Min dator startar om sig "Powesupply surges", mm.

Permalänk

Min dator startar om sig "Powesupply surges", mm.

Hej, jag har ett j*vligt irriterande problem om man får säga så. Min dator startar om sig ibland, har endast startat om sig när jag spelat CS:GO och jag har fått 2 olika koder "Power Supply Surges detected during the previous power on" och "ASUS Anti-Surge was triggered to protect system from unstable power supply unit". Och jag börjar fundera på om mitt nätagg eller något är ESD skadat? Det har som sagt endast hänt när jag har spelat CS. Detta problem började uppstå när jag bytte mitt moderkort, jag bytte till mitt gamla för ljudkortet var kasst i de nya. Jag har inte förvarat mitt gamla moderkort i en ESD påse eftersom att jag inte hade någon, jag sålde ett annat moderkort så använde jag esd påsen från det nya. Så jag använde tidningspapper och lindade runt moderkortet. Vad tror ni? Ska jag byta tillbaks till det andra moderkortet först och om inte de funkar ska jag köpa nytt nätagg då? Kan tillägga att jag har kört stresstest och inget har hänt.

MVH Filip.

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Testa ett annat nätagg först eftersom det troligen är vad som felas.

Permalänk
Medlem

Innan du byter ut moderkortet och börjar krånglar.
Vad har du för nätagg? modell och hur gammalt?

Visa signatur

7800xt, 5800x3d

Permalänk
Medlem

Jag fick samma meddelande just innan mitt msi gtx 970 gaming brann upp. Resten av burken överlevde och jag har inte fått meddelandet sen dess, kör idag på ett gtx 660ti utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk

@Ruzikx: Lepa BM800, ungefär 6 månader gammalt.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk

@J-Ballz: Tror du de är grafikkortet?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk

Det konstiga är att det bara händer i CS, jag har spelat GTA 5 i någon timma och det har funkat utmärkt. Det kan inte vara någon bugg i spelet? Eller tycker ni att jag ska testa ett annat nätagg?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Om du har ett extra grafikkort eller nätagg du kan testa så gör det.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk

Jag sålde iväg mina gamla saker... Så typiskt när man väl behöver det!!!!

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk

Lite ytterligare info, jag tror att det bara händer under comp och facit games. Väldigt konstigt eller va säger ni? Kör lite random servrs nu och inget har hänt.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BiggieLiten:

Lite ytterligare info, jag tror att det bara händer under comp och facit games. Väldigt konstigt eller va säger ni? Kör lite random servrs nu och inget har hänt.

Jag hade samma problem i min gamla dator, satt då med ett energitörstigt 390X och en klockad 4690k som fick strömförsörjning av ett Corsair RM750X. Det visade sig vara en säkerhetsfunktion som är inbyggd i Asus moderkort och jag stängde helt enkelt av den funktionen i BIOS. Datorn startade aldrig om efter det och gick precis som vanligt, tyst och svalt.

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1860506/asus-anti-su...

Permalänk
Medlem

Om man läser den tråden så var det också någon som fixade problemet genom att uppdatera till det senaste BIOSet, så det kan nog vara bra att testa det innan man stänger av funktionen helt. Funktionen är ju trots allt där för att skydda datorn, men kan ha varit felkalibrerad i tidigare BIOS.

Permalänk

@perost: Jag harr uppdaterat bios men funkade inte.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk

@perost: Är det verkligen bra att stänga av den funktionen? Jag har bestältt nytt nätagg nu så om det inte funkar så antar jag att det är någon bugg eller så är det kanske moderkortet som är kast? BTW köpte ett EVGA SuperNOVA 750B1.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

@perost: Är det verkligen bra att stänga av den funktionen? Jag har bestältt nytt nätagg nu så om det inte funkar så antar jag att det är någon bugg eller så är det kanske moderkortet som är kast? BTW köpte ett EVGA SuperNOVA 750B1.

Som sagt, funktionen är ju där för att skydda datorn mot strömspikar, så helst vill man ju inte stänga av den. Men får du samma problem med ett nytt nätagg så kan du nog anta att moderkortet buggar lite och stänga av funktionen. Söker man lite på nätet så verkar det ju inte vara ovanligt att funktionen strular en del.

Permalänk

@perost: Okej va bra, får helt enkelt se hur det blir. Håller tummarna!

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk

Nu stängde jag av ASUS anit surge saken men den startades om ändå.. Och ingen felkod kom??? Va är detta då? Antar att det är nätagget, alt moderkortet? Vad skulle det annars kunna vara liksom? Grejen är att det bara händer i csgo, jäkligt lustigt. Kanske är någon bugg eller något i spelet?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.