Köpa bostadsrätt, hur går man tillväga?

Permalänk

Köpa bostadsrätt, hur går man tillväga?

Hej,

Nu är det så att jag har bestämt mig för att köpa bostadsrätt och dessutom så är det första gången som jag gör det och känner mig lite vilsen. Är det någon som kan informera hur man går tillväga step by step?
Kontakt med banken, vad man ska tänka på ?

Om lägenheten kostar 1 miljon kronor hur gör man? Förstår att det handpenning på 15% av totala värdet.

Skulle uppskatta om ni kan ge lite råd.

/Flexiblus

Permalänk
Medlem

SBAB har en bra guide https://www.sbab.se/1/privat/guider__verktyg/guider/bytabosta...
Eller så kan du kontakta en valfri mäklare eller bank, så kan de hjälpa dig.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Prata med mäklaren. Hen vet precis hur det går till. Ska du köpa direkt av en privatperson så kan ni ibland få hjälp av banken eller brf att skriva kontrakt. Annars kontaktar ni en mäklare som hjälper er.

Permalänk
Medlem

Bäst är om du hittar en guide som innan nämnt men jag kan ge några tips.

1. börja med att fixa ett lånelöfte från din bank, (detta kräver mäklarna ibland tidigare än man kanske är med på)
2. ta med så många kunniga som möjligt på visningar, själv hade jag och min fru en liten expertpanel med en fastighetsekonom en snickare och en professor i energi och miljö när vi gick på visningar och vi vände på varje sten på objekten och grillade mäklarna, var riktigt roligt
3. låt det ta sin tid att hitta rätt objekt, man lär sig mycket av sina första visningar

Permalänk
Medlem

Det du börjar med är att gå till banken för att få ett lånelöfte.
Detta är för att veta hur mycket du kan lägga på ett eventuellt köp.

Du måste ha minst 15% till handpenningen, detta brukar vissa banker lösa med ett sk "blancolån" detta är ett lån utan säkerhet och har högre ränta än ett lägenhetslån.

Sedan när du har ditt lånelöfte så är det bara att börja leta lägenheter i din prisklass.

Sedan går du på visningar, och hittar du något intressant så anmäler du dig till budgivningen när du är på visning. Har du tur är ingen annan intresserad och du kan kanske tom lägga ett bud under utgångspriset. Men med största saannolikhet så kommer andra personer buda emot dig.

När du sedan har lagt högsta budet så kommer du åka till mäklarkontoret och skriva kontrakt.
I detta skede skall du betala handpenning på lägenheten till säljaren/na.

Sedan tar det X antal dagar tills du skall få tillträde, detta ära lltid olika, men dagen innan så träffas ni för att skriva alla köpeavtal, och då skall även köparen få alla pengar från dig.
Detta är något som mäklaren sköter med era banker. Så du behöver de facto aldrig ta tag i några pengar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Och prata med flera långivare, inte bara en. Det finns en hel del prutmån på bolåneräntor etc.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Är inte min bank bästa långivare? Vilka andra rekommenderar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

SBAB är bra.
Här är är en prisjämförelse:
https://www.compricer.se/bolan/index.php?mortgageform=Step2&a...

Jag har förövrigt köpt 3 bostadsrätter i mina dagar, jag har fortfarande inte del blekaste aning om hur man går tillväga.
Jag bara gör som mäklaren säger så löser det sig.

Permalänk
Medlem

Min första fråga är. Vet du vad ränta är? Vet du vad amortering är?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Finns ju ingen anledning att de ska fortsätta vara "din bank" om de ger dig sämre villkor
Det bästa är att spela ut ett antal banker mot varandra (kontakta bank x och säga att bank y ger z ränta, sen ringa till nästa o.s.v).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

1: Du ser över hur mycket pengar du har till en kontantinsats
2: Du går till ett par banker och ber om lånelöften
3: Du går på visningar
4: Du lägger ett bud på en lägenhet
5: Du vinner budgivningen (eller förlorar, i.s.f. tillbaka till #3)
5½: Du besiktigar lägenheten
6: Du går till banken som gav dig bäst ränta och betalar in en handpenning till mäklaren
7: Du förhandlar med säljaren om tillträde, vad som ska vara kvar i lägenheten
8: På tillträdesdagen går du till mäklarens kontor där du möter säljaren/säljarens representant. Ni dricker kaffe medan ni skriver under en väldans massa papper. Mäklaren sköter kontakten med bankerna som nu för över/tar emot resten av köpesumman.
9: Du får nycklarna, mäklaren önskar dig lycka till och att du ska återkomma om du har frågor.

EDIT: vad gäller bankkontakt:

Se till att du har koll på din ekonomi. Ha en ekonomisk plan du kan uppvisa om du behöver argumentera för din sak.
Se alltid till att du har kontakt med minst två banker. Kolla upp räntor. Var beredd att byta bank om så krävs, det är inte speciellt jobbigt för din del, så välj inte bank av bekvämlighetsskäl.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk

Är det ett problem att jag jobbar i Danmark? Bor annars i Sverige men pendlar till jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Är det ett problem att jag jobbar i Danmark? Bor annars i Sverige men pendlar till jobbet.

Får du lön när du arbetar? Om ja, inget problem.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Bara ett litet tips. Kolla så din bank tillåter hus/lägenhets lån privat över huvud taget. Vissa banker kräver att det måste vara via mäklare.

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Avstängd

Nu säljs ju de flesta bostadsrätter genom mäklare. Men det är inga konstigheter att köpa/sälja privat heller. Är det HSB så är det bara ett par papper man fyller i, som man dessutom får hjälp med om man har några frågor. Resten hjälper banken till med gratis.

Permalänk
Medlem

I och med att du inte säljer någon bostad samtidigt är det mycket enklare. Många bra tips ovan, i min erfarenhet går det ganska mycket på auto när du väl har det vinnande budet, formalia som godkännande som medlem, kontroller av pantsättning m.m. hanteras av mäklare och bankerna.

Det jag lagt stor fokus på när jag köpt bostad är att jag ha järnkoll på ekonomin när du skaffar ett lånelöfte.
Att kunna svara på frågor så specifikt som möjligt hjälper dig mycket
Du jobbar i Danmark, får du lön i SEK eller DKK? Dvs hur påverkas din lön av växelkurs?
Har du bil, billån, driftskostnad per månad? annan pedlingskostnad per månad?
Studentlån, andra krediter som ska betalas? Vill du tex baka in något lån i detta lån?
Vilka tillgångar i övrigt har du? Sparande, aktier m.m.
Inom vilket spann på månadsavgift tittar du på?
Försök hitta svar på så många variabler som möjligt, alltid bättre att ha en egen ungefärlig uppgift än bankernas egna schabloner.

Nu när du är i startgroparna att köpa kanske det är bättre att bara använda bankernas beräkningskalkylatorer för att se hur det ser ut för dig, utan att ansöka om ett lånelöfte, de kommer ge dig en hint om det går ihop eller inte, och om du kollar på objekt inom din prisklass, och du slipper att bankerna tar kreditkollar på dig. Lånelöften är dessutom tidsbegränsade så tar det längre tid att hitta rätt måste du starta om processen.
Alla kreditkollar som görs på dig syns i 12 månader på efterfäljande kollar, och många kreditkollar är en varningsflagga för banker, antingen att du spelar ut dem mot varandra (vilket de inte gillar eller att du är kreditbenägen.

Ett extra tips är att gå på första visningen om du kan, dels ger dig mer tid att fundera och kontakta banker innan budgivning, och ser du något du är fundersam på kan du kanske hitta någon mer insatt att hänga på visningen två och kolla på det.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Glöm inte att läsa föreningarnas årsredovisningar. Har föreningen god ekonomi? Ring gärna ordföranden för att få en känsla hur föreningen fungerar. Ta reda på om några avgiftshöjningar är planerade. Ska det göras stambyte snart? Det är nämligen ett jäkla helsike.

Undvik alltför små föreningar. De blir väldigt sårbara om en medlem blir insolvent eller om fastigheten behöver renoveras.

Visa signatur
Permalänk

Tack för bra rådgivning alla ! Ska ta och fundera lite grann och återkommer med nya frågor

Permalänk
Avstängd

Kolla även det allmänna skicket på fastigheten. Fasaden, fönster, lägenhetsdörrar (har dom bytt till säkerhetsdörrar?). Sen kan det vara svårt upptäcka på en visning om lägenheten är lyhörd men försök. Fråga grannar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Omöjligt att säga, men det finns massvis med pengar att spara genom att jämföra med iaf 1 eller 2 banker till.

Dvs du kontaktar dem, säger att du vill bli helkund samt låna pengar, fråga på ett paketpris för lån, lönekonto osv osv.

Detta kan du sedan använda mot din nuvarande bank och säga "ja men jag har ju fått detta erbjudande X från bank Y".

Dock, var noga med att när du frågar runt, att de inte tar kreditupplysningar på dig, för det kan stå dig i fatet.

Tex om du frågar på 3 banker, och så ser den fjärde att du har 3 kreditupplysningar på 4 iljoner... Vissa drar öronen åt sig.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.