Permalänk
Medlem

Köpa 4K TV

Jag är ute efter en 4K TV. Kommer användas mest med datorn. Kraven är:

Platt
40" - 55" - Ju större desto bättre
HDMI 2.0 4K @ 60fps 4:4:4 - Minst 2st ingångar
HDCP 2.2
SCART ingång

Budget: 5000

Permalänk
Medlem

Trodde först det skulle vara helt omöjligt, men kommer ju upp ett par alternativ speciellt om du kan öppna plånboken lite till. Framförallt får du fler tum.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=m=s27815212...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Trodde först det skulle vara helt omöjligt, men kommer ju upp ett par alternativ speciellt om du kan öppna plånboken lite till. Framförallt får du fler tum.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=m=s27815212...

Jag undrar vilken TV som har HDMI 2.0 4K @ 60fps 4:4:4 ?

Permalänk
Medlem

Fick tag på denna för 4990:- https://www.komplett.se/product/857495/tv-ljud-bild/tv/tv/son... från komplett har oxå sett den i ngt reklamblad på typ elgiganten eller mediamarket oxå men då tror jag den låg runt 5990:-

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

TCL U55S6906

Var och tittade på den på Elgiganten när den låg ute för 4990 kr och demade 4K material på den via USB samtidigt som jag försökte på plats ställa in bilden någorlunda.

Riktigt bra kvalité för priset.

Testade lite snabbt Netflix med telefonen som modem och 1080p såg riktigt bra ut även där. Har inte 4K konto då jag inte har nytta av det ännu, plus att telefonens mottagning inte hade klarat av någon vettig bitrate.

Den har HDMI 2.0 och enligt standarden så är det 4K 60hz som gäller.

Alla HDMI-standarder ska klara att ta emot 4:4:4 subsampling, har jag missförstått det hela men handlar det inte om huruvida t.ex. din blu-ray spelare/dator/etc klarar av att skicka ut det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Fick tag på denna för 4990:- https://www.komplett.se/product/857495/tv-ljud-bild/tv/tv/son... från komplett har oxå sett den i ngt reklamblad på typ elgiganten eller mediamarket oxå men då tror jag den låg runt 5990:-

MediaMarkt har den för 5990. Är över min budget. Var dock ganska fin.

Skrivet av PsyCor:

TCL U55S6906

Var och tittade på den på Elgiganten när den låg ute för 4990 kr och demade 4K material på den via USB samtidigt som jag försökte på plats ställa in bilden någorlunda.

Riktigt bra kvalité för priset.

Testade lite snabbt Netflix med telefonen som modem och 1080p såg riktigt bra ut även där. Har inte 4K konto då jag inte har nytta av det ännu, plus att telefonens mottagning inte hade klarat av någon vettig bitrate.

Den har HDMI 2.0 och enligt standarden så är det 4K 60hz som gäller.

Alla HDMI-standarder ska klara att ta emot 4:4:4 subsampling, har jag missförstått det hela men handlar det inte om huruvida t.ex. din blu-ray spelare/dator/etc klarar av att skicka ut det?

Den ser ganska intressant ut. Jag måste vara 100% säker på att den har 4:4:4 subsampling. Tråkigt att det inte står info om det. Den ska användas mest med datorn.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

kan säga av erfarenhet att deras apparater brukar vara väldigt prisvädra! av vad jag läste när jag skaffade min för några år sen så läste jag till mig att dom använde då iallafall paneler från samsung (ofta av modell bättre) som inte klarat samsungs krav. sen om det stämmer eller inte är en annan femma.

Ända nackdelen jag hade på min var att det lyste igenom kanterna på tvn och själva ramen va snygg men kanske inte den absolut bäst byggda. men det var några år sen så dom kan ha blivit bättre nu.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

kan säga av erfarenhet att deras apparater brukar vara väldigt prisvädra! av vad jag läste när jag skaffade min för några år sen så läste jag till mig att dom använde då iallafall paneler från samsung (ofta av modell bättre) som inte klarat samsungs krav. sen om det stämmer eller inte är en annan femma.

Ända nackdelen jag hade på min var att det lyste igenom kanterna på tvn och själva ramen va snygg men kanske inte den absolut bäst byggda. men det var några år sen så dom kan ha blivit bättre nu.

Ok intressant. Dock hittar jag inget om 4:4:4 subsampling eller vom det är 8-bit eller högre? Hittar inget i specs. http://swedx.se/product_info.php?products_id=895

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Ok intressant. Dock hittar jag inget om 4:4:4 subsampling eller vom det är 8-bit eller högre? Hittar inget i specs. http://swedx.se/product_info.php?products_id=895

har du kollat igenom manualen om det står något om det där?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

har du kollat igenom manualen om det står något om det där?

Läste nyss den men stod inget om det. Har iaf mailat de så får se vad de säger.

Permalänk

@DPG: http://m3.idg.se/2.1022/1.611171/swedx-4k-tv-for-under-5-000-...
Finns lite om hur den är som tv, hittar dock inget om 4:4:4 subsampling

Permalänk
Medlem

Vad det verkar så är det Samsung 2015 och frammåt som gäller för 4:4:4
Gissar att LG och Sony 2016 modeller occkså är säkra kort.

Denna lista finns, men det är us modeller.

http://www.avsforum.com/forum/166-lcd-flat-panel-displays/201...

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

MediaMarkt har den för 5990. Är över min budget. Var dock ganska fin.

Den ser ganska intressant ut. Jag måste vara 100% säker på att den har 4:4:4 subsampling. Tråkigt att det inte står info om det. Den ska användas mest med datorn.

Fördelen är att på Elgiganten/Media Markt/Netonnet kan du ju bara köpa och sen lämna tillbaka om det inte skulle fungera så det är ju värt att testa! Med såna här mindre tillverkare och budgetmodellerna av de stora tillverkarna så kommer du sällan hitta ordentlig information utan det är bara att köpa och testa.

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

TCL U55S6906

Var och tittade på den på Elgiganten när den låg ute för 4990 kr och demade 4K material på den via USB samtidigt som jag försökte på plats ställa in bilden någorlunda.

Riktigt bra kvalité för priset.

Testade lite snabbt Netflix med telefonen som modem och 1080p såg riktigt bra ut även där. Har inte 4K konto då jag inte har nytta av det ännu, plus att telefonens mottagning inte hade klarat av någon vettig bitrate.

Den har HDMI 2.0 och enligt standarden så är det 4K 60hz som gäller.

Alla HDMI-standarder ska klara att ta emot 4:4:4 subsampling, har jag missförstått det hela men handlar det inte om huruvida t.ex. din blu-ray spelare/dator/etc klarar av att skicka ut det?

Smart att ta med en usb för att testa från med tanke på att den input de ger den i affären ger den sämre bild än en tjock tv från slutet av 90 talet... vi köpte den som grisen i säcken i och med de 30 dagarna öppet köp och måste säga att vi är nöjda i alla fall. Kör den enbart med Hdmi från min stationära eller via chromecast utan att ha den inkopplad till tv nätet så ingen aning hur den är som TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Smart att ta med en usb för att testa från med tanke på att den input de ger den i affären ger den sämre bild än en tjock tv från slutet av 90 talet... vi köpte den som grisen i säcken i och med de 30 dagarna öppet köp och måste säga att vi är nöjda i alla fall. Kör den enbart med Hdmi från min stationära eller via chromecast utan att ha den inkopplad till tv nätet så ingen aning hur den är som TV.

Jag gjorde det i butiken, som jag skrev tidigare, och bilden i både 4K och 1080p är grym efter lite tweakande.

Finns även att låna, bara prata med en säljare så tar dem fram ett usbminne med 4K material.

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

Jag gjorde det i butiken, som jag skrev tidigare, och bilden i både 4K och 1080p är grym efter lite tweakande.

Finns även att låna, bara prata med en säljare så tar dem fram ett usbminne med 4K material.

Måste varit en lat säljare vi pratade med då, jag frågade om det fanns möjlighet att få se hur det såg ut med vettig input men det gick inte att lösa men han lovade att den såg bra ut hemma och om inte så fanns ju alltid öppet köp i 30 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Fördelen är att på Elgiganten/Media Markt/Netonnet kan du ju bara köpa och sen lämna tillbaka om det inte skulle fungera så det är ju värt att testa! Med såna här mindre tillverkare och budgetmodellerna av de stora tillverkarna så kommer du sällan hitta ordentlig information utan det är bara att köpa och testa.

Så vitt jag vet så är det dock lite skillnad i reglerna mellan MM och Elg.
Bägge har öppet köp i 30 dagar, men Elg har inte krav på att varan måste vara i säljbart skick, det har dock MM vad jag vet. Men sköter man det fint och packar ihop allting fint igen så visst

Jag har själv haft turen att kolla igenom några tvs och kan själv rekommendera Philips och Sony. Färgerna, kontrasten etc är sjukt bra särskilt jämfört med Samsungs diton. LG är också bra om man ställer in värdena rätt. Dock har de inga 4k-modeller runt 5000kr tyvärr, men jag hade absolut haft dem i åtanke om du inte skulle hitta något annat, för bilden är väldigt fin

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Måste varit en lat säljare vi pratade med då, jag frågade om det fanns möjlighet att få se hur det såg ut med vettig input men det gick inte att lösa men han lovade att den såg bra ut hemma och om inte så fanns ju alltid öppet köp i 30 dagar.

