Samsung Galaxy S7 vanlig/edge eller Iphone 6 Plus? Vilken operatör?

Permalänk

Samsung Galaxy S7 vanlig/edge eller Iphone 6 Plus? Vilken operatör?

Tjena min Iphone 5 tappade skärmen med LCD/Glaset... limmet hade alltså släppt från telefonen. Aldrig hört något liknande och inte Apple heller. Pratade med dem idag och de tyckte jag skulle lämna in den men att betala 2000kr för en gammal telefon när det är ett tillverkningsfel är oacceptabelt. Right?

Jag ska köpa en ny lur nu och funderar att gå till andra laget alltså Android.

Vilken telefon är mest bang for the buck och bäst?
Vilket abbonnemang och operatör är ledande idag?

Har Telia just nu men de kan ej erbjuda några bra deals men Tre har tydligen bättre friheter med pris sänkningar etc.

Tack för svar vänner!
/M

Permalänk
Medlem

@Mikeyland: Jag tycker helt klart S7/S7 edge är den bästa.. Vet inte om den är det prestanda och hårdvara.. men den är snygg har bra UI är stabil och har riktigt jävla bra kamera. leker som fan och gör filmer osv.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk

@imdaniel:

OK tack för svar :). Är den lätt i menyn osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeyland:

Tjena min Iphone 5 tappade skärmen med LCD/Glaset... limmet hade alltså släppt från telefonen. Aldrig hört något liknande och inte Apple heller. Pratade med dem idag och de tyckte jag skulle lämna in den men att betala 2000kr för en gammal telefon när det är ett tillverkningsfel är oacceptabelt. Right?

Jag ska köpa en ny lur nu och funderar att gå till andra laget alltså Android.

Vilken telefon är mest bang for the buck och bäst?
Vilket abbonnemang och operatör är ledande idag?

Har Telia just nu men de kan ej erbjuda några bra deals men Tre har tydligen bättre friheter med pris sänkningar etc.

Tack för svar vänner!
/M

Jag skulle rekommendera Tele2 som operatör. 3 har alldeles för dålig täckning enligt mig. Särskilt uppåt i landet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeyland:

Tjena min Iphone 5 tappade skärmen med LCD/Glaset... limmet hade alltså släppt från telefonen. Aldrig hört något liknande och inte Apple heller. Pratade med dem idag och de tyckte jag skulle lämna in den men att betala 2000kr för en gammal telefon när det är ett tillverkningsfel är oacceptabelt. Right?

Jag ska köpa en ny lur nu och funderar att gå till andra laget alltså Android.

Vilken telefon är mest bang for the buck och bäst?
Vilket abbonnemang och operatör är ledande idag?

Har Telia just nu men de kan ej erbjuda några bra deals men Tre har tydligen bättre friheter med pris sänkningar etc.

Tack för svar vänner!
/M

har just nu iphone 5 men tänker också gå över till android med min nästa telefon, vilken av dem som är bäst kan jag inte svara på men operatör skulle jag rekommendera telenor har dom nu bra täckning och väldigt bra support.
hade 3 innan och det var nog det värsta jag har varit med om, jag tappade täckningen mitt inne i stockholm konstant först hade jag fel på telefonen då vägrade dom ta in den fick gå fram o tillbaka till butiken säkert 10ggr innan jag vägrade och sa nu tar ni in fanskapet.
när jag bytte till ny telefon och bytte till telenor så frågade jag om jag kunde föra över mitt dåvarande telefonnummer till min nya telefon men det fick jag inte för min gamla telefon var skriven på min mamma så ok jag tar ett nytt nummer säger jag då, vad händer då.. 3 skickar hem en faktura för att föra över numret som jag enligt dom inte fick göra så jag ringde upp dom och frågade va fan dom håller på med och det blev en hel jävla karusell ingen visste någonting där och blev att jag fick byta nummer 3 ggr om för att få bort mitt gamla nummer och till slut skrev dom av räkningen och jag slapp betala.
TL:DR: 3 är enligt mig inte ett seriöst företag deras support är sälj sälj skit i kundservice sälj bara och lura kunderna om möjligt.
absolut inget att rekommendera till någon.

