Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia Geforce GTX 1060 från partner får svenskt pris

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BennyZ:

Jag vet, menade bara att det var jävligt mycket hype med Mantle och så försvann namnet snabbt jag har mer tillförlit i DX12 än Vulkan dock.

De försvann för att vulkan och Dx12 gör det som Mantle var tänkt att göra. varför utveckla något som alla andra gör ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast det gör dom. Ett 1070 presterar betydligt bättre än 980Ti och Titan X för mycket mindre om man jämför lanseringspris. Sen är den dock nästan en tusenlapp över vad den borde, både sett till rekommenderade priser och tidigare lanseringspriser av tidigare x70-kort. Ett 1060 kommer antagligen kosta runt 3200kr ungefär för prestanda av ett 980 eller mer, ett 980 som vid lansering kostade 5500kr+.

Ja det är dyrare än förra gen, men det är inte något extremt och du får fortfarande ett x60-kort med förra gen x80-kort prestanda för en betydande mindre peng.

Man kan få ett 980/980ti för samma priser nu som ex 1060/1070. att saker går ner i pris är naturligt, men nu är det så att medelkorten presterar som de gamla korten till ca samma priser som de går för nu. Vad de kostade när de släpptes är i dagens läge oviktigt.

1070 presterar inte betydligt bättre än ex980ti eg. det e ~samma prestanda för nästa samma peng nu, allt Nvidia har gjort enligt mig är att släppa en refresh, dvs samma prestanda till samma krona fast billigare att producera för dem. I bilvärlden är det rätt normalt att göra så, typ som en omstrukturering för att leverera samma prestanda(produkt) till billigare produktionskostnad(större volym)

ett 1070 borde prestera bättre än den bästa produkten dvs titan X för en spottstyver typ 3k och 1060 som ett det titan x, det e framsteg. Att släppa prylar som lägger sig i samma prestanda/kr som gamla produkter e att mjölka marknaden.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Synd att kortet inte har SLI. Med två hade den klått 1080 till ett mindre pris.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Man kan få ett 980/980ti för samma priser nu som ex 1060/1070. att saker går ner i pris är naturligt, men nu är det så att medelkorten presterar som de gamla korten till ca samma priser som de går för nu. Vad de kostade när de släpptes är i dagens läge oviktigt.

1070 presterar inte betydligt bättre än ex980ti eg. det e ~samma prestanda för nästa samma peng nu, allt Nvidia har gjort enligt mig är att släppa en refresh, dvs samma prestanda till samma krona fast billigare att producera för dem. I bilvärlden är det rätt normalt att göra så, typ som en omstrukturering för att leverera samma prestanda(produkt) till billigare produktionskostnad(större volym)

ett 1070 borde prestera bättre än den bästa produkten dvs titan X för en spottstyver typ 3k och 1060 som ett det titan x, det e framsteg. Att släppa prylar som lägger sig i samma prestanda/kr som gamla produkter e att mjölka marknaden.

Självklart kommer förra gen vara så billiga när återförsäljare har pressat priserna eftersom dom har så mycket i lager, har ingenting med Nvidia att göra. Förra gen hade inte kostat vad de gör nu om inte Pascal hade släppts, så tro inte att du hade fått ett 980Ti för under 5k om det inte hade kommit ett 1080/1070. Borde vara ganska uppenbart att man jämför med lanseringspriser, det gör man ju alltid när man jämför mellan generationer.

Jämför du med referens ja, då är det samma prestanda. Varför ska alla jämföra med bilar hela tiden? Det är helt och hållet två olika produkttyper som inte passar att jämföra för fem öre. Köp en ny bil och den tappar värde direkt, inte så mycket om det är ett grafikkort.

Nvidia släppte inte Pascal för samma pris som förra gen, utan återförsäljare sänkte priset på dom gamla korten, så nej på det viset mjölkar dom inte alls, det dom möjligen mjölkar med är FE. Varför förväntar du dig att ett mellanklasskort ska spöa förra gen bästa kortet? GTX970 spöade knappast 780Ti och det var övre mellanklass.

Du borde verkligen ta och sluta upp med att snacka innan du tar reda på saker, och använd gärna korrekt svenska, att skriva "e" istället för "är" är helt och hållet onödig lathet. Lite som att förkorta "LOL" med "L"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drotz2000:

Dom har bättre kvalite både på hårdvaran och mjukvaran med.
Så ser inte hur AMD ska konkurrera med något alls här faktiskt.

Vad drömde du sen om då? Hårdvaran visst men knappast mjukvaran. Skulle nog säga att både Nvidia och AMD har sina bättre och sämre drivrutiner.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

De försvann för att vulkan och Dx12 gör det som Mantle var tänkt att göra. varför utveckla något som alla andra gör ?

Vulkan & Dx12 är baserat av mantle vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Det är synd att det är så. Jag vill se som de gjorde med 780ti och 290x, ROG Platinum versioner av toppkorten, samma fläkt och kvalite på PCB. Men jag vet att det inte kommer ske. Jag vill bara att 480-chippet får visa vad det går för men jag vill också se hur det presterar mot 1060 chip vs chip Kanske är för mycket att begära haha

Den kylaren var vad jag minns värdelös till 290x då den inte var omdesignad utan bara påmonterad 290x från ett annat grafikkort. Vill du ha en jämförelse mellan chippen tar du det bästa kortet oavsett tillverkare och jämför.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

AMD lämnade över förvaltning av Mantle till Kronos group som i sin tur dödsförklaradet Mantle och Vulcan födds. Precis som AMD tänkt från början. Mantle gjorde precis det det skulle, få upp ögonen för andra aktörer att jobba vidare på det så utvecklare kommer närmare hårdvaran.

http://www.pcworld.com/article/2894036/mantle-is-a-vulkan-amd...

Ontopic: Om bara vi kunde få lite tredjeparts kort av RX480 nu så vi kan jämföra prestandan med 1060 när det släpps. Spännande tider för den budgetorienterade gamern.

Skrivet av _Merc_:

De försvann för att vulkan och Dx12 gör det som Mantle var tänkt att göra. varför utveckla något som alla andra gör ?

Mantle finns kvar internt hos AMD, är vad som använda för LiquidVR exempelvis: http://www.extremetech.com/extreme/200286-not-dead-yet-amds-m...

Men Mantle som API är i princip dött och återuppstånden som Vulkan. AMD lyckades med satsningen, att få fart på utvecklingen som stannat av nästan helt. Först efter Mantle som DirectX 12 tillslut presenterades och började få fart samt att Vulkan är baserad på Mantle.

Skrivet av Mikaelmannen:

Den kylaren var vad jag minns värdelös till 290x då den inte var omdesignad utan bara påmonterad 290x från ett annat grafikkort. Vill du ha en jämförelse mellan chippen tar du det bästa kortet oavsett tillverkare och jämför.

Nu är jag osäker på om det var kylaren på det 290X-kortet användaren nämner (har för mig det var DCII-kortet) men kylaren var tagen direkt från Asus GTX 780 Ti-kort där kylaren inte är anpassad för att kyla Hawaii-GPUn.

Kylare måste alltid designas för kortet de används för, går inte alltid att bara ta något annat och montera dit. Vilket Asus förhoppningsvis har lärt sig vid det här laget.

EDIT: Hittade: http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/asus-r...

"

It has been brought to our attention by several readers that ASUS have transplanted this specific Direct CU II cooler from their GTX780 range of hardware. Asus have not confirmed this, however we can see by the thermal paste footprint in the images that while there are five direct touch copper heatpipes, only 3 of them are making direct contact with the AMD R9 GPU core. That said, the outer two heatpipes will be working a little via heat transference with the others."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Självklart kommer förra gen vara så billiga när återförsäljare har pressat priserna eftersom dom har så mycket i lager, har ingenting med Nvidia att göra. Förra gen hade inte kostat vad de gör nu om inte Pascal hade släppts, så tro inte att du hade fått ett 980Ti för under 5k om det inte hade kommit ett 1080/1070. Borde vara ganska uppenbart att man jämför med lanseringspriser, det gör man ju alltid när man jämför mellan generationer.

Jämför du med referens ja, då är det samma prestanda. Varför ska alla jämföra med bilar hela tiden? Det är helt och hållet två olika produkttyper som inte passar att jämföra för fem öre. Köp en ny bil och den tappar värde direkt, inte så mycket om det är ett grafikkort.

Nvidia släppte inte Pascal för samma pris som förra gen, utan återförsäljare sänkte priset på dom gamla korten, så nej på det viset mjölkar dom inte alls, det dom möjligen mjölkar med är FE. Varför förväntar du dig att ett mellanklasskort ska spöa förra gen bästa kortet? GTX970 spöade knappast 780Ti och det var övre mellanklass.

Du borde verkligen ta och sluta upp med att snacka innan du tar reda på saker, och använd gärna korrekt svenska, att skriva "e" istället för "är" är helt och hållet onödig lathet. Lite som att förkorta "LOL" med "L"

förr i tiden så va man typ tvungen att lägga ut ex hårdvara för typ 50-60% av rådande nypris om man ville bli av med sin hårdvara bara den senate tiden det har blitt lite knepigt på begagnatmarknaden när det gäller hårdvara. dvs hårdvara tappar vanligtvis mer än bilar i sitt värde.. vanligtvis.

nvidia eller återförsäljare som sänker priser är helt ointressant för mig som slutkund. det e enbart priset som är viktigt, om man ska vara ärlig så är ju ex pascal ganska imponerande prestandamässigt men vi har sett sådana hopp innan. dvs där enklare kretsar/kor har varit snabbare än de äldre kretsarna med mer shaders och större minnesbussar. Men prestandan är inte längre så stor som förr i tiden om och priserna har hela tiden gått upp istället. Ett mellanklasskort ska kosta som just ett sådant och ett undre mellanklasskort som 1060 ska ligga i sitt prissegment.
970 blev ju populärt för det va ju som ett 780ti i runda slängar om jag minns rätt nu. ett kort som kostade 6k hade svårt att hävda sig mot ett som kostade 3k och hade mer minne dessutom. Kostade 980ti 6k? nä det låg över 7k förr och 1070 ligger över 4k dvs de har blivit långt dyrare än vad motsvarande kort från generationen innan kostade.

Å det dära med dollar å så e lite av bull, även när dollarn var låg fick vi räkna med typ 10kr/dollar när vi handlade datorprylar. precis innan dollarn sköt upp i värde då såg vi en sänkning från den gyllene grundregel 10kr/dollarn.

Men som sagt, för mig och för stora skaran så är det ointressant vems fel det är att allt är dyrare, allt vi bryr oss om är just vad vi får ge för prylen. Å just nu e det för dyrt för vad vi får:P

Fast å andra sidan är jag sjukt sugen på ex ett gigabajs 1070 mini-itx kort, kommer ett 1080 i det formatet så vette fan om jag vågar stå emot

Ja jag e en hycklare

Å nä orka använda rätt svenska, ska gå snabbt att skriva det man har på känn så att säga. Tänker man till så inser man hur meningslöst det e att göra ett inlägg jue

för att dra ihop det, För lite mos i sakerna och för alldeles dyrt.. jag förväntar mig underverk dvs det som brukade kallas för utveckling

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

förr i tiden så va man typ tvungen att lägga ut ex hårdvara för typ 50-60% av rådande nypris om man ville bli av med sin hårdvara bara den senate tiden det har blitt lite knepigt på begagnatmarknaden när det gäller hårdvara. dvs hårdvara tappar vanligtvis mer än bilar i sitt värde.. vanligtvis.

nvidia eller återförsäljare som sänker priser är helt ointressant för mig som slutkund. det e enbart priset som är viktigt, om man ska vara ärlig så är ju ex pascal ganska imponerande prestandamässigt men vi har sett sådana hopp innan. dvs där enklare kretsar/kor har varit snabbare än de äldre kretsarna med mer shaders och större minnesbussar. Men prestandan är inte längre så stor som förr i tiden om och priserna har hela tiden gått upp istället. Ett mellanklasskort ska kosta som just ett sådant och ett undre mellanklasskort som 1060 ska ligga i sitt prissegment.
970 blev ju populärt för det va ju som ett 780ti i runda slängar om jag minns rätt nu. ett kort som kostade 6k hade svårt att hävda sig mot ett som kostade 3k och hade mer minne dessutom. Kostade 980ti 6k? nä det låg över 7k förr och 1070 ligger över 4k dvs de har blivit långt dyrare än vad motsvarande kort från generationen innan kostade.

Å det dära med dollar å så e lite av bull, även när dollarn var låg fick vi räkna med typ 10kr/dollar när vi handlade datorprylar. precis innan dollarn sköt upp i värde då såg vi en sänkning från den gyllene grundregel 10kr/dollarn.

Men som sagt, för mig och för stora skaran så är det ointressant vems fel det är att allt är dyrare, allt vi bryr oss om är just vad vi får ge för prylen. Å just nu e det för dyrt för vad vi får:P

Fast å andra sidan är jag sjukt sugen på ex ett gigabajs 1070 mini-itx kort, kommer ett 1080 i det formatet så vette fan om jag vågar stå emot

Ja jag e en hycklare

Å nä orka använda rätt svenska, ska gå snabbt att skriva det man har på känn så att säga. Tänker man till så inser man hur meningslöst det e att göra ett inlägg jue

Utbud och efterfråga, en del hårdvara har väldigt hög efterfrågan därför är andrahandsvärdet högre än andra. Inget konstigt här inte.

Herregud läser du inte vad jag skriver överhuvudtaget? 780Ti var för det mesta snabbare än ett GTX 970. Finns kanske något spel där 970 kan mäta sig med 780Ti. På senare tid har säkerligen 970 fått upp sin prestanda lite, grafikkort brukar få lite ökad prestanda dom 2 första åren via drivrutiner. Skillnaden i priser är inte astronomiska precis. Ett 1070 skulle kosta 4000kr ungefär, du kan få det för 8-900kr över det priset. 4K lanseringspris vore inte dåligt eftersom GTX 970 kostade 3500kr ungefär vid lansering, och nu är dollarn mer värd än förut.

Numera så passar det hela med att översätta dollarpriser till svenska kronan bättre i teorin då $1 = 8kr i alla fall för det mesta på senaste, just nu är det möjligt att dollarn är värd mer än 8kr, men det går lite upp och ner. I alla fall så blir det 25% moms på 8kr, så har du 10kr. Men sedan så är det mer än så som skall räknas in, butiker som vill ha mer kanske. Inte säker då jag inte kollat upp det noga.

Det är ointressant vems fel det är när du ska ut och köpa produkten, men beroende på vems fel det är så kan man förutse vad som kommer hända. Eftersom det antagligen mest har att göra med att butiker har kvar massor av gamla kort samt pga Founders Edition så lär vi se bättre priser om ett tag. Referenskort brukar väl ändå inte säljas så värst länge?

Du kan inte mena allvar när du menar på att det skall gå snabbt när det bara är en extra bokstav i "är" och "e". Det tar dig en halv sekund extra att skriva "är" istället för "e", om du nu inte skriver som farmor, dvs med ett finger

Permalänk
Medlem

@Friterad
e låter fränare än hårda är
ärrrrr ärrrrrrr äääääärrrrrrrrr tar för långt att säga å skriva

nä fan, det ska va eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

780,970, 780ti, 980 samt 290/290x/390/390x/rx480.. same shit nån fps hit å dit i min värld.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

@Friterad
e låter fränare än hårda är
ärrrrr ärrrrrrr äääääärrrrrrrrr tar för långt att säga å skriva

nä fan, det ska va eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

780,970, 780ti, 980 samt 290/290x/390/390x/rx480.. same shit nån fps hit å dit i min värld.

Det är skillnad på skriftspråk och talspråk. Även om det står "är" så betyder det inte att man uttalar det så alltid, men nu är vi ganska långt från topic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

@Friterad
e låter fränare än hårda är
ärrrrr ärrrrrrr äääääärrrrrrrrr tar för långt att säga å skriva

nä fan, det ska va eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

780,970, 780ti, 980 samt 290/290x/390/390x/rx480.. same shit nån fps hit å dit i min värld.

Det brukar ändå vara rätt viktigt när folk rekommenderar grafikkort. "Ta ----, det presterar bättre än ----" och länkar ett prestandaindex där det som avgör är just ett par fps.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Om man ska tro lite tidiga benchmarks för ett OC 1060 och ett OC 480 så blir 1060 sämre:
1060 är uppklockat till 1911mhz och 480 ligger på 1350mhz

http://www.3dmark.com/compare/fs/9202637/fs/9188962#

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vad drömde du sen om då? Hårdvaran visst men knappast mjukvaran. Skulle nog säga att både Nvidia och AMD har sina bättre och sämre drivrutiner.

Mjukvara innefattar mer än drivrutiner dock. Som jag ser det har Nvidia ett klart övertag med tanke på Shadowplay och game stream till Shield.

Jag vet att plays.tv finns till AMD men det verkar inte vara alls lika bra. Det kan väl exempelvis bara spela in i vissa spel och klarar inte 4k? Det senare är jag osäker på... Sen finns ju även Steam link men var i början i alla fall inte lika bra som Nvidias alternativ. Jag har inte hängt med sen jag skaffade en Shield TV.

Permalänk
Skrivet av rSon:

Mjukvara innefattar mer än drivrutiner dock. Som jag ser det har Nvidia ett klart övertag med tanke på Shadowplay och game stream till Shield.

Jag vet att plays.tv finns till AMD men det verkar inte vara alls lika bra. Det kan väl exempelvis bara spela in i vissa spel och klarar inte 4k? Det senare är jag osäker på... Sen finns ju även Steam link men var i början i alla fall inte lika bra som Nvidias alternativ. Jag har inte hängt med sen jag skaffade en Shield TV.

Shadowplay är numera ersatt med samma skit AMD har, där all fokus är mot streaming. Senaste uppdateringen har fått helvetet frysa till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kärlekstrollet:

Shadowplay är numera ersatt med samma skit AMD har, där all fokus är mot streaming. Senaste uppdateringen har fått helvetet frysa till.

Skickades från m.sweclockers.com

Du syftar på att Nivida åter försöker lansera kontotvånget för drivare och liknande? http://www.guru3d.com/news-story/nvidia-updates-geforce-exper...

"Not everything is tied towards the forced login, but if you like to use features like Ansel, ShadowPlay, Game Stream and driver updates you'll need to login with your personalized account or a Google account. The new update requires you to log in so that it can store your game preferences (and probably a lot of other undisclosed stuff if not now then later) onto the cloud."

Man får hoppas de backar igen, känns helt klart som fel steg att ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du syftar på att Nivida åter försöker lansera kontotvånget för drivare och liknande? http://www.guru3d.com/news-story/nvidia-updates-geforce-exper...

"Not everything is tied towards the forced login, but if you like to use features like Ansel, ShadowPlay, Game Stream and driver updates you'll need to login with your personalized account or a Google account. The new update requires you to log in so that it can store your game preferences (and probably a lot of other undisclosed stuff if not now then later) onto the cloud."

Man får hoppas de backar igen, känns helt klart som fel steg att ta.

Märker man det först i spelet? Jag installerade precis senaste drivrutinen för att se om det dök upp något men såhär ser det ut trots att jag startade om programmet:

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Herregud läser du inte vad jag skriver överhuvudtaget? 780Ti var för det mesta snabbare än ett GTX 970. Finns kanske något spel där 970 kan mäta sig med 780Ti. På senare tid har säkerligen 970 fått upp sin prestanda lite, grafikkort brukar få lite ökad prestanda dom 2 första åren via drivrutiner. Skillnaden i priser är inte astronomiska precis. Ett 1070 skulle kosta 4000kr ungefär, du kan få det för 8-900kr över det priset. 4K lanseringspris vore inte dåligt eftersom GTX 970 kostade 3500kr ungefär vid lansering, och nu är dollarn mer värd än förut.

I SweClockers index är 970 bättre i 1080p och 2160p. De är jämna i 1440p.
Enligt TechPowerUp var 780 Ti aning snabbare 2014, men nu är 970 aningen snabbare.
Så ja, 970 mäter sig med 780 Ti.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Om man ska tro lite tidiga benchmarks för ett OC 1060 och ett OC 480 så blir 1060 sämre:
1060 är uppklockat till 1911mhz och 480 ligger på 1350mhz

http://www.3dmark.com/compare/fs/9202637/fs/9188962#

Tror ej på detta, 1060 kommer vara som ett 980 vilket 480 inte är bättre än

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Märker man det först i spelet? Jag installerade precis senaste drivrutinen för att se om det dök upp något men såhär ser det ut trots att jag startade om programmet:
http://i.imgur.com/3iiTudq.png

Den utgåva som nämns är beta på 3.x versionen av GFE (se bild 2). Du kör 2.11.4.0 enligt bild. Skulle du installera betan så hade du troligen fått logga in om du skulle använda några av dessa funktioner.

Frågan är just om detta kommer vara kvar även i GFE 3.x som lanseras framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

I SweClockers index är 970 bättre i 1080p och 2160p. De är jämna i 1440p.
Enligt TechPowerUp var 780 Ti aning snabbare 2014, men nu är 970 aningen snabbare.
Så ja, 970 mäter sig med 780 Ti.

Vilket prestandaindex läser du då? Det jag kollade upp när jag skrev inlägget visade inte alls det. Sen är det inte så konstigt att kortet på senare tid fått bättre prestanda, alla gpu'er får ökad prestanda med tiden pga drivrutiner, men dom får inte det hela tiden utan efter 1-2 år, möjligen lite mer i vissa tillfällen, så avstannar prestandaökningen som sagt. Därför kommer antagligen ett 1070 prestera hyfsat mycket bättre än 980Ti om 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vilket prestandaindex läser du då? Det jag kollade upp när jag skrev inlägget visade inte alls det. Sen är det inte så konstigt att kortet på senare tid fått bättre prestanda, alla gpu'er får ökad prestanda med tiden pga drivrutiner, men dom får inte det hela tiden utan efter 1-2 år, möjligen lite mer i vissa tillfällen, så avstannar prestandaökningen som sagt. Därför kommer antagligen ett 1070 prestera hyfsat mycket bättre än 980Ti om 2 år.

SweClockers RX 480 och TechPowerUps 970 och 1070.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Den utgåva som nämns är beta på 3.x versionen av GFE (se bild 2). Du kör 2.11.4.0 enligt bild. Skulle du installera betan så hade du troligen fått logga in om du skulle använda några av dessa funktioner.

Frågan är just om detta kommer vara kvar även i GFE 3.x som lanseras framöver.

Ja, dumt av mig att inte kolla det. Vi får verkligen hoppas att folk slipper logga in, förstår inte alls vad det ska vara bra för överhuvudtaget. Ju fler saker man måste registrera sig för desto fler risker finns det att olika lösenord kommer på villovägar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Synd att kortet inte har SLI. Med två hade den klått 1080 till ett mindre pris.

Det är nog exakt därför sli inte finns på 1060.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Viochee:

Tror ej på detta, 1060 kommer vara som ett 980 vilket 480 inte är bättre än

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är 980 prestanda.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Till @BennyZ & @Friterad så köper jag inte ert resonemang att 1080 är prisatt på en rimlig nivå av Nvidia. Det enda skälet som priserna är så höga är att Nvidia saknar konkurrens i högprestandasegmentet. AMD har misslyckats att matcha 1080 och därför får kunderna betala ett premium.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

GTX 1060 måste prestera betydligt bättre än RX 480 för att vara värt den här prislappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Suck... Den har man inte hört förr.

Bara kolla hur RX480 skalar på Doom nu när Vulcan är här:
http://www.guru3d.com/news_story/new_patch_brings_vulkan_supp...

Något står rätt till hos AMD

Eller är både Vulcan och DX12 något vi ska förkasta numera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Tror ej på detta, 1060 kommer vara som ett 980 vilket 480 inte är bättre än

Detta är ju överklockade versioner. 1060 ska slå 480 stock.

Här ligger de head to head i stock iaf:
http://wccftech.com/nvidia-gtx-1060-3dmark-benchmarks-leaked/
http://www.3dmark.com/fs/9037091

Vi får se! Har inte sett några andra benchmarks som säger annorlunda.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?