X-Box chip - Vad och Varför

Permalänk
Medlem

X-Box chip - Vad och Varför

Bestämmde mig för en tid sedan att chippa min X-Box, men det har abara inte blivit av. HAr gåt och frågat lite på PSXCare för att ta reda på lite mer info.

Det chippet jag har bestämmt mig för är detta :X-BOX Multi-X chip X-ECUTER 2 PRO.

På PSXCare kostar chippet 1095 kr. Om man vill göra det lödfritt måste man köpa till en lite andapter (X-BOX X-ECUTER 2 POGO Adapter) för 495 kr. Man kan skita i adapter och lämna in X-Box:en på PSXCare så att dom löder fast chippet åt en. Det kostar 500 kr.

Så antingen kan man göra det lödfritt för: 1590 kr
Eller så kan man lämna in det för lödning för: 1595 kr

Eller så finns det ett tredje alternativ där du löder själv, då stannar summan på 1095.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det är hör som min fråga kommer in.

Eftersom det är billigare att löda själv så känns det mest aktuellt. Men det känns ändå mest riskfyllt. Därför vill jag veta om det är svårt att löda (killen på PSXCare sa att det bara va några få lödpunkter och att det var väldigt enkelt - "enkelt för honom kanske"), och om lödningen håller.

Läste även någonstans att X-Ecuter bara stödjs av X-Box konsoller byggda innan mitte av august 2002. Stämmer det och isf. vart kollar man upp när en X-Box är byggd.

Eftersom X-Ecuter stödjer X-Box Live (jag menar att man inte behöver ta ut det) så kanske det ändå är lungt att löda.

MVH
//TCM

(PS. Den här tråden blev lite luddig ser jag nu, men hoppa ni förstår vart jag vill komma - det ska nog inte vara några problem.)

Visa signatur

ABIT NF7-S rev. 2.0 | AMD AthlonXp 2500+ Barton 1833MHz | 2 x TwinMos PC3200 256Mb DDR - nForce | PowerColor Radeon 9600Pro 256Mb DDR | Western Digital 120Gb + Seagate Barracuda IV 40Gb

Permalänk
Hedersmedlem

X-Ecuter 2 funkar på alla Xbox-konsoller, tror det bara är gamla (x-ecuter 1) som inte funkar på nya konsoller.

Det är faktiskt skitenkelt att löda, enda sättet att faktiskt förstöra nåt är att löda fast d0-punkten och sen dra loss ledningen, men det är ingen risk att man "råkar" göra det.

Har du en ny Xbox som inte har tenn i hålen där man monterar chippet är det bara att peta dit stiften och löda fast på baksidan. Har du en lite äldre Xbox behöver du tennsug för att suga bort tennet i hålen innan du petar dit stiften, eller så kör du med sladdar, då är det bara att värma lödön så tennet smälter, peta in sladden och sluta värma så den stelnar. Går att fixa utan att ens skruva bort moderkortet.

Det enda jobbiga är att löda dit sladden till d0-punkten, men som jag skrev innan är det ingen risk att förstöra nåt, enda utmaningen är att hitta lödpunkten och sen hålla sladden still tillräckligt länge för att den ska fastna (tejp funkar bra).

Du behöver också en ganska kort parallellportskabel för att programmera chippet första gången, en DSUB25 hona - DSUB25 hane, inte en vanlig skrivarkabel (DSUB25 - Centronics)..

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket,...ska kolla upp det där,...och sen eventuellt löda.

Visa signatur

ABIT NF7-S rev. 2.0 | AMD AthlonXp 2500+ Barton 1833MHz | 2 x TwinMos PC3200 256Mb DDR - nForce | PowerColor Radeon 9600Pro 256Mb DDR | Western Digital 120Gb + Seagate Barracuda IV 40Gb

Permalänk
Medlem

Rekommenderar inte att du köper pogopin-adaptern till x-ecuter 2 chippet, jag har hängt ett tag i x-ecuter2 support forumet och många ser ut att ha problem med dem (inte ens Team X-ecuter själva rekommenderar den).

Sen skall du även fråga dig själv om du verkligen har nytta av ett pro chip, många har svårighet med att flasha dem från en PC (strulade även för mig i början). Ett x-ecuter2 lite chip räcker också garanterat för de allra flesta, har iofs för mig att pro chippen numera skickas förflashade med cromwell bioset vilket isåfall gör att man iallafall kan flasha det från evox.

Om du tycker det är för dyrt att köpa chippet från PSXCare så kan du beställa från utlandet istället och spara runt 300-400:-
Jag beställde mitt chip från www.divineo.co.uk men det finns även andra leverantörer listade på x-ecuter teamets hemsida: http://xecuter.gotmod.com/

Team Xodus (Matrix) nya addon/standalone chip chameleon ser annars ganska trevligt ut av specifikationerna att dömma, det utlovade priset på $25 är inte heller helt fel. http://www.xodus-chip.com (chipjämnförelse tabellen på hemsidan skall man dock inte ta så allvarligt, en bättre tabell finns på http://www.xbox-scene.com/modchips3b.php )

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd

Som sagt, beställ från tex england. Det kostade mig ca 400 ink frakten och paketet var framme inom några dagar ...
sen var det bara att löda ...

alltså gick moddningen på 400 sek ... bättre att göra på det sättet så kan du lägga de extra pengarna på en ny hd till boxen istället

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

funktioner med chip

Kanske något off topic..men vad kan man exakt göra mer än att spela backupkopior på sin xbox med chip? har hört om divx filmer och en massa..vad jag förstår så ska de chip som du har stödja xbox live utan problem också? de låter bra ..

men är de något man ska göra när du tex löddat fast ditt chips för att de ska funka sen eller de är bara att köra?

Permalänk
Medlem

Antingen så är chippet flashat när du får det, och då är det bara att köra på, annars så måste du flasha det från en dator först.

Sen en grej med Live-kompabilitet är ju det att du kan inte ha chippet aktiverat när du ska köra på live. Har man det blir man jättebannad jättefort

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

är de lätt att inte ha de aktiverat? allstå är de lätt att ändra ON/OFF typ?
Skulle ju vara bra att veta =P

Permalänk
Medlem

Jag har en kompis som beställde xecuter 2 PRO lite (tror jag iaf) chippet ifrån UK, har för mig han betalade 500:- inkl frakt, sen lämnade han in det för lödning på Psxcare. Cuique heter han här på forumet, skriv ett pm för att få info om du är intresserad

Visa signatur

ASUS P4G8X Deluxe, P4B 2.66GHz @3020MHz (151*20)
2*512MB Twinmos winbond pc3200 CL 2-2-2-5. Sapphire Radeon 9700 128MB Enermax 430W PSU 2*80GB WD

Permalänk
Medlem

Iaf med Xecutor 2 Pro chippena följer det med en switch och på lite går det lätt att koppla in en

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett billigt chip på blocket. Det funkar helt smärtfritt med en 80gb hdd. Switchen fick jag med chipet. 390:- och 20 min jobb

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av odog
Jag har en kompis som beställde xecuter 2 PRO lite (tror jag iaf) chippet ifrån UK, har för mig han betalade 500:- inkl frakt, sen lämnade han in det för lödning på Psxcare. Cuique heter han här på forumet, skriv ett pm för att få info om du är intresserad

Ehum? Jag har ett X2lite, som jag tydligen fick gratis (fråga mig inte hur, egentligen kostade det 400). Och ja, jag lämnade in den på psxcare för lödning, funkar väldigt bra. Men, vem är du ? :]

EDIT: Nehe, det var inget förresten, kom på vem du var. ;P

Permalänk
Medlem

Vadå Pro Lite förresten??? Det finns ju inte! Antingen har man Pro eller Lite

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Tja, det lät ju lite konstigt.

Permalänk
Medlem

fäiik ffs!

Visa signatur

ASUS P4G8X Deluxe, P4B 2.66GHz @3020MHz (151*20)
2*512MB Twinmos winbond pc3200 CL 2-2-2-5. Sapphire Radeon 9700 128MB Enermax 430W PSU 2*80GB WD

Permalänk
Medlem

Treeeevligt,...många fina svar !!

Lite offtopic på slutet, men...vafan !!

Först ett chip,...sen en DVD-brännare,..sen springa över till en polare som har 50-60 spel !!! Klockers !!!

Visa signatur

ABIT NF7-S rev. 2.0 | AMD AthlonXp 2500+ Barton 1833MHz | 2 x TwinMos PC3200 256Mb DDR - nForce | PowerColor Radeon 9600Pro 256Mb DDR | Western Digital 120Gb + Seagate Barracuda IV 40Gb

Permalänk
Medlem

Skaffa en stor HDD och lägg över spelen på den?

Permalänk
Medlem

Är 13*GB fortfarande maxstorlek på HDn?

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

Jepp 137GB är max.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

jadu ? ;D

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

varför är 137Gb max?

Klarar inte chippet mer eller är det nån spärr i XBoxen?

Visa signatur

ABIT NF7-S rev. 2.0 | AMD AthlonXp 2500+ Barton 1833MHz | 2 x TwinMos PC3200 256Mb DDR - nForce | PowerColor Radeon 9600Pro 256Mb DDR | Western Digital 120Gb + Seagate Barracuda IV 40Gb

Permalänk
Medlem

Det beror på att det i xboxen används 28bits LBA adressering, en kort beskrivning av detta och en lösning på "utrymmesproblemet" finns på http://208.34.209.68/411gb/411gb.htm

Visa signatur

/havoc