Permalänk
Medlem

Upgradera dator

Tja!

Köpte en dator för så där tre år sedan och känner att det är dags att uppgradera. Hade tänkt lägga ner ca 10k på den och undrar hur jag bäst fördelar dem. Datorn ser idag ut så här:

Chassi: Corsair Carbide 300R Midi Tower
Power supply: Silver power SP - S650 650W
CPU: Intel core i5 - 3570K (3.4Ghz)
GPU: Radeon HD7970 3GB
Moderkort: MSI Z77A-G43
Ram: 8,00GB Single-Channel DDR3

Ram minnet var från början 8*2 men en av dessa gick sönder så jag kör på bara den ena. Gör det någon skillnad jämnfört med att ha 2*4GB?
Jag är inne på att eventuellt skaffa den nya 1080 men undrar om mina andra komponenter kan hantera den utan bottleneck.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

@Ciontech: Vill du ha så mycket prestanda som möjligt utan att behöva byta många grejer så är det ett 1070/1080 och en bra CPU-kylare så att du kan överklocka som gäller

Sen dual channel eller bara en sticka gör inte så stor skillnad, jag skulle dock passa på att lägga till en sticka till, så att du får ut 16GB.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Kan inte mer än hålla med ovan. Ny gpu, cpu kylare, en ramsticka, en ssd såklart om du inte har en. Spara resten

Permalänk
Medlem

@Thumbii:

Okej tack så mycket! Har du något tips på en bra cpu-kylare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ciontech:

@Thumbii:

Okej tack så mycket! Har du något tips på en bra cpu-kylare?

Håller med dem ovan, jag skulle helt klart hålla mig till dina nuvarande och skaffa nytt Cpu kylare, ram minnen ( en sticka på 8GB ) samt GPU.

Denna rekommenderade jag till mig vän som han köpte och får fina siffror. Billigt och bra!
https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/processorkyln...

Om du vill ha vatten kylning så kan jag rekommendera dig denna, men lite dyrare.
Finns massor av andra kylare men jag kan bara rekommendera dem jag har testat.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/vattenkylning...

Önskar dig lycka till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ciontech:

Tja!

Köpte en dator för så där tre år sedan och känner att det är dags att uppgradera. Hade tänkt lägga ner ca 10k på den och undrar hur jag bäst fördelar dem. Datorn ser idag ut så här:

Chassi: Corsair Carbide 300R Midi Tower
Power supply: Silver power SP - S650 650W
CPU: Intel core i5 - 3570K (3.4Ghz)
GPU: Radeon HD7970 3GB
Moderkort: MSI Z77A-G43
Ram: 8,00GB Single-Channel DDR3

Ram minnet var från början 8*2 men en av dessa gick sönder så jag kör på bara den ena. Gör det någon skillnad jämnfört med att ha 2*4GB?
Jag är inne på att eventuellt skaffa den nya 1080 men undrar om mina andra komponenter kan hantera den utan bottleneck.

Tacksam för hjälp!

Som övriga påtalat, införskaffa en bättre cpu-kylare och överklocka. Även ett nytt grafikkort och mera RAM kommer göra nytta. Förslag på bra cpu-kylare är t.ex Be-quiet Dark Rock 3/pro, Noctua NH-D15, Scythe Mugen/Ninja 4, Thermalright True Spirit 140 Power/Thermalright Macho och Cryorig H7/R1 Ultimate.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Ciontech: Jag kör med en Phanteks: http://www.phanteks.com/ph-tc14pe.html och den kyler min i5 6600K @ 4,6Ghz och är knäpptyst

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz