Microsoft tvingas revidera miljardmålet

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tvingas revidera miljardmålet

Ett år efter lanseringen är Windows 10 inte nära målet att vara installerat på en miljard enheter. Nu ändrar Microsoft också tidsplanen för systemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

1 Miljard enheter känns ju inte orimligt att uppnå på 2 år?
1/3 är ju redan i mål, lägg där till att DX12 i nya spel pushar folk till plattformen, appar, OneDrive och standardisering mot W10 av leverantörer för datorer och program lär bidra med den sista behövliga boosten för W10.

Edit: Tycker dock att deras "Gratis t.o.m. 29:e juli" är en kass strategi med tanke på att de vill locka folk till systemet och att de fram tills nyligen påtvingade installationer vare sig du godkänt det eller inte.
Ha kvar erbjudandet, lägg ner supporten för äldre system (framför allt 32-bits), så kommer folk så småningom att uppgradera till plattformen när fördelarna med den blir tillräckligt påtagliga. -Nackdelen är ju att de kan behöva supporta äldre 64-bits system hårdvarumässigt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Vad är Microsofts plan för Windows Phone? Kommer de ge upp den marknaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Vad är Microsofts plan för Windows Phone? Kommer de ge upp den marknaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom ju nyligen att dom fortfarande inte ger upp, vilket man ju kan säga vad man vill om.
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.656893/microsoft-window...
De kommer fortsätta satsa på det men har ännu inte annonserat några nya lumia lurar efter att 950 ditona inte uppnått försäljningsmålen.
Det sägs att dom nu fokuserar på den ryktade surface phone, det sägs att den kan komma ett lanseras nästa vår. Om den ser ut som följande koncept bild köper jag den enbart därav
http://www.dagensanalys.se/2016/04/microsoft-ger-inte-upp-ny-...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swedish Berserk:

Vad är Microsofts plan för Windows Phone? Kommer de ge upp den marknaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror som den här killen, framtiden ser ljus ut om Microsoft satsar på rätt saker.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

1 Miljard enheter känns ju inte orimligt att uppnå på 2 år?
1/3 är ju redan i mål, lägg där till att DX12 i nya spel pushar folk till plattformen, appar, OneDrive och standardisering mot W10 av leverantörer för datorer och program lär bidra med den sista behövliga boosten för W10.

Edit: Tycker dock att deras "Gratis t.o.m. 29:e juli" är en kass strategi med tanke på att de vill locka folk till systemet och att de fram tills nyligen påtvingade installationer vare sig du godkänt det eller inte.
Ha kvar erbjudandet, lägg ner supporten för äldre system (framför allt 32-bits), så kommer folk så småningom att uppgradera till plattformen när fördelarna med den blir tillräckligt påtagliga. -Nackdelen är ju att de kan behöva supporta äldre 64-bits system hårdvarumässigt.

Jag tycker lite det motsatta mot det du säger. Att bara ha kunnat få 350 miljoner folk att installera, trots att det är gratis, visar ju att de som var mest ivriga redan gjort det.

DX12 är nog bara ett lockande skäl för "gamers", då de flesta datorer säkerligen tillhör en "medel-svensson", som knappt har användning för tekniken, mer än i några ytterst få lägen. Trots att det är gratis, så har endast 350 miljoner registrerats. Tror inte att den siffran kommer springa iväg på ett och ett halvt år nu när det kommer att kosta.

Många pers och bolag är beroende av äldre programvara och drivrutiner som kanske inte stöds av 10:an. För att dessa "enheter" fortfarande skall existera, så måste man fortsätta att erbjuda support för dessa som har OS som är äldre än Win 10. Du skall bara veta hur många bolag och myndigheter som är beroende av äldre OS, säkert många som du har daglig "kontakt" med.

Personligen uppdaterade jag endast pga att jag några enstaka ggr per år spelar lite, så skjutsen med DX12 kanske är något att ha. Annars skulle jag inte gjort det. I mina ögon är OS'et ruggigt fult, med inställningar utslängda lite här och var, och bloatat med reklam, trots att man lade ut många tusenlappar på ett flertal retail utgåvor av operativsystemen som kom innan.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

1 Miljard enheter känns ju inte orimligt att uppnå på 2 år?
1/3 är ju redan i mål, lägg där till att DX12 i nya spel pushar folk till plattformen, appar, OneDrive och standardisering mot W10 av leverantörer för datorer och program lär bidra med den sista behövliga boosten för W10.

Edit: Tycker dock att deras "Gratis t.o.m. 29:e juli" är en kass strategi med tanke på att de vill locka folk till systemet och att de fram tills nyligen påtvingade installationer vare sig du godkänt det eller inte.
Ha kvar erbjudandet, lägg ner supporten för äldre system (framför allt 32-bits), så kommer folk så småningom att uppgradera till plattformen när fördelarna med den blir tillräckligt påtagliga. -Nackdelen är ju att de kan behöva supporta äldre 64-bits system hårdvarumässigt.

