Tråden som skvallrar om Polaris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Nej men upptäckte det och ändrade inte.
När jag tittar på prestanda så är det fps inte % just på grund av att det blir så skevt med att tex betala dubbla priset för kanske 20 mer fps. tex ger ett 280 vs tex furyx dubbla fps men priset skenar det tredubbla eller mer.
rent fps mässigt borde det kosta betydligt mindre med ett mellanklass kort och ett entusiast men eftersom folk mäter i % så blir det lätt att få för sig att kortet är betydligt bättre än vad det egentligen är.
Med en krympning av kärnan så brukar normalt sett dåvarande furyX/980ti prestanda hamna i mellanklass facket.
1070 hamnar i fel fack där men 480 gör det i rätt.

Vi lär se 480 kort som hamnar i 1070 prestanda med ÖK vilket gör det till det givna kortet i alla upplösningar utom 4k.
Även om dessa kort prismässigt hamnar runt 3000kr är det 1600kr mindre än det billigaste 1070 idagsläget.
du kan för runt 2000kr mindre få samma prestanda i fps.

alla räknefel inräknade då

Ett RX 480 kommer inte prestera som ett GTX 1070, inte ens med överklock. Bara onödigt att få folk att tro det. RX 480 i Crossfire presterar som ett GTX 1080 i AOS. Bara logiskt att RX 480 inte matchar 1070's prestanda när 1070 och 1080 är så pass lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Har vi sett ett jämförelsetest dvs 980 maxat mot ett 1070?
För jag vill minnas att ett högt överklockat 980 typ kingping/hof på över 1500mhz va typ som ett 980ti å då borde 980 at max prestera nära ett 1070 oxå. eller?

Vi behöver inte se, jag har båda. Mitt 980 gör 1472MHz stabilt, det kommer ändå inte i närheten av 1070. Skiljer 3700p i 3DMark, med 1070 i 2088MHz boost.

Ett 980Ti med custom bräda/bios på vatten går förbi 1070, ett vanligt 980Ti är också klart långsammare. Haken med 1070 är att det inte går att klocka mycket högre, Nvidia har låst det alldeles för hårt, men prestandan är lysande som den är.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Vi behöver inte se, jag har båda. Mitt 980 gör 1472MHz stabilt, det kommer ändå inte i närheten av 1070. Skiljer 3700p i 3DMark, med 1070 i 2088MHz boost.

Ett 980Ti med custom bräda/bios på vatten går förbi 1070, ett vanligt 980Ti är också klart långsammare. Haken med 1070 är att det inte går att klocka mycket högre, Nvidia har låst det alldeles för hårt, men prestandan är lysande som den är.

jo men 3d mark e ju i princip som att tro på tomten så att säga. Det jag vill se om det kommer nära ett 1070 i spel. För jag minns när flera av youtubers som "Jay" körde just högt överklockade gtx 980 korten mot 980ti å det va i princip samma prestanda. Borde då naturligtvis betyda att ett 980 borde ligga i närheten av ett 1070 då eftersom överklockade 980 presterade väldigt likt ett 980ti jue.

och om polaris presterar som ett 980 så borde det då betyda att i överklockat läge så skulle det mycket väl ligga ungefär som ett 1070.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Ett RX 480 kommer inte prestera som ett GTX 1070, inte ens med överklock. Bara onödigt att få folk att tro det. RX 480 i Crossfire presterar som ett GTX 1080 i AOS. Bara logiskt att RX 480 inte matchar 1070's prestanda när 1070 och 1080 är så pass lika.

Skrivet av the squonk:

Vi behöver inte se, jag har båda. Mitt 980 gör 1472MHz stabilt, det kommer ändå inte i närheten av 1070. Skiljer 3700p i 3DMark, med 1070 i 2088MHz boost.

Ett 980Ti med custom bräda/bios på vatten går förbi 1070, ett vanligt 980Ti är också klart långsammare. Haken med 1070 är att det inte går att klocka mycket högre, Nvidia har låst det alldeles för hårt, men prestandan är lysande som den är.

Skrivet av DST:

jo men 3d mark e ju i princip som att tro på tomten så att säga. Det jag vill se om det kommer nära ett 1070 i spel. För jag minns när flera av youtubers som "Jay" körde just högt överklockade gtx 980 korten mot 980ti å det va i princip samma prestanda. Borde då naturligtvis betyda att ett 980 borde ligga i närheten av ett 1070 då eftersom överklockade 980 presterade väldigt likt ett 980ti jue.

och om polaris presterar som ett 980 så borde det då betyda att i överklockat läge så skulle det mycket väl ligga ungefär som ett 1070.