Jag var in på Elgiganten i Uppsala, men har även gjort det på Elgiganten i Uppl Väsby och Häggvik. Så ja den säljaren måste antagligen varit lat eller så var det så mycket folk där. För nu senast i Uppsala så fick han föra över klipp från dator till minne och det tog honom några minuter att leta upp och sätta igång överföring.

Skrivet av vompen:

Så vitt jag vet så är det dock lite skillnad i reglerna mellan MM och Elg.
Bägge har öppet köp i 30 dagar, men Elg har inte krav på att varan måste vara i säljbart skick, det har dock MM vad jag vet. Men sköter man det fint och packar ihop allting fint igen så visst

Jag har själv haft turen att kolla igenom några tvs och kan själv rekommendera Philips och Sony. Färgerna, kontrasten etc är sjukt bra särskilt jämfört med Samsungs diton. LG är också bra om man ställer in värdena rätt. Dock har de inga 4k-modeller runt 5000kr tyvärr, men jag hade absolut haft dem i åtanke om du inte skulle hitta något annat, för bilden är väldigt fin

Hela poängen med butiken att erbjuda öppet köp är ju att varan fortfarande går att sälja, så ja man lär ju ta hand om den om man planerar att bara testa den och sen eventuellt lämna tillbaka

Jo, absolut, LGs apparater är bra men inte för OP då priset som du säger är för mycket högre.

Dock har jag märkt att flera av LGs modeller i högre utsträckning än andra lider av banding under den tid jag gjort research inför mitt kommande köp.

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5010965762/43put4900-43-4k-...

En sån här köpte jag för någon månad sedan för 3.990kr , är helnöjd då jag varken använder smart-tv eller 3d.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig att fundera på att överskrida din budget lite, högre upplösning i all äro men det är fantastiskt trevligt med HDR funktion på tv:n också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cudage:

Jag skulle rekommendera dig att fundera på att överskrida din budget lite, högre upplösning i all äro men det är fantastiskt trevligt med HDR funktion på tv:n också

Om vi säger så här, det utbud utav HDR idag gör det inte värt det. Netflix har några enstaka och sen är det några UltraHD Blu-Ray men inte alla där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Om vi säger så här, det utbud utav HDR idag gör det inte värt det. Netflix har några enstaka och sen är det några UltraHD Blu-Ray men inte alla där heller.

Jo, men man brukar ju oftast ha en TV under en längre period och då kan det kännas trist om man inte valde till just en sådan funktion när det blir allt mer vanligt. Du har ju bland annat nya Xbox som kommer stödja HDR på spel och film så det kommer ju bara mer och mer både inom film och spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

TCL U55S6906

Var och tittade på den på Elgiganten när den låg ute för 4990 kr och demade 4K material på den via USB samtidigt som jag försökte på plats ställa in bilden någorlunda.

Riktigt bra kvalité för priset.

Testade lite snabbt Netflix med telefonen som modem och 1080p såg riktigt bra ut även där. Har inte 4K konto då jag inte har nytta av det ännu, plus att telefonens mottagning inte hade klarat av någon vettig bitrate.

Den har HDMI 2.0 och enligt standarden så är det 4K 60hz som gäller.

Alla HDMI-standarder ska klara att ta emot 4:4:4 subsampling, har jag missförstått det hela men handlar det inte om huruvida t.ex. din blu-ray spelare/dator/etc klarar av att skicka ut det?

Kan någon berätta hur det ligger till detta ovan?

Sen var jag sugen på TV:n du länkade till MEN måste veta med 100% säkerhet om denna har 4K@60Hz 4:4:4. Någon som vet om denna TV har det?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3675702

Permalänk
Medlem

Mailade TCL och fick svar att den visar 4K@60Hz 4:2:0 subsampling på alla portar och panelen är 8-bit. F*n. Vill gärna ha en TV som visar 4K@60Hz 4:4:4. Tips? Budget 5500:-

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det är är ju till amerikanska modeller och helst köper inom Sverige. Hur skulle det funka vid reklamation? Kan man kontakta tillverkaren i Sverige då?

Permalänk
Medlem

Du ser vilka tillverkare som har det du är ute efter, sen får du väl leta efter motsvarande eu-modeller.
Tror dock inte du kommer hitta nåt med din budget.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

För 5500:- kommer du inte hitta nån 55" med 4K@4:4:4

Billigast 4K@4:4:4 Sony Bravia KD-49X8005C 5990:-
Sony Bravia KD-49X8005C

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt den i länken. Den har stöd för 4K@60Hz 4:4:4 på HDMI 1 & 2 och är 8-bit panel. Panelen kommer från CMO / Innolux. Jag undrar hur man bäst kalibrerar den för bästa bild för en som inte har kunskaperna och gratis?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3522427