Windows 10 har ju även tappat den initiala boosten på PC-marknaden och växer inte så mycket där heller längre, trots "tvingande" uppgraderingar. Och för många stora företag är bytte av operativsystem en gigantisk process. Jobbar på ett företag med 5000+ anställda och med många gamla styrsystem och vi gick ifrån xp till 7 nån gång 2013. Det tog över två från beslut till verkställande om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Medlem

@GambitSWE:

Det är gratis att uppgradera för dom som har en riktig version av win7 och 8. Hade dom önskat att nå målet på 1 miljarder så hade dom kunnat göra det gratis för alla som sitter med en piratad version av win7 och 8, då hade det hänt grejer

Köpte förresten Windows för första gången i mitt liv bara för att just ta del av den gratis uppgraderingen. Tror jag gav 300 kr för en retail win 7 nyckel.

Permalänk
Skrivet av RVX:

Dom ju nyligen att dom fortfarande inte ger upp, vilket man ju kan säga vad man vill om.
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.656893/microsoft-window...
De kommer fortsätta satsa på det men har ännu inte annonserat några nya lumia lurar efter att 950 ditona inte uppnått försäljningsmålen.
Det sägs att dom nu fokuserar på den ryktade surface phone, det sägs att den kan komma ett lanseras nästa vår. Om den ser ut som följande koncept bild köper jag den enbart därav
http://www.dagensanalys.se/2016/04/microsoft-ger-inte-upp-ny-...

Hur påverkas dom av att Intel tänker dra sig ur den mobila marknaden då? Surface Phone ska väl vara x86 baserad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Hoppas Windows blir mer användarvänligt i framtiden..Just nu är det katastrofalt med ''du har inte behörighet'' trots man är system-admin, sen om man följer alla guider för att få bort så buggar sig windows totalt..slutresultat...formatera om och installera om och sedan var en gäst i din egna dator..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Hade de inte kört med sådana fuffens strategier och dessutom släppt Windows 10 till telefoner så hade det kanske funkat.

Allt om keyloggers och påtvingade uppdateringar och att de rent allmänt ger samma intryck som lurendrejare avskräcker nog en hel del. Sedan så blev inte Windows 10 lösningen på dumheterna i Windows 8 som utlovat. Blev bara ett ännu större hopkok av GUIs. Och ja som sagt, hade de faktiskt släppt Windows 10 till telefoner så kanske de hade kommit någon vart på den marknaden med.

Permalänk

Skulle vara intressant att veta hur många av dessa 350 miljoner personer, som har installerat Windows 10 frivilligt och inte fått det tvångsinstallerat.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Hoppas Windows blir mer användarvänligt i framtiden..Just nu är det katastrofalt med ''du har inte behörighet'' trots man är system-admin, sen om man följer alla guider för att få bort så buggar sig windows totalt..slutresultat...formatera om och installera om och sedan var en gäst i din egna dator..

Precis. Just den där kontrollen har jag svårt för. De tycker det är viktigt att de får bestämma exakt hur jag använder datorn samtidigt som det ska in övervakning i det hela. Man begränsas hela tiden och saker som man kunnat göra i Windows 2000 går inte längre. Och det här med UWP är bara ytterligare ett steg i det hela. Målet är väl att man inte ska kunna köra annat än godkänd palladiummjukvara. Är väl delvis där övervakningsbiten kommer in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur påverkas dom av att Intel tänker dra sig ur den mobila marknaden då? Surface Phone ska väl vara x86 baserad?

Skickades från m.sweclockers.com

Rimligtvis borde dom väl få en bättre chans? Men jag vet inte ärligt.
Hurvida deb den kommer vara x86 baserad eller ej kan en ju bara spekulera om, har inte hittat nån relevant information.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Skulle vara intressant att veta hur många av dessa 350 miljoner personer, som har installerat Windows 10 frivilligt och inte fått det tvångsinstallerat.

Jag har installerat det frivilligt och har inga problem med Win 10. Fungerar bra och gillar det.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Jag försöker uppdatera mina föräldrars dator till Windows 10, men nedladdningen vägrar starta... tack för den! Ni som annars är så jävla påträngande om att uppdatera snarast möjligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd

För privat personer finns det ingen orsak att inte upgradera till 10an och är bara korkad evishet att hänga kvar vid 7an och 8an och är nog bra för alla om dom försvinner så snabbt som möjligt och blir 100% fokus på 10an men tror stora orsaken många hänger kvar vid helst 7an är att den är enklast att köra piratad så ett år gartis till alla skulle nog vara en bra strategi och företag är väll en annan femma där många kör äldre program där xp fortfarande rullar på en del burkar men så vinner man nog många privat användare

Finns många bortförklaringar om övervakning och kompabilitet o.s.v men är exakt samma features som varit med även i vista,7an,8an där din personliga integritet blir rövknullad på samma sätt som du går ut på facebook, google eller använder din mobil oavsett system och ska man slippa det i största möjliga mån så ska man nog sikta på linux och foliehatt sen kompatibilitet brukar var lösligt problem på dom flesta saker för privat personer

Men windows phone där skulle dom grävt ner liket för länge sedan då ingen vill ha dom utom den där 0.0001% som säger det är gudsgåva till mobilmarknaden

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Tycker ändå att Windows 7 är bättre på många sätt vill inte ha massa skit i os.

Hoppas att Windows 11 blir som Windows 7 fastbättre när det gäller prestanda och DX12 då kanske det blir något.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tycker ändå att Windows 7 är bättre på många sätt vill inte ha massa skit i os.

Hoppas att Windows 11 blir som Windows 7 fastbättre när det gäller prestanda och DX12 då kanske det blir något.

Kommer väl inget Windows 11 är vad jag hört..
Sen vad är bättre med Windows 7..Och vad för skit menar du ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Kommer väl inget Windows 11 är vad jag hört..
Sen vad är bättre med Windows 7..Och vad för skit menar du ??

Nä jag tänker om det kommer Windows 11 eller vad den kommer att heta.

Jag tycker att Windows 10 är mer som ett lås OS och på Windows 7 är man blir fri som använder.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tycker ändå att Windows 7 är bättre på många sätt vill inte ha massa skit i os.

Hoppas att Windows 11 blir som Windows 7 fastbättre när det gäller prestanda och DX12 då kanske det blir något.

Windows 10 ska va det sista vad jag läst. Om det blir så är ju en annan sak

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

@AMD-FX:

Sa dom inte samma sak när det gäller Windows 8?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Nä jag tänker om det kommer Windows 11 eller vad den kommer att heta.

Jag tycker att Windows 10 är mer som ett lås OS och på Windows 7 är man blir fri som använder.

har för mig att windows ska bli som apples system. det kommer bara uppdateringar och revideringar av windows 10 istället

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Wifi:

Jag försöker uppdatera mina föräldrars dator till Windows 10, men nedladdningen vägrar starta... tack för den! Ni som annars är så jävla påträngande om att uppdatera snarast möjligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Testa detta.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Va? Trots att de varit rent desperata och rentav tvångsinstallerat eländet hos folk....

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Skulle vara intressant att veta hur många av dessa 350 miljoner personer, som har installerat Windows 10 frivilligt och inte fått det tvångsinstallerat.

Ganska ointressant egentligen - Windows 10 är det operativsystem som säljs i primärt syfte (går väl alltid att få fram Windows 7, eller Windows 8.1 om man dammsuger internet) och det är vad majoriteten får när de köper ny dator. Det är dess bättre inte 350 miljoner uppgraderingar som skett som du får det till. Exempelvis så skeppades 72 miljoner enheter enbart fjärde kvartalet 2015 enligt IDC

Permalänk

Flugor

1 miljard flugor kan inte ha fel, ät skit.

Permalänk
Medlem

Ska hem till mina föräldrar nästa vecka, så blir det +1 enhet till iaf

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Personligen är jag tveksam till dessa påståenden om "tvångsinstallerad" w10.
Hur lyckas man ta sig igenom en installation av windows utan att göra något???

* Val av partition?
* Godkänna avtalet?
* Datornamn, Användare, MS-konto

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag minns när windows 95 kom. Många som ville stanna kvar på 3.11. När 98 och ME kom så va dom sämre än 95:an för dom var för "bloated". Sen när 2000 kom så va där kompatibilitetsproblem (känns det igen?). Och Xp löste detta, men folk gillade inte temat så de gjorde ofta att det såg ut som 2000, för de glömde hur de ratade det utseendet när de körde 3.11.

Sen kom vista. Ja det vet vi ju alla hur poppis det var. Alla ville sitta kvar på xp...

Sen kom 7:an, som märkligt nog träffade rätt på de flesta, eller så insåg folk att xp inte kunde användas mer?

Och så kom 8:an med sin nya start-skärm. Jävlar vad folk pep...
Ms va snabba med att kompromissa och släppte 8.1....

Nu är tian här och det är SAMMA JÄVLA PIPANDE nu igen....

Det är kanske därför MS har beslutat att skippa nya versioner i framtiden. För att få tyst på alla bakåtsträvare.

Säg vad ni vill, men detta är en observation från en som varit med ett tag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli