Permalänk
Medlem

PC för FreeNAS

Hejsan ALLA

Jag undrar skulle den här uppdatering duga för en liten FeeNAS burk.
Jag tänker köra Plex, filserver, webbserver och oneCloud

Jag tänkte nåt sådant:

- Intel® Core™ i5-4460 med socket 1150
- Gigabyte GA-B85M-DS3H-A
- 8 GB DDR3 1600MHz RAM

Allt kostar 3000:-

HDD-s, låda och nätaggregat jag har redan.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan ALLA

Jag undrar skulle den här uppdatering duga för en liten FeeNAS burk.
Jag tänker köra Plex, filserver, webbserver och oneCloud

Jag tänkte nåt sådant:

- Intel® Core™ i5-4460 med socket 1150
- Gigabyte GA-B85M-DS3H-A
- 8 GB DDR3 1600MHz RAM

Allt kostar 3000:-

HDD-s, låda och nätaggregat jag har redan.

mvh
Njanja

Hur många HDDer samt hur stor total lagrings kapacitet räknar du med? Moderkortet har nämligen "bara" 6st SATA portar så om du planerar växa med tiden kan det vara bra att se över alternativen. Men annars ser det bra ut, nedan kommer ett par saker att tänka på innan du bestämmer dig.

Om du skall använda FreeNAS rekommenderar jag att du kör ZFS som fill system då det har många moderna funktioner som snapshot vilket förenklar livet för dig om du använder versions hantering av dina backups (backup för varje dag, vecka månad, år finns men inte backup för varje dag flera år tillbaka). Då ZFS rekommenderar 1GB RAM per TB lagrings yta kanske inte 8GB räcker för optimal prestanda.

Slutligen vill jag bara påpeka att ZFS inbyggda skydd för data korruption bygger på att all data i RAM-minnet är korrekt, något som inte nödvändigt viss stämmer om man inte använder ECC minne. Men då ECC kräver Xeon processorer kanske inte denna funktionalitet motiverar pris ökningen. Men detta kanske är överkurs för en lite hemma server i alla fall.

PS glöm för guds skull inte en offsite backup av alla viktiga dokument som inte går att återskapa (läs familjefoton).

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk

Herregud, ja, är min spontana kommentar.

Är dock lite allergisk mot Gigabyte-moderkort pga av traumatiska upplevelser i späd ålder

Visa signatur

i7 6700k@4,6/Asus z170-a/64GB 2400@2666/2xGTX670 SLI/3840x2160