Eget bygge - Tips på komponenter/överklockning

Permalänk
Medlem

Eget bygge - Tips på komponenter/överklockning

Eget bygge!

Hej Alla på Sweclockers,

Jag är ny på forumet - och förlåt om jag "hi-jackar"-tråden, men den kändes passande då jag själv har tänkt att bygga en dator. Dock kommer det bli ett långtidsprojekt och jag kommer köpa delarna - del för del (när lönen kommer), därav har jag egentligen ingen budget. Men vill självklart inte spendera mer än 20.000kr utan gärna mindre. Jag har redan en gammal ATX Fulltower låda som man skulle kunna spara in pengar på. Men samtidigt så är de nya lådorna med kylning och silent något som intresserar mig.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är att jag har en lista med komponenter som jag har kollat över och som jag tycker "passar" ihop, men vill fråga om det är någon annan som har mer kunskap och insikt gällande komponenter som kanske har samma prestanda, men mindre kostnad. Jag har inte byggt en dator på snart 8år och mycket har förändrats sedan dess. Jag har heller aldrig överklockat någon tidigare och är lite intresserad av veta hur det fungerar? Samt vad man måste tänka på?

Listan följer;

Processor: Intel Core i7-5820K (ca.pris 3789:-)
Moderkort: MSI X99A Gaming 7 3,1 USB (ca.pris 2849:-)
Chassi: Corsair carbide Clear 400C (Vit) (ca.pris 1079:-)
Ram-minne: Corsair Vengence LPX Black 4DDR 3200mhz 16gbx4 (ca.pris 3774:-) ¤¤¤
Hårddisk: Sata SSD Samsung 850 Evo 250gb (ca.pris 879:-)
Nätaggregat: Corsair RM850 850w (ca.pris 1475:-)
Grafik kort: MSI Geforce GTX 980 TI Gaming (ca.pris 4489:-)

ca.pris: 18500SEK

Sen tillkommer det säkert lite extra lullull med fläktar, m.m - Skärm har jag redan samt mus och tangetbord - så det är inget som behövs.

Priserna är tagna från prisjakt och är inklusive frakt när man köper del för del - därav kan man spara några 100-lappar ifall man köper fler komponenter vid varje enstaka tillfälle.

¤¤¤ - Något förslag på bättre RAM-minne till denna speciella bygge? Jag vill få ut max prestanda från moderkortets specs och vet inte om detta RAM-minne är egentligen det bästa??

Tack på förhand - Ni är grymma! Peace n Love!

Permalänk
Medlem

Ge oss gärna info ang vad datorn ifråga kommer användas till, svårt att avgöra om dina komponenter kommer göra det du vill att de ska göra annars!

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem

Håller med ovan. 400kr kan du spara på att gå på 750w varianten av agget i vilket fall. 980ti för 4.5k, inte lika bra att gå på 1070 för 4.7k då?

Om man gissar på att spel är det burken ska användas till är 64gb ram rejäl overkill.

Permalänk
Medlem

Mitt förslag: (om det är spel som gäller)
(Priser från prisjakt)

RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC21300/2666MHz CL16 2x8GB 735:-
Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming 1 490:-
Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) 1 059:-
M.2 SSD: Samsung 950 Pro Series MZ-V5P256BW 256GB 1 789:-
CPU: Intel Core i5 6600K 3,5GHz Socket 1151 2 289:-
Grafikkort: Palit GeForce GTX 1080 Super JetStream HDMI 3xDP 8GB 7 099:-
Nätagg: Corsair RM750X 750W 1 090:-
Kylning: Corsair Hydro H115i 1 390:-

Total 16 941:-

Permalänk
Jubileumsmästare

Om datorn är tänkt för spel så är det där sjukt overkill och waste of cash. Köp detta istället det är sååå mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyDuFF:

Om datorn är tänkt för spel så är det där sjukt overkill och waste of cash. Köp detta istället det är sååå mycket bättre.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9558636/

Misstänker att det är fel med dubbla grafik kort?

Tanken är ju att ha en all-round dator för både spel och annat. 64GB RAM är i överkant har jag insett nu. Så 16GB ram räcker gott och väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tzar19:

Tanken är ju att ha en all-round dator för både spel och annat. 64GB RAM är i överkant har jag insett nu. Så 16GB ram räcker gott och väl?

Nej, han rekommenderar SLI.

Inkluderar all around/annat mycket video/rendering/modellering eller andra processor intensiva program? För de flesta räcker 16gb ram väl, definitivt i spel.

Personligen skulle jag köra något i stil med ovan lista men med endast ett grafikkort (komplettera med ytterligare ett billigt begagnat 1070 i framtiden när behov uppstår), eventuellt byta ut ssd mot en 500gb, så kommer du undan runt 15k. Kör du väldigt mycket där de extra trådarna X99 har att erbjuda spelar in så skulle jag överväga det, springer då iväg ytterligare ~1.5k

Permalänk
Medlem

@kronwalled: Tack - Uppskattar det verkligen.

Tanken gällande hårddisk är att ha en sata ssd för operativsystemet och det man använder mest, men jag har tänkt att köpa en större hdd vid senare tillfälle ifall, man känner att det börjar bli fullt? Så min fråga är räcker det med en mindre ssd hdd som är t.ex 125gb för operativ system (startup), något spel samt office-paketet.

Sen gällande trådarna? Nu börjar vi trampa i vatten där jag är helt okunnig tyvärr. Jag läste att moderkortet hade någon form av extra threading, men vad innebär det exakt? och vad gör det för prestandan?

Tack - Peace n Love

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tzar19:

@kronwalled: Tack - Uppskattar det verkligen.

Tanken gällande hårddisk är att ha en sata ssd för operativsystemet och det man använder mest, men jag har tänkt att köpa en större hdd vid senare tillfälle ifall, man känner att det börjar bli fullt? Så min fråga är räcker det med en mindre ssd hdd som är t.ex 125gb för operativ system (startup), något spel samt office-paketet.

Sen gällande trådarna? Nu börjar vi trampa i vatten där jag är helt okunnig tyvärr. Jag läste att moderkortet hade någon form av extra threading, men vad innebär det exakt? och vad gör det för prestandan?

Tack - Peace n Love

Att köra på 120gb ssd är endast dumsnålt då det skiljer typ en hundring upp till vissa 250gb modeller, förutom att utrymmet tar slut väldigt fort presterar 250gb+ ssd diskar generellt sett bättre. 250gb räcker ganska väl för mig som inte spelar så mycket, 500gb är också ett vettigt alternativ nu när de är nere runt tusingen.

850 EVO är ofta ett populärt alternativ då den presterar bra sett till prisvärda ssd:er. Två andra alternativ pga nuvarande kampanjpriser (presterar inte lika bra som 850 EVO, men väl prisvärda) är denna OCZ disk och 480gb varianten av samma disk som finns hos elgiganten för 1k.

Moderkortet har inget med processorns trådar att göra bortsett från vilka processormodeller det är kompatibelt med. Om du inte vet med dig att du sysslar med speciella tunga arbetsuppgifter, så har du med stor sannolikhet inte nytta av de extra trådar en X99 plattform kan erbjuda. En vanlig i7a tycker jag man kan rättfärdiga t o m endast för spelande.

Permalänk
Medlem

Gällande nätaggregat? Någon föreslog 750w men gällande processorn och moderkortet samt grafikkortet räcker det gott och väl med 550w tror ni? eller påverkar det prestandan negativt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tzar19:

Gällande nätaggregat? Någon föreslog 750w men gällande processorn och moderkortet samt grafikkortet räcker det gott och väl med 550w tror ni? eller påverkar det prestandan negativt?

550w räcker för singelkort, har du planer att någon gång i framtiden köra SLI känns 750w vettigt.

Permalänk
Jubileumsmästare

@Tzar19: Så har du bestämt dig ifall du vill köra SLI (2 grafikkort) eller ej samt en större SSD och isf hur stor då? Du vet ju liksom hur mycket space du använder på din disk idag. Köp inget mindre än vad du använder idag i guess. Bättre processor och mer RAM rekommenderar jag endast om du arbetar med videorendering/modellering osv. Angående om en SSD räcker till X är omöjligt att säga. Vissa spel tar bara några GB och kanske inte ens det om de är någorlunda gamla. Och de största spelen tar allt mellan 50-100 GB per spel typ. T.ex Battlefield 4 + Battlefield Hardline + alla expansioner till dessa spelen som jag har installerat på min 256 GB SSD tar 131 GB tsm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tzar19:

Inte alla speltitlar(gäller både äldre AAA samt nyare AAA titlar) har optimalt stöd när det kommer till SLI/Crossfire.

Skrivet av Tzar19:

En valfri Quad-Core processor t.ex i5 6600k eller i7 6700k räcker, entusiast plattformar rekommenderar jag till folk som sysslar med videoredigering och CAD arbeten på en professionell nivå. Intel i7 5820k är i övrigt en dum investering för X99 plattformen, specifikationsmässigt motsvarar den en i7 6700k dock med fler kärnor och trådar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@HolyDuFF: Hej och tack för all hjälp.

Nja, jag har nog bestämt mig för att köra ett singel grafik kort just nu - då jag inte tänker hålla på med videoredigering just nu - får se eventuellt i framtiden. Gällande HDD:isken så lär det ju bli en EVO med 250GB - använder tjejens gamla laptop som det är just nu och där finns det 150gb. Så jag tror det räcker gott och väl med 250GB - dock velar jag lite om jag ska köra en med 500GB eller motsvarande.

Gällande processorn - så är jag fortfarande tveksam, då alla kommentarer samt tester verkar tala för i7-5820k och priset är inte nämnvärt mycket högre. Däremot är jag osäker på grafik kortet.

Spel som jag har tänkt att använda är CIV, Starcraft, Diablo 3, FM2016/17 och för dessa spel är inte grafikkortet egentligen, så överdrivet viktigt, även om FM och CIV kan vara tungdrivna i vissa lägen, men det har inget med grafikkortet att göra. Starcraft och Diablo 3 är en annan sak, när det väl är fullt ös (stora arméer/monster med mycket flash omkring)

Sen är ju tanken att datorn ska hålla i många år framöver - Min gamla burk höll i 8år, men sen hände något med kylningen och moderkortet brann, eller något i den brann och därefter så slutade den att funka och låter förjävligt om man försöker re-boota den, samt att det börja lukta bränt. Så den är det bara att skrota.

Att ha en budget dator för 8-10k är kanske egentligen det jag "borde" ha, men min tanke är att om man nu ändå ska bygga eget - så kan man spendera lite mer på kvalité. Det jag är intresserad av är "value for money".

Samt att jag är lite intresserad av överklockning men jag har aldrig gjort något sådant tidigare och är mycket osäker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tzar19:

@HolyDuFF: Hej och tack för all hjälp.

Nja, jag har nog bestämt mig för att köra ett singel grafik kort just nu - då jag inte tänker hålla på med videoredigering just nu - får se eventuellt i framtiden. Gällande HDD:isken så lär det ju bli en EVO med 250GB - använder tjejens gamla laptop som det är just nu och där finns det 150gb. Så jag tror det räcker gott och väl med 250GB - dock velar jag lite om jag ska köra en med 500GB eller motsvarande.

Gällande processorn - så är jag fortfarande tveksam, då alla kommentarer samt tester verkar tala för i7-5820k och priset är inte nämnvärt mycket högre. Däremot är jag osäker på grafik kortet.

Spel som jag har tänkt att använda är CIV, Starcraft, Diablo 3, FM2016/17 och för dessa spel är inte grafikkortet egentligen, så överdrivet viktigt, även om FM och CIV kan vara tungdrivna i vissa lägen, men det har inget med grafikkortet att göra. Starcraft och Diablo 3 är en annan sak, när det väl är fullt ös (stora arméer/monster med mycket flash omkring)

Sen är ju tanken att datorn ska hålla i många år framöver - Min gamla burk höll i 8år, men sen hände något med kylningen och moderkortet brann, eller något i den brann och därefter så slutade den att funka och låter förjävligt om man försöker re-boota den, samt att det börja lukta bränt. Så den är det bara att skrota.

Att ha en budget dator för 8-10k är kanske egentligen det jag "borde" ha, men min tanke är att om man nu ändå ska bygga eget - så kan man spendera lite mer på kvalité. Det jag är intresserad av är "value for money".

Samt att jag är lite intresserad av överklockning men jag har aldrig gjort något sådant tidigare och är mycket osäker...

Spelar inte direkt något av spelen, lirat SC litegrann, men ingen av de där titlarna tror jag är särskilt krävande, man kan ju börja fråga sig om 1070 är overkill, speciellt om du inte ska lira i 1440p eller 144hz. Även om grunden i datorn står sig länge, så kan ju en ide vara att köra på ett mid range grafikkort nu, och senare uppgradera till ett nytt i mid range helt enkelt då det troligtvis klår ett 1070 vid den tidpunkten.

Permalänk
Jubileumsmästare

@Tzar19: 2 grafikkort är till för spel och inte videoredigering. Intels X99 platform är ej till för spel den är till för videoredigering osv. Bestäm dig för om du vill köra 1 eller 2 grafikkort. Bestäm vilken processor du vill ha. Bestäm hur stor SSD du vill ha och vad din budget är. Först då kan vi här bygga en dator åt dig som passar dig.

i7-6700K är vinnaren

Dold text