Finns det något bra sök script?

Permalänk

Finns det något bra sök script?

Hej, jag letar efter något färdig producerat script som är bra på att använda till att låta besökare söka med. Jag vill att man ska kunna söka på flera alternativ på än gång som ex: Namn, Adress, Stad och kanske Personnummer. Typ liknande Lexbase.

Någon som vet något bra alternativ till detta.

Permalänk
Medlem

Du får nog ta och utveckla det där lite. Vilka är besökarna? Är det alla personer i Sverige som man ska söka efter? Vilken typ av information ska man få upp?

Lexbase listar ju personuppgifter tillsammans med rättslig information. Är man bara ute efter personuppgifter så är ju ratsit.se eller upplysning.se två alternativ.

Förstår inte syftet med att använda ett skript, som man vanligtvis hanterar i en terminal, dels då det inte är användarvänligt, och dels då det redan finns ovan nämnda webbtjänster för detta.

Permalänk

Besökarna är riktat mot svenskar. Och databasen ska vara svenska personer. Och man ska kunna söka efter personuppgifter som namn, adress, stad och personnummer. Sedan ska sökresultaten vara den person eller flera om det finns samma efternamn typ. Ungefär som Ratsit kanske.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på funktionen (det är alltså inget "script") LIKE inom SQL. Den hjälper dig med det du vill uppfylla.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Alltså vad är det du vill göra? Vill du ha tillgång till registret över svenska medborgare?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av Florrpan:

Alltså vad är det du vill göra? Vill du ha tillgång till registret över svenska medborgare?

Jag håller redan på med att bygga en databas med Svenska personer som ska ingå i denna databas. Men hittar inget bra skript som går att använda. Kan inte programmera själv så jag tänkte om det fanns något färdigt skript som man kan använda för detta. Typ samma funktioner som Eniro eller liknande.

Permalänk

Finns gott om alternativ som är mer installera och konfigurera snarare än programmera. Några exempel är Elastic Search, SOLR och inbyggd sökfunktionalitet i databaser (om du inte behöver särskilt avancerade saker).

Men efter vad du säger att du vill söka på:
Läs igenom PUL (Personuppgiftslagen) först. Finns väldigt gott om juridiska aspekter för den här typen av data.

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.