Microsoft gör det lättare att ominstallera Windows 10 utan oönskad programvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tycker dock det är ointressant, så länge de inte släpper en version som är helt utan övervakning, så att även Agda på 75 år kan slippa känna sig övervakad.

Alla är vi olika och det är väl tur det, för annars hade inte Microsoft haft några kunder kvar..
Sen handlar det inte om att någon ska komma och döda någon, utan rätten till ett privatliv, utan att känna sig övervakad i sitt hem.

Inte enbart Microsoft..
Facebook,google,apple osv osv alla spionerar lika mycket..
Jag känner mig då inte mer övervakad än förr bara för att jag har Windows 10 installerat nu..

Till och med min TV spionerar på mig (Samsung) lol och slänger dit en massa skit reklam i apparna...
Så övervakad var jag långt innan Windows 10 installerades

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Inte enbart Microsoft..
Facebook,google,apple osv osv alla spionerar lika mycket..
Jag känner mig då inte mer övervakad än förr bara för att jag har Windows 10 installerat nu..

Till och med min TV spionerar på mig (Samsung) lol och slänger dit en massa skit reklam i apparna...
Så övervakad var jag långt innan Windows 10 installerades

Troligtvis känner du ingen skillnad då både Win7 och 8 var rätt så besudlade av spyware, när 10:an kom... Men det var inget 7:an var från början.

Ja, väljer man att använda sådana produkter, så får man ju stå sitt kast... och leva med det.
Själv har jag varken Facebook eller andra sociala medier och TV har jag inte haft på många år. Sista TV:n jag hade var en gammal Sony tjock-TV.. Kör enbart med dator och projektor..

Apple har ett visst spioneri, men har ändå visat att de inte släpper information vidare hur som helst..
Det är mer än man kan säga om Microsoft.
Därför är Linux ett bra komplement till OSX och för mig fungerar det jättebra.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså jag fattar inte vad som hänt? Microsoft brukade vara så jävla sämt i världen med Vista och Windows 8 men med Windows 10 så känns det som de går från klarhet till klarhet. Jag är en "kritisk" personlighet, snällt uttryckt. Men mef Windows 10 känns det inte som jag har något alls att klaga på och det blir bara bättre med tiden

Förutom då förståss att Microsoft övervakar mig och kommer döda mig eftersom de står i maskopi med NSA, men det är smällar man fåt ta. Det kostar att ligga på topp, som någon sa.

Ny chef? Verkar som alla förändringar som skett hos Microsoft de senaste åren har blivit sen Satya Nadella tog över.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Äntligen, det var på tiden! Antar att man då åter igen möts av detta när man startar datorn:

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Tryckte igång återställningen på min flickväns Toshiba laptop i tron om att alla Toshiba program skulle vara kvar men den enda bloatware som var kvar var Microsoft egna, överlag var det en positiv överraskning.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Ny chef? Verkar som alla förändringar som skett hos Microsoft de senaste åren har blivit sen Satya Nadella tog över.

Inte helt omöjligt att det är det Balmer var ju speciell på sitt eget vis. Inte mycket till ödmjukhet där inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte helt omöjligt att det är det Balmer var ju speciell på sitt eget vis. Inte mycket till ödmjukhet där inte.

När Satya fick ta över rodret på skutan, så kom det sakta men säkert, förbättring på förbättring.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Tryckte igång återställningen på min flickväns Toshiba laptop i tron om att alla Toshiba program skulle vara kvar men den enda bloatware som var kvar var Microsoft egna, överlag var det en positiv överraskning.

Du menar väl att du tryckte igång " Windows Refresh Tool" ?

"Fördelen med detta jämfört med den inbyggda återställningsfunktionen i Windows är att verktyget automatiskt installerar den senaste versionen av operativsystemet, vilket innebär att inga uppdateringar behöver göras efter ominstallationen."

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du menar väl att du tryckte igång " Windows Refresh Tool" ?

"Fördelen med detta jämfört med den inbyggda återställningsfunktionen i Windows är att verktyget automatiskt installerar den senaste versionen av operativsystemet, vilket innebär att inga uppdateringar behöver göras efter ominstallationen."

Nej, använde inte något annat verktyg än det inbyggda och allt försvann.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Gäller det även Microsofts egna bloatware?

+1

Skrivet av DaBone:

Säg till när de tillåter att man avinstallerar all deras spyware.. innan dess är allt ointressant.

+1

Man kan inte skylla runt skuldfrågan vad gäller övervakning. För att "alla" gör det blir det inte ok. Folk censurerar redan sig själva, det har redan gått för långt.

Uppmuntra de som vet hur man gör win "rent" istället och sprid den informationen.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Nej, använde inte något annat verktyg än det inbyggda och allt försvann.
http://i.imgur.com/m9GRIRA.png

Har också använt den funktionen på flertalet märkesdatorer och förutom Windows så är det bara drivrutiner som installerats. Till skillnad från att göra en vanlig ominstallation med skiva/USB, då det saknas vissa drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rätten till ett privatliv utan att känna sig övervakad i sitt hem hade vi inte med Windows 7 heller, även om vissa vill lura i oss det.

Hur som haver så kanske jag bara börjar bli gammal. Men jag orkar verkligen inte stå och skrika på barrikaderna längre för ett påhittat hot. Om Microsoft vill spionera på mig när jag tittat på min shemaleakrobatdvärgscatporr eller vad det nu kan vara så visst... Ha så kul Microsoft.

...

Försök få ett arbete efter att nya standarden är att arbetsgivaren köper din surfhistorik av MS i samband med arbetsintervju.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Skillnaden på en refresh och en reset är vad? En reset idag gör väl inte en rollback ända till första RTM builden om jag återställer (reset) PC'n, var ska den få dom filerna ifrån om jag har en senare build installerad?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Försök få ett arbete efter att nya standarden är att arbetsgivaren köper din surfhistorik av MS i samband med arbetsintervju.

Skickades från m.sweclockers.com

Lycka till att hitta fläckfria anställda om normen är att folks privata surfvanor blir avgörande för en anställning.

Surfhistoriken är lätt att få tag på oavsett operativsystem dock, så det där är inget argument mot just Windows 10.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Har också använt den funktionen på flertalet märkesdatorer och förutom Windows så är det bara drivrutiner som installerats. Till skillnad från att göra en vanlig ominstallation med skiva/USB, då det saknas vissa drivrutiner.

Än så länge så verkar det som jag fick med mig alla drivrutiner här med. Dock så funkar inte knapparna som ska höja/sänka ljusstyrka, volym eller liknande. D.v.s. FN knapparna.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Äntligen, det var på tiden! Antar att man då åter igen möts av detta när man startar datorn:
http://www.winhistory.de/aliens/bilder/ibm5.jpg

DOS 5 var inget vidare, vi får hoppas det är 6.22 (MS).

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Rätten till ett privatliv utan att känna sig övervakad i sitt hem hade vi inte med Windows 7 heller, även om vissa vill lura i oss det.

Hur som haver så kanske jag bara börjar bli gammal. Men jag orkar verkligen inte stå och skrika på barrikaderna längre för ett påhittat hot. Om Microsoft vill spionera på mig när jag tittat på min shemaleakrobatdvärgscatporr eller vad det nu kan vara så visst... Ha så kul Microsoft.

Om man "av princip" inte vill bli övervakad och därför kör Windows 7 känns det som om man antingen är en Hipster, eller inte riktigt har koll på hur operativsystem fungerar.

Om problemet är att man inte vill bli övervakad av specifikt Microsoft så känns det ju ytterst märkligt att man känner sig trygg med Windows 7.

tidigare operativsystem kommer dö "plänned obsolescence"-döden förr eller senare... Så för min egen del känner jag ju att nej men fan liksom... Det är rätt tydligt vartåt det barkar.... Alla är övervakade, jämt. Men sålänge stater och företag har terrorister och andra "riktiga" hot att ta hand om är det rätt lugnt.

Privatliv finns inte längre, i alla fall inte om man vill använda saker med internetuppkoppling.

Support försvinner för gamla os är inget nytt. Tidigare os hade inte lika illa ställt med övervakning (men det fixade MS till med uppdateringar).

Att idag ha så massiv övervakning som idag är faktiskt nästan likställt med att ha kameraövervakning i ditt eget hem. Vem har koll på övervakarna? Illa nog med staten, med att tredjepart företag ska ha liknande övervakning är inte bra (där man har ännu mindre insyn och företag sällan har respekt för individen).

Terrorister är så liten del av befolkningen, är snarare oskyldiga som drabbas värre än terrorister av övervakning. Övervakning är perfekt för att styra en hel befolkning dit man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Lycka till att hitta fläckfria anställda om normen är att folks privata surfvanor blir avgörande för en anställning.

Surfhistoriken är lätt att få tag på oavsett operativsystem dock, så det där är inget argument mot just Windows 10.

Finns dessa som fått sparken av skrivit negativt om företag och även nekade anställning om dessa inte är aktiva på facebook eller gör fel uttalande/skrivit gillat saker som arbetsgivaren tycker är fel.

Tycker dagens utveckling är åt skogen, inte så att facebook ska bli ett krav för ett jobb eller påverka negativt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Äntligen... Så trisst att behöva installera om alla laptops manuellt för att få bort bloatware. Det nuvarande funtionen återställer bara operativsystemet till fabriksversionen, som innehåller all bloatware från tillverkarna.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns dessa som fått sparken av skrivit negativt om företag och även nekade anställning om dessa inte är aktiva på facebook eller gör fel uttalande/skrivit gillat saker som arbetsgivaren tycker är fel.

Tycker dagens utveckling är åt skogen, inte så att facebook ska bli ett krav för ett jobb eller påverka negativt

Skickades från m.sweclockers.com

Nekad anställning om man inte finns på facebook är ju givetvis fel.

Att få sparken för att man skrivit illa om sitt företag är dock inte så konstigt. Man brukar snacka om lojalitetsplikt gentemot sin arbetsgivare. De enda mig veterligen som öppet får snacka skit om sin arbetsgivare är de som är anställda hos myndigheter. Googla lojalitetsplikt om du vill veta mer. Jag tycker det är ganska självklart att man inte skriver skit om sin arbetsgivare på facebook för jag är säker på att någon kommer att informera min arbetsgivare om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Support försvinner för gamla os är inget nytt. Tidigare os hade inte lika illa ställt med övervakning (men det fixade MS till med uppdateringar).

Att idag ha så massiv övervakning som idag är faktiskt nästan likställt med att ha kameraövervakning i ditt eget hem. Vem har koll på övervakarna? Illa nog med staten, med att tredjepart företag ska ha liknande övervakning är inte bra (där man har ännu mindre insyn och företag sällan har respekt för individen).

Terrorister är så liten del av befolkningen, är snarare oskyldiga som drabbas värre än terrorister av övervakning. Övervakning är perfekt för att styra en hel befolkning dit man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast just webbdelen är väl det intressanta om man nu är mån om att få ha sin surfhistorik? Och där är det ju lika mellan alla OS

Skrivet av Broken-arrow:

Finns dessa som fått sparken av skrivit negativt om företag och även nekade anställning om dessa inte är aktiva på facebook eller gör fel uttalande/skrivit gillat saker som arbetsgivaren tycker är fel.

Tycker dagens utveckling är åt skogen, inte så att facebook ska bli ett krav för ett jobb eller påverka negativt

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar vara en vanlig missuppfattning att vi skulle ha rätt att vara anonyma. Man har källskydd och diverse andra saker, visst. Men det tro fan att staten och företag jobbar hårt med att minska möjligheterna att vara anonym när den i så stor utsträckning används till hat, hot och hets mot olika människor och grupperingar.

Sen kan man ju också ställa sig frågan varför man vill eller ska ha rätt att jobba på ett företag som man inte gillar och snackar skit om? Lojalitetsprincipen slutar liksom inte gälla bara för att det finns facebook. Så jag förstår inte riktigt problemet. Att rapportera missförhållanden är en sak, men det är stor skillnad på det och att kräka ur sig att chefen är en idiot på Facebook och sen bli ledsen i ögat för att man blir uppsagd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Förlåt men hänger inte riktigt med. Kan jag ,som uppgraderade till Windows 10 Home (64-bitars) från Windows 7 Home Edition (64-bitars), göra en ren ominstallation av mitt Windows 10 utan konstigheter eller förluster?
Hur är de med grejer sparade på andra lagringsmedier? T.ex spel och program som inte ligger i Lokal Disk (C:) utan i andra diskar? Kommer hela min dator bli rensad eller bara systemdisken?
Ursäktar om jag upplevs lite trög :*

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Försök få ett arbete efter att nya standarden är att arbetsgivaren köper din surfhistorik av MS i samband med arbetsintervju.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du på fullaste allvar att MS skulle sälja en specifik namngiven användares uppgifter på det sättet? Jag hoppas verkligen att du köper ditt folie hos en grossist, annars lär det bli dyrt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franne:

Förlåt men hänger inte riktigt med. Kan jag ,som uppgraderade till Windows 10 Home (64-bitars) från Windows 7 Home Edition (64-bitars), göra en ren ominstallation av mitt Windows 10 utan konstigheter eller förluster?
Hur är de med grejer sparade på andra lagringsmedier? T.ex spel och program som inte ligger i Lokal Disk (C:) utan i andra diskar? Kommer hela min dator bli rensad eller bara systemdisken?
Ursäktar om jag upplevs lite trög :*

Ja, du kommer göra en systemåterställning utan några konstigheter och den kommer enbart rensa systemdisken, de andra hårddiskarna kommer vara som innan.

Inget fel med att fråga.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

kan man då också ta bort alla "appar"? använder de aldrig förutom DVR-funktionen

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag var helt på väg att gå ifrån MS men nu tänker jag om.
Som Mayor Quimby i the simpsons i flip flop http://www.nytimes.com/2016/06/17/business/dealbook/microsoft...

Jag kör nu helt bend over till ms dom har koll på min position mina nätvanor till och med mina privata chattar med mina vänner för att inte glömma mina mobil samtal med min kära mormor.
Med hjälp av sl kortet håller dom även reda på vid vilken station i tuben jag befinner mig i samt med visa kortet vilken mcdonalds burger som är min favorit.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rätten till ett privatliv utan att känna sig övervakad i sitt hem hade vi inte med Windows 7 heller, även om vissa vill lura i oss det.

Håller med. Gillar inte heller övervakning ifrån NSA, Kina eller andra myndigheter.

Däremot lurar man sig katastrofalt stort om man undviker Windows 10, men samtidigt glatt använder tidigare versioner, eller system och tjänster ifrån Apple eller Google.

Sitter man däremot på en egenkompilerad Unix/Linux, och med egen firmware/BIOS i datorn så kan jag förstå det (mina Lenovo har tex supportbakdörrar, som det ryktas att kinesiska myndigheter har tillgång till - vilket inte heller låter mer osannlikt än att NSA har tillgång till Apple, Google och MS system och tjänster). Men då skall man också undvika alla system och tjänster ifrån Google, Apple och många amerikanska företag. Annars så blir det helt meningslöst att bara undvika och beklaga sig just över Windows 10.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Microsoft la till övervakning allt eftersom i Win7 och sedan när Windows 10 kom, så hade de samma skit i alla OS. Jag gjorde själv en ominstallation och stängde av all uppdatering för att inte få in skiten, innan jag gick över till Linux och OSX.

Jag kan förstå, om du har stenkoll på en egenkomplierad, och av dig verifierad, Linux-dist, och med koll på alla firmware/BIOS i dina datorer, telefoner och nätverksprodukter.

Kör själv glatt en massa kanonbra Appleprodukter som jag är väldigt nöjd med, och anväder flera av Googles tjänster - men jag lurar mig inte själv till att tro att NSA har mindre övervakning i Apples och Googles produkter än hos Microsoft.

Komiskt med folk som tror att de kommer undan övervakningen med att skippa ett komersiellt amerikanskt företags produkter, men glatt ersätter eller använder andra komersiella produkter ifrån andra amerikanska företag.

Sedan skall vi inte heller bara tro att NSA är den enda myndigheten som kräver/mutar/hotar sig till bakdörrar i mjukvara. Finns garanterat många flera myndigheter som gör det runt om i världen, och inte minst med tanke på hur mycket hårdvara som produceras i Asien.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med. Gillar inte heller övervakning ifrån NSA, Kina eller andra myndigheter.

Däremot lurar man sig katastrofalt stort om man undviker Windows 10, men samtidigt glatt använder tidigare versioner, eller system och tjänster ifrån Apple eller Google.

Sitter man däremot på en egenkompilerad Unix/Linux, och med egen firmware/BIOS i datorn så kan jag förstå det (mina Lenovo har tex supportbakdörrar, som det ryktas att kinesiska myndigheter har tillgång till - vilket inte heller låter mer osannlikt än att NSA har tillgång till Apple, Google och MS system och tjänster). Men då skall man också undvika alla system och tjänster ifrån Google, Apple och många amerikanska företag. Annars så blir det helt meningslöst att bara undvika och beklaga sig just över Windows 10.

Och glöm inte att man måste fixa en dator utan TPM-chip

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Att idag ha så massiv övervakning som idag är faktiskt nästan likställt med att ha kameraövervakning i ditt eget hem. Vem har koll på övervakarna? Illa nog med staten, med att tredjepart företag ska ha liknande övervakning är inte bra (där man har ännu mindre insyn och företag sällan har respekt för individen).
Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det är värre när stater (som tex NSA, eller kinesiska myndigheter) tvingar åt sig alla data, än att det stannar hos de företagen du är kund hos. Det är ju då en komplett övervakning kan ske av medborgare genom att staterna/myndigheterna slår samman all information ifrån alla företags produkter och tjänster man använder sig av.

Jag är OK med om det hade stannat hos Google, Microsoft och Apple, men inte när det antingen säljs vidare till andra företag, eller rutinbaserat ges bort till myndigheter/stater (rena brottsfall kan jag vara mer OK med och ha förståelse för).

Skrivet av Broken-arrow:

Finns dessa som fått sparken av skrivit negativt om företag och även nekade anställning om dessa inte är aktiva på facebook eller gör fel uttalande/skrivit gillat saker som arbetsgivaren tycker är fel.

Tycker dagens utveckling är åt skogen, inte så att facebook ska bli ett krav för ett jobb eller påverka negativt

Skickades från m.sweclockers.com

Har svårt att se vad detta har med Windows 10 att göra??

Skrivet av Ozzed:

Och glöm inte att man måste fixa en dator utan TPM-chip

Helt riktigt. Tänkte inte på den (också).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/