Anmäl dig till Roborock Challenge!

Dags för hemmabio, fråga angående arc eller optisk

Permalänk

Dags för hemmabio, fråga angående arc eller optisk

Tjena! Nu är det så att ny lägenhet är på gång och tänkte därför köpa mig en hemmabio.
Något jag tittat lite extra på är https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/hemmabio-anlaggnin... som inte är för dyr och jag har bara hört gott om hifiklubben.

Nu är det dock så att vad jag läst till mig så behöver min reciever ha stöd för ARC för att få ut ljud från smart tv'ns appar (netflix).
Recievern som ingår i paketet har ju inte stöd för arc men jag har läst att det fungerar isåfall att köra med en optisk kabel för att få ut surround från netflix, hur eller vad blir skillnaden med att använda sig av en optisk kabel ?
Blir det någon märkbar skillnad förutom att jag får ha en extra sladd mellan tv och reciever?
Skälet till att jag vill använda netflix i tvn är därför att netflix i chrome endast stödjer 720p annars hade jag bara använt htpcn till netflix.

Så, borde jag istället för att köpa det här paketet köpa mig en annan reciever med stöd för arc?
Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

@Psychadaelic: En optisk toslink-kabel kostar inte många kronor så det är bara att testa. Det bör inte bli någon skillnad på ljudet då toslink skickar digitala signaler, samma som HDMI.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan bli skillnad eftersom hdcp-stöd kan krävas och då måste signalen gå via hdmi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan bli skillnad eftersom hdcp-stöd kan krävas och då måste signalen gå via hdmi.

Okej tack! men om jag då istället använder en htpc för netflix så kan jag använda allting genom endast hdmi?
htcp->Reciever->tv ? eller tänker jag fel här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Okej tack! men om jag då istället använder en htpc för netflix så kan jag använda allting genom endast hdmi?
htcp->Reciever->tv ? eller tänker jag fel här

Kort svar: Ja.
Har så själv.
Kopplar TV-bänks datorn/HTPC:n endast med HDMI till TV:n som sedan skickar ljudet till förstärkaren via optiskt.
Kopplar även DVD-spelaren på samma sätt för film.
Använder DVD-spelaren även för CD-uppspelning, så den är även kopplad med Koaxial (digitalt) förstärkaren...

Kan då inte höra någon skillnad på ljudet, om det konverteras i TV:n HDMI-> TOS-> Förstärkare-> Högtalare eller om det skickas Koaxialt-> Förstärkare-> Högtalare.
Förstärkaren Yamaha AS-301 har inbyggd DAC.

Red: Fast tvärtom då Hemmabio förstärkare/receiver (receiver=förstärkare med inbyggd radio) kopplar man som TS beskrev. Har själv en HIFI-förstärkare.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.