Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Laptop med Linux - byta till Windows

Permalänk
Medlem

Laptop med Linux - byta till Windows

Hej!

Jag fick tag på en laptop med Linux installerat. Kubuntu närmare bestämt.

Datorn ska enligt inet ha en version av Windows på hårddisken som ska starta automatiskt om jag formaterar om den. Så. Min fråga är helt enkelt. Hur gör jag för att bli av med Linux på min nya laptop? Har väldig basic skills när det kommer till Linux, så håll det gärna enkelt

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Är den levererad med Linux från leverantör eller är det någon som gillar Linux som installerat det?
Kan mycket väl vara så att hela hårddisken är rensad om någon installerat om den. Annars får du kika i POST under uppstart av datorn, brukar kunna stå "Press F1 to enter Setup/Press F12 to select boot device" eller liknande. Där kan det stå "Press Fxx to enter recovery". Finns det valet, så testa det. Annars kanske det är en tangentkombination för att komma in i återställningen. Då får du googla efter ditt modellnamn + windows recovery partition eller något liknande. Allt detta beror ju på ifall den delen finns kvar då...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lunkan90:

Hej!

Jag fick tag på en laptop med Linux installerat. Kubuntu närmare bestämt.

Datorn ska enligt inet ha en version av Windows på hårddisken som ska starta automatiskt om jag formaterar om den. Så. Min fråga är helt enkelt. Hur gör jag för att bli av med Linux på min nya laptop? Har väldig basic skills när det kommer till Linux, så håll det gärna enkelt

Tack på förhand!

Inget kommer att starta automatiskt av en formatering, det skapar ett filsystem på en lagringsenhet och inget annt
Beroende på datormodell och vad som gjorts med den kanske det finns kvar en återställningspartition på den och hur du bootar från den beror på modell så sök på modellnamnet och "boot to recovery"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.