Permalänk

Datorn startar om sig sporadiskt

Problemet började efter jag bytte ut mitt gamla 780 GTX mot nya grafikkortet.
Felet inträffar när datorn knappt har kommit in i Windows och kan även hända när man maxar ett spel tillsammans med VR.

Den stänger av sig eller rättare sagt startar om sig utan bluescreen.
Jag får lixom många andra eventloggen Kernel-Power 41 63. Finns inte så mycket att läsa ut av det tycker jag.

Gjort dom flesta standardgrejerna. Minnestest. Drivrutiner. Provat helt nytt värre nätaggregat. Kontrollerat alla temperaturer, även i BIOS.

Datorn: Edge battlecruiser
Moderkort: Gigabyte z87mx-d3h
GPU: ASUS 1070 GTX
Nätaggregat 720w nåt silent coolermaster.

Det är rätt svårfelsökt eftersom det händer sporadiskt, ibland kan man spela några timmar ibland bara en stund.
Spelar uteslutande bilsimulator med en G27a inkopplad i USB 2.0 (då den strular i 3.0) den porten sitter brevid resetknapp+powerknappen. Imorrse kopplade jag ur ratten och datorn har stått på idle hela dagen utan crash. Kan en USB enhet kortsluta datorn/knapparna på något vis? Ska pröva vidare ikväll för att se om den fortsätter vara crashfri vid belastning...

Permalänk
Skrivet av Robin6speed:

Problemet började efter jag bytte ut mitt gamla 780 GTX mot nya grafikkortet.
Felet inträffar när datorn knappt har kommit in i Windows och kan även hända när man maxar ett spel tillsammans med VR.

Den stänger av sig eller rättare sagt startar om sig utan bluescreen.
Jag får lixom många andra eventloggen Kernel-Power 41 63. Finns inte så mycket att läsa ut av det tycker jag.

Gjort dom flesta standardgrejerna. Minnestest. Drivrutiner. Provat helt nytt värre nätaggregat. Kontrollerat alla temperaturer, även i BIOS.

Datorn: Edge battlecruiser
Moderkort: Gigabyte z87mx-d3h
GPU: ASUS 1070 GTX
Nätaggregat 720w nåt silent coolermaster.

Det är rätt svårfelsökt eftersom det händer sporadiskt, ibland kan man spela några timmar ibland bara en stund.
Spelar uteslutande bilsimulator med en G27a inkopplad i USB 2.0 (då den strular i 3.0) den porten sitter brevid resetknapp+powerknappen. Imorrse kopplade jag ur ratten och datorn har stått på idle hela dagen utan crash. Kan en USB enhet kortsluta datorn/knapparna på något vis? Ska pröva vidare ikväll för att se om den fortsätter vara crashfri vid belastning...

installerade du om datorn efter att ha bytt grafikkort

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

blåskärm tyder ofta på antingen på kassa drivare eller ramminne fel eller annan hårdvara.

men ladda ner ccleaner och kör en register rensning samt starta kommandotolken som admin och kör sfc /scannow

och se om det blir någon skillnad

Permalänk

@Swiftfett: Ska pröva det om den dummar sig något mer. Men när den strular så är det utan blåskärm. Som om den tappar all ström lixom. Igår drog jag ur usb enheten som är nära strömknappen och satt i den i baksidan istället. Datorn var igång hela dagen igår och spelade i ett par timmar på kvällen utan strul. Så eventuellt är problemet löst och jag har en trasig USB port helt enkelt.

Men det där med CC cleaner lär jag behöva ändå vad är det där sfc /scannow? hur går jag tillväga?

Permalänk

@Grönahunden: Nej, bör man göra de??

Permalänk

Man måste inte installera om datorn när man byter grafikkort men man gör det för att slippa krockar med drivrutiner mellan AMD och nvidia. har du nvidia och byter till nyare nvidia så räcker det att du kör "anpassad installation" vid installationen av drivrutinerna och väljer den lilla rutan som säger " ta bort gamla drivrutiner" något sådant står det.
Men för att köra sfc kommandot. klicka på windows tangenten skriv cmd högerklicka och välj kör som administratör sen skriver du sfc(mellanslag)/scannow har du win10 kan du högerklicka på startmeny knappen och välja kommandotolk som admin

sfc kommandot kollar windows efter filer som kan ha blivit korrupta etc och försöker laga dom

men nu när du skriver att du satte den i porten bak och det verkade fungera bra så låter det som trasig port eller liknande

Permalänk

Uppdatering. Datorn funkade fint i ca 4 dagar efter jag tog bort usb tillbehöret. Sen rätt som det var stängde den av sig igen. Drog ut ratten ur USB. Fick samma fel igen. Då hände det gång på gång. Sen rätt som det var fungerade den igen. Gjorde som du skrev Swiftfett både scannow och cc cleaner. Hade ganska många konflikter som åtgärdades. Än så länge funkar datorn. Men är lite skeptisk till att det är fixat.

Trist när man är mitt inne i ett onlinerace eller liknande så dör datorn.

Permalänk

Gött att den fungera en stund iaf
Men låter ju som om det är något med usb-tillbehöret som får din dator att dö, kan ju vara så att datorn inte fixar att skicka tillräckligt me ström till den som gör att nätagged dör och då dör ju klart datorn med. men är det enbart med den som det sker så ? menar om du skulle köra något annat i exakt samma port eller kanske prova ratten och så på en polares dator och se om han får samma problem. då skulle man ju kunna säga att det är fel på ratten etc och ja byta ut den

Permalänk

@Swiftfett:

Kanske var lite otydlig
Jag kopplade ur ratten och diverse andra tillbehör t.ex oculus rift med mera. Och den dog flera gånger på en följd. För att sedan börja fungera rätt som det är. Så det känns inte som det har med USB att göra. Provat tidigare att sätta i ett helt nytt starkare nätagg också med samma fel.

Kanske är så illa att man får byta moderkort?

Permalänk

känns ju som den dör då när windows reagerar på att enheten inte är ikopplad längre, men ja kan vara så eller att windows installationen blivit dålig. ominstallation och hoppas på att det lugnar sig menar du har ju kört ccleaner så den rensar ju registret etc

Permalänk
Skrivet av Swiftfett:

känns ju som den dör då när windows reagerar på att enheten inte är ikopplad längre, men ja kan vara så eller att windows installationen blivit dålig. ominstallation och hoppas på att det lugnar sig menar du har ju kört ccleaner så den rensar ju registret etc

Nyss när jag kom hem dog den innan jag hade kommit in i windows.
För första gången hände detta?

LÄNKTEXT

Vad tyder det på??

Permalänk
Skrivet av Robin6speed:

Nyss när jag kom hem dog den innan jag hade kommit in i windows.
För första gången hände detta?

LÄNKTEXT

Vad tyder det på??

Bios är det system som kontrollerar alla delar innan windows har startat..

kan du ladda ner hwinfo ? då kan du se om Nätagget ger fel antal volt till 5V 12V osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade själv samma problem med min förra dator. Testade allt sen funka den nån vecka sen börjar det igen, slutade med att jag bytte mb sen har det funkat som det ska. Man tröttnar ju somsagt på det när det händer i onlinespel o dyl! Men jag väntar spänt på att du hittar felet. Skulle vara kul å veta vad det beror på

Visa signatur

MB Z68 AsRock Extreme Gen3 CPU-Intel i5 2500K ala 4,5ghz. GPU-XFX Radeon-7970 CF. RAM-Corsair 12GB . PSU Corsair TX850

Permalänk
Skrivet av pysen92:

Hade själv samma problem med min förra dator. Testade allt sen funka den nån vecka sen börjar det igen, slutade med att jag bytte mb sen har det funkat som det ska. Man tröttnar ju somsagt på det när det händer i onlinespel o dyl! Men jag väntar spänt på att du hittar felet. Skulle vara kul å veta vad det beror på

Ja, jag har inte haft tid att prova datorn så mycket senaste dagarna.
Hade nästan föredragit ett fel som är konstant. Typ att datorn inte startar ÖHT.
Nu gör man ett par småfixar efter lite tips både med hårdvaran och mjukvarumässigt, sen "funkar datorn fint" tror man eftersom man sitter och spelar i typ 4-5 timmar en dag. Sen nästa dag inträffar skiten igen..

Permalänk

Datorn funkade felfritt i några dagar. Idag plockade jag isär allt efter den började stänga av sig. MOS_HS stod det över den satt det någon kylningsgrej. Skruvade loss den och kände bränd lukt och såg att det hade bränts sönder där. Så det blir nytt moderkort. Någon som vet vad det kan bero på? Datorn är sparsamt använd och typ 2 år gammal bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Robin6speed:

Datorn funkade felfritt i några dagar. Idag plockade jag isär allt efter den började stänga av sig. MOS_HS stod det över den satt det någon kylningsgrej. Skruvade loss den och kände bränd lukt och såg att det hade bränts sönder där. Så det blir nytt moderkort. Någon som vet vad det kan bero på? Datorn är sparsamt använd och typ 2 år gammal bara.

Skickades från m.sweclockers.com

oftast pga fel på nätagget

Visa signatur