Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Någon med koll på wordpress?

Haloj!

Jag har precis börjat köra wordpress, sjukt smidigt, men blir lite tokig när jag inte kan hitta anledningen till att inlägg ibland ser ut på ett visst sätt, sedan när jag gör likadant ser det ut på ett annat. Antar att detta är en nackdel med att använda ett outofthebox-system som detta är, även om det går att modifera mycket.

Jag har en standard-installation av Wordpress, 4.5.2.
Kör ett tema som heter Garfunkel.

Mitt problem är rätt basic, och korkat, men ibland när jag gör inlägg får jag inte till det med en header-bild i inlägget, det blir bara text, sedan när man går in i själva inlägget ligger den bara som en bild i texten nedanför.
Kolla på demo/preview på Garfunkel's skapare Anders Noren så förstår man exakt vad jag är ute efter:
http://www.andersnoren.se/themes/garfunkel/
Väldigt "pinterest" liknande precis som han skriver.

Där han har bilder i toppen av varje inlägg, och sedan som en "header" på artikelt, får jag inte alltid in mina bilder, samt att den galleri-funktion har kör verkar grymt smidigt.

Är detta något som man behöver ha plugins för att fixa? Eller är det något annat?
Vissa inlägg jag gör i "Gallery" style blir rätt, men inte alltid..

Hjälp och lättare idiotförklaring uppskattas.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Provat att leka med "featured image" ?
När du skapar/ändrar en post/artikel, så kan du lägga till en bild - kolla höger sida längst ner.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk

Svaret till din fråga är Featured Image som ligger i det högre hörnet längst ner i post-interfacet.
Om du inte ser det alternativet så tryck på Screen Options i det högra hörnet längst upp och checka in boxen för featured image när du är inne i post-interfacet.
Finns inte alternativet där heller så har temat tyvärr inte enablat den wordpressfunktionen och då måste du in i functions.php (via child theme) och lägga till den funktionen. Förhoppningsvis slipper du det.

Permalänk
Medlem

Kombination av att den rutan inte fanns, och att det var helt rätt! (googlede fram hur den kunde enablas).

Nu fungerar det precis som jag tänkte, riktigt snyggt!

Nästa steg är väl att få feutured-image sektionen i inlägget att bli ett gallery/slide-show som i demo-läget från garfunkel-test sidan, men det känns mer som ett rent addin, det kan jag experimentera med.

Stort tack för att ni pekade mig i rätt riktning, hade aldrig kommit på tanken att det kunde vara en default funktion som inte syntes i layouten...

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.