Steam Machines-försäljningen går trögt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det var scenariot de paranoida människorna på Valve förutsåg vilket var vad som gjorde att satsningen på SteamOS inleddes.

Windows är en öppen plattform där du som användare eller företag relativt fritt kan göra vad man vill. Du kan starta en konkurrerande Butik/DRM-tjänst och ta betalt utan att behöva ge 30% av inkomster/transaktioner till plattformsägaren, i detta fall Microsoft. Du kan också välja att släppa ditt spel för Windows genom GOG, Origin eller Steam där antingen CDPR, EA eller Valve tar ut en avgift. Microsoft tar inte ut en krona, såvida inte någon av deras tjänster används för distribution. Windows Store exempelvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är ju ett OS, dess enda uppgift är att tillhandahålla ett interface mot hårdvaran och användaren så att program blir lättare att köra!

Windows har du (med några få undantag) dessutom betalat dyra pengar för. Är det då rimligt att Microsoft ska få ytterligare pengar för att du använder din köpta kopia av Windows till precis vad du vill? Är det du eller Microsoft som äger det du har köpt?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Men det är ju ett OS, dess enda uppgift är att tillhandahålla ett interface mot hårdvaran och användaren så att program blir lättare att köra!

Windows har du (med några få undantag) dessutom betalat dyra pengar för. Är det då rimligt att Microsoft ska få ytterligare pengar för att du använder din köpta kopia av Windows till precis vad du vill? Är det du eller Microsoft som äger det du har köpt?

han har köpt en licens som ger rätt att använda den.. mjukvaran tillhör fortfarande MS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Djhg2000:

Men det är ju ett OS, dess enda uppgift är att tillhandahålla ett interface mot hårdvaran och användaren så att program blir lättare att köra!

Windows har du (med några få undantag) dessutom betalat dyra pengar för. Är det då rimligt att Microsoft ska få ytterligare pengar för att du använder din köpta kopia av Windows till precis vad du vill? Är det du eller Microsoft som äger det du har köpt?

Om Microsoft tillhandahåller tjänster så har de uppenbarligen rätt att ta betalt för dessa beroende på hur tjänsten utformats. OS och tjänster är separata.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bergla:

Det är ju alldeles uppenbart att detta är en långtidssatsning. Det skulle kunna bli en riktig gamechanger om de får igång vulkan me bra drivers i linux.

Precis, valve borde ha annonserat en satsning på "steam 2.0" istället för steam machines. Vad gäller drivisar för vulkan så är de löjligt triviala jämfört med motsvarande för OGL. Notera att flera tillverkare hade drivisarna klara när vulkan introducerades i februari.

Det enda som är en smula knepigt är kodgenereringen från SPIR.

De borde även ha satsat på

  • förslag till khronos om uppdatering av OGL från 4.5 till 4.5.1 eller 4.6 med stöd för shaders i SPIR.

  • finansierat bakåtkompatibilitet med ett projekt där OGL implementeras ovanpå vulkan, för de som gillar retrogaming med synkrona gammelAPI:er!

I övrigt skulle steam 2.0 bestå av:

  • linux, såklart

  • wayland

  • vulkan, oxo givet

Permalänk
Medlem
Skrivet av s2weden:

han har köpt en licens som ger rätt att använda den.. mjukvaran tillhör fortfarande MS

Nej, Windows är en produkt som säljs på skiva (och kanske USB-minne numera, har inte köpt Windows sedan lanseringen av 7). Har du köpt en fysisk kopia av Windows så äger du den oavsett vad Microsoft vill få dig att tro.

Skrivet av anon5930:

Om Microsoft tillhandahåller tjänster så har de uppenbarligen rätt att ta betalt för dessa beroende på hur tjänsten utformats. OS och tjänster är separata.

Skickades från m.sweclockers.com

Javisst, men nu är Windows ett OS (en produkt) och inte en tjänst. Jag misstänker att att detta är varför Microsoft vill lansera "OS som en service" då det är olika lagstiftning för produkter och tjänster.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

-Riktigt så enkelt är det inte som du beskriver. När Android kom var både Palm, Blackberry och gamla Windows Mobile större. Att säga att Android var "enda alternativet till Iphone" är en väldig förenkling av situationen. Hur som helst så har Android nu en sådan position att få kommer byta så vidare inte utvecklingen stagnerar och bättre alternativ dyker upp. Men det är osannolikt. Situationen är egentligen väldigt lik den för Windows på PC fast den är ännu värre. Det säljs inga maskiner i butik med andra OS än Windows och OS X, medans bland mobiler finns iaf några fler alternativ. I praktiken går vi mot 2 OS på mobilfronten också.

Jag menar ju att PS4 och Xbox One är låst hårdvara. Varför skulle folk installera SteamOS på en PC när det är byggt för TV? Valve har tagit fram SteamOS och Steam Machines som ett alternativ till konsollerna. Windows 10 är inte gratis. Oavsett om du köper en dator eller bygger en så kostar en Windows 10 licens. Efter sommaren så försvinner dessutom det gratis uppgraderings-erbjudandet. SteamOS är och förblir gratis på riktigt. Men det är en alldeles riktig observation att Xbox One är Microsofts Steam Machines. Egentligen kan man koka ner allt till en fråga -

Kommer Microsoft att lyckas locka över Steam-användare till Windows Store/Xbox One, eller kommer Valve lyckas locka Steam-användare till Steam Machine/SteamOS? Som jag ser det så är det en kamp om PC-spelarna.

Just nu kan man väl inte direkt säga att det går bra för något av företagen i den frågeställningen. Varken Steam Machines/SteamOS eller Windows Store/Xbox One är nån dunder succé hos PC-spelare. Jag tror absolut på den "öppna strategin" som du säger, men jag tror absolut inte att det räcker. Det är ingen "I win-knapp" Men om jag får uppskatta vem som lyckats bäst om 5 år så tror jag Valve. Du håller uppenbarligen inte med men det kan mycket väl bli Microsoft som (efter många försök) lyckas knyta åt säcken kring PC-spelarna till slut.

De andra var alldeles för långsamma på att anamma den nya smarttelefondoktrinen som Apple lanserade. Android blev det enda som hängde med, och Google var vid den tiden det kanske mest hypade teknikföretaget som alla såg upp och betraktade som ett under. Alla ville vara med på deras tåg för att få en bit av kakan. Öppenhet är inget självändamål som säljer, det är uppbackning som avgör. Android blev störst för att det utvecklades snabbast och hade draghjälp av stora elefanter. Öppenheten har fördelen att fler kan backa upp, men om det inte händer spelar öppenheten ingen roll. För att det ska slå igenom måste upphovsmakarna satsa ordentligt först. Det gjorde Microsoft på sin tid. Det gjorde Google också. Men det gör inte Valve idag, därför kommer det inte bli något som det ser ut just nu.

"Varför skulle folk installera SteamOS på en PC när det är byggt för TV?" Tja, för att det är det som är meningen? Steam machines är en PC med SteamOS förinstallreat. Det finns inget utmärkande, unikt eller låst med dessa.
Jag hade fel om Windows 10, det är inte helt gratis, men nära nog i mångas ögon, speciellt som det gör så mycket mer än SteamOS. Gratis uppgradering upphör till sommaren, men jag är helt övertygad om att det kommer komma igen.

"Kommer Microsoft att lyckas locka över Steam-användare till Windows Store/Xbox One, eller kommer Valve lyckas locka Steam-användare till Steam Machine/SteamOS? Som jag ser det så är det en kamp om PC-spelarna."
Exakt. Det pågår en dragkamp om PC-spelarna. Valve var dumma nog att outa hela sin plan för detta utan att skrida till verket ordentligt i tron att det är en bra förhandlingsstrategi. Istället har Microsoft utnyttjat "informationsläckan" till att forma ett motangrepp som kommer nu. Episod 4: Valve, a new hope är slut. Nu har Episod 5 börjat: The empire strikes back.

Återstår att se hur det hela slutar.

Skrivet av Djhg2000:

Men det är ju ett OS, dess enda uppgift är att tillhandahålla ett interface mot hårdvaran och användaren så att program blir lättare att köra!

Windows har du (med några få undantag) dessutom betalat dyra pengar för. Är det då rimligt att Microsoft ska få ytterligare pengar för att du använder din köpta kopia av Windows till precis vad du vill? Är det du eller Microsoft som äger det du har köpt?

Bara det att man inte längre betalar dyra pengar för Windows, och i många fall inte alls. Microsoft har bytt affärsmodell då det är alldeles för svårt att sälja OS för dyra pengar till slutanvändare. De ska göra lite som Apple men framför allt Google, nämligen ge bort OS:et och sedan ta in pengar på att ha en egen digital affär där de tar en del av försäljningspriset på allt samt samla in och sälja användaruppgifter. Så svaret på din fråga är att Microsoft äger Windows och snart nog dig också.
http://cheezburger.com/8756284928

Skrivet av Djhg2000:

Nej, Windows är en produkt som säljs på skiva (och kanske USB-minne numera, har inte köpt Windows sedan lanseringen av 7). Har du köpt en fysisk kopia av Windows så äger du den oavsett vad Microsoft vill få dig att tro.

Javisst, men nu är Windows ett OS (en produkt) och inte en tjänst. Jag misstänker att att detta är varför Microsoft vill lansera "OS som en service" då det är olika lagstiftning för produkter och tjänster.

Mig veterligen är all mjukvara att betrakta som tjänster, precis som film och musik. Du köper en licens för att få lov att använda tjänsten. Skillnaden mellan Windows 10 och tidigare är att numer betalar man (även) med Windows store, reklam samt dina personuppgifter och allt du gör på OS:et.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Bara det att man inte längre betalar dyra pengar för Windows, och i många fall inte alls. Microsoft har bytt affärsmodell då det är alldeles för svårt att sälja OS för dyra pengar till slutanvändare. De ska göra lite som Apple men framför allt Google, nämligen ge bort OS:et och sedan ta in pengar på att ha en egen digital affär där de tar en del av försäljningspriset på allt samt samla in och sälja användaruppgifter. Så svaret på din fråga är att Microsoft äger Windows och snart nog dig också.
http://cheezburger.com/8756284928

Inte riktigt, i många fall betalade du för Windows 7/8 och 10 är en uppgradering. I många andra fall betalade du för Windows när du köpte datorn (som då kom på hårddisk istället för skiva). Mac OS är jag inte så hemma på men har för mig att Apple vill ha betalt för det.

Google ger inte bort Android och Chrome OS, de publicerar källkod under en fri licens så att andra kan bidra och bygga vidare på dem. Det är en annan sak eftersom du då har ett avtal med Google. Play Store är bara som en distributionstjänst ovanpå och du kan köra båda helt utan att röra Play Store.

Skrivet av GilbertG:

Mig veterligen är all mjukvara att betrakta som tjänster, precis som film och musik. Du köper en licens för att få lov att använda tjänsten. Skillnaden mellan Windows 10 och tidigare är att numer betalar man (även) med Windows store, reklam samt dina personuppgifter och allt du gör på OS:et.

Precis som med musik och film äger du den om du köper den, å andra sidan är det en hel industri som driver lobbyverksamhet mot privatkopiering. De vill verkligen att musik och film ska vara tjänster och på så sätt bara sälja licenser för att spela upp det du har betalat för.

Mjukvara är dock i dagsläget inte tjänster. Du antingen köper mjukvara eller har ett avtal för att använda den. I båda fallen är mjukvaran en produkt och i det senare har du oftast en tredje part (t.ex. GitHub) som tillhandahåller en distributionstjänst av mjukvaran.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Nej, Windows är en produkt som säljs på skiva (och kanske USB-minne numera, har inte köpt Windows sedan lanseringen av 7). Har du köpt en fysisk kopia av Windows så äger du den oavsett vad Microsoft vill få dig att tro.

Javisst, men nu är Windows ett OS (en produkt) och inte en tjänst. Jag misstänker att att detta är varför Microsoft vill lansera "OS som en service" då det är olika lagstiftning för produkter och tjänster.

spelar ingen roll i dagsläget om du köpt en skiva eller inte ...betydelsen av licens är rätt att använda ..ja du får ha kvar skivan efteråt för vem vill ha den tillbaka efter flera år

Permalänk
Medlem
Skrivet av s2weden:

spelar ingen roll i dagsläget om du köpt en skiva eller inte ...betydelsen av licens är rätt att använda ..ja du får ha kvar skivan efteråt för vem vill ha den tillbaka efter flera år

Tror du missförstod mig, köper du en skiva äger du den och som en konsekvens av det även datat lagrat på den.

För att du ska ha ett giltigt avtal med Microsoft måste du acceptera avtalet i samband med köpet, annars kan inte avtalet omfatta användningen av varken skivan med mjukvaran eller klisterlappen med aktiveringsnyckeln (eftersom du redan äger dem i och med att du bytte dem mot pengar).

Så fungerar det inte i USA där avtal kan stå över vissa lagar (bland annat ägande och ansvar), Microsoft hoppas bara att du inte bryr dig om skillnaden.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

Våra windows-lösa överprisade PCs med en Beta-OS säljer inte!

Konstigt... Valve har varigt helt kassa när de kommer till att pusha de här, de borde ge ut massor av gratis spel, dota 2 och CS:GO bonusar så att folk faktiskt blir intresserade. Hela grejen med Steam machines var ju att man ville ta sig ifrån Windows plattformen, och nu med DX12 så måste Valve hitta ett nytt sätt att sälja konceptet. Riktigt uselt gjort av dom att inte pusha VR eller SteamOS hårdare än vad de gör.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

De andra var alldeles för långsamma på att anamma den nya smarttelefondoktrinen som Apple lanserade. Android blev det enda som hängde med, och Google var vid den tiden det kanske mest hypade teknikföretaget som alla såg upp och betraktade som ett under. Alla ville vara med på deras tåg för att få en bit av kakan. Öppenhet är inget självändamål som säljer, det är uppbackning som avgör. Android blev störst för att det utvecklades snabbast och hade draghjälp av stora elefanter. Öppenheten har fördelen att fler kan backa upp, men om det inte händer spelar öppenheten ingen roll. För att det ska slå igenom måste upphovsmakarna satsa ordentligt först. Det gjorde Microsoft på sin tid. Det gjorde Google också. Men det gör inte Valve idag, därför kommer det inte bli något som det ser ut just nu.

"Varför skulle folk installera SteamOS på en PC när det är byggt för TV?" Tja, för att det är det som är meningen? Steam machines är en PC med SteamOS förinstallreat. Det finns inget utmärkande, unikt eller låst med dessa.
Jag hade fel om Windows 10, det är inte helt gratis, men nära nog i mångas ögon, speciellt som det gör så mycket mer än SteamOS. Gratis uppgradering upphör till sommaren, men jag är helt övertygad om att det kommer komma igen.

"Kommer Microsoft att lyckas locka över Steam-användare till Windows Store/Xbox One, eller kommer Valve lyckas locka Steam-användare till Steam Machine/SteamOS? Som jag ser det så är det en kamp om PC-spelarna."
Exakt. Det pågår en dragkamp om PC-spelarna. Valve var dumma nog att outa hela sin plan för detta utan att skrida till verket ordentligt i tron att det är en bra förhandlingsstrategi. Istället har Microsoft utnyttjat "informationsläckan" till att forma ett motangrepp som kommer nu. Episod 4: Valve, a new hope är slut. Nu har Episod 5 börjat: The empire strikes back.

Återstår att se hur det hela slutar.

Jag håller inte med om din historiebeskrivning men det är ganska irrelevant idag. Android har vunnit över alla konkurrenter som WebOS, Windows Mobile och Blackberry OS. Men du kommer till något väldigt intressant. Jag säger att öppenhet är viktigt för det driver på utvecklingen, ökar mångfald och konkurrens bland tillverkare. Du säger att det viktigt är att fler backar upp ett OS, men öppenheten spelar ingen roll. Då är min fråga - hur ska du få allt detta utan öppenhet? Microsoft lyckades med brilliant affärstrategi låsa in PC-världen i Windows. Men alla deras efterföljande försök att låsa in andra branscher på liknande sätt har misslyckats.

SteamOS är för TV:n och jag menar att det funkar bättre där än Windows gör. Men för en vanligt datorskärm är det mycket bättre att använda Windows eller något Linux desktop OS. Det kanske är för att jag dagligen jobbar med licensierade program som jag verkligen inte ser på Windows 10 som gratis Går ditt moderkort sönder får du köpa ny licens. Köper du en ny dator kan du inte flytta över din gamla licens utan måste köpa en ny. Efter i sommar kan du inte uppgradera från Windows 7 & 8 till 10 utan måste köpa en ny licens. Detta gäller OEM-licenser men de är de allra vanligaste. Det är stor skillnad mot öppna OS som just SteamOS som alltid är gratis vad som än händer. Men det kan vara jag som är skadad av jobbet och det är säkert så att de allra flesta skiter i detta

Du menar på något sätt att Microsoft och Google satsade, något som inte Valve gör. Android 1.0 släpptes i September 2008. Under första året gick Android från 1.0 till 1.6 Donut men blev knappast någon större framgång förrän Google släppte Gingerbread och deras första Nexus-telefon December 2010. Och någon succé tycker jag inte man kan tala om förrän i October 2011 när Google skapade ett OS för både tablets och mobiler. Det är så lätt att glömma att sådana här produkter tar tid att mogna och etablera sig. Jag väntar med att fälla min dom tills SteamOS fått ett par år under bältet.

Permalänk
Medlem

@CamelCase: Hur menar du att driversen är triviala till Vulkan jämnfört med OGL?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag trodde dock att det skulle ske en betydligt större lanseringen och att Valve hade ett ess i rockärmen typ "Halflife 3 exklusivt för SteamOS" eller liknande.

Det kommer dock aldrig att hända. Om de skulle våga sig på en sådan sak, så är kanske HL3 exklusivt för SteamOS i en månad. Mängden av avföring som Valve hade fått äta för en sådan sak hade varit helt fantastisk stor. HL3, en av de mest önskade speltitlarna sedan många år tillbaka.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det kommer dock aldrig att hända. Om de skulle våga sig på en sådan sak, så är kanske HL3 exklusivt för SteamOS i en månad. Mängden av avföring som Valve hade fått äta för en sådan sak hade varit helt fantastisk stor. HL3, en av de mest önskade speltitlarna sedan många år tillbaka.

Det är jag medveten om, tog det mest som ett "extremt" exempel.

Faktum är att att Halflife 3 antagligen aldrig kommer att släppas pga att förväntningarna är för höga - någonting annat än det mest fantastiska mästerverk som någonsin skapats ses som ett misslyckande, och då är det lättare att inte släppa det alls...

Permalänk
Medlem

Om SteamOS ska bli en grej, då får de se till att underlätta portning och utveckling mot linux också. Många utvecklare klagar på att linux inte är lika lätt att utveckla och porta mot som windows, men det är ganska mycket skitsnack då det går att hitta massor med bra öppen källkod för många ändamål.
Sedan att utvecklare/publishers ofta är tråkmånsar som bara ska satsa på säkra kort som windows och direct3D är inte bättre för SteamOS potential.
Jag vill inte använda windows, det är bara det att folk envisas med att utveckla sina program mot windows och påstå att directX i längden är bättre än opengl/vulkan mm.
Frågar du mej spelar det i sig inte roll om det är directx12 eller vulkan, men vulkan funkar på båda plattformarna och har inte ett konkurrensfientligt företag i ryggen.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pulver:

Det är jag medveten om, tog det mest som ett "extremt" exempel.

Faktum är att att Halflife 3 antagligen aldrig kommer att släppas pga att förväntningarna är för höga - någonting annat än det mest fantastiska mästerverk som någonsin skapats ses som ett misslyckande, och då är det lättare att inte släppa det alls...

Personligen så anser jag att anledningen till att Half-Life 3 aldrig lär lanseras har att göra med att Valve inte utvecklar spel själva längre (de köper upp studior som gör spel). Och intresset för SP-titlar är i det närmaste icke-existerande, senaste är Portal 2 som lanserades för över 5 år sedan. Om Valve eller någon av deras studior gör spelet så blir det något MP-aktigt av det hela, med stort fokus på Steam Market-integration så de kan tjäna ännu mer pengar på transaktioner där.

Själv trodde jag att det fanns en chans att vi skulle få se något i och med Black Mesa för ett flertal år sedan men verkar allmänt dött.

Sedan undrar jag hur många som egentligen fortfarande är intresserad av spelserien. Jag hoppades själv länge på HL2: Episode 3 eller en HL3 men har sedan flera år insett att jag nog inte är så intresserad längre. Men visst, vore fortfarande kul om något nytt skulle släppas, så länge det inte är något nytt spel med onödigt stort fokus på hattar då....

Permalänk

Jag minns inte att jag imponerats av Ars Technica någon gång. Men trevligt att ni redovisar vilket flöde ni vidareförmedlar som nyhetsartikel

Analys? Behövs det? Steam Machines konkurrerar inte med PC, utan med konsoll, och då krävs att få utvecklare ombord samt en killer app, som historien visar så tydligt. Id/Bethesda plus Valve räcker inte. Det blir ju bara en handfull spel.

Om de nu inte bara vill vara i vardagsrummet utan även i tonårssovrummet så måste highend-modellerna köra spel bättre än Windows-PC, men det kommer de ju aldrig att göra. Då är beslutet att omöjliggöra DirectX dåligt och lär inte övertyga utvecklare om att porta eller skriva nytt.

I det kollektiva medvetandet förblir detta en konsoll. Det måste de ändra med marknadsföring. En annons bara? Den första Steam Machine jag sett är den som är länkad till artikeln här, och då är jag inte en Svensson.

Men VR kanske är the new black och räddar biffen!? Tja, inte omöjligt, Oculus Rift har typ ett spel värt att spela och Steam VR har redan en bunt. Även om de flesta har en ostig konceptdoft från 90-talet... Wiimote är fortfarande en roligare idé för vardagsrummet för de allra flesta.

Allt detta måste VD:n känt till för två år sen. Det känns mer som ett projekt som kan och ska genomföras för att de har massor med pengar över. Och varför inte, jag är 100% bakom en öppen spelplattform och vill inget hellre än att Linux får en skjuts igen.

Behjärtansvärt men dömt att misslyckas, och det vet Valve. Men heja Valve!

Det är min summering.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det var scenariot de paranoida människorna på Valve förutsåg vilket var vad som gjorde att satsningen på SteamOS inleddes.

Windows är en öppen plattform där du som användare eller företag relativt fritt kan göra vad man vill. Du kan starta en konkurrerande Butik/DRM-tjänst och ta betalt utan att behöva ge 30% av inkomster/transaktioner till plattformsägaren, i detta fall Microsoft. Du kan också välja att släppa ditt spel för Windows genom GOG, Origin eller Steam där antingen CDPR, EA eller Valve tar ut en avgift. Microsoft tar inte ut en krona, såvida inte någon av deras tjänster används för distribution. Windows Store exempelvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer helt.

Man skall inte heller blanda ihop UWP (gemensamt ramverk för att utveckla spel för Windows på dator, platta, telefon och XBox) och Windows Store. Det är tyvärr många som gör det.

Skrivet av GilbertG:

De andra var alldeles för långsamma på att anamma den nya smarttelefondoktrinen som Apple lanserade. Android blev det enda som hängde med, och Google var vid den tiden det kanske mest hypade teknikföretaget som alla såg upp och betraktade som ett under. Alla ville vara med på deras tåg för att få en bit av kakan. Öppenhet är inget självändamål som säljer, det är uppbackning som avgör. Android blev störst för att det utvecklades snabbast och hade draghjälp av stora elefanter. Öppenheten har fördelen att fler kan backa upp, men om det inte händer spelar öppenheten ingen roll. För att det ska slå igenom måste upphovsmakarna satsa ordentligt först. Det gjorde Microsoft på sin tid. Det gjorde Google också. Men det gör inte Valve idag, därför kommer det inte bli något som det ser ut just nu.

Håller med dig fullständigt ovan. Den analysen är för mig både helt logisk och klockren.

Apple startade inte konceptet med Smart Phone, men med iPhone så revolutionerade de konceptet helt så att tidigare spelare som tex BlackBerry, Windows Mobile och Nokia Symbian (som dominerat innan) var tillbaka på ruta ett.

De enda som hade insikten, såväl som både styrkan och snabbheten att hänga med Apple, var just Google med Android. Att delar av Googles ledning satt med i Apples styrelse var nog en bidragande orsak till att de fick denna insikt tidigare än andra konkurrenter.

Jag gillar både Windows Phone och Nokia starkt, men bägge gjorde helt bort sig genom att vara både alldeles för arroganta och långsamma. De tog helt enkelt inte hotet ifrån Apple och iPhone fullt på allvar ifrån början (sedan var det alldeles för sent, och att vara trea på marknaden är en svår sits). De enda som vara smarta nog att göra det tillräckligt snabbt och kraftfullt (och hade de marknadsmässiga och finansiella musklerna/resurserna för det) var helt klart Google.

Skrivet av anon5930:

Personligen så anser jag att anledningen till att Half-Life 3 aldrig lär lanseras har att göra med att Valve inte utvecklar spel själva längre (de köper upp studior som gör spel). Och intresset för SP-titlar är i det närmaste icke-existerande, senaste är Portal 2 som lanserades för över 5 år sedan. Om Valve eller någon av deras studior gör spelet så blir det något MP-aktigt av det hela, med stort fokus på Steam Market-integration så de kan tjäna ännu mer pengar på transaktioner där.

Själv trodde jag att det fanns en chans att vi skulle få se något i och med Black Mesa för ett flertal år sedan men verkar allmänt dött.

Sedan undrar jag hur många som egentligen fortfarande är intresserad av spelserien. Jag hoppades själv länge på HL2: Episode 3 eller en HL3 men har sedan flera år insett att jag nog inte är så intresserad längre. Men visst, vore fortfarande kul om något nytt skulle släppas, så länge det inte är något nytt spel med onödigt stort fokus på hattar då....

Jag hade också gärna sett HL3, men tror som du är inne på, att det förmodligen aldrig kommer (var nog länge sedan jag gav upp, även om jag hade hoppet länge), och hade det gjort det så hade man kanske riskerat att bli besviken pga helt andra krav och förväntningar idag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/