Vi kan ju, som ni vet, enbart spekulera gällande prestandan. Men om vi ska ponera att de läckor som kommit ut stämmer så ser det ju ut som att Rx 480 kommer att prestera ungefär som ett GTX 980 både i oklockat och i klockat tillstånd. Ett rejält överklockat GTX 980, runt 1500MHz, presterar väldigt nära ett GTX 980 Ti stock.

Personligen föredrar jag att inte ha för höga förväntningar, men skulle läckorna stämma är det ganska fantastiskt med tanke på pris (2000-3000kr) och effektivitet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

mm precis, e det jag gör dvs spekulerar friskt hehe

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vi kan ju, som ni vet, enbart spekulera gällande prestandan. Men om vi ska ponera att de läckor som kommit ut stämmer så ser det ju ut som att Rx 480 kommer att prestera ungefär som ett GTX 980 både i oklockat och i klockat tillstånd. Ett rejält överklockat GTX 980, runt 1500MHz, presterar väldigt nära ett GTX 980 Ti stock.

Personligen föredrar jag att inte ha för höga förväntningar, men skulle läckorna stämma är det ganska fantastiskt med tanke på pris (2000-3000kr) och effektivitet.

Alltså ett HÖGT klockat 980 matchar prestandan av ett stock 980ti som matchar prestandan av ett 1070 som matchar prestandan.... Det läggs hela tiden på en variabel när man pratar "presterar som"

Som du säger, vi kan bara spekulera. Men att över-"hypa" något inför varje relaese känns onödigt. Varken eller, presterar RX 480 som ett 980 för ~3000kr och lägre strömföbrukning är det bra. Det räcker så. Det behöver inte göras mycket bättre. Det är AMD's budget krets. Det är Vega som jag iafl väntar på.

Permalänk
Inaktiv

335,39 euro eller 3143,61 skr för ett Sapphire Radeon RX 480, 8GB i Tyskland. Hamnar det på samma pris här i Sverige är det ca. 350:- billigare än GTX 980. https://geizhals.eu/sapphire-radeon-rx-480-21260-00-20g-a1450...

Permalänk
Medlem

Synd att de inte går över till hbm lr gddr5x även för deras budget kretsar..

I princip så hade man kunnat halverat mängden ram och ändå haft ett snabbare kort (gddr5x) vs ett 8gb gddr5 och kortet hade dragit mindre ström samt korten hade blivit mindre. Att kortet skulle bli dyrare tror jag inte på heller men det kan vara ont om gddr5x.

En förfinad minnes hantering med större l2 cache på polaris minskar kraven på mängd ram kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

Men visst är det ändå intressant att spekulera i hur ett RX 480 presterar och hur bra det överklockar. Det kan ju ge en fingervisning av vad man kan förvänta sig av Vega. Om polaris visar ig vara en utmärkt krets när det gäller effektivitet osv. så kan förvänta sig att även Vega är det.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

335,39 euro eller 3143,61 skr för ett Sapphire Radeon RX 480, 8GB i Tyskland. Hamnar det på samma pris här i Sverige är det ca. 350:- billigare än GTX 980. https://geizhals.eu/sapphire-radeon-rx-480-21260-00-20g-a1450...

Jämför gärna äpple med äpple.

Kommer komma en 4GB variant som är 300-500kr billigare vilket är jämförbart med 980 som bara har 4GB

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Synd att de inte går över till hbm lr gddr5x även för deras budget kretsar..

I princip så hade man kunnat halverat mängden ram och ändå haft ett snabbare kort (gddr5x) vs ett 8gb gddr5 och kortet hade dragit mindre ström samt korten hade blivit mindre. Att kortet skulle bli dyrare tror jag inte på heller men det kan vara ont om gddr5x.

En förfinad minnes hantering med större l2 cache på polaris minskar kraven på mängd ram kan jag tänka mig.

HBM på en budgetkrets är som att sätta en V12:a på en moped. Kan låta coolt men helt meningslöst.

Dessutom way för dyrt just nu.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

HBM på en budgetkrets är som att sätta en V12:a på en moped. Kan låta coolt men helt meningslöst.

Dessutom way för dyrt just nu.

Undrar vad som är dyrast 2gb hbm eller 4gb utav de bästa gddr5..tror inte ens man behöver mer än 1gb hbm för svagare gpu kretsar och så borde ju priset vara samma i slutänden?? Men fördelen blir ett mindre kort som drar mindre och är lite snabbare?:)

Kan ju dock ha helt fel

Ja förstår din poäng även om ja skulle ändra lite på det och säga det är som att stoppa i en brutalt turboladdad v6 i en polo/golf;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PalmiNio:

Jämför gärna äpple med äpple.

Kommer komma en 4GB variant som är 300-500kr billigare vilket är jämförbart med 980 som bara har 4GB

Det man kan jämföra är väl de man vet priset på. 4 GB korten blir säkert billigare men jag har inte hittat några priser på dessa. Har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Undrar vad som är dyrast 2gb hbm eller 4gb utav de bästa gddr5..tror inte ens man behöver mer än 1gb hbm för avagare gpu kretsar och så borde ju priset vara samma i slutänden?? Men fördelen blir ett mindre kort som drar mindre och är lite snabbare?:)

Kan ju dock ha helt fel

Ja förstår din poäng även om ja skulle ändra lite på det och säga det är som att stoppa i en brutalt turboladdad v6 i en polo/golf;)

1GB är för lite för 750 Ti.
2GB är för lite för R9 380 och till viss del GTX 960 (Maxwell har bättre minneshantering)
4GB är för lite för 290, 290X, Fury, Nano och Fury X i GTA 5 4k (åtminstone i SweClockers och någon annan sidas test). RX 480 antas väl vara på Fury och kanske Fury X:s nivå som överklockad. (970 och 980 klarar sig tack vare bättre minneshantering).

GDDR5 256-bit har tillräckligt med bandbredd för GTX 1070. RX 480 borde nog klara sig.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Alltså ett HÖGT klockat 980 matchar prestandan av ett stock 980ti som matchar prestandan av ett 1070 som matchar prestandan.... Det läggs hela tiden på en variabel när man pratar "presterar som"

Som du säger, vi kan bara spekulera. Men att över-"hypa" något inför varje relaese känns onödigt. Varken eller, presterar RX 480 som ett 980 för ~3000kr och lägre strömföbrukning är det bra. Det räcker så. Det behöver inte göras mycket bättre. Det är AMD's budget krets. Det är Vega som jag iafl väntar på.

Gillar du inte jämförelser så förstår jag inte riktigt varför du blandar in dig själv i diskussionen. Det är inget märkligt att ett högt klockat GTX 980 kan matcha ett stock GTX 980 Ti.

När folk spekulerar finns där inget rätt eller fel, och personligen tycker jag att det är ganska kul att det verkar finnas ett intresse för AMD's nya kort.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

1GB är för lite för 750 Ti.
2GB är för lite för R9 380 och till viss del GTX 960 (Maxwell har bättre minneshantering)
4GB är för lite för 290, 290X, Fury, Nano och Fury X i GTA 5 4k (åtminstone i SweClockers och någon annan sidas test). RX 480 antas väl vara på Fury och kanske Fury X:s nivå som överklockad. (970 och 980 klarar sig tack vare bättre minneshantering).

GDDR5 256-bit har tillräckligt med bandbredd för GTX 1070. RX 480 borde nog klara sig.

Jag förstår din tanke här men min tanke är att hbm och gddr5x är så pass mycket snabbare att gpun inte behöver lika mkt total ram pga att minneshantering är så mycket snabbare att den tömmer minnet fortare än det fylls .. Det är iaf så jag ser på saken .. Som sagt så kan ja ha tänkt fel ..

Och om det är någotlunda rätt tänkt från mitt håll så kan man ju i princip halvera mängden ram ifall gddr5x används istället för 4gb gddr5 och 2gb skulle nog fortfarande vara snabbare i de flesta fallen ..

Och gddr5x borde väl inte vara mer än dubbelt så dyrt??

Permalänk
Medlem

@criscros: tyvärr fungerar det inte så och fury korten är begränsade av 4 gb i vissa, situationer.

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4oq2ea/live_rx_480_leak... tänk om dedär stämmer med 1600mhz med extra strömförsörjning.. Galet sjukt.. Och tänk bara om Vega blir en sjuk överklockare.. Men hoppas

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Gillar du inte jämförelser så förstår jag inte riktigt varför du blandar in dig själv i diskussionen. Det är inget märkligt att ett högt klockat GTX 980 kan matcha ett stock GTX 980 Ti.

När folk spekulerar finns där inget rätt eller fel, och personligen tycker jag att det är ganska kul att det verkar finnas ett intresse för AMD's nya kort.

Jodå, klart det är kul att spekulera. Tråden skapades för det. Men ibland kan jag tycka att det blir lite långdraget. Blir svårt också att kalkulera när det kommer till överklockning. "Ett OC:at 980 presterar som ett 980ti, då borde ett OC:at RX 480 också presterar som ett 980ti" Jag har svårt att köpa ett sånt argument när jag inte vet hur Polaris faktiskt överklockar. Maxwell överklockar generellt bra, det vet vi inte om Polaris gör. Och baserat på ryktena om att Samsungs 14nm drar ner Mhz osv så kanske det inte klockar alls bra, likt Fiji och Hawaii.

Men tills dess, av det vi faktiskt vet presterar RX 480 som ett GTX 980. Punkt.

EDIT: Intresse för AMD's nya kort är såklart roligt, är själv intresserad av ett RX 480

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Jodå, klart det är kul att spekulera. Tråden skapades för det. Men ibland kan jag tycka att det blir lite långdraget. Blir svårt också att kalkulera när det kommer till överklockning. "Ett OC:at 980 presterar som ett 980ti, då borde ett OC:at RX 480 också presterar som ett 980ti" Jag har svårt att köpa ett sånt argument när jag inte vet hur Polaris faktiskt överklockar. Maxwell överklockar generellt bra, det vet vi inte om Polaris gör. Och baserat på ryktena om att Samsungs 14nm drar ner Mhz osv så kanske det inte klockar alls bra, likt Fiji och Hawaii.

Men tills dess, av det vi faktiskt vet presterar RX 480 som ett GTX 980. Punkt.

EDIT: Intresse för AMD's nya kort är såklart roligt, är själv intresserad av ett RX 480

Baserat på Samsung 14nm? Vad menar du med det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Jag förstår din tanke här men min tanke är att hbm och gddr5x är så pass mycket snabbare att gpun inte behöver lika mkt total ram pga att minneshantering är så mycket snabbare att den tömmer minnet fortare än det fylls .. Det är iaf så jag ser på saken .. Som sagt så kan ja ha tänkt fel ..

Och om det är någotlunda rätt tänkt från mitt håll så kan man ju i princip halvera mängden ram ifall gddr5x används istället för 4gb gddr5 och 2gb skulle nog fortfarande vara snabbare i de flesta fallen ..

Och gddr5x borde väl inte vara mer än dubbelt så dyrt??

Detta är något jag lärde mig den dyra vägen när jag gick från SDR-minne till SDR-minne. "Dubbelt så snabbt minne är inte detsamma som dubbelt så mycket minne".
Det går dessvärre inte att ersätta kvantitet med hastighet när vi pratar minne. Se det som ett fysiskt lagringsutrymme, behöver du lagra 7 kubikmeter saker och har ett rum på 5 kubikmeter kommer du aldrig få in allt, hur snabb du än är.
Det som skulle kunna göra skillnad är om AMD har implementerat någon form av minneskomprimering som gör att de får plats med mer än 4GB texturer, men det är i princip ända sättet att förbättra läget...

Permalänk
Medlem

@Gruarn:
Onödigt att spekulera om polaris har minnes komprimering. Det har AMD avslöjat för ett halv år sen ungefär.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Gruarn:
Onödigt att spekulera om polaris har minnes komprimering. Det har AMD avslöjat för ett halv år sen ungefär.
http://images.anandtech.com/doci/9886/Radeon%20Technologies%20Group_Graphics%202016-page-005.jpg?_ga=1.193114669.1873506223.1455771735

Har även för mig att l2 cache är större och snabbare .. Börjar ana att 8gb på rx480 inte lär göra så mycket:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Gruarn:
Onödigt att spekulera om polaris har minnes komprimering. Det har AMD avslöjat för ett halv år sen ungefär.

Det ligger ju helt i linje med deras uttalande om att de inte haft en enda ingenjör som tittat på minnesanvändning och att det var lågt hängande frukt, å andra sidan pratade man om komprimeringstekniker redan med Tonga, men då handlade det om att optimera minnesbussens användning och inte om att komprimera innehållet i VRAM (även om kretsen kunde läsa/skriva komprimerad data nativt).
Du får ursäkta, men jag väljer att inte räkna med att innehållet i VRAM är komprimerat "i vila" tills jag ser mer än 2 ord på en slide i ett press deck. Fast jag kanske har missat att de har uttalat sig om saken? I så fall tar jag gärna emot en länk:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Baserat på Samsung 14nm? Vad menar du med det?

Skickades från m.sweclockers.com

Gav ett halvhjärtat försök till att hitta artikeln, men förgäves.

Enligt spekulationerna så erbjuder Samsungs 14nm högre tranistortäthet, med nackdel av lägre klockfrekvenser. Medans TSMC 16nm erbjuder lägre transistortäthet men högre klockfrekvenser.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ruzikx:

Gav ett halvhjärtat försök till att hitta artikeln, men förgäves.

Enligt spekulationerna så erbjuder Samsungs 14nm högre tranistortäthet, med nackdel av lägre klockfrekvenser. Medans TSMC 16nm erbjuder lägre transistortäthet men högre klockfrekvenser.

Jag har också sett det inlägget, har för mig att det var i Beoynd 3D forum.

Han sa i princip att det jämnar ut sig, 14nm har fler transistorer men lägre klock och 16 färre med högre klock, vilket ger ungefär samma prestanda.

Nu återstår givetvis tester, vad som också talar mot en jättefin överklockning, är att kretsen är liten till ytan vilket ger mindre kylarea.
Själv väljer jag att hoppas på prestanda ungefär som GTX980, tror inte på något som går jämnt med 1070, det vore allt för bra för att vara sant.

Vad som kan hända är att RX480 ger väldigt fina resultat i en del spel som inte gått så bra på AMD, eftersom AMD har byggt bort många flaskhalsar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Gav ett halvhjärtat försök till att hitta artikeln, men förgäves.

Enligt spekulationerna så erbjuder Samsungs 14nm högre tranistortäthet, med nackdel av lägre klockfrekvenser. Medans TSMC 16nm erbjuder lägre transistortäthet men högre klockfrekvenser.

Detta är huvudsakligen baserat på observation av Apples A9 processorer och det är tveksamt om det låter sig generaliseras till Global Foundries 14nm process för Polaris. Dessutom, givet en process finns fortfarande utrymme för en chipdesign att optimera för olika egenskaper såsom densitet/effektförbrukning/frekvens. Man skall vara försiktig med att dra härledda slutsatser.
Å andra sidan verkar det helt enkelt vettigt att ha hög packningstäthet och anständigt låg energiförbrukning på chip som kan förväntas produceras i stora volymer, och som också kan antas platsa i gaminglaptops och iMacar. Håller dessutom kostnader nere på annat håll i produktdesignen.
Man kan sedan i desktopsegmentet offra en del prestanda/W för att tilltala specifika kundsegment där.

PS.Om jag köper ett RX480 (Väntar egentligen på något med högre prestanda) skulle jag gärna köpa ett kort med referenskylare, och sedan spela med inställningarna så att det kylde tyst. Den begränsade värmeutvecklingen skulle då dessutom dumpas utanför kabinettet. Nice.
Min nuvarande lösning genererar långt mer värme som dessutom måste ut ut kabinettet med hjälp av chassifläktarna, vilket driver upp temperaturen på CPUn, så att... Det vore skönt att slippa dominoeffekterna genom att helt enkelt strypa ner värmeutvecklingen och inte belasta resten av systemet med att bli av med den. Vegas utlovade förbättringar i både prestanda/W och prestanda passar egentligen lite bättre ändå. Pris och tillgänglighet blir å andra sidan frågetecken. Om priset på RX480 blir lågt nog, kan jag tänka mig att köpa ett som vänta-och-se lösning på ren nyfikenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Vänta säger jag, ditt GTX970 bör räcka ett tag till och skillnaden i prestanda till ett RX480 är nog inte heller märkvärdigt stor.
Till hösten eller vintern släpper AMD Vega, denna serie skall prestera betydligt bättre än Polaris (den lär också kosta en hel del mer).

Tack för ditt råd

Visa signatur

Att läsa datormanualer utan att ha hårdvaran är lika frustrerande som att läsa instruktionsböcker om sex utan att ha mjukvaran.
- Arthur C. Clarke