Skrivet av jnsson:

Jag skulle rekommendera Tele2 som operatör. 3 har alldeles för dålig täckning enligt mig. Särskilt uppåt i landet

3 hade dålig täckning överallt för mig vet inte om det var fel på telefonen men hade 2 telefoner med 3 och båda gick till "ingen service" mitt inne i stockholm och andra ställen där man förväntar sig att det ska funka och hemma var det hopplöst hade nästan aldrig täckning pratade jag med t.ex försäkringskassan står i kö i 45min sen bryts täckningen och ja måste ringa tillbaka och stå i kö igen.. fruktansvärt dåligt företag på alla sätt är min erfarenhet i alla fall.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Jag har en S7 Edge och är otroligt nöjd med precis varenda aspekt.
Möjligtvis att det kunde varit annan konstruktion än nästan enbart glas, men det löste jag med ett sjysst skal ändå så.
Det är den bästa mobilen alla kategorier i dagsläget i alla fall. Bara att läsa på Prisjakt t.ex.

Gällande operatör så är det bara att kasta Tre i soptunnan. Så otroligt dålig täckning överallt.
När man väl har bra täckning så fungerar det jättebra, men det var just det med att ens ha bra täckning...

Permalänk
Avstängd

Du är välkommen tillbaka till den ljusa sidan sedan när du tröttnat på Android. Allt kommer att vara förlåtet och du känna dig lättad.

Telia må vara dyra men man vet vad man får. Du kommer att ha täckning även om du befinner dig i lapplandsfjällen med ett brutet ben och behöver hjälp. Det är inga problem, det fungerar som det ska göra.

Permalänk
Medlem

@Mikeyland:

Ja, visserligen är jag en sån som klagar på allt, men överlag tycker jag att dom flesta mobila operativen är överlägsna tex datorns. Man spenderar nån timme att konfigurera alla genvägar och få alla widgets och snabbfunktioner dit man vill, sen kan man göra allt med bara nått klick eller swep.

Det enda jag tycker är helt värdelöst dock är "switch menyn" . Knappen man använder för att växla mellan använda program. Fattar inte varför man bara inte får upp som en katalog med dom appar man använt, utan istället ska dom överlappa på ett helt värdelöst och krångligt sätt.

Annars så tycker jag att den är användarvänlig.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem

Jag har haft galaxy S7 i ungefär en månad och har nog inte varit så nöjd med en mobil sedan jag köpte min iPhone 3gs vilket var några år sedan. Prestanda som man kan förvänta sig utav en ny mobil i toppskiktet, men framförallt en i mina ögon en otrolig batteritid. Har svårt att tro att iPhone 6s står sig där.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Har en S7 Edge, gled ur fickan när jag lekte i lekparken med sambons lillebror (ca 1m ner i sand) och fick en spricka högst upp i hörnet ovanför frontkamera (bara glaset). inte speciellt kul då den var 1 vecka gammal då Edge skärmarna är lite känsligare än vanliga iallafall, vad kan läsas på forum. Annars är jag supernöjd med telefonen i övrigt även om jag inte får njuta av IP68 av denna telefon heller.

Jag har Telia som operatör, har haft ett bra tag (6 - 7 år) och håller med som Barren Wuffet säger, att ha täckning när jag åker upp till mor i fjällen är guld. bra 3g / 4g i hela Sverige, vart min sambo inte har bra hastighet över huvud taget. samt att man får surfpott..

Permalänk
Medlem

@MrWhizeguy: Måste vart lite otur, jag har tappat min så den studsade omkring men det vart bara ett par hack.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem

S7 (ej edge) + tele2 20GB vore mitt val.

Permalänk
Medlem

Jag har en s7 edge och tycker den är lite jobbig att använda utan skal vid enhandsanvändning. Bortsett från det så blir mobilen stabilare för varje uppdatering som kommer. Fördelen med edgen är att skärmen är lite större och att batteritiden är lite bättre. Om inte priset är jätteviktigt kanske du vill vänta till note 7 och Iphone 6s+/7. Är du eller någon bekant student så kan du få lite rabatt via mecenat.

Största skillnaden mellan Android och IOS är nog att varje app brukar ha en egen inställningsmeny, du behöver alltså inte gå ut och gå in på generella inställningar och sen navigera dig vidare till app-jäveln för att ändra något. Tycker du att menyn och ikonerna är tråkiga så finns det en massa launchers och teman man kan ladda ned och leka med efter smak och tycke. S7 har ett rätt enkelt UI, inte lika mycket bloatware som tidigare.

Jag kör halebop som operatör men Tele2 har mer flexibla abonnemang och alternativ för surf. Att deras support inte är den bästa kan man leva med.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk

Just en sådan här fråga handlar väl mer om Android vs iOS.
Båda telefonerna är ju klockrena, det bästa du kan få från respektive läger.
Dock tycker jag att hårdvara nu för tiden är ganska "likvärdiga" med små nyanser här och där. Handlar mer om mjukvara i dagsläget där jag personligen föredrar iOS framför Android men det är ju en smaksak. En fördel med iOS har ju alltid varit att man är garanterad mjukvarauppdateringar i 4+ år vilket jag inte tror gäller för Samsung.

Visa signatur

MacBook Air 2016 - Intel i5 - 8GB RAM - 128GB SSD
iPhone 6S Plus 64GB Gold
Apple Watch Sport 42mm Space Grey

Permalänk

Tack för alla svar. Det verkar som att många förespråkar android.

Jag har fått tag på en iPhone 5S för 500kr av en kompis ska jag slå till? Tänkte att man isf kan använda den till iPhone 7 / Galaxy S8 släppts? Är priset bra?

Isf ska jag iaf köpa ett nytt abbonemang för telefonen är inte låst och behöver kanske runt 6gb surf samt fria samtal och sms så billigt som möjligt. Betalar ju 399kr hos Telia just nu för 12gb surf/fria samtal/sms men ingen lur eftersom min iPhone 5 typ "sprängdes". Ska ringa Apple i veckan igen tycker det är förjävligt att deras UV lim släpper hela LCD/Glaset utan att telefonen är skadad nästan så man ska hänga ut i media haha.. Inte ens kunna ersätta telefonen utan ha mage att be om 2000kr för reperation av en gammal iPhone 5.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeyland:

Tack för alla svar. Det verkar som att många förespråkar android.

Jag har fått tag på en iPhone 5S för 500kr av en kompis ska jag slå till? Tänkte att man isf kan använda den till iPhone 7 / Galaxy S8 släppts? Är priset bra?

Isf ska jag iaf köpa ett nytt abbonemang för telefonen är inte låst och behöver kanske runt 6gb surf samt fria samtal och sms så billigt som möjligt. Betalar ju 399kr hos Telia just nu för 12gb surf/fria samtal/sms men ingen lur eftersom min iPhone 5 typ "sprängdes". Ska ringa Apple i veckan igen tycker det är förjävligt att deras UV lim släpper hela LCD/Glaset utan att telefonen är skadad nästan så man ska hänga ut i media haha.. Inte ens kunna ersätta telefonen utan ha mage att be om 2000kr för reperation av en gammal iPhone 5.

För 500:- för en iPhone 5S o kör lätt på det! Angående operatör, så har Tele2 fria samtal, sms o mms plus 20GB surf för 298:-/mån, alternativt 5GB/mån för 248:-. Så du får ju väldigt mycket mer för pengarna hos Tele2, o så länge man inte ska vara inne i mitten av norrland så räcker Tele2 enligt mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

För 500:- för en iPhone 5S o kör lätt på det! Angående operatör, så har Tele2 fria samtal, sms o mms plus 20GB surf för 298:-/mån, alternativt 5GB/mån för 248:-. Så du får ju väldigt mycket mer för pengarna hos Tele2, o så länge man inte ska vara inne i mitten av norrland så räcker Tele2 enligt mig

Ok ska kika på Tele2.

Tror jag köper en Iphone 5S då för 500kr och sen 20GB Fria samtal på tele2 för 298:-/Mån. - Måste man betala avgift för att skaffa tele2 eller kan de stryka den tror du? Är det stor skillnad mellan Iphone 5 och 5s?

Någon som vet när Samsung S8 kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeyland:

Ok ska kika på Tele2.

Tror jag köper en Iphone 5S då för 500kr och sen 20GB Fria samtal på tele2 för 298:-/Mån. - Måste man betala avgift för att skaffa tele2 eller kan de stryka den tror du? Är det stor skillnad mellan Iphone 5 och 5s?

Någon som vet när Samsung S8 kommer?

