter apparat i den kontakten.
Den har in och sedan ut: ett internet, ett TV och ett telefon. (Kanske finns en till minns inte vad det är).

Från TV ut på den splittern går det till ett monterat nätverksuttag (sånt man brukar ha i kontor), sedan kan man följa kabeln bort till TV hörnan och där sitter det ett till uttag.

Från internet ut på den där splittern har vi kopplat till en wifi router som i sin tur skickar vidare med kabel till ovanvåningen och en kabel till larmet.
Och det är då härifrån den här wifi routern som jag vill dra en kabel till andra sidan lägenheten.

Jag har inte modelnr på något av delarna, det har varit ett hel%$*# att få upp de på väggarna så jag har ingen lust att ta ner de bara för att kolla modelnr.

Men jag provade internet via TVkabeln och det gick inte.
Men jag provade också att koppla kabeln i det andra uttaget på de här fast monterade kontorsuttagen. Och då märkte jag att det går en kabel till.
Så om jag nu uppfattat det rätt så bör det gå att köra internet i samma kontorsuttag fast i uttaget bredvid. Jag trodde verkligen inte att de hade två kablar i de uttagen.
Jag förutsatte att det varen kabel men två uttag för "ni behöver bara en till TVn".
Det skulle vara typiskt vår hyresvärd.

Så summan är att det bör gå utan några ingrepp alls.
Behöver bara "bygga" en ~20 cm kabel att koppla mellan wifi routern till kontorsuttaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den första lådan är troligen en CPE, tjänstefördelare då. Där TV kommer på en port, internet på en och telefoni på en tredje. Anledningen till att man sätter uttag är för att det ska vara en fast installation som håller mycket längre än en patchkabel.

I lägenheter drar man oftast och bara sätter enkla uttag med bara en kabel. Men så som du beskriver det är det dubbeluttag och då är det två kablar. Vilket är ännu bättre. Det är bara att koppla ena på router och andra på TV-uttaget i din CPE

Permalänk
Medlem

Ja det är faktiskt ganska bra med de där uttagen förstår jag nu

Jag hann inte ta mig till Kjell idag så det får bli imorgon.
Men det ser ut att kunna lösa sig på ett bra sätt