Eget bygge - Tips på komponenter/överklockning
Eget bygge!
Hej Alla på Sweclockers,
Jag är ny på forumet - och förlåt om jag "hi-jackar"-tråden, men den kändes passande då jag själv har tänkt att bygga en dator. Dock kommer det bli ett långtidsprojekt och jag kommer köpa delarna - del för del (när lönen kommer), därav har jag egentligen ingen budget. Men vill självklart inte spendera mer än 20.000kr utan gärna mindre. Jag har redan en gammal ATX Fulltower låda som man skulle kunna spara in pengar på. Men samtidigt så är de nya lådorna med kylning och silent något som intresserar mig.
Det jag skulle vilja ha hjälp med är att jag har en lista med komponenter som jag har kollat över och som jag tycker "passar" ihop, men vill fråga om det är någon annan som har mer kunskap och insikt gällande komponenter som kanske har samma prestanda, men mindre kostnad. Jag har inte byggt en dator på snart 8år och mycket har förändrats sedan dess. Jag har heller aldrig överklockat någon tidigare och är lite intresserad av veta hur det fungerar? Samt vad man måste tänka på?
Listan följer;
Processor: Intel Core i7-5820K (ca.pris 3789:-)
Moderkort: MSI X99A Gaming 7 3,1 USB (ca.pris 2849:-)
Chassi: Corsair carbide Clear 400C (Vit) (ca.pris 1079:-)
Ram-minne: Corsair Vengence LPX Black 4DDR 3200mhz 16gbx4 (ca.pris 3774:-) ¤¤¤
Hårddisk: Sata SSD Samsung 850 Evo 250gb (ca.pris 879:-)
Nätaggregat: Corsair RM850 850w (ca.pris 1475:-)
Grafik kort: MSI Geforce GTX 980 TI Gaming (ca.pris 4489:-)
ca.pris: 18500SEK
Sen tillkommer det säkert lite extra lullull med fläktar, m.m - Skärm har jag redan samt mus och tangetbord - så det är inget som behövs.
Priserna är tagna från prisjakt och är inklusive frakt när man köper del för del - därav kan man spara några 100-lappar ifall man köper fler komponenter vid varje enstaka tillfälle.
¤¤¤ - Något förslag på bättre RAM-minne till denna speciella bygge? Jag vill få ut max prestanda från moderkortets specs och vet inte om detta RAM-minne är egentligen det bästa??
Tack på förhand - Ni är grymma! Peace n Love!