Permalänk

satsa på 244hz ?

Hej jag har nu fått ett ganska nice erbjudande som är att jag kan få https://www.komplett.se/product/800283# för endast 2500 kronor
min fråga nu är det värt att köpa 244 hz skärmen eller ska man köpa en 144 hz .
Anledningen till att jag frågar den frågan är för att hör hört av vissa att eizo skärmen är kass och av andra att den är grym som fan.
skärmen ska användes mest till spelande tex cs go,lol,wow
tack för svar i förväg

Permalänk
Medlem

Den är 120Hz native, "240Hz" är deras backlight blinking som ULMB + doubling frames. Kvaliten på dessa skärmar ska vara kass som fan. Väldigt gammal tech nu.

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att det är faktiskt ingen skärm med stöd för 240 Hz, utan det är 120 Hz med så kallat Black Frame Insertion. Innan du köper denna skärm bör du gå igenom Sweclockers recension som du hittar här.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

XL2411Z brukar inte rekommenderas eftersom den saknar DisplayPort-ingång vilket är allmänt gammalmodigt. Komplett har speciella ASUS-erbjudanden idag onsdag där du kan få erkänt bra skärmen VG248QE för samma pris om du nu har siktat in dig på 144Hz: https://www.komplett.se/product/774683/datorutrustning/bildsk...

Permalänk
Medlem

Jag tillhör den skaran som tycker att det skärmen är grym!
Kan rekomendera den

Permalänk
Medlem

jag har den skärmen och är nöjd, är dock inte hardcore-gamer så andvänder nog inte dess fulla kapacitet, men gillar när man scrollar och texten inte är suddig

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk

Visst är det lite gammalmodig teknik i den, om man jämför med det som precis kommit ut i form av snabba IPS-skärmar med G-/Adaptive sync. Dessa är dock mycket dyrare. Vad jag kommer ihåg var Sweclockers recension positiv. Black frame insertion gör sig väldigt bra på en datorskärm vad jag har hört och leder väl till bättre flyt eller skärpa.

Skulle absolut välja en sån framför en 144hz TN-skärm.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Bildexpert 📺

Idag har flera av de moderna 144 Hz-skärmarna teknik som släcker ned ljuset vid uppdateringar och i praktiken är snarlik/lika effektiv som hos Eizos gamla goding. Det kallas kort och gott för "Blur reduction" eller liknande. G-Sync-skärmarna med funktionen kallar det för ULMB. En del lite äldre spelskärmar kan uppnå samma effekt via Lightboost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriklito:

Jag själv har denna skärm och har inte varit missnöjd, men att tillägga är det att jag gjorde lite research.

Då jag är bra kompis med devilwalk kände jag att jag tänkte dra en lite diskussion med honom om Eizo-skärmen. Och det jag fick till svar var att "Ska man vara proffs så är inte den skärmen något att ha". =D

Efter lite snabba googlingar så gillar inte proffsen Eizon eftersom den flyter inte alls på lika bra som många Benq 144hzare.

Så trots att jag känner mig nöjd med min skärm just nu så vill jag ändå köpa en Benq 144hz! Jag tycker alltså också att du ska göra det!