De har ingen avgift för att skaffa Tele2. Det är bara en avgift om du lägger upp en telefon med avbetalning. Angående 5 o 5s så ja. 1. iPhone har en 32 bitars CPU och iPhone 5S var den första iPhone:en med 64 bitars CPU. 2. iPhone 5 har bara stöd för 1 enda 4G band i Sverige, vilket gör att den har EXTREMT begränsad 4G täckning, medans iPhone 5S har stöd för alla 4G band i Sverige, o ska du åka uppåt, över Gävle, så är 4G mycket mer utbyggt än 3G hos Tele2. Det är väl de största förändringarna. Förutom de vanliga, snabbare o så, bättre kamera mm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

De har ingen avgift för att skaffa Tele2. Det är bara en avgift om du lägger upp en telefon med avbetalning. Angående 5 o 5s så ja. 1. iPhone har en 32 bitars CPU och iPhone 5S var den första iPhone:en med 64 bitars CPU. 2. iPhone 5 har bara stöd för 1 enda 4G band i Sverige, vilket gör att den har EXTREMT begränsad 4G täckning, medans iPhone 5S har stöd för alla 4G band i Sverige, o ska du åka uppåt, över Gävle, så är 4G mycket mer utbyggt än 3G hos Tele2. Det är väl de största förändringarna. Förutom de vanliga, snabbare o så, bättre kamera mm

Sådär köpte en Iphone 5S igår för 500kr och ska sälja min "tillfälliga" telefon Iphone 5 (kanon skick) för 900kr. Köpte ju en Iphone 5 av en kompis för en väldigt billig peng eftersom jag var tvungen att låsa upp den.

Jag märkte av det på gamla 5an att man fan ALDRIG hade 4G medans polarna alltid har det, nu verkar det som att jag nästan alltid har 4G som du säger Iphone 5S känns även mycket snabbare med sin 64-bit CPU.

Fråga 1:
NU är det bara frågan vad man ska välja för abbonemang, ska man avsäga sig Telia för Tele2 ?

Telia Mobil Komplett 12 GB = 12 GB Surf / Fria samtal och meddelanden. + surfpott och roaming i Norden, fri surf på sociala medier typ FB (Där man aldrig ändå sitter). Pris 409kr/mån (Jag betalar 399 atm dock för mitt abbonnemang försvann så de uppgradera).

Tele2 Fast pris. Samtal, SMS & MMS ingår, utan bindningstid 20 GB surf. (Abonnemanget har ingen bindningstid.) = Pris 298kr/mån

Fråga 2:

Om jag tex skaffar ett abbonemang hos Tele2 nu får jag köpa till en mobil senare då för samma pris som om jag skulle teckna allt samtidigt? (Vise versa med Telia då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeyland:

Sådär köpte en Iphone 5S igår för 500kr och ska sälja min "tillfälliga" telefon Iphone 5 (kanon skick) för 900kr. Köpte ju en Iphone 5 av en kompis för en väldigt billig peng eftersom jag var tvungen att låsa upp den.

Jag märkte av det på gamla 5an att man fan ALDRIG hade 4G medans polarna alltid har det, nu verkar det som att jag nästan alltid har 4G som du säger Iphone 5S känns även mycket snabbare med sin 64-bit CPU.

Fråga 1:
NU är det bara frågan vad man ska välja för abbonemang, ska man avsäga sig Telia för Tele2 ?

Telia Mobil Komplett 12 GB = 12 GB Surf / Fria samtal och meddelanden. + surfpott och roaming i Norden, fri surf på sociala medier typ FB (Där man aldrig ändå sitter). Pris 409kr/mån (Jag betalar 399 atm dock för mitt abbonnemang försvann så de uppgradera).

Tele2 Fast pris. Samtal, SMS & MMS ingår, utan bindningstid 20 GB surf. (Abonnemanget har ingen bindningstid.) = Pris 298kr/mån

Fråga 2:

Om jag tex skaffar ett abbonemang hos Tele2 nu får jag köpa till en mobil senare då för samma pris som om jag skulle teckna allt samtidigt? (Vise versa med Telia då).

Asså, hos Tele2, så är det ingen skillnad om du tar telefon nu, eller om du lägger till sen, du har ingen bindningstid på själva abonnemanget o därmed så får du inga "rabatter" på telefonen. Den fria roamingen inom norden är ju bara bra om du behöver det. Sedan så är ju fri surf på sociala medier ändå ingen usp för mig, som redan har 20GB surf Jag skulle välja Tele2, då man får mycket mer för pengarna. Du får ju 50GB surf + fria sms, mms o samtal för 400:- hos Tele2 vilket är samma pris som du betalar 12GB hos Telia

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig