50k datorköp; tips och hjälp mottages tacksamt :)

Permalänk
Medlem

@Benedictus: Ditt resonemag är för snävt, skillnaden i spel är nästintill noll i upplösningar över 1080P, särskilt när processorerna överklockas, ex. körs min 5960X i 4,6GHz, den fullständigt kör över en 6700K i stock, men ej om den är klockad.

Det finns faktiskt spel som drar nytta av fler trådar, ex BF1 och BF4, främsta argumentet är dock att datorn kommer vara relevant längre, dvs du får mer Bang For Buck när du köper en hexa framför en quad idag, du kommer använda samma processor om 5-6 år, det finns en risk att du behöver uppgradera igen om du väljer en i7 med endast fyra kärnor.

Dessutom är X99 en bättre plattform, fler expansionsmöjligheter.

Slutligen har alla X99 processorer fastlödd IHS, dvs bättre lösning för värmeöverföring än på mainstream processorerna.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

X99 är en fantastisk plattform, aldrig varit så nöjd med CPU/moderkort kombo förut!

Till er som väljer en 6850K över 6800K, varför? Vad fyller det för funktion?
0.2Ghz högre frekvens för 1500kr känns som idioti, i en speldator kommer de extra PCI-lanesen aldrig gör någon nämnvärd skillnad (inte ens i SLI).
Med massa PCI-kort däremot (exempelvis ljudkort, capture kort, tv tuners osv. osv.), då är det en annan historia.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

@MaxieTheHatter: Det gör skillnad om du ex kör SLI eller CFX, har 1-2 NVMe diskar, hårddiskar mm, 5930K och 6850K köps inte framför 5820K resp. 6800K pga 0,2GHz, precis som du själv pekar ut.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Aeig Som sagt, jag tänker inte använda datorn till annat än gaming. Det är därför för mig så är x99 helt värdelöst.. Sen så tänker jag inte ha en dator i mer än max 3 år, efter det så byter jag. Många gillar uppgradera, jag gillar att helt bytta ut min gamla dator till något splitternytt.

Visa signatur

Dator: |Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB| be quiet! Dark Rock Pro 3| MSI Z170A GAMING M7| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance| Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe| be quiet! Dark Power Pro 11 750W|be quiet! Dark Base 900 Pro Orange| 2TB Seagate HDD

Skärm: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync
Mus: Logitech G400s Optical Gaming Mouse
Tangentbord: Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard

Permalänk
Digital fyndjägare

Hej @Benedictus:
Varför komplicera saker o ting när det finns färdigt, Komplett, klappat o klart.
Konfigurera om enkelt o via Komplett så datorn blir mer Komplett eller ta den som den är.
Komplett Gamer Xtreme i90 - GTX1080 SLI Edition - 34.999:- (Framtidssäkrad 5år)
https://www.komplett.se/komplett-gamer-xtreme-i90-gtx1080-sli...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk

@Bl4ckIce Nah, det är inget kul att köpa färdigbyggen, finns alltid saker man inte gillar i de. I just komplett's fall, gillar inte alls den konfigurationen. Jag vill själv styra vad jag ska ha och hur jag ska ha det. Tycker det är kul och jag lär mig lite om olika datordelar. Har kollat dessutom hur man bygger dator, vad olika delar gör osv. så man lär sig lite saker i processen av datorköp.

Visa signatur

Dator: |Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB| be quiet! Dark Rock Pro 3| MSI Z170A GAMING M7| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance| Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe| be quiet! Dark Power Pro 11 750W|be quiet! Dark Base 900 Pro Orange| 2TB Seagate HDD

Skärm: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync
Mus: Logitech G400s Optical Gaming Mouse
Tangentbord: Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard

Permalänk
Medlem

Du ville ha vattenkylning men ej har kunskaperna (som annars är busenkelt att skaffa sig bara man tar sig tid) så finns denna:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/243867-p...

Annars så kanske du kan ringa någon mer erfaren som sätta ihop något åt?

Min åsikt är dock att köper man lite mer extrema saker, sk. entusiast, så ska man kunna sätta ihop sin egen kundvagn, piece of cake liksom.

Permalänk

@eucalyptus Den är väl lite gammal nu va? Dubbla 980Ti i SLi? Hm, nej tack. Den var en fin bygge för några månader sen dock.

Visa signatur

Dator: |Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB| be quiet! Dark Rock Pro 3| MSI Z170A GAMING M7| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance| Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe| be quiet! Dark Power Pro 11 750W|be quiet! Dark Base 900 Pro Orange| 2TB Seagate HDD

Skärm: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync
Mus: Logitech G400s Optical Gaming Mouse
Tangentbord: Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard

Permalänk
Skrivet av Benedictus:

@Aeig Som sagt, jag tänker inte använda datorn till annat än gaming. Det är därför för mig så är x99 helt värdelöst.. Sen så tänker jag inte ha en dator i mer än max 3 år, efter det så byter jag. Många gillar uppgradera, jag gillar att helt bytta ut min gamla dator till något splitternytt.

så du köper alltså en helt ny dator/setup nu för 50k sen om 3 år slänger du allt och bygger nytt...?

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk

Och mitt köp blev...... detta: http://www.ladda-upp.se/bilder/oytvlztybzxig/

Tack gott folk för all hjälp och tips, ni hjälpte verkligen till att bestämma vilken dator jag ska ha.

Skrivet av gustavwester:

så du köper alltså en helt ny dator/setup nu för 50k sen om 3 år slänger du allt och bygger nytt...?

Öhm, yepp .. fast det blev inte 50k ändå^^

Visa signatur

Dator: |Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB| be quiet! Dark Rock Pro 3| MSI Z170A GAMING M7| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance| Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe| be quiet! Dark Power Pro 11 750W|be quiet! Dark Base 900 Pro Orange| 2TB Seagate HDD

Skärm: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync
Mus: Logitech G400s Optical Gaming Mouse
Tangentbord: Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard

Permalänk
Skrivet av Benedictus:

Och mitt köp blev...... detta: http://www.ladda-upp.se/bilder/oytvlztybzxig/

Tack gott folk för all hjälp och tips, ni hjälpte verkligen till att bestämma vilken dator jag ska ha.

Öhm, yepp .. fast det blev inte 50k ändå^^

Tappade du inte bort skärmen nu?

Och när jag ändå är här måste jag säga att jag är tveksam till slutna vattenkylare i allmänhet. Fler saker som kan gå fel med pumpen etc.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av Accipiter46:

Tappade du inte bort skärmen nu?

Och när jag ändå är här måste jag säga att jag är tveksam till slutna vattenkylare i allmänhet. Fler saker som kan gå fel med pumpen etc.

Skärmen ska jag köpa från webhallen. Och jo, jag är ingen fan av vattenkylare heller, men har haft en på min nuvarande dator och det har inte varit några problem under de här 3 åren jag har haft den. Köper samma märke (corsair) fast en nyare modell.

Visa signatur

Dator: |Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB| be quiet! Dark Rock Pro 3| MSI Z170A GAMING M7| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance| Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe| be quiet! Dark Power Pro 11 750W|be quiet! Dark Base 900 Pro Orange| 2TB Seagate HDD

Skärm: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync
Mus: Logitech G400s Optical Gaming Mouse
Tangentbord: Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard

Permalänk
Avstängd

Är det ingen som tycker att SLI på GPU är ett måste i ett 50k bygge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Är det ingen som tycker att SLI på GPU är ett måste i ett 50k bygge?

Fast nu blev det ju inte en dator för 50k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedictus:

Och mitt köp blev...... detta: http://www.ladda-upp.se/bilder/oytvlztybzxig/

Tack gott folk för all hjälp och tips, ni hjälpte verkligen till att bestämma vilken dator jag ska ha.

Är den köpt nu alltså? Lite sent att gnälla nu efterhand, men med tanke på din budget hade jag nog kört en Samsung 850pro istället för en 850evo.
Jovisst, den är dyrare och prestandaskillnaden är inte jättestor, men den har också en annan mer påkostad minnestyp som gör att disken kommer hålla mycket längre. (mlc istället för tlc)
Om man har den budgeten du siktade på från början skulle jag helt klart kostat på det

Med den budgeten hade jag också övervägt att kastat ut hårddisken och slängt in en 1 eller 2 tb SSD istället.
Skönt att slippa HD-rasslandet och brummandet helt!

Med den budgeten hade jag kanske även kostat på lite snabbare minnen, typ 2666 eller 3000mhz, så länge de inte var alldeles för mycket dyrare. Kan ge en del bättre prestanda i vissa lägen, och skillnaden i pris (speciellt sett över hela bygget) är relativt liten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Benedictus:

Och mitt köp blev...... detta: http://www.ladda-upp.se/bilder/oytvlztybzxig/

Tack gott folk för all hjälp och tips, ni hjälpte verkligen till att bestämma vilken dator jag ska ha.

Öhm, yepp .. fast det blev inte 50k ändå^^

det blir en fin dator

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Är den köpt nu alltså? Lite sent att gnälla nu efterhand, men med tanke på din budget hade jag nog kört en Samsung 850pro istället för en 850evo.
Jovisst, den är dyrare och prestandaskillnaden är inte jättestor, men den har också en annan mer påkostad minnestyp som gör att disken kommer hålla mycket längre. (mlc istället för tlc)
Om man har den budgeten du siktade på från början skulle jag helt klart kostat på det

Med den budgeten hade jag också övervägt att kastat ut hårddisken och slängt in en 1 eller 2 tb SSD istället.
Skönt att slippa HD-rasslandet och brummandet helt!

Med den budgeten hade jag kanske även kostat på lite snabbare minnen, typ 2666 eller 3000mhz, så länge de inte var alldeles för mycket dyrare. Kan ge en del bättre prestanda i vissa lägen, och skillnaden i pris (speciellt sett över hela bygget) är relativt liten.

inet monterar inte ram minnen snabbare än 2133mhz

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavwester:

inet monterar inte ram minnen snabbare än 2133mhz

Aha, det visste jag inte!
Skum begränsning...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av gustavwester:

inet monterar inte ram minnen snabbare än 2133mhz

Jo det gör dom, men de körs eller klockas ner till 2133MHz (1151).

Minneshastigheter vid montering:
Intel 1150 max 1600 Mhz
Intel 1151 max 2133 Mhz
Intel 2011-3 max 2666 Mhz
AMD max 1866 Mhz
Anledningen till minneskraven är för att öka kompatibilitet och stabilitet.

För kylare så gäller dessa regler.
Luftkylare som väger över ~750g kan vi inte montera, det är för stor risk för fraktskador!
Vi monterar ej extra kylare på grafikkort, icke slutna vattenkylningssystem eller utför sleeving.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Skrivet av Bl4ckIce:

Jo det gör dom, men de körs eller klockas ner till 2133MHz (1151).

Minneshastigheter vid montering:
Intel 1150 max 1600 Mhz
Intel 1151 max 2133 Mhz
Intel 2011-3 max 2666 Mhz
AMD max 1866 Mhz
Anledningen till minneskraven är för att öka kompatibilitet och stabilitet.

För kylare så gäller dessa regler.
Luftkylare som väger över ~750g kan vi inte montera, det är för stor risk för fraktskador!
Vi monterar ej extra kylare på grafikkort, icke slutna vattenkylningssystem eller utför sleeving.

så jag kunde ta en med 3000mhz för ddr4 (1151)?

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

Kul! Ta lite bilder när du bygger ihop monstret och posta här!

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av nidnus:

Kul! Ta lite bilder när du bygger ihop monstret och posta här!

Absolut

Visa signatur

Dator: |Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB| be quiet! Dark Rock Pro 3| MSI Z170A GAMING M7| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance| Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe| be quiet! Dark Power Pro 11 750W|be quiet! Dark Base 900 Pro Orange| 2TB Seagate HDD

Skärm: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync
Mus: Logitech G400s Optical Gaming Mouse
Tangentbord: Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedictus:

Ser bra ut, lycka till.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Ser bra ut, lycka till.

Tack

Visa signatur

Dator: |Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB| be quiet! Dark Rock Pro 3| MSI Z170A GAMING M7| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance| Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe| be quiet! Dark Power Pro 11 750W|be quiet! Dark Base 900 Pro Orange| 2TB Seagate HDD

Skärm: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync
Mus: Logitech G400s Optical Gaming Mouse
Tangentbord: Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard

Permalänk

Hej kära sweclockare

Nu är min datorfärdigbyggd och den sitter hemma, så därför har jag lite bilder att visa upp min best med. Innan ni säger att jag kunde lagt mindre pengar på bygget, det är jag fullt medveten om, men jag valde de här grejerna för jag vet inte vad jag vill göra härnäst. Jag kanske ska ha ett till grafikkort, kanske bytta processorn och moderkort när nya kommer mot nyårsskiftet.. Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra, men oavsett vad, så vet jag att jag har möjlighet och jag vet att jag har kvalitetsgrejer i den här datorn nu.

Hur som, jag tackar alla för ovärderlig hjälp och varsågod här lite bilder:

free photo hosting

photo upload sites

how to take a screenshot on a pc

Och de grejer som jag köpte i slutändan, blev dessa:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9684962/sweclockers-lank

Lite sidenotes; När jag restartar datorn, det verkar ta lite för lång tid (30sek-1min, nånting däremallan). Är det något som borde ändras? Har jag installerat något fel, eller är det moderkortets fel? Om ni har något tips, släng gärna på mig.
Sen har jag satt XMP-läge på mina DRAM minnen, de körs i 3200 Hz, som de borde, men bör jag tänka på något, ska jag förvänta mig en ostabil PC, dvs. att den bara crashar, stängs av osv. eller är det ingen fara? Annars kan jag sätta den på 2133 Hz, men det är rätt tråkigt. Hög herz på RAM brukar ge väsentligt med prestandaökningar i visa spel (t.ex. Witcher3 , GTA V), vad har ni för tankar kring det?

Tack på förhand.

Visa signatur

Dator: |Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB| be quiet! Dark Rock Pro 3| MSI Z170A GAMING M7| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance| Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe| be quiet! Dark Power Pro 11 750W|be quiet! Dark Base 900 Pro Orange| 2TB Seagate HDD

Skärm: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync
Mus: Logitech G400s Optical Gaming Mouse
Tangentbord: Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard

Permalänk
Medlem

Fet burk!
Lite för många kompenter som känns lite onödigt dyra för min smak (tex låda, mus, nätagg) men alla är vi olika

Skrivet av Benedictus:

Lite sidenotes; När jag restartar datorn, det verkar ta lite för lång tid (30sek-1min, nånting däremallan). Är det något som borde ändras? Har jag installerat något fel, eller är det moderkortets fel? Om ni har något tips, släng gärna på mig.

Skulle gissa det har med din SSD att göra. Har för mig jag läst att de ibland tar extra tid under boot - ev beroende på val av drivrutiner.
Googla lite på "samsung 950 pro slow boot" så både du kunna hitta både exempel och förslag på lösningar tror jag.

(skulle nog hållt mig till en vanlig 850 pro om jag hade varit dig.. Billigare, mindre strul och antagligen tillräckligt snabb, men det är ju kul att vara värst ibland också )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Trevlig liten build, hoppas du blir nöjd Har liknande komponenter, fast ändå inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

X99 är en fantastisk plattform, aldrig varit så nöjd med CPU/moderkort kombo förut!

Till er som väljer en 6850K över 6800K, varför? Vad fyller det för funktion?
0.2Ghz högre frekvens för 1500kr känns som idioti, i en speldator kommer de extra PCI-lanesen aldrig gör någon nämnvärd skillnad (inte ens i SLI).
Med massa PCI-kort däremot (exempelvis ljudkort, capture kort, tv tuners osv. osv.), då är det en annan historia.

Valde 6850K för att Komplett hade 1000 kr rea...

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Onödigt slöseri på vissa komponenter enligt mig. Du hade kunnat få likvärdiga grejer för ~6000 mindre om du bytt låda,mus,nätagg och ssd. Men alla gör som dom vill med sina egna pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

@Benedictus: Riktigt schysst rigg, men jag är förstår inte varför du valde en Samsung 950 framför en normal SSD istället för en X99 processor med 6-8 kärnor framför en 6700K.

Det blir ingen upplevd skillnad mellan NVMe diskar och standard SSD, jag har själv Intel 750 att jämföra med.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED